Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Merete Søndergaard
|
Hold
|
2024 1abtx me/8 (1abtx me/8)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pilotprojekt
Der er arbejdet med produktion af fiktionskortfilm (2-3 minutter). Der er truffet individelle genrevalg i de enkelte grupper.
Benspænd/krav til filmen:
1.Der skal være en hovedkarakter, der gennemgår en udvikling og beviser historiens præmis. Her vigtigt med nærbilleder af hovedkarakteren så tidligt som muligt aht. identifikationen. Husk desuden point of views og reaction shots. Brug generelt mange nærbilleder og reaktionsskud.
2. Brug Raskins 7 paramentre (I skal kunne redegøre for hvordan, se Raskin i kort form nedenfor)
3. Der skal være en konflikt (desuden skal I inddrage andre fremdriftskomponenter)
4. Der skal være mindst to afgørende vendepunkter (plot points). Tre-akter-modellen s. 63 i LB)
5. Tænk i Femo, når i komponerer billeder/indstillinger
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
6. Brug kontinuitetsklipning: Klip på bevægelse, på blikretning (husk her reaction shots)
7. Brug generelt filmiske virkemidler bevidst (se jeres portfolio/Levende billeder) Brug mange nærbilleder aht. indlevelse og identifikation.
8. Der skal være mindst 30 indstillinger i jeres film afhængig af den filmiske stil (klipning/klipperytme).
Der er desuden reflekteret over valg målgrupper, distributionskanal, medieplatform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Teoretisk-analytisk forløb: Fiktion
Der er arbejdet med fiktionsserier med særligt fokus på krimi/spænding. Vi har analyseret hele episoder og trænet næranalysen i udvalgte nedslag.
Vi har arbejdet med følgende serier:
Kastanjemanden: 1. sæson, episode 1.
Breaking bad: Sæson 1, episode 1 (pilotepisode)
Edderkoppen: Episode 1
Forbrydelsen 1: Episode 2
Der har været fokus på genrebegrebet/serieformater: Episodeserien og følgetonserien (den korte føljeton, den lange føljeton)
Seriedramaturgi (seriebuer, A-plot og B-plot)
Næranalysen
Jette Harboe Meldgaard & Henrik Poulsen: Close-up - grundbog til mediefag C, Gyldendal 2020 s. 115-116
Mimi Olsen m.fl. (red): "Levende billeder", Systime 2020 s. 77-78 (næranalysen) + om seriedramaturgi
Krimikompendium
TVTVTV
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teoretisk- analytisk forløb: Dokumentar
Omdrejningspunktet har været dramaturgiske og filmiske virkemidler samt kommunikationskonteksten (genre, målgruppe, platform og distributionskanal).
Overordnet har der været fokus på grundlæggende genreforståelse: fiktion, fakta og blandingsformer herimellem (forholdet mellem fiktions- og faktakoder, autenticitetsmarkører) samt dramaturgiske og filmiske virkemidler i de enkelte genrer og formater.
Der er arbejdet med dokumentargenren, herunder de tre grundformer: den autoritative, den deltagende dokumentar og den observerende).
Vi har arbejdet med:
Danske mord. De københavnske kvindedrab, DR 1 2019 (afsnit 3)
Pengejægerne: Momssvindel med luksusbiler" (DR1, 2021)
Indefra med Anders Agger (E01): "Vestre fængsel - Buret inde på 8 kvm" (DR 1, 2023)
Lars Engels: "Dømt til behandling" 1:3 (DR1,1997)
Grundbogsmateriale:
Dorte Granild & Mette Wolfhagen: "DOX - forløb i medier". Lindhardt & Ringhof, 2016, kap. 2 og 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojektet
Eksamensproduktionerne er udarbejdet efter elevernes egne genrevalg og gruppedannelse.
Der er arbejdet med følgende krav til eksamensproduktionerne: (forholdet mellem indhold, udformning, genre og målgruppe):
Bevidsthed om valg af genre (herunder eventuelle blandingsformer)
Bevidst brug af dramaturgiske og filmiske virkemidler (filmens stil)
Overvejelser over kommunikationskonteksten/distributionskonteksten (målgruppe, medieform, platform(e), distributionskanal, delingsværktøj)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66604129619",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66604129619",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66604129619"
}