Holdet 2022 DA/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne-Charlotte Christensen
Hold 2022 DA/h (1h DA, 2h DA, 3h DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra barn til voksen (værk)
Titel 2 Sprog
Titel 3 Litteraturhistorien i nedslag
Titel 4 Sprog
Titel 5 Medier
Titel 6 Litteraturhistorien i nedslag
Titel 7 Medier
Titel 8 Medier
Titel 9 Litteraturhistorien i nedslag
Titel 10 Litteraturhistorien i nedslag
Titel 11 Autofiktion (værk)
Titel 12 Litteraturhistorien i nedslag
Titel 13 Litteraturhistorien i nedslag
Titel 14 Noveller (værk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra barn til voksen (værk)

Materialer:
- "Torbens datter" (i "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog)
- Mads Matthiesen: "Dennis" (kortfilm)
- "Kong Lindorm"
- Jannik Hastrup: "Hvordan det videre gik den grimme ælling" (Filmcentralen)
- Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
- Charlotte Weitze: "Villy"
- Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
- Niels Malmros: "Kundskabens træ" (værk)
(ca. 30 s., ca. 2 timers afspillet film)
Supplerende stof:
- "Altings ulidelige klarhed - om syndefaldsmyten" (i Ove Benn et al: "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime 2005)
- Anette Hauge Nielsen et al: "Dansk på ny" (i-bog): om folkeviser, p153
- Andrew Adamson et al: Trailer til "Shrek 3"
ca.
Fokuspunkter: Om middelalderen: trylleviser og ridderviser, hjem-ude-hjem. Analyse af eventyr og noveller og kort om den psykoanalytiske og biografiske metode. Desuden arbejdes med intertekstualitet: pastiche, parodi og genrekoder. Eleverne arbejder i grupper med "Kundskabens træ" af Malmros som værk med fokus på de filmiske virkemidler og tema.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprog

RETORIK OG ARGUMENTATION (Læst d. 18/1 2023 - 15/3 2023)
Materialer/kernestof:
- Martin Luther King: af talen "Jeg har en drøm" (august 1963)
- J.F. Kennedy: af talen "Ich bin ein Berliner" (juni 1963)
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
- Statsministerens nytårstale 2022
- Dronningens nytårstale 2022

Supplerende stof:
Claus Holst: "Dansk på ny (Læreplan 2017)", Systime i-bog:
- "Retorik og argumentation" p280
- "Mundtlighed" p120
- "Den danske ordbog": https://ordnet.dk/ddo
(ca. 25 s.)
Fokus på taler og talegenrer, Toulmins argumentationsmodel, retoriske virkemidler, appelformer, billedsprog, kropssprog, diskussion/pro et contra. Eleverne skriver og holder en politisk tale for hinanden i grupper.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Litteraturhistorien i nedslag

HOLBERG OG OPLYSNINGSTIDEN (læst d.17/3 2023 - d.12/4 2023)
Materialer/kernestof:
- Ludvig Holberg: af "Jeppe på bjerget" 1. og 5. akt (i "Brug litteraturhistorien", i-bog, Systime)
- Kaspar Rostrup: "Jeppe på bjerget", 1981 (værk)

Supplerende stof:
- "Brug litteraturhistorien": af "Oplysningstiden: nar og norm"
- DSL: "Ordbog over det danske sprog": https://ordnet.dk/ods
(ca. 30 s., ca. 2 timers film)
Fokus på Holberg og oplysningstiden. Eleverne laver et miniprojekt med en PowerPoint-præsentation om oplysningstiden, som de præsenterer i grupper. Der arbejdes med karakterkomedie og "Jeppe på bjerget" som værk.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprog

SPROG OG IDENTITET (Læst d. 14/4 2023 - 12/5 2023 og fortsat d. ...)
Materialer/kernestof:
- Yahya Hassan: "Yahya Hassan" (værk)
- ”Dronning Margrethe støver sproget af i fødselsdagsinterview”, fra DR Lyd: Klog på sprog, 16. april 2021.
- Christina Hagen: af "White Girl", 2012
- af Karen Blixen: "Den afrikanske farm" (1937)
- Jokeren: "Kvinde din - møgluder", 2003
- Tessa: "Piggy"/"Grissebasse" (2021)
- Hanne Vibeke Holst: "Du er fucking sexistisk, Niarn!" i Politiken, 13. nov. 2004
- Janus Køster-Rasmussen: "Vi er ikke sexister, bitch!", Politiken 2004
- Edvard Lembcke: ”Vort modersmål er dejligt”, 1859
- Benny Andersen: ”Muddermålet”, 1973

Supplerende stof:
- Klip fra Deadline med Yahya Hassan og Martin Krasnik: https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE
- Y. Hassan: af "Langdigt" (Oplæsning på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=87SHkbA6wKI)
- "Sprogkontakt i middelalderen" (i Berit Riis Langdahl et al: "Krydsfelt", Gyldendal 2017)
- "Sprog, norm og variation" (ibid)
- DR2: af ”I Danmark er jeg født” (ca. 30:40-33:50, dokumentar, 9. juli 2006
- "Test din viden om unges sprog" på sproget.dk: https://sproget.dk/leg-og-ler/quizzer-og-ovelser/examfolder.2010-11-11.5707514483
- Uddrag af "Store danskere: Karen Blixen": 0:00 - 12:19 og 21:42 - 31:30 (CFU)
(ca. 220 s., film)
Fokuspunkter: Yahya Hassans sproglige stil med inddragelse af begreberne etnolekt, perkerdansk/pidgindansk. Særligt fokus på digtene "Barndom", "Jetlagformørkelse" og "Langdigt".
Derudover arbejdes der med analyse af dansk rap primært ud fra elevernes egne eksempler. I den forbindelse inddrages supplerende stof om dialekt, sociolekt, høj- og lavkøbenhavnsk, herunder dronningens sprog, samt dansk sproghistorie, sprognormer og kodeskift. Om kulturmødet og den postkoloniale læsemåde i forbindelse med læsningen af Y. Hassan, Christina Hagen og Karen Blixen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Medier

DOKUMENTARFILM (VÆRK)
Materialer:
- Guldbrandsen: af "Den hemmelige krig"
- Christian Sønderby Jepsen: af "Testamentet"
- DR1: af "I skattely"
- Mads Brügger: af "Ambassadøren"
- Lars Von Trier: af "De fem benspænd"
- Max Kestner: af "Rejsen på ophavet"
- Anders Riis-Hansen: af "Blekingegadebanden"
- Janus Metz: "Armadillo" (værk)
- Nicole N. Horanyi: "En fremmed flytter ind" (værk)

Eleverne vælger at arbejde med enten "Armadillo" eller "En fremmed flytter ind", hvorpå de laver en analyse og fortolkning af denne som skriftlig gruppeaflevering.

Supplerende stof:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk": "5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary", Systime i-bog, 2021
(ca. 15 s., ca. 210 min. film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteraturhistorien i nedslag

ROMANTIK OG ROMANTISME:
Materialer/kernestof:
- Schack Von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
- H.C. Andersen: "Nattergalen" (1843)
- H.C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845)
- Steen Steensen Blicher: "Trækfuglene" (1838)
- Grundtvig: "Langt højere bjerge" (1820)
- Oehlenschläger: af "Der er et yndigt land" (1819)
- Edgar Allan Poe: "Det sladrende hjerte" (1843)

Supplerende stof:
- Mimi Søresen et al: Brug litteraturhistorien: "Romantikken: Splittelse og harmoni" og "Romantismen: skuffede skæbner", i-bog Systime, 2020.
- "1800-tallet på vrangen (1): Guld, hor og romantik" (dokumentarserie)
(ca. 40 s., 1 times film)
Fokus på romantikkens ideer og strømninger: universalromantik , nationalromantik, biedermeier. Romantisme.
Der arbejdes med digtes lyriske og formmæssige træk, herunder sproglige virkemidler som fx billedsprog, rim, rytme m.m. Romantisme og de gotiske træk i bl.a. Poes novelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Medier

NYHEDSFORMIDLING:
Materialer/kernestof:
- Danmarkshistorien.dk: "Aviser i Danmark, 1634": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/avisen-1634 (den 11/1 2024)
- Cavling: af "Henrettelse" (1892)
- Jesper Vind et al: "Krigen mod medierne", Weekendavisen august 2016
- Søren Flott et al: af "Som om solen kom for tæt på", JP 5/11 2004 (i Lisbeth Borker et al: "Reportagen i ord og billede", Systime i-bog 2024)
- Reportage med Svend Brinkmann i 21-Søndag, DR1 (i Gitte Horsbøl et al: "Den iscenesatte virkelighed", Systime i-bog, 2024)
- "Demokrati og sociale medier": Fra ”Litteraturportalen: Løgnefabrikken – fake news”:
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/loegnefabrikken/kapitler/demokrati_og_sociale_medier/demokrati_og_sociale_medier, 06-10-2020
- "Falske nyheder - en trussel for demokratiet" (p309 i "Dansk på ny (Læreplan 2017)", Systime i-bog, 2024)

Supplerende stof:
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk: Litteratur, sprog og medier: af kap. 5.1 "Avisjournalistik", Systime i-bog
- "Test dig selv i falske nyheder" (i "Dansk på ny - 2017): https://danskpaany.systime.dk/?id=309#c1399
(ca. 40-50 s., ca. ½ times film)
Fokus på klassiske nyhedsgenrer og fortællende journalistik versus nyheder på de sociale medier og moderne nyhedslæsere samt kort om fake news. Eleverne læser og analyserer avisartikler, især reportage, og de arbejder med begreber som nyhedskriterier, nyhedstrekanten, showing versus telling. Desuden arbejdes med en remediering af "Den grimme ælling" til en kort nyhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Medier

Kortfilm:
Materialer/kernestof:
- Benjamin Holmsteen: "Lille Lise", 2005 (fra Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/lille-lise)
- Anders Walter: "Helium" (ibid)
- Anders Walter: "Ivalu" (ibid)
- Anders Walter: "Vis mod" (ibid)
- Tom Noakes: "Nursery Rhymes", 2018 (ibid)
- Milcho Manchevski: "The End of Time", 2017 (ibid)
- Philip Sansom & Olly Williams: "The Black Hole", 2008 (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=P5_Msrdg3Hk)

Supplerende litteratur:
- Berit Riis Langdahl et al: "Krydsfelt" om "Fiktionsfilm" (s.310), Gyldendal 2010)
- Om filmanalyse, kortfilmgenren, isbjergmodellen og de 7 parametre (fra Filmcentralen "Best Off" - undervisningsmateriale: https://filmcentralen.dk/files/uv-pdf/2021-04/msib_2018_uvm_best_off.pdf) (besøgt den 4/4 2024)
- Mette Wolfhagen et al: af "Shorts", Systime i-bog, 2024
- Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-grundelementer
(ca. 90-100 min. film, ca. 20 s.)
Fokuspunkter: Om genren kortfilm i henhold til Richard Raskins 7 parametre og Cynthia Felandos tre formatspecifikke punkter: den lille enhed/unity, den særlige karakterfremstilling og kortfilmens særlige slutninger. Om tre typer kortfilm (læst i "Shorts"). Eleverne ser eksempler på kortfilm - både den klassisk fortællende, slice of life-kortfilmen og den eksperimenterende kortfilm og laver en analyse af "Helium", "Vis mod" og "Ivalu".






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litteraturhistorien i nedslag

DHO: Det moderne gennembrud:
Materialer/kernestof:
- H. Pontoppidan: "Den første gendarm" (1889) (www.henrikpontoppidan.dk, redigeret af Flemming Behrendt: https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/artik/fiktive/pca149_gendarm.html, besøgt 16/5-2024)
- Amalie Skram: af "Constance Ring" (1885) (i Mimi Sørensen et al: "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog, 2022)

Supplerende stof:
- DRTV: "1800-tallet på vrangen - Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890"
- Mimi Sørensen et al: "Brug litteraturhistorien": af "Det moderne gennembrud: ud med Gud", Systime i-bog, 2022
- Videointroduktion til det moderne gennembrud (fra Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", c1002, Systime i-bog, 2024)
(ca. 40 s., ca. 40 min. film)
Fokus på samfundsforhold, demokrati og kvindens stilling i samfundet i 1800-tallet. Der arbejdes med perioden det moderne gennembrud med særligt fokus på køn og kritisk realisme i litteraturen med udgangspunkt i forfatterne Henrik Pontoppidan og Amalie Skram.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Litteraturhistorien i nedslag

Det moderne gennembrud (fortsat fra DHO i 2.h)
Kernestof:
- Henrik Pontoppidan: af "Ane-Mette" (i "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog 2024
- Herman Bang: "Den sidste balkjole"

Supplerende litteratur:
- "Henrik Pontoppidan: Ud med Gud" (p191 i Mimi Sørensen et al: "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog 2024)
- "Impressionismen og Herman Bang" (p186 ibid)
(ca. 15 s.)
Fortsættelse fra DHO i 2.h af perioden det moderne gennembrud med fokus på sociale forhold og forfatteren Herman Bang og impressionismen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Autofiktion (værk)

Materialer/kernestof:
- Karl Ove Knausgård: af "Min kamp 2" (i Gerd Von Buchwald Lütken et al: "Litteraturens huse", Systime i-bog, 2023)
- Caspar Eric: "Dag 2" af "Jeg vil ikke tilbage - Digte fra dage med Covid-19", 2020 (i Mimi Sørensen et al: "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog 2023)
- Glenn Bech: af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022) i "Litteraturportalen", Systime i-bog 2024: p2649 og c16938. Om Glenn Bech, p1226, om manifestet, c13079
- Glenn Bechs nytårstale januar 2023 fra Deadline DR2
- Erling Jepsen: "Kunsten at græde i kor" (værk)
- Jesper Stein Larsen: "Litterært realityshow", Jyllands-Posten 2014

Supplerende litteratur:
- Mimi Sørensen et al: Brug litteraturhistorien: af "Det nye årtusind: autofiktive tendenser", Systime i-bog 2020
- Johannes Fibiger et al: "Litteraturens veje", p789, Systime i-bog 2024
(ca. 150 s.)
Fokus på selvbiografier/autofiktion, feedback kredsløbet, paratekster, virkeligheds-, dobbelt- og fiktionskontrakt, E. Goffmans performanceteori. Eleverne skriver en litterær artikel om værket "Kunsten at græde i kor".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Litteraturhistorien i nedslag

Land og by (ca. 1900-1920'erne)
Materialer/kernestof:
- Martin Andersen Nexø: af "Pelle Erobreren" - bind 1 (1906-1910)
- Jeppe Aakjær: "Tyendesang" (1907)
- Johs. V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
- Broby Johansen: af "Blod" (1922)
- Bønnelycke: "Gaden" (1917)
- Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916)
- Harald Herdal: "Før jul" (1933)

Supplerende stof:
- af "Århundredeskiftet: industriens tid" (fra Mimi Sørensen et al: Brug litteraturhistorien, p206, i-bog Systime 2020)
- af "Mellemkrigstiden: oprør og elendighed" (ibid)
- "Den danske ordbog": https://ordnet.dk/ddo
- "Ods"/"Ordbog over det danske sprog": https://ordnet.dk/ods
ca. 25 s.
Fokus på starten af 1900 og mellemkrigstiden. Den folkelige realisme, socialrealisme og begyndende modernisme, herunder ekspressionisme og futurisme. Analyse og fortolkning af digte. Teksterne læses med både et litterært og sprogligt perspektiv. Herdals novelle fra 1933 læses med perspektiv til 30'ernes socialrealisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Litteraturhistorien i nedslag

Litteraturhistorien i nedslag:
Modernisme og realisme
Materialer/kernestof:
- Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt", 1960
- Peter Seeberg: "Hullet", 1962
- Anders Bodelsen: "Pointen", 1965
- Leif Panduro: "Tur i natten", 1965

Supplerende stof:
- DR2: "Digtere, divaer og dogmebrødre: 1960-1970"
- Af "Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde" (i Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk", Systime i-bog, p189 og p190)
- Af "Søren Kirkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip" (ibid)
- Af "Efterkrigstiden: skæbne og valg" (i Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Systime i-bog 2024)
- Af "1960'erne: forbrug og fremmedgørelse" (ibid)
- "Håndbog til dansk": kap. 6: "Kommunikationsanalyse af samtaler",p213, Systime i-bog 2024
(ca. 30 s., ca. 50 min. film)
Modernisme og realisme, herunder nyrealisme. Fælles eksistentielle temaer som skæbne og valg, angst og fremmedgørelse. Eksistentialisme med særligt fokus på Kirkegaards stadier og Alberg Camus' absurdisme. Middelklassen og velfærdssamfundet i 60'erne. Fokus på litterære strømninger og sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Noveller (værk)

Materialer/kernestof (værk):
- Naja Marie Aidt: "Torben og Maria" (2006)
- Jens Blendstrup: "Sofus er læge og mor er syg" (2002)
- Jan Sonnergaard: "Radiator" (1997) - værklæsning
- Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
- Helle Helle: "Tirsdag nat" (2000)

Supplerende stof:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier": "Analysemodeller", "novelle" (c1171)
(ca. 255 s.)
Om den klassiske og moderne novelle med primært fokus på noveller fra perioden fra årtusindskiftet. Analyse og fortolkning af noveller, hvoraf nogle har et "dobbelt blik", dvs. noveller med realistiske og ikke-realistiske træk. Jan Sonnergaards "Radiator" læses som værk, og eleverne arbejder med et miniprojekt om novellesamlingen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer