Holdet 2024 Bi/pq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Alok Shukla
Hold 2024 Bi/pq (2pq Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler, virus og livsformer
Titel 2 Genetiske sygdomme og genetiske tests
Titel 3 Den syge krop - KOL og diabetes
Titel 4 Øl: Enzymer, gæring og biologisk produktion
Titel 5 Evolution - arternes oprindelse & mennesket
Titel 6 Hjerne og nervesystem
Titel 7 Skoven som økosystem
Titel 8 Repetition
Titel 9 Hjerne, nervesystem og rusmidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler, virus og livsformer

Kort forløb om celler, virus og livsformer. Her bliver cellers form og funktion repeteret fra c-niveau. Her er særligt fokus på organellernes funktion samt transportprocesser ind og ud af cellerne. Der ses også kort på virus opbygning

Eksperimentelt arbejde:
Osmose i kartofler

Kernestof:
- cellebiologi:  opbygning af pro- og eucaryote celler
- virus: opbygning og formering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Genetiske sygdomme og genetiske tests

I dette forløb arbejdes der med temaet arvelige sygdomme, hvor genetiske grundbegreber fra c-niveau genopfriskes og eventuelle nye begreber bygges på bl.a. arbejdes der med 2.gensnedarvning.
Endvidere arbejdes der med den molekylære del af arveligheden, såsom DNA's opbygning, proteinsyntese, replikation og mutationer samt bioteknologiske metoder til undersøgelse af DNA; herunder gelelektroforese. Der arbejdes videre med eksempler på arvelige sygdomme; såsom hyperkolesterolæmi, CTD, arveligt betinget disponering for KOL (arbejde med case der følger i kommende forløb også).  
Der arbejdes også videre med meiose og mitose, og genetisk variation knyttes til celledelingsprocesserne som overgang til emnet om evolution.

Dokumentarer:
Dødelige gener - Den færøske forbandelse
Gentest

Eksperimentelt arbejde:
- Gentest for hyperkolesterolæmi (gelelektroforese)
- Blodtypebestemmelse
- DNA fra jordbær
Kernestofpunkter:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den syge krop - KOL og diabetes

Dette forløb tager udgangspunkt i en case om KOL som eleverne arbejder med gennem PP3. I forløbet ses på åndedrætssystemets opbygning og funktion, forandringer i lungerne ved KOL samt årsager til KOL. Derudover ses på kroppens blodkredsløb og fordøjelsessystem samt opbygningen og nedbrydning af fødens bestanddele samt risiko for diabetes som funktion af livsstil i relation til casen om KOL
Forløbet handler også om sygdommes infektionsveje; epidemier og pandemier. Der er set på bakteriers vækst, smitteveje, behandling med antibiotika. Dette ses i en overgang til emnet om øl og biologisk produktion, hvor danske koleraepidemier omtales.

Film: Fup, fedt og flæskesteg - om lightprodukter

Eksperimentelt arbejde:
-Glukosebelasningstest (domonstrationsforsøg)
- Undersøgelse af KOL
- Bakterier på gymnasiet
- Små øvelser til bevarelse af lungefunktion (del af PP3)

Kernestof:
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb,
– makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer, carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
– carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Øl: Enzymer, gæring og biologisk produktion

I dette forløb har vi arbejdet med enzymer, gæring og ølbrygning. Vi har gennemgået enzymers opbygning og funktion samt gærcellers vækstbetingelser på baggrund af et gennemgående tema om ølbrygning. Derudover blev kulhydraters opbygning og mitose samt meiose berørt. Alle ølbrygningens trin blev gennemgået, og flere af dem behandlet med små forsøg.
Forløbet handler også om sygdomme forbundet med inficerede fødevarer - her kolera - i forbindelse med historiske danske koleraepidemier og andre epidemier og pandemier i dag.

Eksperimentelt arbejde:
Ølbrygning
Gæringsforsøg (design selv)
Stivelsesnedbrydning spirende byg

Kernestof:
– biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Evolution - arternes oprindelse & mennesket

Temaet omhandlede oprindelsen af liv, endosymbiontteorien og udviklingen fra encellede til flercellede organismer; herunder menneskets udvikling. Eleverne har i temaet arbejdet med Lamarck og Darwins evolutionsteori og neodarwinisme, herunder begreber som naturlig selektion, geografisk isolation, genetisk drift mm. og hvad der er grundlæggende for artsdannelse. Herunder ses desuden på nutidig evolution; kort introduktion til evolution hos bakterier ved overforbrug af antibiotika i svinestalde. Der ses også på seksuel selektion, og herunder gennemgås forplantning hos mennesket kort. Eleverne er i zoo for at høre et oplæg og lave undersøgelser om evolution og arters adskillelse.

film: Darwins farlige tanker


Eksperimentelt arbejde:

-Journal i evolution på baggrund af zoologisk have besøg
-Undersøgelse af variation indenfor en art
- Øvelse i evolution

Kernestofpunkter:
– evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
– fysiologi: andre udvalgte organsystemer
– cellebiologi: liv og livets opståen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hjerne og nervesystem

Temaet tog udgangspunkt i nervesystemets opbygning og inddeling. Der var en grundig gennemgang af en nervecelles opbygning. Vi arbejdede med neuronet, herunder ionkanaler og pumper samt dannelse og udbredelse af aktionspotentialer, samt overførsel af nerveimpulser mellem neuroner.
Vi arbejdede kort med belønningssystemet og lavede forsøg med rødbeder i forskellige alkoholopløsninger for at se på alkohols påvirkning af cellemembraner. Dette ses i sammenhæng med alkoholskader.

Eksperimentelt arbejde:

- Alkoholers destabilisering af biologiske membraner

Kernestof:
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, nervesystem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skoven som økosystem

Der blev arbejdet med skovens processer: fotosyntese, respiration, mineralisering osv. Desuden blev der lagt vægt på kredsløb (C-, N- og P) og sammenhænge mellem abiotiske og biotiske faktorer; samspillet mellem arter og miljøet.

Eksperimentelt arbejde:
- Lysintensitetens betydning for fotosyntese


Kernestof:
– økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hjerne, nervesystem og rusmidler

Temaet tog udgangspunkt i nervesystemets opbygning og inddeling. Der var en grundig gennemgang af en nervecelles opbygning. Vi arbejdede med neuronet, herunder ionkanaler og pumper samt dannelse og udbredelse af aktionspotentialer, samt overførsel af nerveimpulser mellem neuroner.
Vi arbejdede kort med belønningssystemet og desuden arbejdede vi med alkohols påvirkning af nerveceller og hjernen bl.a. ved et forsøg med rødbeder i forskellige alkoholopløsninger for at se på alkohols påvirkning af cellemembraner. Dette ses i sammenhæng med alkoholskader.

Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af stoffers påvirkning af hjerterytmen hos dafnie
- Alkohol og finmotorik  
- Alkoholers destabilisering af biologiske membraner

Kernestof:
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, nervesystem
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer