Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g6 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Merete Søndergaard, Mia Egholm Wendelboe
Hold
2025 ap/g6 (
1g6 ap
,
1g6 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
Fokus og cirka-omfang:
Almen introduktion til grammatisk terminologi og analysefærdighed (sætningsled, sætning og helsætning): ca. 30 sider
Karrierelæring: ca. 5 sider
Sproglig praksis – sproghandlinger, sprog i litterær analyse m.v.: ca. 20 sider
Elementær sproghistorie, globalisering, sprog & nationalitet: ca. 10 sider
Læringsstrategier: ca. 5 sider
Omfang i alt almen ap: ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til AP latin :) I dag får I jeres grundbog samt kompendium til faget, og vi taler lidt om, hvad I skal bruge latin til i jeres uddannelse. Jeg glæder mig til at møde jer!
1 Quiz og byt til sprogprofil.docx
1 Sociolingo-bingo.docx
I dette AP-forløb vil I få udleveret en række tekster (teori/øvelser) form af et kompendium i tre dele, som I må/skal medbringe til eksamen. I får også materialet elektronisk på de enkelte moduler. Det vil være rigtig fint, hvis I kunne anskaffe jer
2 Sproglige laeringsstrategier SPS.pdf
2 Refleksionsoevelser.docx
Quizlet:
SprogtraeA4Word.doc
0F Øvelsesopgaver 2025.docx
LÆS I KOMPENDIET S. 4-5 (lektien findes også elektronisk under øvrigt indhold):
I dag arbejder vi videre med verbal- og kasusendelser. Øv jer på o,s,t,mus,tis,nt. Medbring bog og kompendium.
3 Fra sprog til sprog SV.pdf
3 Let It Go tekst og oevelse.docx
3 Oversaettelsesoevelse - slogans.docx
LÆS I KOMPENDIET S.10-11 (lektien findes også elektronisk under øvrigt indhold
Lektien til i dag er at læse side 8-9 i bogen om romersk religion. Tænk over, hvordan forholdet mellem grækerne og romerne syntes at være. Læs desuden side 7 i kompendiet om adjektiver. Man kan som frivillig lektie lave side 6 i kompendiet - jeg vise
4 Ordklasser - min oversigt, A.docx
4 Emil Aarestrup Til en veninde.docx
4 Ordklassernes karakteristika oversigtsark B.docx
4 el. 5 Ordklasser - curlingdokumentet.docx
Fra ord til sætning (FOTS); sider: 15-22, 25-29, 33-35, 44
5 Arbejdsark til digtet Til en veninde.docx
5 Ordklasser og betydning.docx
5 Ordklassestafet.docx
4 Ordklassernes karakteristika oversigtsark UDFYLDT.docx
Læs side 12 i kompendiet (”det græske alfabet”) samt side 14-15 i kompendiet (Grækerne og romerne) og formulér to spørgsmål til siderne (lav IKKE opgaverne nederst på side 12).
Jeg tror, I fik gennemarbejdet arbejdsarkene fra modul 5 (i onsdags d. 3.9. - ellers gør dem færdig hjemme: 1) "Arbejdsmark til en veninde" + "Ordklasser og betydning" (se kompendium s. 20-22). Vi vender dem lige i timen.
Læse s. 17-18 i kompendiet om Cicero - Fokus: Hvorfor er det relevant for os at beskæftige os med Cicero i dag?
7 Eksempelark - saetningsled.docx
I dag har vi midtvejsscreening. Læs op på følgende:
8 Saetningsanalyse paa fremmedsprog.docx
8 Rolleleg saetningsled og ordklasser.docx
Afsnit
I denne blok får I jeres midtvejsscreening tilbage, og så samler vi op på alle løse ender, inden vi går videre. Lektien til i dag er at analysere (sætte x, o osv.) og oversætte så mange af sætningerne a-g på side 19 i kompendiet, som I kan nå på 15 m
9 Tegnsaetning med ordklasser som stoettehjul.docx
Repeter, hvad I har har lært i de 8 første blokke: fokus på ordklasser, verbets bøjning, sætningsanalyse (analyse af led i sætninger), sprog i kontekst. Gennemgå de enkelte blokke: hvad har vi arbejdet med? Gennemse øvelser og notater. Sørg også for
Læs om Gaius Julius Cæsar s. 13 i bogen. Vær opmærksom på sammenhæng med sagnet s. 5 i bogen. Oversæt l. 10-13, side 15 i bogen. Obs på genitiv og objektsprædikat.
10 Opsamling, ordklasser .docx
10 Opsamling, verbaltider.docx
10 Opsamling, syntaktisk analyse.docx
10 Skriv en historie med verbalformer.docx
10 Skriv en 'led' historie.docx
11 Helsaetningsanalyse 1, indl oevelser.docx
11 Saetningstyper SPS.pdf
11 Helsaetningsoevelse - Minna mangler et oevelokale .docx
Læs om sætningstyper i kompendiet (det med teori og øvelser) s. 47- 48 og lav øvelsen s. 48 nederst (tegnsætning)
11 og 12 Stoette til helsaetningsanalyse.docx
Læs om det Romerske senat side 23 i kompendium – kun de to første afsnit (”Historiens største byråd” + ”Ingen formel magt, men reelt indflydelsesrigt”) + brug 15 min på at oversætte linje 1-7 side 19 i bogen.
12 Opgaver til kommunikation og retorik.docx
12 Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019.docx
12 Traening af helsaetningsanalyse.docx
12 Leonardo DiCaprio, Tale i FN.pdf
Kompendiet (det tykke) s. 50-51: Læs/skim Greta Thunbergs tale ved klimamarchen 2019
Kompendiet s. 52: Læs/skim Leonardo Dicaprios tale i FN
13 Sproghandlinger, Thunberg og DiCaprio.docx
13 Kommunikation og sproghandlinger, powerpoint.pptx
12 Stilistik og Argumentation.docx
13 Sprog som kommunikationsmiddel SPS.pdf
Sørg også for at have lavet alle øvelserne under Præsentation d. 29.10 med fokus på sprog og stilistik, argumentation samt sproghandlinger.
AP-prøven 2025.docx
Læs om retorik s. 17 i bogen – overvej hvilken rolle retorikken har spillet i dette styre + oversæt linje 1-6 side 21 i bogen, og led efter de retoriske figurer, I kan læse om i den blå boks nederst side 21 i bogen.
Lektien til i dag er at danne jer overblik over, hvad I evt. gerne vil have svar på eller øve inden eksamen.- vi tilrettelægger timen efter det 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088301148", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088301148", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088301148" }