Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Rune Hildebrand
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sex, Hormoner og evolution
Vi arbejder med et forløb om menneskets fysiologi, hvor vi ser på, hvordan kroppen er indrettet til forplantning, hvordan den vedligeholder produktionen af kønsceller, hvordan sygdomme kan øverføres seksuelt og hvilkenstrategier levende organsimer har for at producere individer til næste generation herunder. fordele og ulemper ved en seksuel forplantningsstrategi evolutionært set.
Vi beskæftiger os i forløbet med følgende dele af kernestoffet:
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering.
Forsøgsarbejde:
- Smittesimulering gennem kopper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Vi arbejder med endnu et forløb om menneskets fysiologi, hvor vi ser på, hvordan kroppen kan optage næring gennem fordøjelsen. Vi ser på, hvilke organer, der er involverede i dette arbejde, hvor den de arbejder med at nedbryde store fødeemner til de allermindste molekyler, og hvordan disse molekylder kan transporteres fra fordøjelsesorganerne ud til de enkelte celler, hvor de kan buges som byggesten og energigivende stoffer. Vi har fokus på respirationsprocessen, makromolekylder som kulhydrater, proteiner og fedtstoffer (triglycerider).
Vi undersøger kostens rolle i forhold til at leve et sundt liv.
Vi beskæftiger os i forløbet med følgende dele af kernestoffet:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider.
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsen) og hormonel regulering.
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration.
Forsøgsarbejde:
- Ethanol og rødbede (fedtstoffers opbygning, cellemembranens funktion, den eukaryote celles opbygning)
- Bromelin og ananas (proteiners opbygning og enzymers funktion)
- Gærforsøg (Respiration i cellen, vækst og vækstfaktorer, denaturering)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gærforsøget
|
12-02-2025
|
Planche om kostråd
|
12-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Motion og sundhed
(Dette forløb ligger i forlængelse af det forrige, men vi markerer skifte i fokus fra fordøjelsen til kredsløbet)
Vi arbejder med endnu et forløb om menneskets fysiologi, hvor vi ser på, hvordan kroppen kan optage næring gennem fordøjelsen. Vi ser på, hvilke organer, der er involverede i dette arbejde, hvor den de arbejder med at nedbryde store fødeemner til de allermindste molekyler, og hvordan disse molekylder kan transporteres fra fordøjelsesorganerne ud til de enkelte celler, hvor de kan buges som byggesten og energigivende stoffer. Vi har fokus på respirationsprocessen, makromolekylder som kulhydrater, proteiner og fedtstoffer (triglycerider).
Vi undersøger livsstilens rolle i forhold til at leve et sundt liv.
Vi beskæftiger os i forløbet med følgende dele af kernestoffet:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider.
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (kredsløbet).
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration.
Forsøgsarbejde:
- Fysiologiske målinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arvelighed
Vi arbejder med et forløb omde grundlæggende principper for arvelighed. Vi kigger på det allermindste i DNA som et kemisk molekyle til de mere overordnede principper for arvelighed og strategier for forplantning (a- >< seksuel forplantning). Vi har fokus på autosomal et-gensnedarvning, laver krydsningsskemaer og stamtræer. Vi øver fagbegreber som kromosom, gen, dominant, recessiv, genotype, fænotype, heterozygot, homozygot og kønsbunden nedarvning. Vi ser på DNAs rolle i lyset af Det Centrale Dogme og kigger på proteinsyntesen i denne sammenhænge.
Vi undersøger principperne og forudsætningerne for nedarvning i celler.
Vi beskæftiger os i forløbet med følgende dele af kernestoffet:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider.
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsen) og hormonel regulering.
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration.
Forsøgsarbejde:
- Blodtypebestemmelse (cellemembraner, antigener og antistoffer, nedarvningsprincipper)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Naturens levende processer
Vi arbejder med et forløb om grundlæggende økologi og specifikt forholdene i vandløbet. Vi kigger på abiotiske og biotiske faktorer. Vi ser på de fysiske og kemiske forhold i et vandløb og vandløbsdyrenes tilpasninger til livet i vandløbet med fokus på deres evne til at optage ilt i vandløbet. Vi beskæftiger os med forskellige typer af forurening af vandløbet med fokus på forurening med organisk materiale. Centralt for forløbet er respiration og fotosyntese som de to biokemiske processer, der henholdsvis flytter og introducerer energi i fødekæderne.
Vi tager på en ekskursion til Østerådal, hvor vi tager måling i vandet og undersøger forekomsten af dyreliv i åen. Vi bruger bestemmelsesduge til at nøgle os frem til dyregrupper, iltmåler med termometer og kemiske test-kits for at måle forekomsten af næringsstoffer i vandløbet.
Vi beskæftiger os i forløbet med følgende dele af kernestoffet:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer (næringsstoffernes betydning).
- biokemiske processer: respiration og fotosyntese.
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Forsøgsarbejde:
- Undersøgelse af vandkvaliteten i Østerådalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415248968",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415248968",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415248968"
}