Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Almedina Bajramovic Boskailo
|
Hold
|
2024 Sa/p (2p Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Lige mULIGHED for at nå i mål?
Forløbet er todelt med hvert sit fokus.
I første del af forløbet har eleverne undersøge social ulighed. De har arbejdet med forskellige lighedsbegreber (formel lighed, chancelighed og resultatlighed). I den forbindelse har eleverne undersøgt ideologiernes syn på ulighed, og koblet dette til hhv. Struktur- og aktørperspektivet. Efterfølgende har eleverne forklaret årsager til ulighed vha. Pierre Bourdieu og Basil Bernsteins teorier. Endelig har eleverne undersøgt, hvordan man kan måle uligheden, og diskuteret hvilke styrker og svagheder, der er ved gini-koefficienten som mål for ulighed, og hvordan uligheden i et samfund kan bekæmpes.
I anden del af forløbet har fokus været på ligestilling. Med udgangspunkt i de samme teorier har eleverne undersøgt status på ligestillingen i Danmark. Her er også inddraget viden om magt, vertikal- og horisontal arbejdsdeling, socialisation og kønsteorier. Også her har eleverne undersøgt ideologiernes holdning til ligestilling, og hvordan denne kan øges med afsæt i lighedsbegreberne fra første del af forløbet.
Forløbet blev afsluttet med udarbejdelse af en synopsis, hvor eleverne selv har valgt fokus på enten ulighed eller ligestilling.
Eleverne så et teaterstykke senere på året: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.
– Manifest, har vi Danmarkspremiere på et kampskrift, der allerede har sendt ringe i vandet i samfundsdebatten om køn, klasse og repræsentation. Om kløften mellem ”de privilegerede” og de af os, der bare ikke er født med de muligheder, mange andre tager for givet.
Forestillingen er på én gang en skarp skildring af vores stærkt opdelte samfundsstruktur, som den ser ud fra provinsens lavere arbejderklasse, men den rummer også en udstilling af mange af de uskrevne regler, vi lever efter. Regler og normer, som kan diskuteres, og som vi ikke nødvendigvis er specielt stolte af.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof i forløbet:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi er på børnenes hold
-
Arbejdsark 1_Introduktion.docx
-
Ulighedens mange ansigter_16-18_OCR.pdf
-
Partifilm om ulighed og fattigdom - Luk Samfundet Op
-
Arbejdsark 2_Ideologiernes syn på ulighed.docx
-
Social ulighed i adgangen til danske universitetsuddannelser - vive.dk
-
Professor: Skærpet adgangskrav til gymnasiet kan øge ulighed
-
Arbejdsark 3_Ulighedsteorier 1.docx
-
Luk samfundet op(4.udg.)_86-90_OCR.pdf
-
Instruktionsvideoer kapitel 4 - Luk Samfundet Op - Hvad siger Pierre Bourdieu
-
En vej - to verdener 3:4 - DR, 2016
-
Arbejdsark 4_Ulighedsteorier 2.docx
-
Læs de sidste sider (s. 89-90) fra sidste lektion om Bernsteins teori.
-
Forældres socialklasses betydning for børns karakterer, Samfundsstatistik 2022, Columbus
-
Stærk sammenhæng mellem forældres og børns uddannelsesniveau, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 27. feb 2023
-
Fire forældretyper” i artiklen ”Ny forskning: Sådan er danske forældre typisk sammen med deres børn”, Politiken.dk. 20. apr. 2024
-
Vi skal ikke opgive idealet om større lighed i skolen”, Knud Holt Nielsen, Aarhus Universitet, marts 2022.
-
Arbejdsark 5_Social arv og mønsterbrydere.docx
-
Debatfilm kapitel 4 - Luk Samfundet Op
-
Er der mange, der dør for tidligt i dit nabolag? Se de kæmpe lokale forskelle her
-
Dst.dk - Indkomstulighed
-
Ulighed på kort afstand
-
Arbejdsark 6_Ulighedsmål.docx
-
DRTV - P3 Essensen: Her dør du 10 år tidligere
-
Ulighedens mange ansigter_67-69_72-74_OCR.pdf
-
Arbejdsark 7_Hvordan bekæmper man ulighed.docx
-
Arbejdsark 8_Kønsteorier.docx
-
Køn og ligestilling_62-70_72_OCR.pdf
-
Arbejdsark 9_Status på ligestillingen 1.docx
-
Kvinder klarer sig bedre end mænd i 17 ud af 23 centrale livsbegivenheder: 'Der er også en kønskamp, hvor mændene taber terræn'
-
Samf på B; sider: 18-22
-
DRTV - Explainer: Hvad er ligeløn?
-
kvinder og maend paa arbejdsmarkedet 2024.pdf
-
Arbejdsark 10_Status på ligestillingen 2.docx
-
Køn og ligestilling_139_OCR.pdf
-
DRTV - Fordi du er kvinde: Hvem gider lytte til en skrigeskinke?
-
Arbejdsark 11_Status på ligestillingen 3.docx
-
Køn og ligestilling_85-91_OCR.pdf
-
DRTV - Mandefald: Hulemanden og stærke kvinder
-
Arbejdsark 12_Status på ligestillingen 4.docx
-
Derfor har den danske mand det ad h... til
-
Debatten 07.03.24 – Langt fra ligestilling?
-
Ideologisk fordeling værdi-fordelingspolitik.docx
-
Arbejdsark 13_Ideologier og ligestilling.docx
-
Arbejdsark 14_Afslutning på forløb.docx
-
I arbejder videre med jeres synopsis - Jeg skal gerne se mindst to PEE-afsnit i jeres synopsis, inden lektionen er slut.
-
I arbejder videre med jeres synopser i grupperne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: (U)lykkelig ungdom?
Dette forløb har omhandlet forskellige aspekter af at være ung i Danmark – med særligt fokus på unges stigende mistrivsel. Følgende er inddraget i forløbet, for at behandle forskellige aspekter af ungdomslivet i Danmark anno 2024/2025.
Der har været fokus på teorier om det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe, Rosa). Endvidere er elementer som forskellige former for socialisation, Adfærd på sociale medier og unges mistrivsel(Goffman, Meyrowitz, Honneth). Endelig har vi rundet racisme i Danmark, og forklaret hvordan sociologiske teorier kan forklare dette.
Forløbet blev afsluttet med metodisk arbejde, hvor eleverne blev introduceret til metoderne i samfundsfag, og selv fundet materiale der kan forklare, hvorfor der er øget mistrivsel blandt unge i dag.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet:
Sociologi:
• identitetsdannelse og socialisering
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Metode:
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Besøg på UCN.
-
Arbejdsark 1_Samfundsudviklingen.docx
-
Samf på B (2.udgave); sider: 27-40, 42-47, 51-54, 76-78
-
Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann. Nu har han skrevet en hyldest til skæbnen (Uddrag).docx
-
Arbejdsark 2_Det senmoderne samfund 1_Giddens.docx
-
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op - Videoen: Hvad mener Anthony Giddens om det senmoderne samfund?
-
Arbejdsark 3_Det senmoderne samfund 2_Ziehe.docx
-
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op - Hvad mener Thomas Ziehe om det senmoderne samfund?
-
Debatfilm - Luk Samfundet Op - Undgå stress
-
Unge får stress, fordi de er slaver af tiden
-
Arbejdsark 4_Unge og sociale medier 1.docx
-
Sociologiens kernestof_96-100.pdf
-
Likekultur på sociale medier AAU-play
-
Livsfarlig leg fra sociale medier breder sig blandt unge – elev indlagt med alvorlige hovedskader
-
Arbejdsark 5_Unge og sociale medier 2.docx
-
Unges mentale trivsel i præstationssamfundet
-
(U)lykkelig ungdom 6_Unge og mistrivsel 1.docx
-
Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)
-
Arbejdsark 7_Unge og mistrivsel 2.docx
-
Presset ungdom (1:2) TV2 16.08.23
-
Medborgerskabsundersøgelsen 2024
-
Dukketesten - The Danish Doll Test
-
RacismeEksperimentet TV2 Echo 27.11.2023
-
Arbejdsark 8_Unge indvandrere.docx
-
Hvad er samfundsfaglig metode? | METODEBOGEN
-
Arbejdsark 9_Afslutning.docx
-
Få styr på begrebslisten fra forløbet
-
Arbejdsark 10_Kvantitativ metode.docx
-
MetodeNU_39-43_50.pdf
-
Hjælpeark til metodiske styrker og svagheder.docx
-
Arbejdsark 11_Kvalitativ metode.docx
-
MetodeNU_52-54_57.pdf
-
MetodeNU_59-63.pdf
-
Gruppedeling (Det er også muligt at arbejde alene)Læs synopsissættet, først når sættet er læst, og man i gruppen kan præsentere bilagene for mig, må man gå udenfor lokalet og starte på problemformulering
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: En lille økonomi i en stor verden
I dette forløb har eleverne arbejdet med de grundlæggende elementer i økonomisk teori med fokus på den aktuelle økonomiske situation i Danmark.
