Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Stine Lykke Hagerup, Stinne Fisker Toldbod
Hold
2025 ap/g2 (
1g2 ap
,
1g2 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - almen del
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - almen del
Fokus og cirka-omfang:
Almen introduktion til grammatisk terminologi og analysefærdighed (sætningsled, sætning og helsætning): ca. 30 sider
Karrierelæring: ca. 5 sider
Sproglig praksis – sproghandlinger, sprog i litterær analyse m.v.: ca. 20 sider
Elementær sproghistorie, globalisering, sprog & nationalitet: ca. 10 sider
Læringsstrategier: ca. 5 sider
Omfang i alt almen ap: ca. 70 sider.
Pensum til eksamen:
• Sociolingvistik og sproghandlinger
• Sproghistorie
• Genre/stilistik
• Verbernes tider
• Kongruens
• Ordklasser og oversættelsesproblematik
• Læringsstrategier og oversættelsesproblematik
• Syntaktisk analyse
• Ledsætninger og tegnsætning
• Både de danske og de latinske betegnelser for ordklasser og sætningsled
• Tegn for sætningsled
Indhold
Kernestof:
Oversæt l. 6 og fremefter på side 7 i bogen (husk, at I kan skrive på side 5 i kompendiet) + Repetér, hvad vi lærte om verberne sidst (personbøjning og implicit subjekt).
https://quizlet.com/102761917/ordklasser-flash-cards/
1) Baggrundslæsning om guderne s. 8-9 i bog. 2) Brug 15 min på oversættelse l.1-6, side 11 i bog (find gerne et hæfte, hvori du skriver din oversættelse – heri kan du også samle dine noter). obs: Jupiter Optimus Maximus = typisk måde at omtale Jupite
Læs side 14-15 i kompendiet (Grækerne og romerne) og formulér to spørgsmål til siderne + oversæt de fem sætninger øverst på side 13 i kompendiet + Repeter latinske betegnelser for både ordklasser og sætningsled. En stor del af test. Frivilligt: læs s
Lav et af niveauerne til ordklasser i øvelseskompendiet (den første side). Øv også (I skal terpe nu :-)) https://quizlet.com/102761917/ordklasser-flash-cards/Få eventuelt også købt en mappe til jeres kompendier :-)
5 Cicero, domæner.pptx
5 Cicero, liv, levned og oversættelser.pptx
Læs s. 17-18 i kompendiet om Cicero - Fokus: Hvorfor er det relevant for os at beskæftige os med Cicero i dag? Oversæt stykke 7.1. på side 18 i kompendiet – brug max 15 minutter (og nå det, du når). I skal ikke oversætte ordene i ”…” i linje 5
4 Ordklassernes karakteristika oversigtsark B.docx
0F Øvelsesopgaver 2025.docx
Lav et af niveauerne til ordklasser I i jeres øvelseskompendium (side 2-3).
Læs op på ordklasserne side 15-22 i bogen "Fra ord til sætningen", så I kender forskellene på ordklasserne. Der kommer en lille elektronisk test i dag, så I kan se, hvor godt I er med i forhold til ordklasserne :-)
Lav et af niveauerne til ordklasser II i jeres øvelseskompendium (side 4-5).
Få læst op på, hvad sammensatte tider er, hvis ikke I kan huske det. Der er en oversigt over de sammensatte tider i jeres tynde kompendiet med oversigter.
Lav et af niveauerne side 6 i øvelseskompendiet.
Lav et af niveauerne til blok 7 (side 7 i øvelseskompendiet)
Lav et af niveauerne til blok 8 (side 7 i øvelseskompendiet)
Repeter alt, hvad vi har gennemgået indtil nu (midtvejsscreening/”terminsprøve” i dag) + læs side 19 i kompendium om Catuls kærlighed, og lav opgave 1 + 2, a-d (også god øvelse ift. midtvejsscreening).
Øv de latinske betegnelser - se lektier til blok 9 i øvelseskompendium.
Hvis I har brug for ekstra træning i ordklasser, verbaltider eller sætningsanalyse, så gå tilbage i jeres øvelseskompendium og lav de niveauer, som I ikke har lavet :-)
Læs om Gaius Julius Cæsar s. 13 i bogen. Vær opmærksom på sammenhæng med sagnet s. 5 i bogen. Oversæt l. 10-13, side 15 i bogen. Obs på genitiv og objektsprædikat.
Lav et af niveauerne til blok 10 i øvelseskompendiet.
Læs om det Romerske senat side 23 i kompendium – kun de to første afsnit (”Historiens største byråd” + ”Ingen formel magt, men reelt indflydelsesrigt”) + brug 15 min på at oversætte (det du kan nå fra) linje 1-7 side 19 i bogen.
11 Helsaetningsanalyse 1, indl oevelser.docx
11 Helsaetningsoevelse - Minna mangler et oevelokale .docx
Lav et af niveauerne til blok 11 i jeres øvelseskompendium.
Lav et af niveauerne til blok 12 i jeres øvelseskompendium.
12 Stilistik og Argumentation.docx
Læs det vedhæftede dokument (stilistik og argumentation) samt talerne side 50-53 i det tykke kompendium.
13 Kommunikation og sproghandlinger, powerpoint.pptx
Lav et af niveauerne til blok 13 i jeres øvelseskompendium.
Læs side 58-62 i det tykke kompendium. Springe ALLE opgaverne over.
Hvis man ikke blev færdig med analysen af talerne, så laves den færdig til i dag.
Læs om retorik s. 17 i bogen – overvej hvilken rolle retorikken har spillet i dette styre + oversæt linje 1-6 side 21 i bogen, og led efter de retoriske figurer, I kan læse om i den blå boks nederst på side 21.
Læs side 29 i kompendium – det handler om Colosseum og Nero, som vi talte om sidste gang. Lav dernæst opgave 1 og 2 på side 30 i kompendiet.
Googl gladiatorer/ gladiatorkampe og få et overblik over, hvad det gik ud på og blev brugt til + Oversæt linje 1, 5, 9 og 11 på side 35 i bogen
Medbring alle jeres AP-materialer (bog, kompendium, øvelsesopgaver, screeninger samt noter). Tænk over, hvad I har brug for at øve jer ekstra på inden eksamen.
Ingen lektier – vi repeterer i dag
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088293663", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088293663", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088293663" }