Holdet 2022 FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Susanne Ørbæk Damm
Hold 2022 FR (1g FR, 2g FR, 3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforøb
Titel 2 Begynderforløb
Titel 3 Zéro déchet 1
Titel 4 Sprogstrategier
Titel 5 Les Jeunes
Titel 6 Les contes (EKSAMEN)
Titel 7 La Seconde Guerre Mondiale (EKSAMEN)
Titel 8 Le Québec (EKSAMEN)
Titel 9 Anvendt materiale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforøb

Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime, 2018.
ibog: Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime,

Begyndersystemet Bonjour Lyon følger den 21-årige Léa, der rejser til Lyon som udvekslingsstuderende i et år. Eleverne får indsigt i adskillige kommunikationssituationer, og kulturmødet er i centrum. Materialet integrerer den nye eksamensform helt fra undervisningens start.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 1 26-09-2022
Devoir 2 12-10-2022
Devoir 3 31-10-2022
Devoir 4 12-11-2022
Devoir 5 28-11-2022
Devoir 6 22-01-2023
Devoir 7 17-02-2023
Devoir 8 19-03-2023
Devoir 9 01-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderforløb

I dette forløb arbejder vi videre med Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime, 2018.
ibog: Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime,

Begyndersystemet Bonjour Lyon følger den 21-årige Léa, der rejser til Lyon som udvekslingsstuderende i et år. Eleverne får indsigt i adskillige kommunikationssituationer, og kulturmødet er i centrum. Materialet integrerer den nye eksamensform helt fra undervisningens start.
Desuden læser vi tekster fra overgangsmaterialet "Quelle histoire" af Jens Peder Weibrecht, En lilje bog, 1988.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Zéro déchet 1

Vi arbejder med emnet bæredygtighed og anvender til dette formål bogen   "Zéro déchet" som er  er en temabog om bæredygtighed og zero waste-bevægelsen. Bogen anlægger en positiv og løsningsorienteret vinkel på et aktuelt emne, og den giver et bud på, hvordan FN’s Verdensmål, innovation og karrierelæring kan inddrages naturligt i undervisningen.
materiale: Zéro déchet af Maria Hassing, Systime, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprogstrategier

Via overgangstekster fra "Quelle Histoire" har vi i denne undervisningsperiode arbejdet med tekstgennemgangog billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les Jeunes

Forløb om fokus på unge deres relationer med hinanden og forældrene. Vi sætter fokus på temaer såsom (manglende) omsorg, kærlighed, forelskelse, ungdomsliv, unges sprog, venskab, ensomhed og konflikter.
I forløbet prioriteres samtaletræning og spontan mundtlig interaktion. Vi arbejder med billedbeskrivelse af ukendte billeder, CL-strukturer, og 'den varme stol' med spørgsmål til Marc og Céline fra "Quatre amis".

Det skriftlige integreres i arbejdet på klassen ved eksempelvis  anvendelsen af futur proche i viderefortællinger af hvad der sker i "Quatre amis"

Materiale:
Tekst og DVD sæbeopera/serien "Quatre amis" af Mette Bering og Mimi Sørensen.
Louise (Quelle histoire)
Voir le Futur (Quelle histoire)
https://www.terrafemina.com/culture/culture-web/outils/1724-comprendre-le-langage-sms-des-ados-.html
Le Journal (Quelle histoire)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les contes (EKSAMEN)


I dette forløb har vi arbejdet med eventyrgenrens typiske genretræk, analysemodeller og temagloser. Der er fokus på kommunikativ kompetence - men også  skriftlige opgaver, der træner eleven i den skriftlige eksamensform.
Materiale:
La Petite Chaperon vêtue de Rouge af Jean, Dutourd, fra "Avec Plaisir"  af Louise Lund,Liljeforlaget, 1984

Les contes de fées à nouveau. Franske eventyr som eBog (Systime) https://lescontes.systime.dk/?id=144:
Kapitel 1 1: Il était une fois
1.1 Le genre
Le Petit chaperon rouge (Grimm)

Fra Entrées Fransk Basisbog af Mimi Sørensen, Gyldendal Uddannelse, 2009:

- Cendrillon. Tekst og musik: Jean- Louis Aubert et al.
- Le petit chapeau rond rouge
- L'oranger magique




      
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La Seconde Guerre Mondiale (EKSAMEN)

Med udgangspunkt i https://temoignages.systime.dk/?id=143#c299 har vi i denne undervisningsperiode arbedet med emnet "La second guerre mondiale" Eleverne har lavet oplæg om følgende emner:  Les Collaborateurs, Charles de Gaulle, Pétain, La resistance, La Zone libre et la zone occupée , La vie quotidienne,  La Libération, Les juifs.
Vi har desuden set filmene
- Au Revoir les enfants réalisé par Louis Malle.1987
- La Raffle Rose Bosch. Simon Zygler, 2010
og arbejdet med
Teksten Rachel – La rafle du Vel d'Hiv le 16 juillet 1942, https://temoignages.systime.dk/?id=147

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Le Québec (EKSAMEN)

I denne undervisningsperiode har vi fokuseret på læsning,  og forståelse af tekster, der belyser Québecs og Canadas historie, kultur og identitet. Formålet har været at forstå de historiske begivenheder, kulturelle forskelle og den multikulturelle dynamik, der præger den franophone region.
Materiale:
ibogen Le Québec, Systime: https://quebec.systime.dk/?id=133#c265

- Le Canada et le Québec
- Les Contrastes du pays
- La nouvelle France
- Roch Carrier: Le Chandail
- Dany Laferrière: L'Excil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Anvendt materiale

Tilladte elektroniske hjælpemidler til eksamen

Følgende elektroniske hjælpemidler har været brugt i undervisningen og er dermed tilladte at bruge til mundtlig og skriftlig eksamen:

Fagpalletten:  https://www.fagpaletten.com/fransk

Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/mobile/search/classic?query=les%20choix&dictionaryId=ordbogen-dafr&filter%5BsourceLanguage%5D%5Bcode%5D=fr&filter%5Bdirection%5D=two-way


Voilá: https://voila.systime.dk/

Bonjour Lyon: https://bonjour.systime.dk/

Témoignages: https://temoignages.systime.dk/?id=147#c410


Le Québec:  https://quebec.systime.dk/

Les Contes: https://lescontes.systime.dk/?id=144
Frit Fransk https://fritfransk.systime.dk/
Le Bon Choix https://lebonchoix.systime.dk/
Un, deux, trois https://undeuxtrois.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer