Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Kirstin Godsk
|
|
Hold
|
2025 id/hf1 (1hf1 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1_Ulitmate og spiludvikling
Fokus har været på at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder. Kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
I forhold til ultimate er der arbejdet med følgende:
Regler er løbende blevet introduceret i det omfang, der har været behov for det
Følgende elementer har været fokus i undervisningen:
- Spin i kastet for stabilitet, baghåndskast, forhåndskast samt hammerkast (upside Down) og hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge dem.
- Gribeteknikker ("pandekage" og "tommelfinger under")
- Taktik: Bredde i spillet, sidelinjeflow, samt cut i banen, udnyttelse af frie rum. Den til forløbet tilknyttede teori omhandlede spilhjulet, hvad man kan bruge det til, samt analyse af spil og forskellige spiltyper.
Det forventes at eleverne kan følgende:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 15-20meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
De har læst s. 3-6 i kompendiet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2_Volley og team
Eleverne har arbejdet med grundslag: Frontalt baggerslag, frontalt fingerslag, blokade og smash. Der har været fokus på kommunikation og placering på banen. Alle spil har taget udgangspunkt ved at spille med fremskudt 6'er er. Den enkelte spillers rolle er blevet gennemgået, samt reglerne, så det forventes:
- At de kan spille det endelige spil og har forståelse for de enkelte positioners roller.
- Fingerslag med en rimelig højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en rimelig præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med én hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane og muligvis kan placeres.
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Basal forståelse for blokade
- Forstå de forskellige positioners rolle og være i stand til at indtage rollerne
- Have kendskab til fremskudt 6’er.
De nævnte elementer er der blevet arbejdet med gennem småspil og det endelige spil.
Til forløbet er koblet teori omhandlende roller (formelle og uformelle), interaktioner i en gruppe, kohæsion (social/opgave), synergieffekter, Ringelmanneffekten, Teamets udvikling, holdtyper, samt viden om hierarki.
De har læst s. 35-45 i kompendium
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb 3_Step og træningsprogrammer
Forløbet har været med fokus på stepaerobic, hvor der er lavet kobling til energisystemet, træningslære og muskeltræning. Herunder kort energiomsætningen, superkompensation, kondital og hvordan man træner bedst for at forbedre dette. Herunder kontinuerlig træning vs. intervaltræning.
Der har ligeledes været fokus på muskeltræning, herunder muskeludholdenhed, eksplosiv muskelstyrke, maksimal styrke og spændstighed og principper for dette. Fagtermer som eleverne skal kunne i denne forbindelse vil være: Belastning, repetition, sæt og pauser, samt generelle retningslinjer for muskeltræning.
Eleverne er blevet introduceret til forskellige serier i stepaerobic og har arbejdet med udarbejdelse af egen serie. Det forventes at eleverne kan:
Udføre forskellige trin i stepaerobic
Koordination med både arme og ben i takt i til musikken
Korrekt teknik og udtryk (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
Fysisk og konditionsmæssigt at kunne følge med
Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af bænk/rum.
De har læst s.7-18 og 18-26 i kompendiet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb_4 pardans og sundhed
Det overordnede formål er, at eleverne skal stifte bekendtskab med 2 forskellige ’klassiske danse-genrer: Vals og Cha Cha Cha.
Der er arbejdet med de mest basale grundtrin i dansene og med dansefatninger og holdning. Eleverne bør være i stand til at bevæge sig i takt til musikken i forhold til den pågældende dans og udvælge musik der i tempo og kvalitet passer til dansenes karakteristika.
De forventes at kunne:
- Tekniske færdigheder mht. placering af fødder
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en kortere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Eleverne har teoretisk arbejde med sundhed, livsstil, KRAM-faktorer, og kropskultur.
De har læst s. 26-34 i kompendium
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb 5_Skumtennis og opvarmning
I forløbet er der blevet arbejde med korrekt greb, fodstilling og benarbejde, samt relevante slag, den tekniske udførsel og taktik.
Det forventes, at eleverne kan:
- Lave en forhånd med rimelig præcision og forståelse for denne, samt udførsel med topspin
- Lave et enhånds-baghåndsslag eller lave en tohånds-baghåndsslag med forståelse for, samt udførsel med topspin
- Kan flytte sig i relevant position
- Kan flugte i forhånden
- Kan flugte i baghånden
- Har forståelse for overhåndsserv, og til en vis grad udføre den.
- Har forståelse for smash og til en vis grad udføre denne
- Har basal viden om taktik i tennis
Desuden forventes at eleverne kender regler og kan spille efter pointreglerne
Sideløbende er der arbejdet med opvarmningsteori og betydningen af opvarmning. Teorien er integreret i den praktiske undervisning således at alle blokke er startet med specifik opvarmning som en naturlig del af øvelserne.
Kompendium s.53-56
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Forløb_6 Bordtennis og organisering
Der er i dette forløb arbejdet med de grundlæggende principper i bordtennis, herunder greb, benarbejde og kropsposition. I forløbet har der være fokus på følgende grundslag:
- Det forventes, at eleverne kan slå en forhåndskontra med korrekt benstilling og greb, samt styre slaget lige eller diagonalt
- Det forventes, at eleverne kan slå en baghåndskontra med korrekt benstilling og greb, samt styre slaget lige eller diagonalt
- Det forventes at eleverne kan udføre et prik i baghånden
- Eleverne har kendskab til udførslen af et prik i forhånden, men det forventes ikke, at eleverne i mindre grad kan udføre dette
- Der er arbejdet med loop i forhånden med fokus på kontrol og ikke fart
- Der er arbejdet med loop i baghånden med fokus på kontrol og ikke fart.
- Det kan i mindre grad forventes, at eleverne kan styre et loop diagonalt/lige
- Det forventes, at eleverne kan serve korrekt.
- Det forventes, at eleverne har regelkendskab med hensyn til single.
Der er læst s. 46-52 i idrætskompendium
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454644415",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454644415",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454644415"
}