Forløbet blev indledt med en introduktion til Maslows behovspyramide, hvor eleverne har koblet denne til opfyldelsen af behov vha. økonomi.
Derefter arbejdede de med markedsmekanismen koblet med en undersøgelse af økonomiske systemer (markedsmekanismen, planøkonomi og blandingsøkonomi)
Derefter har eleverne arbejdet med det økonomiske kredsløb og konjunktursvingninger til at forklare forskellige faktorer, der kan påvirke markedsmekanismen.
Derefter har eleverne undersøgt, hvilke økonomiske mål man kan have, og hvordan disse kan opnås vha. økonomisk politik. Herunder hvilke af disse der skal prioriteres, og hvilke partier/ideologier, der prioriterer disse.
Derefter undersøgte eleverne status for den danske økonomi med afsæt i den teoretiske viden, de har fået i forløbet indtil videre. Herunder fokus på målkonflikten mellem økonomi og klima, samt hvordan man vha. økonomi kan skabe større incitamenter for at føre Danmark i en mere klimavenlig retning.
I anden del af forløbet har fokus været på den danske velfærdsstat. Først med en undersøgelse af de forskellige velfærdsmodeller, og hvordan de hhv. ligner/adskiller sig fra hinanden. Derefter hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står overfor. Eleverne har i den forbindelse diskuteret mulige løsningsmodeller med henblik på at løse disse udfordringer. Der blev også zoomet ind på konkurrencestaten, og hvordan denne påvirker særligt unge, og hvad dette kan få af økonomiske konsekvenser. Endelig med en undersøgelse af, hvilken betydning globaliseringen spiller for den lille danske økonomi med fokus på konkurrenceevne, og en diskussion af om globalisering er en fordel eller en ulempe for Danmark.
Faglige mål i forløbet.
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestoffet i forløbet:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lille land, stor union - Hvem bestemmer?
Forløbet var todelt, og startede med et fokus på dansk politik. Eleverne har undersøgt demokratiformer og -idealer + Dahls demokratikriterier, og hvordan disse tanker kan ses i det danske politiske system. Dette ledte over i en undersøgelse af parlamentarisme og magtens tredeling, og hvilken betydning disse har for det danske demokrati. Derefter blev eleverne del i grupper, der skulle undersøge hhv. Folketinget, Regeringen, Domstolene og lovgivningsprocesser, der blev fremlagt for klassen. Herunder hvilken rolle de tre aktører spiller i demokratiet, og hvordan lovgivningsprocessen foregår på en demokratisk måde.
Derefter undersøgte eleverne mediernes rolle - både traditionelle medier og sociale medier, og hvordan politikerne bruger disse - med inddragelse af viden om medialisering og nyhedskriterierne.
Til sidst i første del undersøgte eleverne de tre ideologier + socialliberalismen, og hvordan disse tanker kommer til udtryk i partiernes politik. Dette blev koblet til partiernes placering på de politiske skillelinjer, parti- og vælgeradfærd.
Anden del havde fokus på EU. Her undersøgte eleverne EU som politisk system - herunder institutioner og deres rolle i magtens tredeling + en diskussion af, om stemmereglerne og borgerinitiativet er tilstrækkelige tiltag i fht. at gøre EU et demokratisk politisk system.
Derefter undersøgte eleverne integrationsformer og -teorier - herunder viden om suverænitet, og koblede dette til holdninger til krigen i Ukraine.
Forløbet blev afsluttet med en undersøgelse globaliseringen og udviklingen heraf, og hvordan den fri bevægelighed påvirker dansk økonomi.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353762704",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353762704",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353762704"
}