Holdet 2022 HIA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Gitte Hjelm Johansen
Hold 2022 HIA/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse
Titel 2 Middelalder, renæssance og reformation
Titel 3 DHO/Levevilkår i 1800-tallets Danmark
Titel 4 Europæisk ekspansion og tilbagetrækning
Titel 5 Oplysningstid og revolutioner
Titel 6 Demokrati og nationalisme
Titel 7 Verdenskrigene
Titel 8 Antikkens verden
Titel 9 Den kolde krig
Titel 10 Det Gode Samfund
Titel 11 Kina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks tilblivelse

Forløbet har hovedvægt på tiden mellem år ca. 800 og ca. 1050 i Danmark og beskæftiger sig med kristningen af Danmark, danske vikinger og overgangen til middelalder i Danmark.

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

Materiale:
- Kongerækken: Harald Blåtand, Politiken, https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724412/Harald-Bl%C3%A5tand
- Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime, 2022 (iBog), p. 322
- Historien om Danmark: Sæson 1 – Vikingetiden, DRTV, 2017, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
- Bjørn Poulsen, Aarhus Universitet, 2020, https://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-1050-1340
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalder, renæssance og reformation

Forløbet har hovedvægt på tiden fra ca. år 500 til 1500-tallet.

I forløbet er der arbejdet med det kristne Europa efter det Vestromerske riges fald med særligt fokus på feudalismen.
Derudover er der arbejdet med renæssancens ændringer i samfundsopbygning, menneskesyn (humanisme) og kunstsyn.
Slutteligt er der arbejdet med reformationen og den sammenhæng med middelalderen og renæssancen.

Kernestof:
̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
- Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime, 2022 (iBog), pp. 194-p303

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO/Levevilkår i 1800-tallets Danmark

Forløbet har hovedvægt i anden halvdel af 1800-tallet med tråde tilbage til ca. 1780.

Forløbet er indgået som forberedelse til DHO om forholdene i Danmark i 1800-tallet.
Der er arbejdet med industrialiseringen, dens årsager og konsekvenser for levevilkårene for såvel by- som landbefolkning.


Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- politiske og sociale revolutioner  

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime, 2022 (iBog), p68-p459, p440-p452
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Europæisk ekspansion og tilbagetrækning

Forløbet tager udgangspunkt i europæisk historie, og har hovedvægt på tiden mellem ca. 1450 og ca. 1750 samt 1870 til ca. 1960’erne

Forløbet omhandler den europæiske ekspansion og gradvise kolonisering af verden. Herudover behandles følgerne af udviklingen, både i områder der blev koloniseret, samt i Europa. I naturlig forlængelse af kolonialismen, trækkes der tråde til imperialismen 1870-1914 og afkoloniseringen efter anden verdenskrig.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiefaglige teorier og metoder
- globalisering
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner

Materiale:
- Allan Ahle et al.: ”Historieportalen” (ibog), Systime, 2024, pp. 1206, 1233, 1235, 1238,
- Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime, 2022 (iBog), pp. 404, 736
- Kilde: "Instruktioner til Kommandør Nicolas de Orvando, tredje guvernør på Hispaniola, fra Kong Ferdinand og Dronning Isabella, 1501." fra Ohrt, T. (2017). Verden efter de store opdagelser 1500-1750. Systime. https://verdenefterdestoreopdagelser.systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Oplysningstid og revolutioner

Forløbet tager udgangspunkt i europæisk historie, og har hovedvægt på tiden mellem ca. 1450 og ca. 1850.
Forløbet omhandler Oplysningstankerne og oplysningsfilosofferne i det 18. århundrede samt følgevirkningerne af oplysningstiden i form den amerikanske og den franske revolution. Derudover beskæftiger forløbet sig også med Napolen Bonapartes magtovertagelse og krige, samt Napoleonskrigenes betydning for Europas udvikling.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Materiale:
- Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime, 2022 (iBog), p68-p459, p. 410, 413, 421-429, 432-433, 460-461, 465, 475
- Allan Ahle et al.: ”Historieportalen” (ibog), Systime, 2024, pp. 1263-1264
- ”Napolen” (film), Ridley Scott, Columbia Pictures, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Demokrati og nationalisme

Forløbet tager udgangspunkt i Danmarks historie, og har hovedvægt på tiden fra ca. 1800 - 1920.

Forløbet omhandler tendenserne nationalisme og demokrati, der begynder at sprede sig i Danmark og Europa. Vi arbejder med årsager til og konsekvenser af udviklingerne samt specifikt med de slesvigske krige.
Der trækkes desuden tråde tilbage til DHO-forløbet om levevilkår i Danmark i 1800-tallet.


Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- politiske og sociale revolutioner
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Materiale:
- Allan Ahle et al.: ”Historieportalen” (ibog), Systime, 2024, pp. 1347, 1349, 1351-1352, 1360, 1368, 1374

Supplerende materiale:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/alliancer-og-anerkendelse-saadan-bliver-et-land-selvstaendigt
”Der er et yndigt land” Tekst: Adam Oehlenschläger, 1823
”Kong Christian stod ved højen mast” (kongesangen) Tekst: Johannes Ewald, 1780
”Det haver så nyligen regnet” Johan Ottosen, 1890
”I Danmark er jeg født” H. C. Andersen, 1850
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Verdenskrigene

Forløbet tager udgangspunkt i europæisk historie, og har hovedvægt på tiden mellem ca. 1815 og ca. 1945.

Dette forløb omhandler den europæiske koncert, verdenskrigene og mellemkrigstiden. Hovedvægten har ligget på 1. verdenskrig og væsentlige begivenheder i tiden op til krigen, som eksempelvis Tysklands samling i slutningen af 1800-tallet og de imperialistiske idealer i samme periode. Derudover har der i arbejdet med 2. verdenskrig primært været lagt vægt på Holocaust.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-̶ Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- politiske og sociale revolutioner
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Materiale:
- ”Tysklands plads i solen” (Bernhard von Bülow, 1897) trykt i: Austen, Modern Imperialism. We¬stern Overseas Expansion and Its After- math, 1776-1965. Mass. 1969
- Allan Ahle et al.: ”Historieportalen” (ibog), Systime, 2024, pp. 1279, 1281-1282, 1283, 1467-1485
- Film: Jeg hedder Arlette - og jeg overlevede Auschwitz, 2009,
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/film-jeg-hedder-arlette-jeg-overlevede-auschwitz
- uddrag fra Nürnberglovene, 1935

Supplerende materiale:
-  Søren Vrist Christensen: ”Den Russiske Revolution”, https://www.youtube.com/watch?v=iCylfLZ-vkM
- Universal Newsreel from 15 February 1945, https://www.youtube.com/watch?v=ybnzMnFEWJY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Antikkens verden

Forløbet har hovedvægt på tiden før ca. år 500.

Der er arbejdet med:
Det antikke Grækenland: styreformer i Athen og Sparta, Perserkrigene, borgerkrigene og Alexander den Stores erobringer og hellenismen.

Romerriget: fra republikken til kejsertiden og rigets fald. Centrale emner er de puniske krige, republikkens opløsning, kristendommens udbredelse og betydningen af rigets sammenbrud i vest.

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dagr
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Historiefaglige teorier og metoder

Materialer:
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Hellenernes land, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=766
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Tidlig græsk civilisation - Kreta og Mykene, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=327
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Athens demokrati – Spartas aristokrati, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=341
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Samfundet i Sparta, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=340
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Samfundet i Athen, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=339
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Den græske polis fra ÷750 til ÷300, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=326
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Fra perserkrige til 'borgerkrige' ÷434 til ÷338, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=331
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: De sagnomspundne perserkrige ÷490 til ÷449, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=330
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel 1: Det gamle Grækenland, side: Alexander den Store og hellenismen ÷336 til ÷168, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=332
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 2. Romerriget, side: Den tidlige bystat ÷753 til ÷300, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=346
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 2. Romerriget, side: Fra bystat til verdensmagt, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=347
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 2. Romerriget, side: Republikkens undergang ca. ÷107 til 14, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=349
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 2. Romerriget, side: Kejsertiden fra 14 til 193, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=350
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: Romerriget, side: Augustus' magtposition, https://historieportalen.systime.dk/?id=194
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: Romerriget: side: Årsager til Romerrigets undergang, https://historieportalen.systime.dk/?id=237
- Olling, Anders og Havsteen, Hans Erik: "Kongerækken: Antikkens Rom #6: Augustus - den første kejser styrede Rom med hård hånd", Politiken Historie, 2018, https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art7059024/Augustus-den-f%C3%B8rste-kejser-styrede-Rom-med-h%C3%A5rd-h%C3%A5nd


Supplerende materialer:
- Bryld, C. (2020). "Verden før 1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 2. Romerriget, side: "Fra bystat til verdensmagt", https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=358
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den kolde krig

Forløbet har hovedvægt på tiden efter ca. 1900, specifikt tiden efter anden verdenskrig.

Forløbet indledes med de politiske spændinger efter 2. verdenskrig og de ideologiske modsætninger mellem USA og Sovjetunionen. Der er arbejdet med centrale nedslag i den kolde krigs forløb, herunder Koreakrigen, opdelingen af Tyskland, Berlinmurens opførelse og fald og Cubakrisen.

Forløbet afsluttes med fokus på murens fald, Sovjetunionens sammenbrud og den kolde krigs afslutning samt følgevirkningerne af den kolde krig.


Kernestof
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Historiefaglige teorier og metoder

Materialer:
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: Blokdeling i Asien, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=636
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: Koreakrigen 1950-53, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=652
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: Styrkeforholdet mellem øst og vest, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=637
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: Video: Præsident Kennedys TV-tale d. 22. oktober 1962, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=217
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: Cubakrisen 1962, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=654
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: Det stadigt voksende fællesskab 1973-1986, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=798
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: Europas heling, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=799
- Bryld, C. (2020). "Verden efter1914 - i dansk perspektiv",  Systime, 2020, Kapitel: 6. Den kolde krig, side: De jugoslaviske borgerkrige, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1038
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: For en europæisk sikkerhedskonference, https://historieportalen.systime.dk/?id=1766
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: Ny koldkrigsspænding, https://historieportalen.systime.dk/?id=1772
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: 'Fodnotepolitikken', https://historieportalen.systime.dk/?id=1775
- Klip: Hans Hedtofts tale til folket, 1951, 8:19 min, https://www.danmarkpaafilm.dk/klip/hans-hedtofts-tale-til-folket
- Ditlevsen, Søren Dalager: "70 år siden: Vidste du, at Koreakrigen var lige ved at starte tredje verdenskrig?", artikel, 24. juni, 2020, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/70-aar-siden-vidste-du-koreakrigen-var-lige-ved-starte-tredje-verdenskrig
- Dokumentar: "Historien bag Den Kolde Krig ( 1 )",  Tysk dokumentarserie, Kai Christiansen, Mattias Schmidt, 2019, DR2, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=6&search=titel:Historien%20bag%20Den%20Kolde%20Krig&orderby=title&SearchID=572812df-c983-4679-9b85-4c783d4b9741&index=1


Supplerende materiale:
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag), side: Dansk kritik af både Øst og Vest, https://historieportalen.systime.dk/?id=1774
- Danmarks nationalleksikon: "Fodnotepolitikken og det alternative sikkerhedspolitiske flertal, 1982-1988", lex.dk, https://danmarkshistorien.lex.dk/Fodnotepolitikken_og_det_alternative_sikkerhedspolitiske_flertal,_1982-1988
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag), side: NATO-luftkrig om Kosovo: humanitær intervention, https://historieportalen.systime.dk/?id=1789
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag), side: I krig mod terror: med USA 'hele vejen', https://historieportalen.systime.dk/?id=1790
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det Gode Samfund

Forløbet har hovedvægt på perioden efter ca. 1900 og tager udgangspunkt i Danmarks historie.

Forløbet begynder med en introduktion til det traditionelle samfund og dets værdier, institutioner og sociale opbygning, og eleverne følger derefter den gradvise udvikling mod det moderne samfund. Centrale nedslag er den begyndende socialpolitik i begyndelsen af 1900-tallet, Steinckes socialreform fra 1933 og efterkrigstidens velfærdssamfund.

Eleverne arbejder med både kilder og oplæg, og udviklingen følges videre gennem efterkrigstiden med fokus på opbygningen af velfærdsstaten og diskussioner om dens rolle i dag – herunder spørgsmålet om privat vs. offentlig velfærd.


Kernestof:
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- historiebrug og -formidling
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

Materialer:
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: Fra fattighjælp til velfærdsstat, "2. Efterkrigstidens sociale velfærdsstat", https://historieportalen.systime.dk/?id=1735
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: Fra fattighjælp til velfærdsstat, "3. Velfærdsstatens krise", https://historieportalen.systime.dk/?id=1737
- Video: "Robert Nielsen i Aftenshowet med Joachim B. Olsen",  https://www.youtube.com/watch?v=fAtfA9G9hEI


Supplerende materiale:
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021,
Forløb: Fra fattighjælp til velfærdsstat, "1. Velfærdsstatens rødder, mellemkrigstiden og Socialreformen 1933",  https://historieportalen.systime.dk/?id=1733
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kina

Forløbet tager udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.

Forløbet indledes med en introduktion til Kinas dynastihistorie og samfundsopbygning gennem tiderne. Herefter undersøges mødet mellem Kina og Vesten, herunder den kinesiske selvforståelse som "Riget i midten" og reaktionerne på europæisk ekspansion og kolonialisme.

Forløbet føres op til nutiden med fokus på Kinas rolle i den globale verden, herunder spændinger og relationer mellem Kina og Vesten i dag.


Kernestof
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Historiefaglige teorier og metoder


Materialer:
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt, "Fra kejserdømme til republikansk demokrati", https://historieportalen.systime.dk/?id=1814
- "Røde Kina fylder 60" (Horisont) (20 min). Horisont.udsendelse fra 2009, uddrag fra: "Danskernes akademi: Kina - verdens nye stormagt", DR2 temaaften, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000019263&cfuid=5
- "Vil Kina dominere verden?" (15 min) - interview med Francis Fukuyama, uddrag fra: "Danskernes akademi: Kina - verdens nye stormagt", DR2 temaaften, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000019263&cfuid=5


Supplerende materiale:
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt, "'Riget i midten' – Kejsertiden i Kina (før 1911)", https://historieportalen.systime.dk/?id=1808
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt, "Fra marxisme til nationalisme – den politiske udvikling 1990-2019", https://historieportalen.systime.dk/?id=1834
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt, "En succeshistorie? – Kinas økonomiske udvikling siden 1990", https://historieportalen.systime.dk/?id=1835
- Ahle , Allan et al.: "Historieportalen", Systime, 2021, Forløb: Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt, "Nationalister og skjulte systemkritikere – de unge kinesere i dag", https://historieportalen.systime.dk/?id=1836
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer