Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne-Charlotte Christensen
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra barn til voksen (værk)
Materialer:
- "Torbens datter" (i "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog)
- Mads Matthiesen: "Dennis" (kortfilm)
- "Kong Lindorm"
- Jannik Hastrup: "Hvordan det videre gik den grimme ælling" (Filmcentralen)
- Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
- Charlotte Weitze: "Villy"
- Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
- Niels Malmros: "Kundskabens træ" (værk)
Supplerende stof:
- "Altings ulidelige klarhed - om syndefaldsmyten" (i Ove Benn et al: "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime 2005)
- Mimi Sørensen et al: "Brug litteraturhistorien": af afsnittet "Middelalderen: slægt ære og hævn", Systime 2023
- Andrew Adamson et al: Trailer til "Shrek 3"
- Filmcentralens "Filmleksion": https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
Fokuspunkter: Om middelalderen, trylleviser og ridderviser. Analyse af eventyr og noveller med perspektivering til syndefaldsmyten. Kort om den psykoanalytiske- og den biografiske metode.
Desuden arbejdes med intertekstualitet: pastiche, parodi og genrekoder. Eleverne arbejder i grupper med "Kundskabens træ" af Niels Malmros som værk med fokus på de filmiske virkemidler og filmens tema, fra barn til voksen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik og argumentation
Materialer/kernestof:
- Martin Luther King: af "Jeg har en drøm"
- Kennedy: af "Ich Bin ein Berliner"
- Statsministerens nytårstale 2022
- Dronningens nytårstale 2021
Supplerende stof:
Claus Holst: "Dansk på ny (Læreplan 2017)", Systime i-bog:
- "Retorik og argumentation" p280
- "Mundtlighed" p120
- "Den danske ordbog": https://ordnet.dk/ddo
Fokus på taler og talegenrer, Toulmins argumentationsmodel, retoriske virkemidler, appelformer, sproglige virkemidler, kropssprog, diskussion/pro et contra. Eleverne skriver og holder en politisk tale for hinanden i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO / dansk
Materialer/kernestof:
- H. Pontoppidan: af "Ane-Mette" (i "Brug litteraturhistorien" p191)
- H. Bang: af "Branden": https://arkiv.fata.dk/141/branden.pdf
- H. Pontoppidan: "Idyl":
- H. Bang: "Fattigliv"
Supplerende stof:
- "1800-tallet på vrangen - Revolutionsdrømmer, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890"
- "Brug litteraturhistorien": "Det moderne gennembrud: ud med Gud": fra p130
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Holberg og oplysningstiden (værk)
Materialer/kernestof:
- Ludvig Holberg: af "Jeppe på bjerget" 1. og 5. akt (i "Brug litteraturhistorien", i-bog, Systime)
- L. Holberg: af "Epistel 91" (ibid)
- Kaspar Rostrup: "Jeppe paa bjerget", 1981 (værk)
Supplerende stof:
- "Brug litteraturhistorien": af "Oplysningstiden: nar og norm"
- DSL: "Ordbog over det danske sprog": https://ordnet.dk/ods
Fokus på Holberg og oplysningstiden samt drama (værk).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarfilm (værk)
Materialer/kernestof:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier", p224 og p228, Systime i-bog 2021
- Guldbrandsen: af "Den hemmelige krig"(2006)
- Christian Sønderby Jepsen: af "Testamentet", 2011
- Mads Brügger: af "Ambassadøren", 2011
- Lars Von Triers: af "De fem benspænd", 2003
- Max Kestner: af "Rejsen på ophavet", 2004
- Anders Riis-Hansen: af "Blekingegadebanden", 2009
- Janus Metz: "Armadillo", 2011 (værk)
- Nicole N. Horanyi: "En fremmed flytter ind", 2017 (værk)
Dokumentarfilm som værk: Eleverne laver en PowerPoint-præsentation for AC i grupper om én af to dokumentarfilm, "Armadillo" eller "En fremmed flytter ind".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantik og romantisme
Materialer/kernestof:
- Schack Von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
- H.C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845)
- H.C. Andersen: "Nattergalen" (1844)
- Steen Steensen Blicher: "Trækfuglene" (1838)
- Grundtvig: "Langt højere bjerge" (1820)
- Oehlenschläger: af "Der er et yndigt land" (1819)
- Edgar Allan Poe: "Det sladrende hjerte" (1843)
Supplerende stof:
- Mimi Søresen et al: Brug litteraturhistorien: "Romantikken: Splittelse og harmoni" og "Romantismen: skuffede skæbner", i-bog Systime, 2020.
- DR2: "1800-tallet på vrangen (1): Guld, hor og romantik" (dokumentarserie)
Fokus på romantikkens ideer og strømninger: splittelse og harmoni (universalromantik og dualisme), nationalromantik, biedermeier, romantisme.
Der arbejdes med digtes lyriske og formmæssige træk, herunder sproglige virkemidler som fx billedsprog, rim, rytme m.m. Romantisme med fokus på Poes novelle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sprog og identitet (værk)
Materialer/kernestof:Materialer/kernestof:
- Yahya Hassan: "Yahya Hassan" (værk)
- ”Dronning Margrethe støver sproget af i fødselsdagsinterview”, fra DR Lyd: Klog på sprog, 16. april 2021.
- af Karen Blixen: "Den afrikanske farm" (1937)
- Christina Hagen: af "White Girl"
- Jokeren: "Kvinde din - møgluder", 2003
- Tessa: "Piggy"/"Grissebasse" (2021)
- Hanne Vibeke Holst: "Du er fucking sexistisk, Niarn!" i Politiken, 13. nov. 2004
- Janus Køster-Rasmussen: "Vi er ikke sexister, bitch!", Politiken 2004
- Edvard Lembcke: ”Vort modersmål er dejligt”, 1859
- Benny Andersen: ”Muddermålet”, 1973
Supplerende stof:
- Klip fra Deadline med Yahya Hassan og Martin Krasnik: https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE
- Y. Hassan: af "Langdigt" (Oplæsning på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=87SHkbA6wKI)
- "Sprogkontakt i middelalderen" (i Berit Riis Langdahl et al: "Krydsfelt", Gyldendal 2017)
- "Sprog, norm og variation" (ibid)
- Om variation i dansk talesprog: inter-individuel variation (ibid p247 og p258)
- DR2: af ”I Danmark er jeg født” (ca. 30:40-33:50, dokumentar, 9. juli 2006
- "Test din viden om unges sprog" på sproget.dk: https://sproget.dk/leg-og-ler/quizzer-og-ovelser/examfolder.2010-11-11.5707514483
- Uddrag af "Store danskere: Karen Blixen": 0:00 - 12:19 og 21:42 - 31:30 (CFU)
Fokuspunkter: Yahya Hassans sproglige stil med inddragelse af begreberne etnolekt, perkerdansk/pidgindansk. Særligt fokus på digtene "Barndom", "Jetlagformørkelse" og "Langdigt".
Derudover arbejdes der med analyse af dansk rap primært ud fra elevernes egne eksempler. I den forbindelse inddrages supplerende stof om dialekt, sociolekt, høj- og lavkøbenhavnsk, herunder dronningens sprog, samt dansk sproghistorie, sprognormer og kodeskift. Om kulturmødet og den postkoloniale læsemåde i forbindelse med læsningen af Y. Hassan, Christina Hagen og Karen Blixen. Eleverne skriver en analyserende artikel om et uddrag af Christina Hagens "White Girl", 2012.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kortfilm
Materialer/kernestof:
- Benjamin Holmsteen: "Lille Lise", 2005 (fra Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/lille-lise)
- Anders Walter: "Helium" (Mette Wolfhagen et al: "Shorts", Systime i-bog, 2024)
- Anders Walter: "Ivalu" (ibid)
- Anders Walter: "Vis mod" (ibid)
- Tom Noakes: "Nursery Rhymes", 2018 (ibid)
- Milcho Manchevski: "The End of Time", 2017 (ibid)
- Philip Sansom & Olly Williams: "The Black Hole", 2008 (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=P5_Msrdg3Hk)
Supplerende litteratur:
- Berit Riis Langdahl et al: "Krydsfelt" om "Fiktionsfilm" (s.310), Gyldendal 2010)
- Om filmanalyse, kortfilmgenren, isbjergmodellen og de 7 parametre (fra Filmcentralen "Best Off" - undervisningsmateriale: https://filmcentralen.dk/files/uv-pdf/2021-04/msib_2018_uvm_best_off.pdf) (besøgt den 4/4 2024)
- Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-grundelementer
Fokuspunkter: Om genren kortfilm i henhold til Richard Raskins 7 parametre og Cynthia Felandos tre formatspecifikke punkter: den lille enhed/unity, den særlige karakterfremstilling og kortfilmens særlige slutninger. Om tre typer kortfilm (læst i "Shorts"). Eleverne ser eksempler på kortfilm - både den klassisk fortællende, slice of life-kortfilmen og den eksperimenterende kortfilm og laver en analyse af "Helium", "Vis mod" og "Ivalu".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud (fortsat)
Materialer/kernestof:
- Amalie Skram: af "Constance Ring" (i "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog 2024)
- Herman Bang: "Den sidste balkjole"
Supplerende stof:
- Mimi Sørensen et al: "Brug litteraturhistorien": "Mande- og kvinderoller til debat" p192, Systime i-bog 2024
- "Amalie Skram: Ind med kvinderne" (p189 ibid)
- "Impressionismen og Herman Bang" (p186 ibid)
Arbejdet med det moderne gennembrud fortsættes og uddybes fra DHO i 1.g nu med fokus på datidens kvindesyn og Herman Bangs impressionisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Autofiktion (værk)
Materialer/kernestof:
- Karl Ove Knausgård: af "Min kamp 2" (i Gerd Von Buchwald Lütken et al: "Litteraturens huse", Systime i-bog, 2023)
- Caspar Eric: "Dag 2" af "Jeg vil ikke tilbage - Digte fra dage med Covid-19", 2020 (i Mimi Sørensen et al: "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog 2023)
- Glenn Bech: af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022) i "Litteraturportalen", Systime i-bog 2024: p2649 og c16938. Om Glenn Bech, p1226, om manifestet, c13079
- Glenn Bechs nytårstale januar 2023 fra Deadline DR2
- Erling Jepsen: "Kunsten at græde i kor" (værk)
Supplerende litteratur:
- Mimi Sørensen et al: Brug litteraturhistorien: "Selvbiografi og Selviscenesættelse", Systime i-bog 2020
- Jesper Stein Larsen: "Litterært realityshow", Jyllands-Posten 2014
- "Autofiktion og performativ biografisme", p789, i Gerd Lütken et al: "Litteraturens veje", Systime i-bog 2024
Fokus på selvbiografier/autofiktion, feedback kredsløbet, paratekster, virkeligheds-, dobbelt- og fiktionskontrakt, E. Goffmans performanceteori: frontstage, backstage, deep backstage, middle region. Eleverne skriver en litterær artikel om værket "Kunsten at græde i kor".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Land og by
Materialer/kernestof:
- Martin Andersen Nexø: af "Pelle Erobreren" - bind 1 (1906- 1910)
- Jeppe Aakjær: "Tyendesang" (1907)
- Johs. V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
- Broby Johansen: af "Blod" (1922)
- Bønnelycke: "Gaden" (1917)
- Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916)
- Harald Herdal: "Før jul" (1933)
Supplerende stof:
- af "Århundredeskiftet: industriens tid" (fra Mimi Sørensen et al: Brug litteraturhistorien, p206, i-bog Systime 2020)
- af "Mellemkrigstiden: oprør og elendighed" (ibid)
- "Den danske ordbog": https://ordnet.dk/ddo
- "Ods"/"Ordbog over det danske sprog": https://ordnet.dk/ods
ca. 40 s.
Fokus på starten af 1900 og mellemkrigstiden. Den folkelige realisme, socialrealisme og begyndende modernisme, herunder ekspressionisme og futurisme. Analyse og fortolkning af digte. Teksterne læses med både et litterært og sprogligt perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernisme og realisme
Materialer/kernestof:
- Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt", 1960
- Peter Seeberg: "Hjulet", 1962
- Anders Bodelsen: "Pointen", 1965
- Leif Panduro: "Tur i natten", 1965
- Klaus Rifbjerg: af "Bevidstheden" (1964)
Supplerende stof:
- DR2: "Digtere, divaer og dogmebrødre: 1960-1970"
- Af "Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde" (i Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk", Systime i-bog, p189 og p190)
- Af "Søren Kirkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip" (ibid)
- Af "Efterkrigstiden: skæbne og valg" (i Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog 2024)
- Af "1960'erne: forbrug og fremmedgørelse" (ibid)
- "Håndbog til dansk": kap. 6: "Kommunikationsanalyse af samtaler",p210, Systime i-bog 2024
I alt ca. 300 sider og 60 min. film
Modernisme og realisme, herunder nyrealisme. Fælles eksistentielle temaer som skæbne og valg, angst og fremmedgørelse. Eksistentialisme med særligt fokus på Kirkegaards stadier og Albert Camus' absurdisme. Middelklassen og velfærdssamfundet i 60'erne. Fokus på litterære strømninger og sprog. Kort om konkretisme og systemdigtning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Noveller (værk)
Materialer/kernestof:
- Naja Marie Aidt: "Bavian" (værk) (2006)
- Charlotte Weitze: "Biller" (1996)
- Jens Blendstrup: "Sofus er læge og mor er syg" (2002)
- Helle Helle: "Tirsdag nat" (2000)
- Jan Sonnergaard: "Polterabend" (1997)
- Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
Supplerende stof:
- Om den klassiske og moderne novelle. Analyse og fortolkning af noveller, heraf nogle med et "dobbelt blik", dvs. noveller med realistiske og ikke-realistiske træk. Aidts "Bavian" læses som værk, og eleverne laver en præsentation af Aidt og novellesamlingen som plakat eller PowerPoint. Der fokuseres primært på noveller fra perioden omkring årtusindskiftet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51782497348",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51782497348",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51782497348"
}