Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Jon Rasmussen
|
Hold
|
2024 ma/s (1s ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Lineære funtkioner
Lineære funktioner
Vi skal arbejde med lineære funktioner - herunder betydningen af a og b, graf, tabel, topunktsformlerne, modellering med lineære funktioner samt skæring mellem rette linjer.
Kernestof:
- Ligninger: Løsning af ligninger med analytiske, grafiske og digitale metoder.
- Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved og grafisk forløb for lineære funktioner. Matematisk modellering med lineære funktioner, herunder anvendelse af regression.
______________________________________
Deskriptiv statistik
Vi skal se på grupperede og ugrupperede observationer - herunder middelværdi, spredning, kvartilsæt, boksplot, frekvens, kumuleret frekvens, sumkurve og outliers.
Kernestof:
- Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, statistiske
deskriptorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Deskriptiv statistiik
Statistik og sandsynlighedsregning
STATISTIK:
Ikke-grupperede observationer:
- population og stikprøve
- deskriptorer: størrelse, hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, typetal, middelværdi, median, kvartiler (fraktiler), kvartilbredde, outlier, venstre- og højreskæv
- diagrammer: pindediagram, prikdiagram, boksplot
Grupperede observationer:
- gruppering af data
- deskriptorer: intervalhyppighed, intervalfrekvens, kumuleret frekvens, typeinterval, middelværdi, gennemsnit
- diagrammer: histogram, sumkurve, boksplot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Trigonometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Andengradspolynomier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66354609597",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66354609597",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66354609597"
}