Holdet 2024 Sa/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Almedina Bajramovic Boskailo
Hold 2024 Sa/p (2p Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Lige mULIGHED for at nå i mål?
Titel 2 Forløb 2: (U)lykkelig ungdom?
Titel 3 Forløb 3: En lille økonomi i en stor verden
Titel 4 Lille land, stor union - Hvem bestemmer?
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Lige mULIGHED for at nå i mål?

Forløbet er todelt med hvert sit fokus.
I første del af forløbet har eleverne undersøge social ulighed. De har arbejdet med forskellige lighedsbegreber (formel lighed, chancelighed og resultatlighed). I den forbindelse har eleverne undersøgt ideologiernes syn på ulighed, og koblet dette til hhv. Struktur- og aktørperspektivet. Efterfølgende har eleverne forklaret årsager til ulighed vha. Pierre Bourdieu og Basil Bernsteins teorier. Endelig har eleverne undersøgt, hvordan man kan måle uligheden, og diskuteret hvilke styrker og svagheder, der er ved gini-koefficienten som mål for ulighed, og hvordan uligheden i et samfund kan bekæmpes.

I anden del af forløbet har fokus været på ligestilling. Med udgangspunkt i de samme teorier har eleverne undersøgt status på ligestillingen i Danmark. Her er også inddraget viden om magt, vertikal- og horisontal arbejdsdeling, socialisation og kønsteorier. Også her har eleverne undersøgt ideologiernes holdning til ligestilling, og hvordan denne kan øges med afsæt i lighedsbegreberne fra første del af forløbet.
Forløbet blev afsluttet med udarbejdelse af en synopsis, hvor eleverne selv har valgt fokus på enten ulighed eller ligestilling.

Eleverne så et teaterstykke senere på året: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.
– Manifest, har vi Danmarkspremiere på et kampskrift, der allerede har sendt ringe i vandet i samfundsdebatten om køn, klasse og repræsentation. Om kløften mellem ”de privilegerede” og de af os, der bare ikke er født med de muligheder, mange andre tager for givet.

Forestillingen er på én gang en skarp skildring af vores stærkt opdelte samfundsstruktur, som den ser ud fra provinsens lavere arbejderklasse, men den rummer også en udstilling af mange af de uskrevne regler, vi lever efter. Regler og normer, som kan diskuteres, og som vi ikke nødvendigvis er specielt stolte af.

Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof i forløbet:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering  
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd  
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: (U)lykkelig ungdom?

Dette forløb har omhandlet forskellige aspekter af at være ung i Danmark – med særligt fokus på unges stigende mistrivsel. Følgende er inddraget i forløbet, for at behandle forskellige aspekter af ungdomslivet i Danmark anno 2024/2025.

Der har været fokus på teorier om det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe, Rosa). Endvidere er elementer som forskellige former for socialisation, Adfærd på sociale medier og unges mistrivsel(Goffman, Meyrowitz, Honneth). Endelig har vi rundet racisme i Danmark, og forklaret hvordan sociologiske teorier kan forklare dette.

Forløbet blev afsluttet med metodisk arbejde, hvor eleverne blev introduceret til metoderne i samfundsfag, og selv fundet materiale der kan forklare, hvorfor der er øget mistrivsel blandt unge i dag.

Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof i forløbet:
Sociologi:
• identitetsdannelse og socialisering  
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Metode:
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: En lille økonomi i en stor verden

I dette forløb har eleverne arbejdet med de grundlæggende elementer i økonomisk teori med fokus på den aktuelle økonomiske situation i Danmark.

Forløbet blev indledt med en introduktion til Maslows behovspyramide, hvor eleverne har koblet denne til opfyldelsen af behov vha. økonomi.
Derefter arbejdede de med markedsmekanismen koblet med en undersøgelse af økonomiske systemer (markedsmekanismen, planøkonomi og blandingsøkonomi)
Derefter har eleverne arbejdet med det økonomiske kredsløb og konjunktursvingninger til at forklare forskellige faktorer, der kan påvirke markedsmekanismen.

Derefter har eleverne undersøgt, hvilke økonomiske mål man kan have, og hvordan disse kan opnås vha. økonomisk politik. Herunder hvilke af disse der skal prioriteres, og hvilke partier/ideologier, der prioriterer disse.
Derefter undersøgte eleverne status for den danske økonomi med afsæt i den teoretiske viden, de har fået i forløbet indtil videre. Herunder fokus på målkonflikten mellem økonomi og klima, samt hvordan man vha. økonomi kan skabe større incitamenter for at føre Danmark i en mere klimavenlig retning.

I anden del af forløbet har fokus været på den danske velfærdsstat. Først med en undersøgelse af de forskellige velfærdsmodeller, og hvordan de hhv. ligner/adskiller sig fra hinanden. Derefter hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står overfor. Eleverne har i den forbindelse diskuteret mulige løsningsmodeller med henblik på at løse disse udfordringer. Der blev også zoomet ind på konkurrencestaten, og hvordan denne påvirker særligt unge, og hvad dette kan få af økonomiske konsekvenser. Endelig med en undersøgelse af, hvilken betydning globaliseringen spiller for den lille danske økonomi med fokus på konkurrenceevne, og en diskussion af om globalisering er en fordel eller en ulempe for Danmark.

Faglige mål i forløbet.
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestoffet i forløbet:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering  

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd  

Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Lille land, stor union - Hvem bestemmer?

Forløbet var todelt, og startede med et fokus på dansk politik. Eleverne har undersøgt demokratiformer og -idealer + Dahls demokratikriterier, og hvordan disse tanker kan ses i det danske politiske system. Dette ledte over i en undersøgelse af parlamentarisme og magtens tredeling, og hvilken betydning disse har for det danske demokrati. Derefter blev eleverne del i grupper, der skulle undersøge hhv. Folketinget, Regeringen, Domstolene og lovgivningsprocesser, der blev fremlagt for klassen. Herunder hvilken rolle de tre aktører spiller i demokratiet, og hvordan lovgivningsprocessen foregår på en demokratisk måde.
Derefter undersøgte eleverne mediernes rolle - både traditionelle medier og sociale medier, og hvordan politikerne bruger disse - med inddragelse af viden om medialisering og nyhedskriterierne.
Til sidst i første del undersøgte eleverne de tre ideologier + socialliberalismen, og hvordan disse tanker kommer til udtryk i partiernes politik. Dette blev koblet til partiernes placering på de politiske skillelinjer, parti- og vælgeradfærd.

Anden del havde fokus på EU. Her undersøgte eleverne EU som politisk system - herunder institutioner og deres rolle i magtens tredeling + en diskussion af, om stemmereglerne og borgerinitiativet er tilstrækkelige tiltag i fht. at gøre EU et demokratisk politisk system.
Derefter undersøgte eleverne integrationsformer og -teorier - herunder viden om suverænitet, og koblede dette til holdninger til krigen i Ukraine.
Forløbet blev afsluttet med en undersøgelse globaliseringen og udviklingen heraf,  og hvordan den fri bevægelighed påvirker dansk økonomi.

Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof i forløbet:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering  politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd  
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer