Holdet 2024 nf/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Martin Bech, Rune Hildebrand, Vigga Nørgaard Madsbøll
Hold 2024 nf/s (3s nf, 3s nf bi, 3s nf ke, 3s nf ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geo_1: Hvad består verden af?
Titel 2 Geo_2: Regnskoven
Titel 3 Kemi 1: Hvad består verden af?
Titel 4 Særfagligt: Levende celler
Titel 5 Kemi 2: Regnskoven (ioner og salte)
Titel 6 Geo_3: Kost og befolkning
Titel 7 FF Regnskoven
Titel 8 Kemi 3: Kost og befolkning
Titel 9 FF Kost og befolkning
Titel 10 Geo_4: Energi
Titel 11 Kemi 4: Mængdeberegning
Titel 12 Kemi 5: Energi
Titel 13 Geo_5: Landskab og vand
Titel 14 FF Energi
Titel 15 Kemi 6: Syrer og baser
Titel 16 Særfagligt: Nedarvning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geo_1: Hvad består verden af?

Kort tværfagligt introduktionsforløb, hvor der i geografi arbejdes med forskellige inddelingsmetoder; hvad består verden af? Der arbejdes først med hvad faget geografi er, og brugen af kort til at identificere forskellige dele af verden. Efterfølgende arbejdes i matrixgrupper med fremlæggelser om emner indenfor opdeling af atmosfæren i lag, opdeling i forhold til klima- og plantebælter, pladegrænser; men også samfundsgeografiske inddelinger såsom indkomst og HDI, befolkningsudvikling og demografisk transition, erhvervsudvikling samt inddeling efter energiforbrug og energiproduktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Geo_2: Regnskoven

Dette tværfaglige forløb om regnskoven har i geografi fokus på de klimatiske og jordbundsmæssige forhold, der gør sig gældende i regnskovsområder. Eksempler på vigtige begreber: dugpunkt, luftfugtighed, termiske højtryk og lavtryk, ITK, klimazoner og plantebælter, nedbørstyper, ferralsol, næringsfattig jord. Herefter har forløbet handlet om udnyttelsen af regnskoven, og hvordan dette kan gøres bæredygtigt og ikke-bæredygtigt. Eleverne har bl.a. set eksempler gennem analyser af satellitbilleder fra Google-Earth og eleverne har besøgt Randers Regnskov; undervisning om udnyttelse af regnskoven.

Film:
"Amazon - Bruce Parry explores the greatest river on earth” episode 6.

Eksperimentelt arbejde:
- "Termiske højtryk- og lavtryk"
- "Opgaver om regn (bestemmelse af luftfugtighed i klassen og ude)"
- Undersøgelse ved Google Earth ”Fældning af regnskoven”
- "Jordbundsprocesser"

Kernestof
- vejrforhold, klima
- energistrømme
- naturbetingede ressourcer, bæredygtighed
- Jordens og landskabernes processer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensøvelse_Termiske lavtryk og højtryk 20-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kemi 1: Hvad består verden af?

Intro til kemi

Gennemgået: Atomers opbygning, grundstoffer, isotoper, det periodiske systems opbygning, Elektronsystemet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Kemi 2: Regnskoven (ioner og salte)

Salte og ioner

Gennemgået: Oktetreglen, opskrivning og afstemning af reaktionsligninger. Ioner, simple og sammensatte, dannelse af salte samt navngivning af salte. Tilstandsformer, opløselighed og fældningsreaktioner. Kemikaliemærkning. Næringsstoffer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fældningsreaktioner 30-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Geo_3: Kost og befolkning

I dette forløb om kost og befolkning arbejder vi med den demografiske transitionsmodel. Udgangspunktet er en kortanalyse af ”Bedst og værst” ud fra atlas. Vi har lavet undersøgelser af to forskellige landes placering i denne model, gennem dataindsamling for de to lande og en kritik af modellen. Derudover har vi set på forskellige forhold for Afrikanske landes udvikling  (begreber: I- og U-lande, HDI, Fourastiers model – og set på  historiske, og naturgivne forhold). Herefter er der set på byudvikling i forskellige dele af verden, og arbejdet med de forskellige miljøpåvirkninger; for vestlige lande er der arbejdet med albedo, tryk og vinde i byer, urban heat island (temperatur-udvikling i byerne). For udviklingslande er der kort set på problemer i slumbyer.

Eleverne har arbejdet med forsøgene ”Demografisk transition for to forskellige lande” og ”Urban Heat Island”

Kernestofområder:
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
- naturbetingede ressourcer, produktion og teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 FF Regnskoven

Vi ser på regnskoven som et økosystem.
Ekskursion til Randers Regnskov.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kemi 3: Kost og befolkning

Gennemgået:  
Kovalent binding, molekyler og deres rummelige opbygning, prik og stregformler, navngivning af molekyler, elektronegativitet, polære/upolære molekyler.
Kulhydraters opbygning (mono, di og polysaccharider), fedtstoffer, triglyceriders opbygning, carboxylsyregruppen, mættede og umættede fedtsyrer, cis-trans isomeri.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sukker i cola 09-01-2025
Fedt i chips 23-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 FF Kost og befolkning

Vi undersøger kostens bestanddele i deres enkeltheder og ser på sundhed ud fra et kostperspektiv. Undervejs skal vi undersøge, hvorfor det er nødvendigt at spise sundt og varieret: Energi til arbejde og byggesten til vækst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Geo_4: Energi

Dette forløb om energi omhandler energityper og deres miljøpåvirkninger (herunder drivhuseffekt og klimaforandringer), og der er herefter fokuseret på oliedannelse, indvindingsteknologi og produktion. Herudover er der arbejdet med faktorer med betydning for olieprisen og fremtidsperspektivet i anvendelse af olie som energikilde. Der har været et kort afsluttende delemne om bioethanol og Power to X som alternative og CO2-neutrale energikilder. Herunder også FN's verdensmål 7 og 13.

Forsøgsarbejde:
Eleverne har arbejdet med laboratorieforsøgene "Indvinding af olie fra skrivekridt" og "Oliemigration med og uden seglbjergart" samt "Kalkbjergarters porøsitet".

Kernestof:
− natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
− naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kemi 4: Mængdeberegning

Gennemgået: Densitet, atommasse, formelmasse, stofmængdebegrebet, molar masse og kemiske beregninger i forbindelse med reaktionsskemaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kemi 5: Energi

Energi (organisk kemi)

Gennemgået: Opbygning og navngivning af alkaner, alkener og alkyner inklusiv forgreninger, Alkanernes egenskaber (smelte og kogepunkter), destillation af råolie, kemisk mængdeberegning, forbrændingsreaktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Geo_5: Landskab og vand

Her ses på vandets kredsløb med særligt fokus på landskabets betydning for grundvand og vandløbene og landskabet; porøsitet og permeabilitet, det naturlige vandløbs form, vandhastighed, bundsediment og vandføring og det opland der leder vand til vandløbet. Vi laver undersøgelser af den nærliggende Østerå, hvor vi bestemmer vandføringen i åen og ser på  vandløbets form og bundsediment i relation til vandhastigheden. Udover dette arbejdes der bl.a. med databehandling og udarbejdelse af kurver og diagrammer i Excel/Maple/GeoGebra. Eleverne opnår kendskab til  hvorfor de danske vandløb er blevet reguleret og gen-slynget.
Som afslutning ses på Jordens indre opbygning og landskabsdannelse

Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Vandløbsundersøgelse af Østeråen (feltarbejde)
- Bestemmelse af nitrat i drikkevand (laboratorie-arbejde)
- Nedsivning af vand gennem jordprøver (laboratorie-arbejde)
- Undersøgelse af Drastrup drikkevand (andet empiribaseret arbejde)

Kernestof:
- vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 FF Energi

Vi undersøger, hvordan mikroorgansimer kan producere enrgiholdige kemiske stoffer, der kan udnyttes til at producere kemiske energiholdige stoffer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Kemi 6: Syrer og baser

Gennemgået:
Kemiske blandinger, masse- og volumenprocent, stofmængdekoncentration. og titreranalyse.
Brøndsted definitionen af syre og baser, deres reaktion med vand, autohydronolyse, ionprodukt samt pH skalaen. Enkelte beregninger af pH ved opløsninger af stærke syrer og baser. Måling af pH med pH meter og med indikatorer/indikatorpapir og titreranalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Særfagligt: Nedarvning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer