Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Malene Mehl
|
Hold
|
2022 SP/hi (1hi SP, 2hi SP, 3hi SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersprog I
Kernestof: Birgit Tengberg: ¿A que sí? Side 19 -97
Supplerende materiale: Filmen Volver
Særlige fokuspunkter:
Vi har haft fokus på den basale grammatik, der sætter eleverne i stand til at lave enkle sætninger og har gennemgået følgende, som også har været fokus i de skriftlige afleveringer:
- Artikler
- Substantiver (i køn og tal)
- Genitiv
- Adjektiver (i køn og tal)
- Verbernes bøjning i præsens (regelmæssig og nogle af de vigtigste uregelmæssige)
- Ser vs. estar
- Hay
- Nægtelser
- Muy og mucho
- Tener que + infinitiv
- Estar + gerundium
- Possessive pronominer
- Nærfremtid Dermed er der taget hul på nogle af de faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Og der er også inddraget kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/pararbejde/skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eva Liébana,Birgit Tengberg: A que sí ? - et begyndersystem i spans,del 1, Systime; sider: 15, 19, 24, 27, 29-30, 34-36, 42-43, 45-46, 48-49, 53-54, 57-58, 60, 62, 74, 77, 81, 103
-
Navidad, Caminando.pdf
-
vivir mi vida marc anthony.html
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Begyndersprog II
Titel 2
Begyndersprog II
Indhold:
Kernestof: Birgit Tengberg: ¿A que no? Side 9 – 107
Supplerende materiale:
Kortfilmen Pasternak fra Relatos salvajes. S
pillefilmen Diecisiete.
Særlige fokuspunker:
Vi arbejder videre med den basale grammatik, introducerer perfektum og udvider med inddragelse af perifraser som ir a + infinitiv og estar + gerundium.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eva Liébana,Birgit Tengberg: A que no ?, Systime; sider: 9-10, 15-20, 23-26, 31-32, 45, 56-57, 59, 63-64, 67, 121
-
Afsnit
-
Spanske film og serier på Netflix 2023.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Los jóvenes de España I
Kernestof:
La buena vida:
s. 22 - 29 - David de Valls
s. 31 - 44 Mireia de Barcelona
Supplerende materiale:
DR: Anne og Anders i Spanien
Filmen Diecisiete
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La violencia doméstica
Kernestof: Bog og Film El Bola af Achero Mañas, Annette Robson og Dorthe Mondrup
Supplerende materiale: "No te quedes de brazos cruzados"
Personkarakteristikker
Analyse og fortolkning af Filmen El Bola
Sprogligt fokus: palabrotas y apodos
Grammatisk fokous: adjektiver, perifraser og perfektum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La Guerra Civil y la Época de Franco
Kernestof: Uddrag af drejebogen til El laberinto del fauno
Filmen El laberinto del fauno
Supplerende stof: Anny Holmgaard: Vamos a los temas side 24-26
Øvelser fra ”Undervisningsmateriale til Pans Labyrint” af Jesper Bjørnholt.
Analyse og fortolkning af filmen, herunder personkarakteristikker
Grammatisk fokus: aspekt og verbernes bøjning i de to datider
Delprøve 1 – opgaver til El laberinto del fauno
Guernica
At give eleverne en forståelse for de værdier og den ideologi, som definerer de to sider i den Spanske Borgerkrig.
Klasseundervisning/par-arbejde/rollelæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fiestas
Kernestof: Fiestas: El botellón og La Semana Santa de Diana
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Los jóvenes de España II
Kernestof: Ole Loumann: Nuevos retratos pp. 79 - 83
Sandri - la muñeca para vestir
Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: España mañana
Side 10 - 17: Alba
Side 26 - 33 Pol
Side 44 - 49 Miguel
Supplerende materiale:
Kortfilm fra Relatos Salvajes: El más fuerte
Film: Tapas og María llena eres de gracia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Los jóvenes de España III - eksamensemne
Kernestof:
Ole Loumann: Nuevos retratos. Gyldendal 2010
”Entre tres países” side 34-38
“La generación de los mil euros” side 16-21
Kasper Kloch og Martin Tønner: España en la calle
“La generación perdida” side 34-37
”Fer castells” side 88 - 90
Tekst A til delprøve 1 Parejas homosexuales (STX 30. maj 2018)
Tekst A til stilen Influencer (HHX 24. maj 2023)
17 moduler á 90 minutter.
Særlige fokuspunkter:
De valgte tekster giver eleverne indblik i forholdene for unge i nutidens Spanien. Entre tres países fokuserer på kulturel identitet, mens de øvrige tekster omhandler forholdene for los mileuristas og nimileuristas og deres kamp for at tjene til dagen og vejen i et Spanien præget af ekstrem ungdomsarbejdsløshed
Øvrige fokuspunkter:
Mundtlighed (såvel i forhold til pensum som til almene emner)
Aspekt
Billedbeskrivelse såvel mundtlig som skriftlig.
Træning i bøjning og betydning af hitverberne
Perifraser
Målrettet arbejde med ordforråd og grammatik (textivate, quizlet, quiz & byt etc.)
Karrierelæring
Skriftligt:
At kende og kunne opfylde kravene til delprøve 1 og delprøve 2.
Klasseundervisning og pararbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Cuba - eksamensemne
Cuba
Kernestof:
Ole Loumann: Retratos cubanos:
Alberto el cochero side 24 - 29
Patricia la jinetera side 30 - 35
Gennem læsningen af de to tekster fra Retratos cubanos får eleverne forståelse for væsentlige aspekter af livet i Cuba under Fidel Castros styre.
Grammatisk fokus på akkusativ- og dativobjekter.
Supplerende materiale:
Retratos cubanos side 9 – 18
Film: Soy cubana, som følger to cubanske kvinders liv fra 2005 til 2015.
Filmen understøtter indtrykket fra teksterne om Alberto og Patricia, men samtidig følger man også forandringerne i Cuba med de nye muligheder for at private kan åbne virksomheder samt købe og sælge ejendom samt muligheden for at emigrere til USA.
Dansk artikel om Cuba fra Nordjyske den 6. februar 2023 af Niels Graverholt.
Særlige fokuspunkter: Personkarakteristikker, tekstanalyse.
Grammatiske fokuspunkter: sætningsanalyse med særlig fokus på akkusativ- og dativobjekter og de dertilhørende pronominer. Anvendelse af de to datider (aspekt) i teksterne.
Klasseundervisning og pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Latinos en los EE.UU. - eksamensemne
Latinos en los EE.UU – eksamensemne
Indhold Kernestof:
Retratos latinos en California: Ulla Ringgaard og Aase Kledal
Side 59-66: Interview med Alma Cruz
Side 73-82: Interview med Santiago Bernal
Side 84-88: Interview med Carlos Amador
Supplerende materiale:
Filmen Sin nombre
Sangen Frijolero med Molotov
Omfang
12 moduler á 90 minutter
Særlige fokuspunkter Personkarakteristik, historisk og socio-økonomisk baggrund for immigration og bandeproblematik, analyse og fortolkning af filmen Sin nombre.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, pararbejde, rollelæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Empresas y la sostenibilidad - eksamensemne
Empresas y la sostenibilidad
Indhold Kernestof:
Inditex, Sostenibilidad, https://www.inditex.com/itxcomweb/es/home
Código de Conducta de Fabricantes y Proveedores Grupo Inditex,
https://www.inditex.com/itxcomweb/es/sostenibilidad#reporting
Un nuevo estudio muestra que personas trabajadoras del sector de la confección en Turquía ganan una cuarta parte del salario mínimo vital, Ropa Limpia,
https://ropalimpia.org/noticias/un-nuevo-estudio-muestra-que-personas-trabajadoras-del-sector-de-la-confeccion-en-turquia-ganan-una-cuarta-parte-del-salario-minimo-vital/
Campaña Ropa Limpia, https://ropalimpia.org/quienes-somos/#quehacemos
El mundo sostenible, (video) https://www.youtube.com/watch?v=qo3V6bGFCYc
Supplerende stof:
Objetivos de desarrollo Sostenible, https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Kunder hos populær tøjkæde finder uhyggelige beskeder gemt i tøjet, https://www.bt.dk/udland/kunder-hos-populaer-toejkaede-finder-uhyggelige-beskeder-gemt-i-toejet
Profittens lov, El Ejido, Filmcentralen,
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/profittens-lov
Transcripción del video EL MUNDO SOSTENIBLE ELEV, cmfm
Særlige fokuspunkter
Læringsmål knyttet til temaet:
• At kunne tale overordnet om spanske virksomheder
• At finde ud af, hvilken type virksomheder, der findes i Spanien, og hvilke produkter Spanien er kendt for at producere.
• At kunne redegøre for, hvilken type virksomhed Inditex er (produkter, mærker.)
• At kende til virksomheden Inditex’ historie i store træk.
• At kunne redegøre for, hvilken type virksomhed Inditex er, og hvilke pro-dukter og mærker de fører
• At kunne redegøre, hvad der er vigtigt for Inditex, og hvad deres vision er.
• At vide, hvilke bæredygtige mål, Inditex har sat sig.
• At vide, hvordan Inditex vil forsøge at opnå sine mål.
• At kunne redegøre for, hvilke af FNs verdensmål, man kan koble på Indi-tex’ bæredygtige mål.
• At redegøre for, hvordan Inditex’ producenter og leverandører bør opføre sig ifølge Inditex' Código de Conducta.
•Væsentligste arbejdsformer: Eleverne har i dette forløb primært arbejdet i grupper, hvor de løbende har skullet fremlægge for læreren, hvad de har læst
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Britt Lundgreen (ed.),Iciar Bollain,Alicia Luna: Te doy mis ojos, Systime; sider: 8-9, 17-19, 21-22, 27, 66-68
-
Oversæt følgende gloser til dansk: Calmar, ansioso, sorprender, tristeza, avergonzado, espantado, agitado.
-
Afsnit
-
Minuttal mundtlig eksamen 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51850839242",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51850839242",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51850839242"
}