Holdet 2024 bk/xz8 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Maria Kafton-Krogh
Hold 2024 bk/xz8 (1xz bk/8)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grundforløbet
Titel 2 Forløb#2 Street Art
Titel 3 Forløb#3 Installation
Titel 4 Forløb#4 Kunstfotografi
Titel 5 Forløb#5 Tema: kvinden og moderen
Titel 6 Forløb#6 Arkitektur
Titel 7 Forløb#7  Eksamensprojekt og Ned i Dybet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grundforløbet

Vi har i grundforløbet haft fokus på form- og betydningsanalyse samt perioderne:
1) renæsssance med bla. Leonardo da Vinci 2) ekspressionisme med Ernst Ludwig Kirchner og 3) samtidskunst med fokus på John Kørner og hans ekspressionistiske stil.

De praktiske øvelser har været centreret omkring formanalysen og betydningsanalysen samt periode: Her nedenfor er skitseret alle praktiske øvelser både for grundforløbet og studieretningsforløbet.

Den elektroniske portofolio 2024-25

Formålet med EP’en er at analysere egne værker – at bruge teori på egne øvelser. Det handler altså om at du skal vise dig selv som fagligt kompetent. EP’en skal du bruge hele 1.g.
Efter hver øvelse laves analyser til den elektroniske portofolio hvor følgende spørgsmål skal besvares (ved nogle opgaver er der lidt andre krav – se ud for øvelserne).:
1. Titel på øvelsen
2. beskriv hvad du har lavet og med hvilke materialer (helt kort og præcist!)
3. hvilken teori/faglighed/fagbegreber har du lært af arbejdet med øvelsen? (Analyse af øvelsen)
4. læg et foto af øvelsen ind i den elektroniske portofolio sammen med analysen

GRUNDFORLØB:
Indhold:
1. kopi af Johannes Ittens farvecirkel (hvor I har skrevet teori på fra timen)
2. fladebetonet træ (med noter påskrevet fra fælles gennemgang)
3. formbetonet træ (med noter påskrevet fra fælles gennemgang)
4. farveøvelse med akvarel (med dine egen noter skrevet på – så du viser du forstår farveteorien)
5. John Kørners maleri med klimatematik
6. Rum-fotos
7. Collage (2 små postkort collager med rivepapir) med statisk/dynamisk komposition

STUDIERETNINGSFORLØB:

1) Street Art
2) Fælles installation med blomster
3) Yayoi Kusama: "Obliteration Room" (noter til video (skrevet i hånden) + tegning med prikker).
4) Kunstmuseumsbesøg med Omar Victor Diop (besvar spørgsmål samt lave den praktiske gruppeopgave om ”posering”) + noter til video med Omar Victor Diop.
5) Fotoøvelse med Omar Victor Diop (inkludér skitse + 1-2 i fotos af Diop som inspiration)
6) Arkitekturcollage
7) Morsdagsplatten
8) Besøg på KUNSTEN med særudstillingen "Mother + Father" og "Working Class Hero" af Breitz. Analyse af kunstfilmene.

Kernetekster:
Rum:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135

Farver:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137

Komposition:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134

Lys:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136

John Kørner landkskab En moderne ekspressionist.pptx

Crazy Awake:
https://kunsten.dk/da/udstilling/john-koerner-crazy-awake-14346

Ittens farvelære:
https://www.youtube.com/watch?v=CpGXjuMmo60

Supermarkedets forførende univers;
https://www.ny-carlsbergfondet.dk/da/supermarkedets-forfoerende-univers

Link til Kørners værker:
https://johnkorner.com/works/

Lær om stilperioden rennæsancen:
https://www.kunstskolen.dk/renaessancen/

Kunsthistorie renæssance og ekspressionisme.docx

Kunsthistorie - malerier til analyse af renæssance og ekspressionisme.docx



Renæssancens portræt;
https://www.youtube.com/watch?v=Ft4MdCwsi9o&t=3s

Værker:
John Kørner: The Earth from a Window (2019)
John Kørner: Tongue Hanging Out (2023)
Leonardo da Vinci:"Mona Lisa", 1503-07
Rafaello Sanzio: Jomfru Marias trolovelse (1504)
Ernst Ludwig Kirchner: Female artist, 1910
Edward Munch: Skriget (1893)
Ernst Ludwig Kirchner: Selvportræt med model (1910)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Street Art

Street Art

Vi har i dette forløb haft fokus på at definere Street Art.

Vi har haft fokus på Tristan Eaton, og vi har været på bytur, hvor vi har oplevet Tristan Eatons street Art værk "Fred Lives" fra 2016, Alexander Foss Gade.

Tristan Eatons vægmalerier består af spraymaling udført i collageteknik. Tristan Eaton arbejder også med mange andre teknikker samt udtryksformer, herunder skulptur, maleri og værker udarbejdet i photoshop. Tristan Eaton er inspireret af pop art samt inspireret af amerikansk kultur og historie.

