Holdet 2024 1g dr/7 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Lisbeth Vejlgaard Sørensen
Hold 2024 1g dr/7 (1abtuw dr/7)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skuespillerens redskaber og metoder
Titel 2 Det elizabethanske teater og Shakespeare
Titel 3 Opgøret med det naturalistiske teater
Titel 4 Afsluttende realisationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skuespillerens redskaber og metoder

Om stanislavskijs, Arentzens og Lecoqs principper og metoder for skuespillerens arbejde med rollen.

Vi tager udgangspunkt i Stanislavskij via første scene fra Jon Fosses "Vinter" og opdager nødvendigheden af metoderne. Vi møder og afprøver dernæst alle tre skuespiller-metoder på scenen og iagttager, hvordan de får liv. ("Hjerne, øjne, krop").  

Fokus på figur-elementet.

Eleverne arbejder selvstændigt med scener fra Ensemble C´est tout, som vi så på Teater Nordkraft i efteråret.


Indeholder materiale på engelsk (Lecoq, The moving Body). Det samlede antal læste sider i dette forløb er omtrent 18½ side, max. Elevernes arbejde i grupper med "Vinter" og scener fra Ensemble C´est tout tillægges arbejdet med teatrale udtryk, jf. læreplanens punkt 2.4.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portfolio 03-02-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det elizabethanske teater og Shakespeare

Vi møder teaterhistorien og koncentrerer os om de 4 grundelementer i det elizabethanske teater. Vi har særligt fokus på etableringen af rum hos Shakespeare; den talte kulisse.

Forløbet er inkl. mødet med det professionelle teaterliv, da vi agerer prøvepublikum (der er på scenen og interagerer med skuespillerne) på Teater Nordkraft den 7. februar 2025 til forestilling Skærsommer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Opgøret med det naturalistiske teater

Mødet med det episke teater.

Under skuespillerens redskaber arbejdede vi med at skabe den ægte og realistiske rolle; nu skal vi forstå den del af teaterhistorien, hvor vi kan distancere os til rollen og demonstrere den i stedet for at leve den.

Som under forrige teaterhistoriske forløb koncentrerer vi os om at forstå perioden ud fra de 4 grundelementer - med fokus på den særlige verfremdungseffekt og montagen.

Ca. 4 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Afsluttende realisationer

Elevernes arbejde med deres egne afsluttende realisationer.

Eleverne viser deres realisationer ved "Ned i Dybet", 8. maj. - En eftermiddag i samarbejde med billedkunst, hvor eleverne viser deres arbejde for familie, venner - og billedkunstelever. Det samlede forløb afsluttes hermed; eleverne forsvarer deres forestillinger dagen efter med oplæg støttet af deres digitale præsentationer.

Mødet med det professionelle teaterliv indgår som en del af forløbet her som indgående inspiration til elevernes arbejde med egne iscenesættelser/realisationer. Vi fortsætter her partnerskoleprojektet med Teater Nordkraft og deltager i 2 workshops (11/3 og 17/3) med teatrets dramapædagog og en skuespiller. Forestillingen Skærsommer(11/3) er en del af dette projekt - og elevernes møde med det professionelle.

OBS Der er i optakten til forløbet med de afsluttende realisationer fra lærers side lagt op til et fokus på læreplanens ord i 3.2: "(...)individuelt eller i grupper skabe en scenisk realisation (...)". Dette for at afdæmpe det tidligere ofte omfangsrige tekstarbejde i projektet.
Det tekstarbejde, der er, må vi henlægge under arbejdet med teatrale udtryk, jf. læreplanens 2.4.

Eleverne arbejder i 6 grupper med følgende (frie) udgangspunkt:
Meerub og Mikkeline               “She” (feat. Frank Ocean) med Tyler, The Creator.
Matilda, Maria og Artina“        Lasagne”, Thomas Korsgaard, fra samlingen Tyverier, 2019.
Mathilde og Jonas                   Den luft andre indånder, Line Knutzon, 2001.
Ramsiya, Mawahib, Bianca, Karoline og Marie
     ”Den lille Rødhætte”, europæisk folkeeventyr, Grimms version (usikker opr.); trykt 1697.
Clair, Hjalte og Victoria             ”Rejsekammeraten”, H. C. Andersen, 1835.
Mahdi, Malik og Ozair               Spiritus, Pia Juul, 1997.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Endelige portfolio 24-03-2025
Digital præsentation 09-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer