Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Maria Kafton-Krogh
|
|
Hold
|
2025 bk/hf (1hf bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 Formanalyse og betydningsanalyse
kernestof:
1.b Rum | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
1.3 Ittens farveteori | BILLEDKUNSTBOGEN
1.d Farver | BILLEDKUNSTBOGEN
1.a Komposition | BILLEDKUNSTBOGEN
Ekspressionisme:
1913 | "Street, Berlin" by Ernst Ludwig Kirchner
Expressionism in 8 Minutes: The Most Disturbing Art Ever? 😱
Samtidskunst:
John Kørner:
(362) John Kørner Interview: How We Behave - YouTube
John Kørner landkskab En moderne ekspressionist.pptx
Crazy Awake - John Kørner
John Kørner & Marie Nipper: Altid mange problemer (youtubevideo)
Works - John Kørner (johnkorner.com)
Guldalderen og landskab og Espergærde gymnasium og Husk Mit Navn:
Guldalderen.docx
Samtidskunst: video af Husk MIt Navn:
(374) 'A New Day' Solo show at V1 Gallery in Copenhagen. 2024 - YouTube
Samtidskunst:
Allan Otte og Kathrine Ærtebjerg.docx
Samtidskunst:
Links til Kathrine Ærtebjerg og Allan Otte med flere værker
2004 | Kathrine Ærtebjerg
Ugens kunstner: Allan Otte
RUM og Flade
Fagbegreber:
Flade: (2 dimensionalitet)
konturstreg
Form: (3 dimensionalitet)
skravering
Formgivende lys:
toner/valører
egenskygge og slagskygge
akromatiske farver/neutraler
Overlapning
Repoussoir
Gradienter: formindskning (lineære gradienter) og udviskning (optiske gradienter)
Farveperspektiv
Linearperspektiv
Farve:
primærfarver
sekundærfarver
tertiærfarver
mættede/rene farver
brækkede/umættede farver
Farvekontraster
Egenkontrast
Kold-varmkomtrast
Lys-mørkkontrast
Komplementærkontrast
Kvalitetskontrast (den er lidt svær)
Kvantitetskontrast (den er også lidt svær)
Digital portfolio (opskrift + alle praktiske øvelser):
Efter hver øvelse laves analyser til den elektroniske portofolio hvor følgende spørgsmål skal besvares (ved nogle opgaver er der lidt andre krav – se ud for øvelserne):
1. Titel på øvelsen
2. Beskriv hvad du har lavet og med hvilke materialer (helt kort og præcist!)
3. Hvilken teori/faglighed/fagbegreber har du lært af arbejdet med øvelsen? (Analyse af øvelsen)
4. Læg et foto af øvelsen ind i den elektroniske portofolio sammen med analysen
Indholdsfortegnelse:
1) Træet (lys/skygge)
2) Farvecirkel
3) Farveøvelse
4) John Kørner maleri på lærred/akvarel papir
5) Ekspressionisme kridttegning på sort papir efter Ernst Ludwig Kirchner
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til billedkunst:=) Jeg glæder mig til at møde jer alle:=) Der er ingen lektier til i dag:=)
-
Lektie til i dag: læs nedenstående dokument om RUM.
-
Lektier: øv jer godt på fagbegreberne her nedenfor (I kan læse om dem i det vedhæftede dokument, hvis I er i tvivl om, hvad fagbegreberne betyder):
-
John Kørner landkskab En moderne ekspressionist.pptx
-
Lektier: til i dag skal I genlæse dokumentet om rum. Læsefokus: øv jer på nedenstående fagbegreber om rum (prøv om I kan dem udenad).
-
Lektier: læs dokumentet om farve: Læsefokus:
-
Lektier (samme lektie som i sidste uge, hvor modulet blev aflyst pga. sygdom): læs dokumentet om farve: Læsefokus:
-
HUSK MIT NAVN: vi så lidt over halvdelen af dette youtube clip i timen i dag:
-
"Starry Night" af Vincent van Gogh
-
Lektier: Øv dig på at kunne følgende fagbegreber indenfor farve udenad (du skal kunne forklare, hvad de betyder. Eks. primærfarver er de tre grundfarver rød, blå og gul):
-
Lektier: Læs om komposition: Læsefokus:
-
Lektier:
-
Lektier: Øv jer på alle fagbegreber om lys og komposition (se nedenstående dokumenter om lys og komposition).
-
Lektier: Renæssance: Lær om stilperioden renæssancen (kunstskolen.dk) Læsefokus: Hvad er renæssance? I timen kommer vi til at snakke om den liste (mod slutningen i dokumentet), der hedder "Hvordan genkender man renæssancens kunst".
-
Bellini: Portræt af Dogen Leonardo Loredan, 1501 billedkunst i undervisningen på hf: Bellini: Portræt af Dogen Leonardo Loredan, 1501
-
Opgavelektie til renæssance.docx
-
Vær klar på at lave en formanalyse af følgende værk fra ekspressionismen: i forhold til farve og komposition. Dvs. vær klar til at bruge din viden om farve og komposition i timen i dag. Så laver vi sammen en analyse af dette værk.
-
Vi sammenligner med nedenstående værk at samme kunstner:
-
Lektier: lyt til denne video og vær klar på at forklare hvordan Ernst Ludwig Kirchner arbejder i forhold til maleteknik, følelser og identitet. Øv dig på ALLE fagbegreber indenfor FARVE. Skriv inde på elevfeedback, hvad du ved om Kirchner efter at du
-
Lektier: øv jer godt og grundigt på alle fagbegreber indenfor:
-
I dag var planen:
-
Ingen lektier.
-
Afsnit
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454663119",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454663119",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72454663119"
}