Tristan Eatons fokus på mættede og brækkede farver, farvekontraster samt kontrasten mellem det formbetonede og det fladebetonede har været vores inspiration, hvor klassens praktiske arbejde enten var at lave et portræt eller en komposition med håndtegn i Tristan Eatons stil.

Vi har ud over form og betydningsanalyse haft fokus på:
Beskuerens rolle
Stencil teknik
Collage teknik
Pop Art som inspiration til Tristan Eatons værker

Kunstnere:
Tristan Eaton;
"Fred Lives" 2016.
'The American Way' (Long Beach, CA), 2015
'The Gilded Lady' (New York, NY) by Tristan Eaton
Madison Square Park - 5th Ave & W. 27th St.
'Monster Wall' (Universal City, CA)

Marvel (MIxed Media Painting).


Banksy:
"The rhino mural" 2024,  Westmoor Street in Charlton, southeast London.
"Goat with rocks falling down" 2024, Kew Bridge in southwest London.
"Two elephants" , 2024 Chelsea, London.
"Three swinging monkeys", 2024 Brick Lane, Shoreditch High Street, east London.


Kernetekster:
Street Art powerpoint

Tristan Eaton:
https://www.streetartbio.com/artists/tristan-eaton/

Banksy unveils yet another mystery animal mural:
https://news.sky.com/story/banksy-unveils-yet-another-mystery-animal-mural-13196031

WEAArt: Street art i Aalborg - 2/3: interview med Lasse Andersson, kreativ direktør, Utzon center:
https://www.youtube.com/watch?v=zXnkSCraryg&t=4s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Installation

Installation

Vi har haft fokus på den japanske kunstner, Yayoi Kusama, hvor vi især har arbejdet med hendes installation "Obliteration Room" i forhold til beskuerens interaktion med værket samt Kusamas fokus på polkaprikker som repræsentation for hendes hallucinationer som livet igennem har præget hendes personlige liv og hendes kunst.

Vi har sammen med de andre billedkunsthold lavet en fællesinstallation, hvor alle elever har klippet og limet papirblomster som blev til en blomsterhule, der blev placeret i drivhuset (gymnasiets læse  og studieområde), hvor beskueren går ind i hulen og oplever julestemning i form af julemusik, og krydderidufte (korriander/nelliker), hvor sanserne aktiveres. Inspiration var Ernesto Netos installation "Voices of the Forest".

Fokuspunkter:
Samtidskunst
Beskuerindragelse
Aktivering af rummet
Brug af sanser
Interaktion mellem værket/rummet og beskueren
Værket opstår først i det øjeblik, at beskueren interagerer med rummet (især "Obliteration Room" viser dette ganske konkret).

Kernetekster:
Powerpoint med Yayoi Kusama
Louis Vuitton x Yayoi Kusama in Paris: Everything You Should Know | Parisian Vibe;
https://www.youtube.com/watch?v=47THlmajpdU

Yayoi Kusama's Obliteration Room | TateShots:
https://www.youtube.com/watch?v=-xNzr-fJHQw&t=51s


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Kunstfotografi

Kunstfotografi, tur til KUNSTEN samt gruppefremlæggelser, hvor vi trænede form og betydningsanalyse samt samlede op på periode.

Fokus i dette forløb har været at analysere kunstfotografier af Omar Victor Diop.
Vi kørte til KUNSTEN og så udstillingen med Omar Victor Diop.
Hjemme på Aalborghus analyserede vi udvalgte værker af Diop.
Vores praktiske arbejder bestod i at vi i grupper tog kunstfotografier med udgangspunkt i Omar Victor Diops værker. De blev herefter redigeret.

Vi havde, udover form og betydningsanalyse, fokus på:
Samtidskunst
clair obscure (fra renæsancen)
Portræt (herunder: en face, trekvartprofil og profil)
Iscenesættelse
Rollespil
historiefortælling
Intertekstualitet
Klima
Mangfoldighed af kulturer

Vi tog et tilbagekik på renæssancens værker fra grundforløbet og sammenlignede med samtidskunsten og sluttede af med gruppearbejde, hvor vi fremlagde udvalgte værker for klassen med fokus på form og betydningsanalyse samt perioderne (renæssance/samtidskunst med John Kørner/samtidskunst med Omar Victor Diop).


Kernetekster:
Powerpoint med Omar Victor Diop

Omar Victor Diop: Black Subjects in the Frame | HENI Talks (14 min.):
https://www.youtube.com/watch?v=22sPi8VO_9g

Omar Victor Diop on the tradition of portraiture in Senegal (19:44 min.):
https://www.youtube.com/watch?v=auWl6z733O4

Omar Victor Diop på Kunsten: Anmelderrost fotograf gentænker historien;
https://kunsten.dk/da/nyhed/omar-victor-diop-paa-kunsten-anmelderrost-fotograf-gentaenker-historien-14458

Omar Victor Diops værker (se også links i powerpoint ):
Omar Victor Diop - Allegoria | MAGNIN-A
Liberty
Omar Victor Diop, Allegoria 2, 2021 | MAGNIN-A


Omar Victor Diop in Conversation with Azu Nwagbogu



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Tema: kvinden og moderen

Dette forløb har haft fokus på Henry Heerups fabulerende tilgang til kvinden som moderen. Vi har analyseret "Vanløse Madonna" af Henry Heerup og sammenlignet med middelalderens Madonna. Henry Heerups tilgang til livets store spørgsmål har været vores inspiration.

Vores praktiske arbejde har i dette forløb været morsdagsplatter med inspiration i Heerups cirkellkompostion, mættede farver og farvekontraster. Vi har udrullet og formet vores egen lertallerken som er blevet brændt i ovnen og herefter påmalet et motiv med fokus på "moderen".

Henry Heerup:
Bryllupskaret, 1963.Olie/finer, 151 x 151 cm
”Paraplymadonna”, 1952
”Krigsmoderen”, 1943.
Vanløse Madonna, 1934
Strygebrætsmadonna, 1937.Assemblage,163 x 32 x 12 cm

Middelalderen:
Cimabue: "Tronende Madonna”, 1272- 1274

Kernetekster:
Powerpoint med Henry Heerup

https://www.yumpu.com/da/document/read/18344098/undervisningsmateriale-louisiana  (er inddraget i ovenstående powerpoint)


Henry Heerup – Hvad skulle vi gøre uden fantasien? | Kunsten; https://kunsten.dk/da/udstilling/henry-heerup-hvad-skulle-vi-goere-uden-fantasien-14117
(er inddraget i ovenstående powerpoint)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Arkitektur

Postmoderne arkitektur

Med udgangspunkt i teori om postmoderne arkitektur, herunder "form follows fantasy", har vi analyseret facader af Bjarke Ingels bygninger, herunder især "Copenhill".

Vi har været på tur med bussen ud til Musikkens hus i Aalborg og taget fotos, både af bygningen i sin helhed samt detaljer. Hjemme på Aalborghus har vi som praktisk arbejde lavet plancher, hvor vi har printet vores fotos af Musikkens hus ud og sat på planchen. Dertil har vi tegnet i skitseform en blyantstegning, hvor vi frit har arbejdet videre med facaden af Musikkens hus og fulgt princpipperne for "Form follows Fantasy".

Kernetekster:
Hvem er BIG – Bjarke Ingels Group?
https://dac.dk/viden/artikler/hvem-er-big-bjarke-ingels-group/

Postmodernisme:
https://dac.dk/viden/artikler/postmodernismen/


Værker:
Det dansende hus, Frank Gehry
Copenhill, Bjarke Ingels
Musikkens hus, Aalborg


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Eksamensprojekt og Ned i Dybet


Emnet for eksamensprojektet har været
”Identitet og (selv-)iscenesættelse”

Eksamensprojektet har taget sin start med en inspirationstur til KUNSTEN, hvor vi så videoinstallations-værkerne "Mother + Father "og "Working Class" Hero med Candice Breitz. Vi oplevede og iagttog videoinstallationerne og havde fokus på fankultur samt stereotype fortællinger om Hollywoods beskrivelser af moder og faderrollen.

Vi har, efter at vi kom hjem fra KUNSTEN, fået en yderligere introduktion til "identitet og selviscenesættelse" via powerpoints omhandlende iscenesættelse fra renæssancen og op til samtidskunsten. Vi har gjort nedslag i kunstnere såsom Da Vinci fra renæssancen og fra samtidskunstens Tristan Eaton, HuskMITNAVN og Banksy. Kusama samt Diop og  Romina Ressia, Kathrine Ærtebjerg, Julie Nord og John Kørner har alle været inspiration til eksamensprojektet.

Det at lege med identitetsdannelse og selviscenesættelse er et typisk træk ved samtidskunsten, hvor man især ser en tendens til, at det bliver koblet sammen med kroppen (krop = identitet). Men selviscenesættelse har også foregået gennem århundreder, særligt siden spejlet blev opfundet i renæssancen (1400-1500-tallet).

Vi har sluttet eksamensprojektsperioden af med fernisering "Ned i Dybet", hvor vi har udstillet vores værker rundt omkring på Aalborghus.

Kernetekster:

Eksamensprojektet 2025 Identitet og iscenesættelse.docx

Eksamensprojekt 2025 kortfattet version.pptx

Portræt og identitet i middelalder renæssance og barok.pptx

Identitet og (selv)iscenesættelse Blandede kunstnere Breitz Diop Eaton Ressin.pptx

Installationer med spejle Identitet og selviscenesættelse.pptx

Kaarina Kaikkonen.pptx

"Renæssancens portræt;
https://www.youtube.com/watch?v=Ft4MdCwsi9o

"Markant videokunstner udstiller værker om forældreroller og fankultur på Kunsten";
https://kunsten.dk/da/nyhed/markant-videokunstner-udstiller-vaerker-om-foraeldreroller-og-fankultur-paa-kunsten-14588
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer