Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Alok Shukla
|
Hold
|
2024 Bi/pq (2pq Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler, virus og livsformer
Kort forløb om celler, virus og livsformer. Her bliver cellers form og funktion repeteret fra c-niveau. Her er særligt fokus på organellernes funktion samt transportprocesser ind og ud af cellerne. Der ses også kort på virus opbygning
Eksperimentelt arbejde:
Osmose i kartofler
Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler
- virus: opbygning og formering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetiske sygdomme og genetiske tests
I dette forløb arbejdes der med temaet arvelige sygdomme, hvor genetiske grundbegreber fra c-niveau genopfriskes og eventuelle nye begreber bygges på bl.a. arbejdes der med 2.gensnedarvning.
Endvidere arbejdes der med den molekylære del af arveligheden, såsom DNA's opbygning, proteinsyntese, replikation og mutationer samt bioteknologiske metoder til undersøgelse af DNA; herunder gelelektroforese. Der arbejdes videre med eksempler på arvelige sygdomme; såsom hyperkolesterolæmi, CTD, arveligt betinget disponering for KOL (arbejde med case der følger i kommende forløb også).
Der arbejdes også videre med meiose og mitose, og genetisk variation knyttes til celledelingsprocesserne som overgang til emnet om evolution.
Dokumentarer:
Dødelige gener - Den færøske forbandelse
Gentest
Eksperimentelt arbejde:
- Gentest for hyperkolesterolæmi (gelelektroforese)
- Blodtypebestemmelse
- DNA fra jordbær
Kernestofpunkter:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den syge krop - KOL og diabetes
Dette forløb tager udgangspunkt i en case om KOL som eleverne arbejder med gennem PP3. I forløbet ses på åndedrætssystemets opbygning og funktion, forandringer i lungerne ved KOL samt årsager til KOL. Derudover ses på kroppens blodkredsløb og fordøjelsessystem samt opbygningen og nedbrydning af fødens bestanddele samt risiko for diabetes som funktion af livsstil i relation til casen om KOL
Forløbet handler også om sygdommes infektionsveje; epidemier og pandemier. Der er set på bakteriers vækst, smitteveje, behandling med antibiotika. Dette ses i en overgang til emnet om øl og biologisk produktion, hvor danske koleraepidemier omtales.
Film: Fup, fedt og flæskesteg - om lightprodukter
Eksperimentelt arbejde:
-Glukosebelasningstest (domonstrationsforsøg)
- Undersøgelse af KOL
- Bakterier på gymnasiet
- Små øvelser til bevarelse af lungefunktion (del af PP3)
Kernestof:
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb,
– makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer, carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
– carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kurts genetik.docx
-
Biologi i fokus; sider: 21, 24-35, 57-63, 66-67, 70-72
-
19-20 KOL.pptx
-
Hormoner.pptx
-
Hormoner.docx
-
Fysiologibogen; sider: 50-57, 63-65, 67-69
-
Respirationssystemet.pptx
-
Vejrtrækningen.docx
-
Opgave_Respirationssystem.docx
-
HF praktik- og projektforløb 2024, fysioterapeut, program.pdf
-
Blodkredsløbet.pptx
-
Blodkredsløb.docx
-
Infektionsbiologi.pdf
-
Infektionsbiologi_1.pptx
-
Da børn drak øl.docx
-
Bakterier på gymnasiet og bakteriers vækst.pptx
-
Eksamensøvelse_Bakterier på gymnasiet.docx
-
Antibiotika.pptx
-
Da børn drak øl - fortsat.docx
-
Fordøjelsen.pptx
-
Når dele af fordøjelsessystemet fjernes.docx
-
kulhydratkemi.docx
-
Energi til arbejdet og KOL.pptx
-
Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf
-
Opgave_Diabetes og insulin, kap. 2-3.doc
-
Eksamensøvelse_Blodsukkermåling - glukosebelastning.docx
-
Glykæmisk indeks og blodsukker.pptx
-
Opgave_Diabetes motion og kost- eksamensopg.docx
-
Tekst_Fedt ven eller fjende.pdf
-
Opgave_Fedt. Ven eller fjende elever.docx
-
Læs kapitel 5,6,7 og 8 Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf
-
PP_Diabetes.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Øl: Enzymer, gæring og biologisk produktion
I dette forløb har vi arbejdet med enzymer, gæring og ølbrygning. Vi har gennemgået enzymers opbygning og funktion samt gærcellers vækstbetingelser på baggrund af et gennemgående tema om ølbrygning. Derudover blev kulhydraters opbygning og mitose samt meiose berørt. Alle ølbrygningens trin blev gennemgået, og flere af dem behandlet med små forsøg.
Forløbet handler også om sygdomme forbundet med inficerede fødevarer - her kolera - i forbindelse med historiske danske koleraepidemier og andre epidemier og pandemier i dag.
Eksperimentelt arbejde:
Ølbrygning
Gæringsforsøg (design selv)
Stivelsesnedbrydning spirende byg
Kernestof:
– biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution - arternes oprindelse & mennesket
Temaet omhandlede oprindelsen af liv, endosymbiontteorien og udviklingen fra encellede til flercellede organismer; herunder menneskets udvikling. Eleverne har i temaet arbejdet med Lamarck og Darwins evolutionsteori og neodarwinisme, herunder begreber som naturlig selektion, geografisk isolation, genetisk drift mm. og hvad der er grundlæggende for artsdannelse. Herunder ses desuden på nutidig evolution; kort introduktion til evolution hos bakterier ved overforbrug af antibiotika i svinestalde. Der ses også på seksuel selektion, og herunder gennemgås forplantning hos mennesket kort. Eleverne er i zoo for at høre et oplæg og lave undersøgelser om evolution og arters adskillelse.
film: Darwins farlige tanker
Eksperimentelt arbejde:
-Journal i evolution på baggrund af zoologisk have besøg
-Undersøgelse af variation indenfor en art
- Øvelse i evolution
Kernestofpunkter:
– evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
– fysiologi: andre udvalgte organsystemer
– cellebiologi: liv og livets opståen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hjerne og nervesystem
Temaet tog udgangspunkt i nervesystemets opbygning og inddeling. Der var en grundig gennemgang af en nervecelles opbygning. Vi arbejdede med neuronet, herunder ionkanaler og pumper samt dannelse og udbredelse af aktionspotentialer, samt overførsel af nerveimpulser mellem neuroner.
Vi arbejdede kort med belønningssystemet og lavede forsøg med rødbeder i forskellige alkoholopløsninger for at se på alkohols påvirkning af cellemembraner. Dette ses i sammenhæng med alkoholskader.
Eksperimentelt arbejde:
- Alkoholers destabilisering af biologiske membraner
Kernestof:
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, nervesystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skoven som økosystem
Der blev arbejdet med skovens processer: fotosyntese, respiration, mineralisering osv. Desuden blev der lagt vægt på kredsløb (C-, N- og P) og sammenhænge mellem abiotiske og biotiske faktorer; samspillet mellem arter og miljøet.
Eksperimentelt arbejde:
- Lysintensitetens betydning for fotosyntese
Kernestof:
– økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hjerne, nervesystem og rusmidler
Temaet tog udgangspunkt i nervesystemets opbygning og inddeling. Der var en grundig gennemgang af en nervecelles opbygning. Vi arbejdede med neuronet, herunder ionkanaler og pumper samt dannelse og udbredelse af aktionspotentialer, samt overførsel af nerveimpulser mellem neuroner.
Vi arbejdede kort med belønningssystemet og desuden arbejdede vi med alkohols påvirkning af nerveceller og hjernen bl.a. ved et forsøg med rødbeder i forskellige alkoholopløsninger for at se på alkohols påvirkning af cellemembraner. Dette ses i sammenhæng med alkoholskader.
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af stoffers påvirkning af hjerterytmen hos dafnie
- Alkohol og finmotorik
- Alkoholers destabilisering af biologiske membraner
Kernestof:
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, nervesystem
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353743415",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353743415",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353743415"
}