Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g7 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Helle Gottlieb, Mia Egholm Wendelboe
Hold
2025 ap/g7 (
1g7 ap
,
1g7 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse -almen del
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse -almen del
Fokus og cirka-omfang:
Almen introduktion til grammatisk terminologi og analysefærdighed (sætningsled, sætning og helsætning): ca. 30 sider
Karrierelæring: ca. 5 sider
Sproglig praksis – sproghandlinger, sprog i litterær analyse m.v.: ca. 20 sider
Elementær sproghistorie, globalisering, sprog & nationalitet: ca. 10 sider
Læringsstrategier: ca. 5 sider
Omfang i alt almen ap: ca. 70 sider.
Pensum til eksamen:
• Sociolingvistik og sproghandlinger
• Sproghistorie
• Genre/stilistik
• Verbernes tider
• Kongruens
• Ordklasser og oversættelsesproblematik
• Læringsstrategier og oversættelsesproblematik
• Syntaktisk analyse
• Ledsætninger og tegnsætning
• Både de danske og de latinske betegnelser for ordklasser og sætningsled
• Tegn for sætningsled
Indhold
Kernestof:
Velkommen til AP latin :) I dag får I jeres grundbog samt kompendium til faget, og vi taler lidt om, hvad I skal bruge latin til i jeres uddannelse. Jeg glæder mig til at møde jer!
https://quizlet.com/102761917/ordklasser-flash-cards/
Fra Ord Til Sætning (FOTS); sider: 9-13, 25-30, 33-44
AP Almen Øvelsesopgaver 2025; sider: 1-11
AP Kompendium Almendel 2025; sider: 2-9, 23-31, 33-44, 47-53, 58-59, 61-62, 65
I dag arbejder vi videre med verbal- og kasusendelser. Øv jer på o,s,t,mus,tis,nt. Medbring bog og kompendium.
Lektien til i dag er at læse side 8-9 i bogen om romersk religion. Tænk over, hvordan forholdet mellem grækerne og romerne syntes at være. Læs desuden side 7 i kompendiet om adjektiver. Man kan som frivillig lektie lave side 6 i kompendiet - jeg vise
Læs side 12 i kompendiet (”det græske alfabet”) samt side 14-15 i kompendiet ("grækerne og romerne") og formulér to spørgsmål til siderne (lav IKKE opgaverne nederst på side 12).
0F Øvelsesopgaver 2025.docx
Læse s. 17-18 i kompendiet om Cicero - Fokus: Hvorfor er det relevant for os at beskæftige os med Cicero i dag?
Latinske betegnelser ordklasser og verbalformer og sætningsled
I dag har vi midtvejsscreening. Læs op på følgende:
I dag får I jeres midtvejsscreening tilbage, og så samler vi op på teksten om Cicero fra sidst.
Læs om Gaius Julius Cæsar s. 13 i bogen. Vær opmærksom på sammenhæng med sagnet s. 5 i bogen. Oversæt l. 10-13, side 15 i bogen. Obs på genitiv og objektsprædikat.
Læs om det Romerske senat side 23 i kompendium – kun de to første afsnit (”Historiens største byråd” + ”Ingen formel magt, men reelt indflydelsesrigt”) + brug 15 min på at oversætte linje 1-7 side 19 i bogen.
Læs om retorik s. 17 i bogen – overvej hvilken rolle retorikken har spillet i dette styre + oversæt linje 1-6 side 21 i bogen, og led efter de retoriske figurer, I kan læse om i den blå boks nederst side 21 i bogen.
Lektien til i dag er at læse side 29 i kompendiet – det handler om Colosseum og Nero. Lav dernæst opgave 1, 2 og 3 på side 30 i kompendiet.
SIDSTE AP Almen blok: Individuelle lektier til sproghandlinger:
13 Sprog som kommunikationsmiddel SPS.pdf
13 Sproghandlinger, Thunberg og DiCaprio.docx
Lektien er, at I skal danne jer et overblik over, hvad I gerne vil have repeteret og forklaret igen - I styrer således det faglige fokus for denne sidste time inden eksamen.
Hvad har du brug for at få repeteret??? - noter emnerne i Elevfeedback! (mindst 3 emner)
latinske-betegnelser-ordklasser-og-verbalformer-og-sætningsled
Den store og spændende AP quiz Jeopardy Template
Supplerende stof:
Frozen Song - Let it Go sang in 25 Languages
b.socrative.com
6 Christina Hagen, Forfatterweb.pdf
Dansksiderne: Øvelser i skriftlig korrekthed
Komma | Bedre Dansk
lav et udkast til den danske aflevering, I har med Signe SH til d. 2/10, (Opgave titel) så du har tekstmateriale at arbejde med.
Afsnit
Støtte til helsætningsanalyse: Handout
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088302364", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088302364", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088302364" }