Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ole Elstrøm
|
Hold
|
2024 bi/w (1w bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Sex og evolution
Kønnet og ukønnet formering (forplantning), kønsorganernes opbygning, hormoner generelt og hormonel regulering herunder negativ og positiv feedback, men med fokus på menstruationscyklussen og hormonregulering, (overfladisk - mitose og meiose).
Ydermere er der arbejdet med fosterdiagnostik, prævention og kønssygdomme.
Forløbet er koblet til naturlig selektion, seksuel selektion og artsdannelse gennem geografisk adskillelse mm. (evolutionsmekanismer).
Eksperimentelt:
Variation og selektion hos den egyptiske origamifugl.
Gonzales (smittespredning og brug af kondom)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 - Insekter som fødevarer
Forløbet blev startet med eksperimentet "den brændende peanut", samt beregninger af energiindholdet i en peanut. I forløbet har eleverne arbejdet med forskellige makronæringsstoffers opbygning (kulhydrater/carbohydrater, fedt/lipider og protein), samt hvilken energifordeling, der burde være i deres kost. Eleverne har udarbejdet en kostanalyse af egen kost. Ydermere har eleverne arbejdet med fordøjelsen og nedbrydning af de forskellige næringsstoffer. Eleverne har kigget på insekter som fødevarer, samt fordele, ulemper og etik ved brug af insekter som erstatning for det kød, der spises i Vesten. Slutteligt har eleverne kort arbejdet med diabetes type I og II, samt årsagen til disse (overfladiske). De 17 Verdensmål er inddraget i forløbet. Eleverne har i forbindelse med fordøjelsen arbejdet med enzymer, deres virkemåde og opbygning (overfladisk)
Databehandling, kommunikation af eksperimentelt arbejde, modeller og repræsentationsformer, rapportform, fejlkilder, biologisk variation, forsøgsdesign, fagtermer, samt metoder.
Eksperimentelt:
Kostanalyse
Den brændende peanut
Spytamylaseforsøg
Glukosebelastningstest. (demonstrationsforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 - Vores arv (genetik)
Eleverne har arbejdet med DNA's opbygning, Nukleotider, dna-replikation (meget overfladisk), proteinsyntesen (Det centrale dogme), genmutationer (punktmutation som substitution og længdemutationer, som insertion og deletion, som fører til frameshift) og deres mulige konsekvens (tavs, missense, nonsense), klassisk et-gens nedarvning og forståelse for fænotype, genotype, dominant-recessiv nedarvning, krydsningsskemaer, stamtræer, monogene sygdomme, gelelektroforese, blodtypesystemer AB0 og rhesus, bioetiske diskussioner.
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Eksperimentelt:
Bestemmelse af blodtype
Gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Din krop
Udgangspunktet er vores krop, og hvordan den fungerer. Eleverne har arbejdet med både lunger (åndedrætssystemet), blodkredsløbet og hjertets opbygning. Ydermere har eleverne kigget på, hvad der sker i kroppen, når man går fra hvile til arbejde, konditallets betydning for ydeevnen, samt aerobt og anaerobt arbejde.
Eksperimentelt:
Måling af lungevolumen og peakflow
Dissektion af hjerte fra NV
Måling af blodtryk og puls i hvile og efter arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 - Økologi - vandløb og rep. mikrobi/celle
Økologi
Der er blevet arbejdet med økosystemets struktur, abiotiske og biotiske faktorer, fotosyntese, respiration, trofiske niveauer, fødekæder og fødenet, græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde, nicher, arters samspil, interspecifik og intraspecifik konkurrence, vandets kredsløb, C-kredsløb, forurening med organisk stof og plantenæringsstoffer, vandløbsfauna, makroindeks og vandmiljøplaner (overfladisk). Ydermere har vi snakket om biologisk metode og forvaltning af den danske natur.
Mikrobiologi, den mikrobielle vækstkurve, vækstfaktorer som temperatur og pH, enzymer. Samtidig er eu- og prokaryote cellers opbygning, samt membranprocesser (diffusion og osmose) blevet genopfrisket.
Eksperimentelt arbejde:
"Forsøg med vandpest" (repetition)
"Vandløbsdyrs tilpasninger og bestemmelse af forureningsgrad", hvor eleverne forsøger at bestemme vandløbskvalitet/ forurening ud fra makroindeks.
"Temperaturens betydning for vækst hos gærceller"
Der er arbejdet med journalformen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415251909",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415251909",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415251909"
}