Holdet 2024 sa/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Maj-Britt Agerskov
Hold 2024 sa/t (1t sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb_Kriminalitet
Titel 2 Dansk politik
Titel 3 Unge og identitet
Titel 4 Velfærdsstaten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb_Kriminalitet

Forløbet skal give eleverne en sociologisk og  politisk forståelse for kriminalitet  i det danske samfund.
Eleverne vil  arbejde med identitetsdannelse i det senmoderne samfund, teorier om kriminalitet og straf, den sociale baggrunds betydning og de politiske parters holdninger til straf og retspolitik. I slutningen af forløbet arbejder eleverne med velfærdsstatens betydning for kriminalitet, hvorved forløbet får en mere økonomisk vinkel.


Faglige mål:
• anvende og kombinere grundlæggende viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegære for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
• påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• formulere viden om faglige sammenhænge ved anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter og indgå i dialog derom.

Kernestof:
Sociologi
• identitetsdannelse og socialisation
  • levevilkår.
Politik  
•politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk politik

Forløbet tager afsæt i folketingsvalget 2022 med fokus på væsentlige udviklingstræk.
Eleverne skal i forløbet beskæftige sig med dansk politik i dag og opnå en grundlæggende forståelse af  og viden om dansk politiks centrale aktører, strukturer og instiutioner.

I forløbet arbejder vi med flere aktuelle  problemstillinger. Eleverne stifter bekendtskab  med de klassiske ideologier, det politiske system i Danmark, væsentlige danske partier, vælgeradfærd,  partimønstre, lovgivningsprocessen, fordelings- og værdipolitik. Der er i forløbet indlagt projektarbejde om partierne. Forløbet afsluttes med undersøgelse af et konkret lovforslag

Faglige mål:
– anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
– anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
– formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
– formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.
–argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
Sociologi
– identitetsdannelse og socialisering.

Politik
– politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
– politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
–politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Materiale:
Grundbogsmateriale
Luk samfundet op, 100-110(om de politiske ideologier)
114-118(Værdi og fordelingspolitik)
118-120(Partadfærd)
112-114( Vælgeradfærd)
189-192. pdf-fil Samf på B (vælgeradfærd)
129 +133-137(Parlamentarisme, regeringsdannelse og lovgivningsprocessen)
122-125(demokrati)

Andet materiale:
Harris vs. Trump: 19.september 2024

DRTV - Clement I USA - Valget og Verden
www.dr.dk


https://fagbladet3f.dk/socialdemokratiet-staar-til-topskatte-taesk-fra-vaelgerne/
https://www.dr.dk/nyheder/politik/vanopslagh-taler-om-kokain-salg-fra-apoteker-og-legalisering-af-narkotika.
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-06-25-det-er-en-kold-spand-vand-i-ansigtet-paa-folk-siger-stoejberg.

https://www.altinget.dk/artikel/hvilke-partier-stemmer-de-rigeste-og-mindst-velhavende-vaelgere-paa?fbclid=IwAR0vjkPSLj7D8iH-0PEsD8lDFcNjLVG2DZUm1WP038GETLsxHNmxM3I8d9k

Deadline d. 28.02.2024 om valgundersøgelsen 2022

Dit Demokrati: Undervisningsfilm

https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-12-15-det-kommer-sjaelden-flertalsregering-til-at-betyde-for-dansk-politik
   
https://ugeavisen.dk/indland/ny-rapport-unge-danskeres-politiske-engagement-vokser

https://cevea.dk/analyse/folketingsvalg-2022-akademikere-havde-13-gange-sa-stor-chance-for-at-blive-valgt-som-ufaglaerte-og-faglaerte/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Unge og identitet

Forløbet handler om socialisation og identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på de ændrede vilkår for børn og unge i det digitale senmoderne samfund.
Forløbet bygger ovenpå grundforløbet, hvor de grundlæggende begreber om identitetsdannelse og socialisering blev gennemgået. Vil arbejder videre med teorier og empiri om det senmoderne samfund både frisættende og hæmmende karakter.


Faglige mål fra læreplanen:
̶anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge



Kernestof fra læreplanen:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
Politik
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Materiale:

Luk samfundet op, 4. udgave: 29-43, 52-56, 65-78


Øvrig:

Forelæsning med Anders Petersen om unges trivsel og præstationssamfundet, AAU
https://www.youtube.com/watch?v=qvH2r3YsvmI

Er det skærmenes skyld?
https://www.zetland.dk/historie/sem4XwPL-ae6Ewl5D-19d24

Årsagssammenhænge
https://www.youtube.com/watch?v=RPXI-zT-i7I

Deadline d. 27 juli 2023 . Interview med Lone Frank.

Tiden p1 om trivselskommissionen https://www.dr.dk/lyd/special-radio/tiden/tiden-2025/eu-s-nyreslag-benjamin-i-det-hvide-hus-og-lad-de-unge-trives-11802551022

Uddrag fra Presset Ungdom, afsnit 2, Tv2.

De perfekte piger, afsnit 1, https://www.dr.dk/drtv/episode/de-perfekte- piger_52514


Her er hvad de sociale medier gør ved unge, https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-mop1dMNq-87c91

Om samfundstyperne, Mikkel Petersen
https://www.youtube.com/watch?v=gdBSbNSHa0c&t=2s

Klip fra Debatten ”Forbandede ungdom” 18. november 2022. Vi ser de første 20 minutter.  

Svend Brinkmann: Danske Gymnasier I skal ikke give de unge mere ondt i sjælen men lære dem at alt er umuligt, Politiken 14.oktober 2019.  

Seks generationer og deres kendetegn 13.04.2018
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-og-sjael/seks-generationer-og-deres-kendetegn

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ekspert-frygter-nye-anbefalinger-ender-i-et-kritisk-angreb-paa-foraeldre-problemet ( Om trivselskommissionen)


https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-04-21-hver-fjerde-unge-kvinde-overvejer-at-fravaelge-boern-grundet-klima









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Velfærdsstaten

Forløbet kredser om den danske velfærdsstat og de ydre såvel som indre udfordringer, som den står overfor. Den aktuelle velfærdsdebat står centralt i forløbet, ligesom globaliseringens implikationer for den danske velfærdsstat. Afslutningsvis tager forløbet en mere økonomisk vinkel, der giver eleverne en grundlæggende introduktion til
dansk økonomi og økonomiske styringsredskaber.

Faglige mål:
– anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
– undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
– undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
Politik
– politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
– politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng


Økonomi
– velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund.
– det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Materiale:

Luk samfundet op, 4. udgave: side 171-175, 179-192, 196-220


Øvrig materiale:
Sundhedsprofessor: Familien skal i fremtiden deltage i den praktiske pleje af de ældre, Politiken 10. marts 2022, 07.55


Skal vi have en krigsskat? https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-krigsskat_504338
Debatten DR 2

Debatten DR 2
om velfærdsstatens udfordringer.  Mindre velfærd for mere forsvar? Minuttal 21:00-40.00

Undersøgelse af integrationen i DK
https://integrationsbarometer.dk/barometer
Klip fra Deadline d. 1. maj 2024. Interview med debattør Emma Holten


Kvinder er en »underskudsforretning« for statskassen
17. marts 2025, Jyllands-Posten
https://oem.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2024/december/oekonomisk-redegoerelse-dansk-oekonomi-staar-fortsat-staerkt/
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-af-kontanthjaelpsmodtagere-skal-tvinges-i-arbejde
Vi ser de første 13 minutter af Økonomi for dummies, afsnit 1.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer