Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Højer Jensen, Thor Harper Højen
|
Hold
|
2022 BIA/a (1a BI, 2a BI, 3a BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv i sigte
Forløbet er et opstartsforløb til Biologi A hvor vi kommer til at røre ved forskellige emner
Vi skal bland andet prøve at finde ud af hvad liv er, hvad bakterier, virus og svampe er. Hvad er en eukaryot eller en prokaryot.
Igennem forløbet kommer vi til at arbejde med at observere, mikroskopere, undersøge og skrive rapport.
Alt i alt, vi starter på at blive nysgerrige forskere der gerne vil undersøge verden omkring os
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Du bliver hvad du spiser...?
Forløb 2: Mad
Dette forløb omhandler madens opbygning, hvor den kommer fra, hvordan vi optager maden og hvad vi bruger madens forskellige bestanddele til. Selve forløbet er opbygget på den måde at eleverne inddeles i grupper som skal lave et produkt (videooplæg) der skal afleveres til sidst i forløbet. Selve formen på videooplægget bestemmer eleverne selv, det kan være en filmet fremlæggelse, fortælle ud fra en planche, elelren tegneserie eller stopmotion.. etc etc. Ideen er at eleverne skal tvinges til at bruge fagtermerne til emnet og øve sig i at sige dem højt.
Jeg vil i løbet af modulerne gå rundt mellem grupperne og høre om hvad de har lavet og hvad deres næste skridt er, for på den måde at arbejde med udkast til deres slutprodukt. Dette skulle gerne give muligheden for at flytte fokus fra kun at være slutproduktet, men også selve arbejdet fra gang til gang.
Derudover får eleverne ikke lektier for til de enkelte moduler, men de skal selv vurdere ud fra kapitlet om mad i bogen (og i samspil med deres gruppe hvad det er de skal have læst til hvert modul)
Lærebog: Biologi i udvikling c niveau 2. udgave. Kap 3, 55-83
Forsøg:
Dissektion af sandwich
Enzym forsøg (spyt/ananas)
Supersmager
Antal smagspapiller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundlæggende økologi
Eleverne er blevet introduceret til grundlæggende økologi, herunder energi i økosystemet (fotosyntese,
fødekæde og respiration). Disse er ikke gennemgået i detaljer, men i en grundlæggende forstand.
Hertil har de set på nedbrydning og stofkredsløb (carbons kredsløb), som ligeså er gennemgået
grundlæggende. De har arbejdet med nogle af FN`s verdensmål.
De har desuden arbejdet med samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, med fokus
på konkurrence (abiotiske og biotiske faktorer).
De har afslutningsvis kørt et lille tema omkring åer og vandløb, hvor de undersøgte
vandkvaliteten i et vandløb vha makroindeks.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af vandkvalitet ved makroinddeks
|
19-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Motion og sundhed
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
(åndedrætssystem, blodkredsløb og hjerte) + biokemiske processer: respiration og gæring
Kondition og energiproduktion (Ilt og respiration) + aerob og anaerob energiproduktion
blodkredsløbet
lungerne og blodkarnettet (opbygning og funktion)
Hjertet, puls og blodtryk
Livsstil og sundhed.
Energiomsætning i musklerne (introduktion til glykolysen)
Vi måler BMI, blodtryk, lungeventilation og puls.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
rapport om dissektion af hjerte og lunger
|
24-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krop og bevægelse
Vi arbejder med nervesystemet generelt, herunder aktionspotentialet.
Musklers opbygning, kontraktion, træthed og hukommelse, samt betydningen af opvarmning,
herudover musklernes energiproduktion, RQ og fedtforbrændning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
nervesignalering
|
19-11-2023
|
Muskler, styrke, udholdenhed og forspænding
|
01-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Immunforsvaret
Eleverne arbejder med immunforsvaret generelt, herunder inddrages
bakterier og vira. De laver forsøg med hæmning af bakterier og et forsøg resistens hos bakterier.
De laver også ELIZA forsøg med covid 19, som de laver journal over.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
rapport om de to bakterieforsøg
|
01-02-2024
|
TBE eksamensopgave
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
genetik og nedarvning
Vi arbejder med DNA, kromosomer, meiose, mitose, Mendels 1. og 2. lov,
gener, krydsningsskemaer, stamtræer herunder autosomal og kønsbunden nedarvning.
Epistasi, epigenetik og populationsgenetik, herunder Hardy Weinberg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
blodtypeforsøg
|
02-04-2024
|
Hardy Weinberg opgaver
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hormoner, sex og forplantning
Eleverne arbejder med fosterudvikling, hormoner hos både mænd og kvinder, herunder feedbackmekanismer.
De laver journal, hvor de tester forskellige produkter for hormonforstyrrende stoffer vha. kemiluppen.
Eleverne laver også mikroskopiering af ornesæd og forsøg med blodsukker og hormoner.
Vi ser filmen "reproduktion i fare" om mænds dalende sædkvalitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukker og hormoner
|
24-04-2024
|
Journal om hormonforstyrrende stoffer
|
08-05-2024
|
mikroskopiering af ornesæd
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi
I økologi arbejder vi med primær- og sekundær produktion, energistrømme med føderkæder og fødenet.
Populationsbiologi med populationsvækst, populationsbestemmelser, begrænsende faktorer,
konkurrence og prædation.
Stofkredsløbene: kulstofkredsløbet, kvælstofkredsløbet og fosforkredsløbet,
med inddragelse af jordens mikroorganismer, bakterier, svampe og jordkolloider.
Eleverne arbejder også med havet, her laver de forsøg med springlag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Springlag
|
03-09-2024
|
Primærproduktion af enårige planter
|
25-09-2024
|
Stikprøvetagning og fangst-genfagst
|
09-10-2024
|
Lucerne - eksamensopgave
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SRO
SRO om lægemidler sammen med kemi. heldagsekskursion til SDU i Odense, hvor eleverne skulle fremstille en pille til behandling af en kønssygdom.
Behandling af kønssygdomme vha. antiviral medicin.
Syntese af aktivt stof og fremstilling af kapsel til medikamentet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
proteinsyntese, mutationer og miljøgifte
Eleverne laver videoforklaringer af proteinsyntesen med selvvalgte figurer fra youbio,
efter grundig gennemgang transkription og translation.
I den forbindelse laver vi ekstraktion af DNA
Vi gennemgår også genregulering og arbejder med mutationer, herunder mindre mutationer,
kromosommutationer og kromosomtalsmutationer.
Så arbejder vi også med økotoksikologi, hvor eleverne tester forskellige stoffer og fremstiller det grafisk i excel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ekstraktion af DNA
|
19-11-2024
|
Eksamensopgave
|
29-11-2024
|
Økotoks forsøg
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Enzymer
Vi arbejder med enzymer, herunder virkemåde og aktivitet,
vi gennemgår ogs inddelingen i enzymgrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Genteknologi
Vi gennemgår genteknologiske metoder i dette forløb, herunder gelelektoforese,
gensplejsning, transformation, PCR og DNA-sekventering.
vi gennemgår klonning, DNA biblioteker, genterapi, DNA profiler, bakteriers immunforsvar med knock out og knockouts in.
vi arbejder med bioetik her ser vi filmen "CRISPR - vi fikser dine gener" fra CFU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præterminsprøve
|
19-12-2024
|
Cancer gen jagt
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Evolution og bioinformatik
Vi arbejder med naturlig og seksuelselektion, samt dannelse af nye arter i Evolution.
I bioinformatik laver vi alignments af DNA og aminosyrer sekvenser. vi ser også på scoresystem, stamtræer og slægtsskab.
Herudover går vi på genjagt i databaser, samt laver eksamensspørgsmål om emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave om nikotin
|
07-02-2025
|
På genjagt i databaser
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Makronæringsstoffer
Vi samler op på makronæringsstoffer, hvor genopfrisker kulhydrater og bygger lidt på.
Derefter uddyber vi proteiner med deres opbyning og forskellige strukturerniveauer.
Eleverne laver opgaver proteiners struktur i programmet Pymol.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Proteinstruktur
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Katabolisme og anabolisme
Katabolisme og anabolisme
Forløbet går i detaljer med det intermediære stofskifte med hovedfokus på nedbrydning af kulhydrater.
Desuden opbygning af kulhydrater i fotosyntesen.
vi gennemgår processerne, men eleverne for og videolinks (forskellig sværhedsgrad) med forklaringer af processerne.
Eleverne laver plancher med figurer og tekst til de enkelte processer og forklarer dem i fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frøgift
|
31-03-2025
|
Gæring
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Biodiversitet
I forløbet bruger vi hovedsageligt hjemmeside biodiversitetigymnasiet.dk.
de laver opgaver og en aflevering med beregninger og forklaringer af grafer, samt årsagssammenhænge.
vi arbejder med biodiversitet i forskellige dele af verden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
genetisk diversitet
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Binomialforsøg
Vi arbejder binomialforsøg, hvor eleverne laver grafer i excel udfra blodtype fordelingen i klassen.
Herudover laver vi andre opgaver med binomilforsøg, også en tidligere eksamensopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Eksamen
Jeg rådgiver eleverne til skriftlig og mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905106042",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905106042",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905106042"
}