Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Vejlgaard Sørensen
|
Hold
|
2024 1g dr/7 (1abtuw dr/7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skuespillerens redskaber og metoder
Om stanislavskijs, Arentzens og Lecoqs principper og metoder for skuespillerens arbejde med rollen.
Vi tager udgangspunkt i Stanislavskij via første scene fra Jon Fosses "Vinter" og opdager nødvendigheden af metoderne. Vi møder og afprøver dernæst alle tre skuespiller-metoder på scenen og iagttager, hvordan de får liv. ("Hjerne, øjne, krop").
Fokus på figur-elementet.
Eleverne arbejder selvstændigt med scener fra Ensemble C´est tout, som vi så på Teater Nordkraft i efteråret.
Indeholder materiale på engelsk (Lecoq, The moving Body). Det samlede antal læste sider i dette forløb er omtrent 18½ side, max. Elevernes arbejde i grupper med "Vinter" og scener fra Ensemble C´est tout tillægges arbejdet med teatrale udtryk, jf. læreplanens punkt 2.4.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stanislavskij
Kommas Teaterbog, Arne Skov Thomassen (8 meget små sider, svarende til måske 5 reelle sider).
-
Kommas Teaterbog (Stanislavskij).pdf
-
Stanislavskij - portfolio
-
Skuespillerens Værktøjer DVD
DVD, Jens Arentzen, 2001, Frydenlund. 1. og 3. del, Om at berette med en karakter + Om det emotionelt bårne skuespil.
-
"Skuespillerens værktøjer"
Jens Arentzen, 2002. (9 sider)
-
Arentzen.pdf
-
Portfolio
-
Portfolio-opgave(r)
-
Materialers iboende kræfter.docx
-
The moving body
Jacques Lecoq m.fl., oversat af David Bradby, Routledge 2000. Sammenklip fra siderne 88-92 (i alt ca. 2½ side, samlet set).
-
Lecoq Om materialer.pdf
-
Portfolioopgaver
-
Ensemble C´est tout
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portfolio
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det elizabethanske teater og Shakespeare
Vi møder teaterhistorien og koncentrerer os om de 4 grundelementer i det elizabethanske teater. Vi har særligt fokus på etableringen af rum hos Shakespeare; den talte kulisse.
Forløbet er inkl. mødet med det professionelle teaterliv, da vi agerer prøvepublikum (der er på scenen og interagerer med skuespillerne) på Teater Nordkraft den 7. februar 2025 til forestilling Skærsommer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opgøret med det naturalistiske teater
Mødet med det episke teater.
Under skuespillerens redskaber arbejdede vi med at skabe den ægte og realistiske rolle; nu skal vi forstå den del af teaterhistorien, hvor vi kan distancere os til rollen og demonstrere den i stedet for at leve den.
Som under forrige teaterhistoriske forløb koncentrerer vi os om at forstå perioden ud fra de 4 grundelementer - med fokus på den særlige verfremdungseffekt og montagen.
Ca. 4 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Afsluttende realisationer
Elevernes arbejde med deres egne afsluttende realisationer.
Eleverne viser deres realisationer ved "Ned i Dybet", 8. maj. - En eftermiddag i samarbejde med billedkunst, hvor eleverne viser deres arbejde for familie, venner - og billedkunstelever. Det samlede forløb afsluttes hermed; eleverne forsvarer deres forestillinger dagen efter med oplæg støttet af deres digitale præsentationer.
Mødet med det professionelle teaterliv indgår som en del af forløbet her som indgående inspiration til elevernes arbejde med egne iscenesættelser/realisationer. Vi fortsætter her partnerskoleprojektet med Teater Nordkraft og deltager i 2 workshops (11/3 og 17/3) med teatrets dramapædagog og en skuespiller. Forestillingen Skærsommer(11/3) er en del af dette projekt - og elevernes møde med det professionelle.
OBS Der er i optakten til forløbet med de afsluttende realisationer fra lærers side lagt op til et fokus på læreplanens ord i 3.2: "(...)individuelt eller i grupper skabe en scenisk realisation (...)". Dette for at afdæmpe det tidligere ofte omfangsrige tekstarbejde i projektet.
Det tekstarbejde, der er, må vi henlægge under arbejdet med teatrale udtryk, jf. læreplanens 2.4.
Eleverne arbejder i 6 grupper med følgende (frie) udgangspunkt:
Meerub og Mikkeline “She” (feat. Frank Ocean) med Tyler, The Creator.
Matilda, Maria og Artina“ Lasagne”, Thomas Korsgaard, fra samlingen Tyverier, 2019.
Mathilde og Jonas Den luft andre indånder, Line Knutzon, 2001.
Ramsiya, Mawahib, Bianca, Karoline og Marie
”Den lille Rødhætte”, europæisk folkeeventyr, Grimms version (usikker opr.); trykt 1697.
Clair, Hjalte og Victoria ”Rejsekammeraten”, H. C. Andersen, 1835.
Mahdi, Malik og Ozair Spiritus, Pia Juul, 1997.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Endelige portfolio
|
24-03-2025
|
Digital præsentation
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415291647",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415291647",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415291647"
}