Holdet 2024 bi/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Ole Elstrøm
Hold 2024 bi/x (3x bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Mikrobiologi og celler
Titel 2 Forløb#2 Insekter som fødevarer
Titel 3 Forløb#3 - Vores arv (genetik)
Titel 4 Forløb#4 Din krop
Titel 5 Forløb#5 - Sex og evolution
Titel 6 Forløb#6 - Økologi - vandløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Mikrobiologi og celler

Forskelle på pro- og eukaryote cellers opbygning, cellemembranen og membranprocesser. Gæring/fermentering som gennemgående tema, der tog udgangspunkt i surdej. Herunder den mikrobielle vækstkurve og generationstid. Membranprocesser som diffusion og osmose er gennemgået. Mikrobiologi i industrien.

Eksperimentelt:
Surdejseksperimentet (meltypens betydning for vækst)
Mikroskopi af celler
NaCl og kartofler (Osmose)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Insekter som fødevarer

Forløbet blev startet med eksperimentet "den brændende peanut", samt beregninger af energiindholdet i en peanut. I forløbet har eleverne arbejdet med forskellige næringsstoffers opbygning (kulhydrater, fedt og protein), samt hvilken energifordeling, der burde være i deres kost. Eleverne har udarbejdet en kostanalyse af egen kost. Ydermere har eleverne arbejdet med fordøjelsen og nedbrydning af de forskellige næringsstoffer. Herunder har eleverne arbejdet med enzymer og deres opbygning. I forbindelse med fordøjelsen, så er blodglukoseregulering i overordnede træk gennemgået. Eleverne har kigget på insekter som fødevarer, samt fordele, ulemper og etik ved brug af insekter som erstatning for det kød, der spises i Vesten. Slutteligt har eleverne kort arbejdet med diabetes type I og II, samt årsagen til disse (overfladiske). De 17 Verdensmål er inddraget i forløbet. Forløbet er afsluttet med filmen "Bugs".

Databehandling, kommunikation af eksperimentelt arbejde, modeller og repræsentationsformer, rapportform, fejlkilder, biologisk variation, forsøgsdesign, fagtermer, samt metoder.

Eksperimentelt:
Kostanalyse
Den brændende peanut
Glukosebelastningstest
Spytamylaseforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 - Vores arv (genetik)

Eleverne har arbejdet med DNA's opbygning, Nukleotider, dna-replikation (meget overfladisk), proteinsyntesen (Det centrale dogme), genmutationer (punktmutation som substitution og længdemutationer, som insertion og deletion, som fører til frameshift)  og deres mulige konsekvens (tavs, missense, nonsense), klassisk et-gens nedarvning og forståelse for fænotype, genotype, dominant-recessiv nedarvning, krydsningsskemaer, stamtræer, monogene sygdomme, gelelektroforese, blodtypesystemer AB0 og rhesus, bioetiske diskussioner. Eleverne har lavet PTC på familien, hvorefter de har udarbejdet stamtræer og sat mulige genotyper på.

Eksperimentelt:
Bestemmelse af blodtype
Gelelektroforese
PTC
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Din krop

Udgangspunktet er vores krop, og hvordan den fungerer. Eleverne har arbejdet med både lunger (åndedrætssystemet), blodkredsløbet og hjertets opbygning. Ydermere har eleverne kigget på, hvad der sker i kroppen, når man går fra hvile til arbejde, konditallets betydning for ydeevnen, BMI, samt aerobt og anaerobt arbejde.

Eksperimentelt:
Måling af lungevolumen og peakflow
Dissektion af hjerte fra NV
Måling af blodtryk og puls i hvile og efter arbejde
(BMI og fedtprocent)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 - Sex og evolution

Kønnet og ukønnet formering (forplantning), kønsorganernes opbygning, hormoner generelt, men med fokus på menstruationscyklussen og hormonregulering, fosterdiagnostik, og kunstig befrugtning. Det hele er koblet til naturlig selektion, seksuel selektion og artsdannelse gennem geografisk adskillelse, forståelse for nicher mm. Mitose og meiose er meget overfladisk berørt. Ydermere har vi været igennem prævention og kønssygdomme.  

Eksperimentelt:
Gonzales (spredning af kønssygdomme)
Origamifuglen (Evolution)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 - Økologi - vandløb

Økologi
Der er blevet arbejdet med økosystemets struktur, abiotiske og biotiske faktorer, fotosyntese, respiration, trofiske niveauer, fødekæder og fødenet, græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde, nicher, arters samspil, interspecifik og intraspecifik konkurrence, vandets kredsløb, C-kredsløb, forurening med organisk stof og plantenæringsstoffer, vandløbsfauna, makroindeks og vandmiljøplaner. Ydermere har vi snakket om biologisk metode og forvaltning af den danske natur.

Eksperimentelt arbejde: "Forsøg med vandpest" og "Vandløbsdyrs tilpasninger og bestemmelse af forureningsgrad", hvor eleverne forsøger at bestemme vandløbskvalitet/ forurening ud fra makroindeks.

Der er arbejdet med journalformen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer