Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Marianne Bøgh Christensen
|
Hold
|
2024 bi/u (1u bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sex , hormoner og evolution
Formål: kendskab til
1 Formål: kendskab til
1 Kønsorganernes opbygning og funktion.
2. Kønshormonreguleringen hos mennesket.
3. Menstruations-cyklusens faser og kort om graviditet.
4. Evolution
5.Kønnet og ukønnet formering, samt sex-strategier og sex- signaler
6. Prævention og kønssygdomme.
7. Barnløshed og kunstig befrugtning
Biologi i udvikling: side 28-32, 153-182 , side 195-200 , side 203-206
Biologi til tiden; Kopi, side 63-72
Hvordan bliver jeg gravid. DR afsnit 1 og 2
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-mutationer-der-aendrede-mennesket/
Øvelser"
Koppeleg med kønssygdom".
Mikroskopi af rotteovarie
Biologisk variation (Journal- aflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler og mikroorganismer
Formål:
At få faglig indsigt i cellens generelle opbygning, herunder også cellemembranens opbygning og funktion, samt ligheder og forskelle på eukaryote og prokaryote celler. Via forsøg får eleverne kendskab til begreberne diffusion, osmose, faciliteret og aktiv transport. Bakterie/gær vækstkurve og vækstfaktorer (specielt temp) er behandlet, samt aerob (respirationen) og anaerob (gæring) energiproduktion. Samt enzymers funktion i cellen.
Biologi i udvikling: læst side 14-27 og side 33-41
Forsøg;
Det svulmende æg (journal)
Mikroskopi af vandpest
Lille eksperiment med spyt og kartofler - enzym forsøg (journal)
Gærforsøg (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gærforsøg
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhed og kost
Kost og sundhed.
Få en indsigt i kostens forskellige bestanddele (kulhydrater, fedt og proteiner), energifordeling , energiforbrug og de officielle kostråd
Undersøgelse af en sund og usund kost fra MacDonald.
Få en grundlæggende biologisk forståelse for ernæring samt dens betydning for sundhed og sygdom (herunder også diabetes).
Få et indblik i årsagerne til den stigende overvægt i den vestlige verden og de skadelige følgevirkninger.
Få en grundlæggende forståelse for fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
Følgende sider er læst i Biologi i udvikling 2. udgave; side 55-84 og side 111-115.
Artikel
https://videnskab.dk/krop-sundhed/filosof-vi-er-ikke-ansvarlige-for-vores-egen-sundhed/
Forsøg:
BMI og fedtprocentmålinger (journal)
Kostundersøgelse –MacDonald (rapport)
Blodsukker måling (sodavand) (demo)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sundhed og motion
Sundhed og motion
Få faglig indsigt i blodkredsløbet herunder hjertets opbygning og funktion.
Få faglig indsigt i åndedræts-systemet (lungernes opbygning og funktion).
Få kendskab til fysiologiske ændringer af kroppen under arbejde og hvile.
Få kendskab til aerobe og anaerobe processer.
Få et lille kendskab til konditionstræning,
Få kendskab til motionens betydning for sundhed.
Gennemføre enkle eksperimenter, samt efterfølgende databehandling.
Kunne formidle resultater fra biologiske resultater i form af journaler og rapporter. Opnå faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige problemer med biologisk indhold.
Følgende sider er læst i Biologi i udvikling 2. udgave: side 85-108 og side 110-115
Forsøg,
Undersøgelse af puls og blodtryk
Dissektion af hjerte og undersøgelse af modelhjerte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
På opdagelse i generne
Formål:
Eleverne skal som resultat af undervisningen:
• Opnå følgende specifikke faglige mål/opnå kendskab til:
1. Kromosomernes opbygning.
2. Kromosomernes finstruktur (DNA).
3. Proteinsyntesen.
4. Genmutationer og kromosomafvigelser.
5. Genetikkens begreber (homologe kromosomer, allele gener, do-minant, recessive, homo-heterozygote, autosomer, genotype, fænotype.
6. Nedarvning af egenskaber, herunder udvalgte eksempler på auto-somale dominante og recessive sygdomme/egenskaber samt kønsbundende sygdomme/egenskaber.
7. Mitosens og meiosens betydning.
8. Blodtypernes genetik (herunder ABO –systemet og Rhesussystemet).
9. Betydningen af arv og miljø.
Læst I Biologi i udvikling udgave 2. ; side 117- 150 øverst (dog ikke side 145)
Læst, side 183-186 og side189-194.
https://www.bt.dk/samfund/30-aarige-marie-fik-tilbudt-en-gentest-nu-lever-hun-med-svaret
Forsøg: Isolering af DNA fra jordbær-(journal)
Opgave; Byg en baby
Forsøg; DNA-profil (elektroforese) Hyperkolesterol - (journal)
Forsøg: Blodtypebestemmelse (Journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vandløb
Vandløb (økologi):
Mål:
At eleven opnår en biologisk indsigt i et økosystem, herunder biotiske og abiotiske faktorer, respiration og fotosyntesen, fødekæder, og carbon kredsløbet, Livet i et vandløb samt, forureningens betydning for biodiversiteten i et vandløb. Det naturlige og det regulerede vandløb
Biologi i udvikling; side 215-223, 228-229, 237-250.
Forsøg;
Undersøgelse af forureningsgraden i et vandløb (Østerådalen) - Makroindeks (journal)
Undersøgelse af en plantes (Vandpest) fotosyntese og respiration. (rapport fra NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415250430",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415250430",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415250430"
}