Fjerritslev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Fjerritslev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Susanne Ørbæk Damm
Hold
2022 FR (
1g FR
,
2g FR
,
3g FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforøb
Titel 2
Begynderforløb
Titel 3
Zéro déchet 1
Titel 4
Sprogstrategier
Titel 5
Les Jeunes
Titel 6
Les contes (EKSAMEN)
Titel 7
La Seconde Guerre Mondiale (EKSAMEN)
Titel 8
Le Québec (EKSAMEN)
Titel 9
Anvendt materiale
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforøb
Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime, 2018.
ibog: Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime,
Begyndersystemet Bonjour Lyon følger den 21-årige Léa, der rejser til Lyon som udvekslingsstuderende i et år. Eleverne får indsigt i adskillige kommunikationssituationer, og kulturmødet er i centrum. Materialet integrerer den nye eksamensform helt fra undervisningens start.
Indhold
Kernestof:
61692702-7e8c1-868 -
Lyt, læs og oversæt "La famille" i iBogen.
Lær tallene fra 1-20 Brug iBogen
Læs 2.1 Tekst: Le départ
Øv' tallene 1-20 og lær at bøje être udenad 😀
Lær tallene 1-20 og lær' at bøje être udenad. Lyt, Læs og oversæt "Le Départ" i jeres iBog (= teksten til kapitel 2)
Lyt/læs og oversæt i jeres ibog: L'arrivée (kapitel 3)
Idag skal vi arbejde med:
Hør Maria Hassing fortælle om artiklerne i jeres ibog.
Se dette klip om nasalvokalerne.Titel
Lyt til Une présentation (texte 4.1)
På klassen:
Vi kigger på Léas værelse (l'appartement) og lærer om verbernes bøjning
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001) - Diagon Alley Scene
Læs, Lyt og oversæt: L'appartement.(5.1)
Lav 5.1 Lytteøvelse i ibogen Lyt til dialogen: Lea ringer hjem til sin mor og fortæller om lejligheden.Besvar spørgsmålene:
Lyt til og oversæt Tekst 6.1: La fête i jeres ibog (Bonjour Lyon)
Lav i jeres ibog: 6.1 Interaktiv øvelse: Antonymer Øv' jer på kropsdele.Se gloserne om kropsdele under Le corps i vocabulaire.
KropsdelkonkurrenceDevoir 5
Vi starter med en let opvarmning bevæbnet med fluesmækker (kropsdelene)Vi repeterer kort "présent recent" (jeg har lige spist en croissant - je viens de manger un croissant)Fokus på udtale ( teksten " Le vieux Lyon" og julesangen " Petit Papa noêl".
Læs og oversæt overfladisk tekst 7.1 "Le vieux Lyon" i jeres i-bog. Øv. jer desuden på kropsdelene.
I ibogen "Bonjour Lyon" : Lav Interaktiv øvelse: TEKST 7.2 og læs om Delingsartiklen (det der står lige efter den interaktive øvelse)
Lyt, oversæt og læs Kapitel 11 "Noël à Lyon - La Fête des lumières i ibogen "Bonjour Lyon"
Læs, lyt og oversæt kapitel 12 "Le Bouchon" i jeres ibog.
Vi gennemgår lektienLytter til teksten "Le Bouchob" og besvarer spørgsmålene til tekstenRollespilnteraktive øvelser i ibogen
12.1 Lav Lytteøvelsen (kapitel 12)
Læs og oversæt teksten "Le Bouchon" igen.
Lyt til tekst 13.1 Trompe l'œil i jeres ibog - lær så mange af gloserne fra gloselisten.
Lær tallene fra 1-100 ( vi skal spille Bingo. Husk en lille gave til en værdi af 10/- kr.)
Salut 1g FR. 😀😀😁- jeg er tilbage - og har virkelig savnet jer.
https://www.google.com/search
Vi skal igang med "Sortir en ville" så læs og lyt til teksten. I behøver ikke at oversætte. Prøv at lære gloserne udenad (bière, bousculé, chaussure à talons hauts, comptoir, concours, dis-moi osv.) gloserne forekommer i teksten og de står listet og
- Gennemgang af lektien
Conjugaison musicale # Indicatif Présent # Verbe = mettre
1. Øv udtalen af verbet mettre (at tage (tøj) på, at stille/putte). I kan følge linket, hvis I vil have musik på😀
Lav den interaktive øvelse: 14.1 Interaktiv øvelse: i jeres ibog og beskriv enten dine egne forberedelser inden en bytur eller dine morgenrutiner.
Lær at bøje se préparer udenad ( følg linket)
Lær ordforråd til billedbeskrivelse: se ibogen " Décrire une image (billedbeskrivelse)" I ibogen kan du også høre udtalen😀
Dagens program 😁
Oversæt teksten "Le mariage" (kap. 15)
Følg linket og lær at bøje "dormir" udenad
Modalverber læres (vha. jeres egne slides)Modalverbe øvelsepræpositioner
Martin: Devoir
Følg linket og klik ind på nr. 15. Lav Øvelserne. De handler om hvordan man siger "i" på fransk. http://www.franskweekend.dk/
Gennemgang af lektienInteraktiv øvelseLytteøvelse
Læs, lyt kap. 16 "Paris"
Conjugaison musicale # Indicatif Présent # Verbe = penser
Conjugaison française # Trouver # Indicatif Présent
Øv' ugens verber extra godt - der er hjælp til udtalen, hvis du følger de to links.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Devoir 1
26-09-2022
Devoir 2
12-10-2022
Devoir 3
31-10-2022
Devoir 4
12-11-2022
Devoir 5
28-11-2022
Devoir 6
22-01-2023
Devoir 7
17-02-2023
Devoir 8
19-03-2023
Devoir 9
01-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderforløb
I dette forløb arbejder vi videre med Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime, 2018.
ibog: Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime,
Begyndersystemet Bonjour Lyon følger den 21-årige Léa, der rejser til Lyon som udvekslingsstuderende i et år. Eleverne får indsigt i adskillige kommunikationssituationer, og kulturmødet er i centrum. Materialet integrerer den nye eksamensform helt fra undervisningens start.
Desuden læser vi tekster fra overgangsmaterialet "Quelle histoire" af Jens Peder Weibrecht, En lilje bog, 1988.
Indhold
Kernestof:
futur proche og datiderne er hovedfokus i dag.
Vi arbejder med afleveringen!!!!!!
Lytteøvelse: sangKreativ opgave (Voyage voyage )Adverbier (grammaire - gennemgang)
Øv dig på verbet "partir" (Bonjour Lyon 19,2) og Træn dig i at huske gloser om frugt.(Find evt. en quizlet på nettet)
1.Lav en quizlet, så du træner adverbierne. Søg på Bonjour Lyon Chapitre 19.) I Ibogen under grammatik kapitel 19 - trykker du bare på linket, så er du inde gratis
- I får et lille oplæg om passé composé og bagefter laver vi opgaver med passé composé. Vi bruger teksten
Vi skal i gang med at lære datid (passé composé) til det formål går vi tilbage og repeterer kapitel 17. 😊
Mere Passé composé og mere arbejde med afleveringen. Arbejde i i-bogen (Bonjour Lyon), hvor I Arbejder i grupper på 3 om oplæsningen. I gruppen giver I hinanden numre
Læs i Voilà §§ 16 og 17 (Voilá kan I finde i jeres fagpakke i fransk - i-bøger)
Jeg gennemgår afleveringen (le passé composé) - de refleksive verber i passé composé er nemlig ikke helt på plads.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Zéro déchet 1
Vi arbejder med emnet bæredygtighed og anvender til dette formål bogen "Zéro déchet" som er er en temabog om bæredygtighed og zero waste-bevægelsen. Bogen anlægger en positiv og løsningsorienteret vinkel på et aktuelt emne, og den giver et bud på, hvordan FN’s Verdensmål, innovation og karrierelæring kan inddrages naturligt i undervisningen.
materiale: Zéro déchet af Maria Hassing, Systime, 2023
Indhold
Kernestof:
- Lidt mere Passé Composé.
Vi fortsætter med ibogen: Zero déchet
De, der ikke var til fransk i fredags læser teksten "Comment adapter une vie zéro dechet" (kap 4) i iBogen "Zéro déchet"
På klassen skal vi lave en dialog på 6-7 répliques og tale om vores tøj.
Læs kapitel 4 Comment adapter une vie zéro déchet text 4.1 "Les vêtements" I skal kun læse 4.1 og huske gloserne så godt som muligt.
I ibogen "Zéro Dechet " arbejder vi videre med kapitel 4.1. Les vêtements Vi lærer vocabulaire (Les vêtements)beskriv hinandens tøjLæser teksten (igen) med fokus på gloser, nasalverberne og endelserne i 3. person pluralis.Parlez de vos vêtements. 1.T
Vi planlægger besøget på onsdag.og
Læs igen teksten 4.1 (Les Vêtements)
Vi genbruger billedbeskrivelserne fra sidste uge (1).docx
Klokken 8.50 får vi besøg af 10. klasser fra Aabybro og Fjerritslev skole (ca. 17 elever). Jeres opgave består i at præsentere jer selv!
Vi fortsætter arbejdet med billedbeskrivelse
Billedbeskrivelse Lav 5 udsagn med le gérondif (2).docx
Billedbeskrivelse Lav 5 udsagn med le gérondif (2)-1.docx
1) Vi synger 1 vers + omkvæd - og lærer 2. vers af "On a mangé le soleil"
On a mangé le soleil.docx
Øv' jer på første vers og omkvædet (se vedhæftede docx)
Céphaz - On a mangé le soleil (Clip Officiel)
J'ai mangé le soleil.docx
2. vers af on a mangée soleil.docx
Sammen kaster vi os ud i afsnittet om mad i vores ibog "Zéro déchet". Øv jer på Gloser til Introduction til kapitlet "Dans la cuisine"
1. Læs om delingsartiklen i Voilà §3
Gennemgang af delingsartiklen (tavleundervisning) + PP Spørgsmål/svar til teksten (C'est quoi être végan?)Activité: faire ses courses (købe ind)Julekalender
Julekalender - Vi åbner låge 2 og 3Vi gennemgår lektienActivité : faire ses courses (le veganisme) - gennemgang - læg mærke til at vi skal have fat i delingsartiklen (de la; du;)Vi ser på næste aflevering
Besvar spørgsmålene nedenfor se "Zéro déchet" kap. 4,2 (Dans la cuisine: C'est quoi. être vegan?)
French numbers 1-100
Julekalender
JulekalenderSprogstrategier (øvelser)Vi snakker om præmien til bankospillet (fredag) skal alle have en lille pakke med eller skal vi hver give et bidrag på en 10'er og købe én stor præmie?
Skim i ibogen "Un, deux, trois" Kapitel 4 (find ibogen i jeres franske bogpakke - Systime)
Øv' tallene - vi spiller Banko. (se evt. link)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sprogstrategier
Via overgangstekster fra "Quelle Histoire" har vi i denne undervisningsperiode arbejdet med tekstgennemgangog billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Un échange scolaire.docx
Salut
Jalouse pourquoi.pdf
Nå' så lykkedes det ikke med vores nytårsfejring - bûche de nouvelle année udsættes endnu engang 😒
Join conversation
- Vi repeterer passé composé.
§ 16+17. Øvelser
Ma Journée (Le Passé Composé) - Alain LeLait
Lyt til passé composé sangen, syng og forsøg at finde ud af hvilke verber der er bjergverber og hvilke verber der er refleksive verber.
Devoir 7: Vi taler on sangen "Je veux" (fokus på udtale, forståelse og tekstgennemgang)
Lav afleveringen til i aften færdig, hvis I har huller i den, får vi dem fyldt ud på klassen. I kan stille opklarende spørgsmål til "Devoir 7" (Afleveringen til i aften) - så bruger vi lidt tid på den.
- Oplæsning af "La piscine "(genopfriskning, fordi I skal bruge oplysninger i teksten i jeres næste aflevering)
Hent "Quelle Histoire" hos Krystina på biblioteket
Je Veux.docx
Sprogstrategier
Vi fortsætter med personbeskrivelser (Qui est-ce?)
Oplæsning af "Zaz' Je Veux"La vie d'un curé.- tekstgennemgang (frivilligt: indtal din tekstgennemgang på OneNote) Oplæsning af "Zaz' Je Veux"La vie d'un curé.- tekstgennemgang (frivilligt: indtal din tekstgennemgang på OneNote)
Genlæs "Je Veux" og prøv at oversætte så meget som muligt.
Félicitations, il n'y a pas de devoirs pour aujourd'hui 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Les Jeunes
Forløb om fokus på unge deres relationer med hinanden og forældrene. Vi sætter fokus på temaer såsom (manglende) omsorg, kærlighed, forelskelse, ungdomsliv, unges sprog, venskab, ensomhed og konflikter.
I forløbet prioriteres samtaletræning og spontan mundtlig interaktion. Vi arbejder med billedbeskrivelse af ukendte billeder, CL-strukturer, og 'den varme stol' med spørgsmål til Marc og Céline fra "Quatre amis".
Det skriftlige integreres i arbejdet på klassen ved eksempelvis anvendelsen af futur proche i viderefortællinger af hvad der sker i "Quatre amis"
Materiale:
Tekst og DVD sæbeopera/serien "Quatre amis" af Mette Bering og Mimi Sørensen.
Louise (Quelle histoire)
Voir le Futur (Quelle histoire)
https://www.terrafemina.com/culture/culture-web/outils/1724-comprendre-le-langage-sms-des-ados-.html
Le Journal (Quelle histoire)
Indhold
Kernestof:
- Vi Laver Mindmap, duet-læsning (øver udtale) og vrai ou faux.
I "Quatre Amis" læser du Kapitel 1 "La rentrée" Læs, ikke oversæt.
- Vi bøjer dagens verber
Bøj superverberne: "pouvoir, rester og sortir"
Bøj dagens superverbum og læs kapitel 3 i Quatre amis
- Vi ser kapitel 3 (Samedi)
Bøj dagens superverbum og læs kap. 3 i “Quatre anis”. Du skal bare læse - se hvor meget du forstår.
Læs
- Répondez aux questions.
Bøj dagens superverbum og læs kapitel 4 "On est dimanche"
Dagens verbumPP : été, eu, allé, dû, pu, voulu, su, aimé, cruInterview- runde
Bøj dagens superverbum.
Dagens verbum (også verbernes form i PP)vendespil om møbler
Les meubles dans les pièces d'une maison
Quelques Meubles.docx
Vocabularium om møbler: Se side 33 i "Quatre amis." Du skal lære de 23 ord nederst på siden og vide hvad de betyder. (Lav evt. et vendespil om møbler. Tegn/eller find et billede af det pågældende møbel.)
- På klassen læser alle om Claude Monet og Le vieux marché - vi samler sammen på Jeanne d'Arc og Flaubert og sammen laver vi fire små præsentationer som indspilles individuelt på OneNote. (fokus på udtale og sammenhængende beskrivelser)
Læs side 35 i "Quatre Amis" (Om Jeanne d'arc og Gustave Flaubert)
Vi skal videre med "Quatre amis" og så spiller vi verbe ludo.
Læs scène 6 i "Quatre amis"
Læs " Au club de gym (síde 45) "Quatre amis"
Bøj dagens superverbum og læs side 49 (Au marché) i "Quatre amis."
- Vi bruger tid på den kommende aflevering - Læs kravene til opgaven og hav' venligst et billede klar, så I ikke skal bruge tid på at lede efter den person I vil beskrive.
- Vi laver en slags dictogloss med dagens verbum som emne.
Vi samler op på alle superverberne (Bold)
De bundne personlige pronominer.pptx
20.2 Grammatik
§ 25. Øvelser
Workshop 3: Møbler - fokus: ordforråd (vendespil)Workshop 2: Superverber – fokus: at huske superverbernes bøjning i nutid (Bold)Workshop 3: L’éducation fokus: ordforråd om les jeunes et l’éducation (den lyserøde æske)Workshop 4: Læseklub (Text: ”Voir
Sidste Fransktime i år.😯
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les contes (EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med eventyrgenrens typiske genretræk, analysemodeller og temagloser. Der er fokus på kommunikativ kompetence - men også skriftlige opgaver, der træner eleven i den skriftlige eksamensform.
Materiale:
La Petite Chaperon vêtue de Rouge af Jean, Dutourd, fra "Avec Plaisir" af Louise Lund,Liljeforlaget, 1984
Les contes de fées à nouveau. Franske eventyr som eBog (Systime)
https://lescontes.systime.dk/?id=144:
Kapitel 1 1: Il était une fois
1.1 Le genre
Le Petit chaperon rouge (Grimm)
Fra Entrées Fransk Basisbog af Mimi Sørensen, Gyldendal Uddannelse, 2009:
- Cendrillon. Tekst og musik: Jean- Louis Aubert et al.
- Le petit chapeau rond rouge
- L'oranger magique
Indhold
Kernestof:
Vi ser på futur og conditionnel, derfor skal du til idag læse om det i Voila (se ibogen (i fagpakken)
Vi arbejder med fremtid i "Voila" og i Santas sang "Popcorn salé"Vi spiller "500" med artikel, substantiv, verbum og adv.
Intro til forløbet "Les contes"
Vi ser på futur og conditionnel, derfor skal du til idag læse mere om det i Voila (se ibogen (i fagpakken)
Nouvelles en français: 2024-03-02 | UR Play
237029-2_Nouvelles_manus_20240302.pdf
Vi lytter til nyhedernefærdiggør futur/conditionneløvelserVi genfortæller individuelt et eventyr (brug vocabulaire fra "Entrées" )
petit-chaperon-rouge.pdf
Vi læser sammen Texte A til afleveringen fredag den 13'ende 😮Bagefter hører vi de nyheder, vi ikke hørte da jeg var syg .Genfortæl individuelt og med gloserne fra "Entrées" et eventyr.
Hvis I ikke allerede har læst texte A« Je suis végane (et je vais bien) »- så læs den som homework! (se link)
Titel
Delprøve 1.(uden hjælpemidler)
Contes.docx
https://www.youtube.com/watch?v=_GCxnoNq74ULav sætninger med ordene på side 7 (mundtligt)I grupper oversæt Cendrillon på side 7-8 .Lyt til sangen CendrillonAprès la lecture/lécooute (p. 9)
Vi laver Delprøve 1 (den, der hører til Devoir 3)
I må meget gerne jer på delprøve 1 (Devoir 3)
Grammatik
Læs venligst hele side 10 og side 11 til linje 9. (læs højt for jer selv og se på gloserne ude til højre. I skal ikke oversætte ordret - men I skal forstå, hvad der sker i historien.)
Le petit chaperon rouge Minikeum
Læs "chapeau rond rouge " færdig. I kan høre hele historien blive læst op (6-7 minutter) ved at klikke på nedenstående link
LECTURE - "Chapeau rond rouge", de Geoffroy de Pennart (Kaléidoscope)
Complète ce texte avec les mots outils qui conviennent.docx
Vi laver en Delprøve 1
PP om Pron. samt læsning af " L'oranger magique."
- Vi læser L'Oranger magique
Læs side 16 i Entrées. Oversæt så godt I kan.
- Comprehesion - Quels sont les problèmes d'Elise?
Læs "L'oranger magique" færdig (Entrées")
Babette.docx
Grammatik:
Repetér: aller og faire i Frit Fransk (I skal kunne bøjningen i nutid)
- Grammatik (Verberne sættes i futur proche og passé simple)
Ces bottes sont faites pour marcher........docx
Læs historien om Babette færdig(læsegrupper) - formulerer flere facts om Babette og I forbered derefter en mundtlig præsentation.
Grammatik: Le subjonctif gennemgås.
Læs §20 i Voilá (der er 2 sider og meningen med læsningen er ikke nødvendigvis at I forstår alt om le subjuoctif - men at I har et overblik over, hvad I skal vide om Le subjonctif.)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La Seconde Guerre Mondiale (EKSAMEN)
Med udgangspunkt i
https://temoignages.systime.dk/?id=143#c299
har vi i denne undervisningsperiode arbedet med emnet "La second guerre mondiale" Eleverne har lavet oplæg om følgende emner: Les Collaborateurs, Charles de Gaulle, Pétain, La resistance, La Zone libre et la zone occupée , La vie quotidienne, La Libération, Les juifs.
Vi har desuden set filmene
- Au Revoir les enfants réalisé par Louis Malle.1987
- La Raffle Rose Bosch. Simon Zygler, 2010
og arbejdet med
Teksten Rachel – La rafle du Vel d'Hiv le 16 juillet 1942,
https://temoignages.systime.dk/?id=147
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Præsentationer.
Film
På klassen fortsætter I med at lave jeres oplæg:
Læs i ibogen: 1.1 Le contexte historique | Témoignages - Les rafles et l"histoire d"Arlette Thomas Kvist Christiansen: Vi er her for at dø.
Delprøve 1 og viderearbejde med jeres præsentationer om 2. verdenskrig.
Præsentér jeres slides.
Lektie: finpuds jeres præsentationer.
Film: La Raffle
PræterminsprøvenSe på dit mundtlige oplægVi starter på filmen "La Rafle"
Vi arbejder med "La Raffle" filmen (ark- udleveret sidst)
Vær' klar med jeres præsentationer.
Vi skal høre de sidste præsentationer.
Lav 1.1.3 La situation des Juifs en France i (Systime) i bog: "Témoignages" (Følg nedenstående link.)
2.1 Rachel – La rafle du Vel d"Hiv le 16 juillet 1942 | Témoignages - Les rafles et l"histoire d"ArletteRafle du Vél d'Hiv : « Ma mère m'a giflé pour me forcer à m'enfuir"
1. 2.1.7 Des expressions du discours indirect
Lav tekstarbejdet om Rachel færdigt. (dvs. hør lydfilen igen og sørg for at have dit lille tekstafsnit oversat)
2.1 Rachel – La rafle du Vel d"Hiv le 16 juillet 1942 | Témoignages - Les rafles et l"histoire d"Arlette
Le subjonctif.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Le Québec (EKSAMEN)
I denne undervisningsperiode har vi fokuseret på læsning, og forståelse af tekster, der belyser Québecs og Canadas historie, kultur og identitet. Formålet har været at forstå de historiske begivenheder, kulturelle forskelle og den multikulturelle dynamik, der præger den franophone region.
Materiale:
ibogen Le Québec, Systime:
https://quebec.systime.dk/?id=133#c265
- Le Canada et le Québec
- Les Contrastes du pays
- La nouvelle France
- Roch Carrier: Le Chandail
- Dany Laferrière: L'Excil
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med La Rafle i første modul.(Dvs. det arbejde vi startede op på i torsdag - Un résumé)Måske får vi de sidste to præsentationer 😊
Lav øvelser i Voilà (§20) om le subjonctif.
Print Transcript til Little Talk in French Août 1944.docx
Vi starter et nyt forløb "Le Québec"
Projektarbejde.
1: Le Canada et le Québec | Québec
De neutrale pronominer: ce, cela/ça, il. På dansk "det"
De ubestemte pronominer.
Læs i Voilá (§ 34) om Ledsætningsindledere.
Opgave.docx Løsning.docx
Ordstilling.pptx
Lektie: Læs § 35 i Voilà og lav opgave 4 fra "ledsætningsindledere § 33"
• Først får I lov til at se på jeres terminsprøve og Den samlede karakter.• Dernæst afleverer I dem igen• Så går vi i gang med at se PP til delprøve 2
Afsnit
La première personne, A, décrit la première photo à la personne B. Personne B décrit la deuxième photo à la personne A. Prenez après une des photos et imaginez-vous l'histoire des personnes. 1. Qui sont-ils ? 2. Pourquoi sont-ils là ? 3. Quelle est l
2) Préparez une petite présentation à l'oral d'une des photos pour un autre groupe de la classe. Vous pouvez seulement amener la photo et 10 mots-clés pour la présentation. Vous allez aussi parler de ce qui se passe dans la photo (l'action) inclus l'
På klassen:
2: Québec historique | Québec
Finpuds jeres præsentation af "Un lieu du Québec"
- repetér vocabulaire
Læs:2
- 2.1.3 La bonne chronologie
Læs: La Nouvelle-France (1608-1760) 1/2
Læs: La Nouvelle-France (1608-1760) 2/2
Læs La ville de Québec I
6.10 Trouve la vraie préposition
Læs: La ville de Québec II
On va travailler avec le texte: "Le chandail de hockey"
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Anvendt materiale
Tilladte elektroniske hjælpemidler til eksamen
Følgende elektroniske hjælpemidler har været brugt i undervisningen og er dermed tilladte at bruge til mundtlig og skriftlig eksamen:
Fagpalletten:
https://www.fagpaletten.com/fransk
Ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/mobile/search/classic?query=les%20choix&dictionaryId=ordbogen-dafr&filter%5BsourceLanguage%5D%5Bcode%5D=fr&filter%5Bdirection%5D=two-way
Voilá:
https://voila.systime.dk/
Bonjour Lyon:
https://bonjour.systime.dk/
Témoignages:
https://temoignages.systime.dk/?id=147#c410
Le Québec:
https://quebec.systime.dk/
Les Contes:
https://lescontes.systime.dk/?id=144
Frit Fransk
https://fritfransk.systime.dk/
Le Bon Choix
https://lebonchoix.systime.dk/
Un, deux, trois
https://undeuxtrois.systime.dk/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51851022939", "T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51851022939", "H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51851022939" }