Holdet 2022 BIA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Rasmus Højer Jensen, Thor Harper Højen
Hold 2022 BIA/a (1a BI, 2a BI, 3a BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv i sigte
Titel 2 Du bliver hvad du spiser...?
Titel 3 Grundlæggende økologi
Titel 4 Motion og sundhed
Titel 5 Krop og bevægelse
Titel 6 Immunforsvaret
Titel 7 genetik og nedarvning
Titel 8 Hormoner, sex og forplantning
Titel 9 Økologi
Titel 10 SRO
Titel 11 proteinsyntese, mutationer og miljøgifte
Titel 12 Enzymer
Titel 13 Genteknologi
Titel 14 Evolution og bioinformatik
Titel 15 Makronæringsstoffer
Titel 16 Katabolisme og anabolisme
Titel 17 Biodiversitet
Titel 18 Binomialforsøg
Titel 19 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv i sigte

Forløbet er et opstartsforløb til Biologi A hvor vi kommer til at røre ved forskellige emner
Vi skal bland andet prøve at finde ud af hvad liv er, hvad bakterier, virus og svampe er. Hvad er en eukaryot eller en prokaryot.
Igennem forløbet kommer vi til at arbejde med at observere, mikroskopere, undersøge og skrive rapport.
Alt i alt, vi starter på at blive nysgerrige forskere der gerne vil undersøge verden omkring os
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Du bliver hvad du spiser...?

Forløb 2: Mad
Dette forløb omhandler madens opbygning, hvor den kommer fra, hvordan vi optager maden og hvad vi bruger madens forskellige bestanddele til. Selve forløbet er opbygget på den måde at eleverne inddeles i grupper som skal lave et produkt (videooplæg) der skal afleveres til sidst i forløbet. Selve formen på videooplægget bestemmer eleverne selv, det kan være en filmet fremlæggelse, fortælle ud fra en planche, elelren tegneserie eller stopmotion.. etc etc. Ideen er at eleverne skal tvinges til at bruge fagtermerne til emnet og øve sig i at sige dem højt.
Jeg vil i løbet af modulerne gå rundt mellem grupperne og høre om hvad de har lavet og hvad deres næste skridt er, for på den måde at arbejde med udkast til deres slutprodukt. Dette skulle gerne give muligheden for at flytte fokus fra kun at være slutproduktet, men også selve arbejdet fra gang til gang.
Derudover får eleverne ikke lektier for til de enkelte moduler, men de skal selv vurdere ud fra kapitlet om mad i bogen (og i samspil med deres gruppe hvad det er de skal have læst til hvert modul)
Lærebog: Biologi i udvikling c niveau 2. udgave. Kap 3, 55-83
Forsøg:
Dissektion af sandwich
Enzym forsøg (spyt/ananas)
Supersmager
Antal smagspapiller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grundlæggende økologi

Eleverne er blevet introduceret til grundlæggende økologi, herunder energi i økosystemet (fotosyntese,
fødekæde og respiration). Disse er ikke gennemgået i detaljer, men i en grundlæggende forstand.
Hertil har de set på nedbrydning og stofkredsløb (carbons kredsløb), som ligeså er gennemgået
grundlæggende. De har arbejdet med nogle af FN`s verdensmål.
De har desuden arbejdet med samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, med fokus
på konkurrence (abiotiske og biotiske faktorer).
De har afslutningsvis kørt et lille tema omkring åer og vandløb, hvor de undersøgte
vandkvaliteten i et vandløb vha makroindeks.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af vandkvalitet ved makroinddeks 19-09-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Motion og sundhed

fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
(åndedrætssystem, blodkredsløb og hjerte) + biokemiske processer: respiration og gæring
Kondition og energiproduktion (Ilt og respiration) + aerob og anaerob energiproduktion
blodkredsløbet
lungerne og blodkarnettet (opbygning og funktion)
Hjertet, puls og blodtryk
Livsstil og sundhed.
Energiomsætning i musklerne (introduktion til glykolysen)
Vi måler BMI, blodtryk, lungeventilation og puls.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
rapport om dissektion af hjerte og lunger 24-10-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Krop og bevægelse

Vi arbejder med nervesystemet generelt, herunder aktionspotentialet.
Musklers opbygning, kontraktion, træthed og hukommelse, samt betydningen af opvarmning,
herudover musklernes energiproduktion, RQ og fedtforbrændning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
nervesignalering 19-11-2023
Muskler, styrke, udholdenhed og forspænding 01-12-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Immunforsvaret

Eleverne arbejder med immunforsvaret generelt, herunder inddrages
bakterier og vira. De laver forsøg med hæmning af bakterier og et forsøg resistens hos bakterier.
De laver også ELIZA forsøg med covid 19, som de laver journal over.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
rapport om de to bakterieforsøg 01-02-2024
TBE eksamensopgave 03-03-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 genetik og nedarvning

Vi arbejder med DNA, kromosomer, meiose, mitose, Mendels 1. og 2. lov,
gener, krydsningsskemaer, stamtræer herunder autosomal og kønsbunden nedarvning.
Epistasi, epigenetik og populationsgenetik, herunder Hardy Weinberg.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
blodtypeforsøg 02-04-2024
Hardy Weinberg opgaver 17-04-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hormoner, sex og forplantning

Eleverne arbejder med fosterudvikling, hormoner hos både mænd og kvinder, herunder feedbackmekanismer.
De laver journal, hvor de tester forskellige produkter for hormonforstyrrende stoffer vha. kemiluppen.
Eleverne laver også mikroskopiering af ornesæd og forsøg med blodsukker og hormoner.
Vi ser filmen "reproduktion i fare" om mænds dalende sædkvalitet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodsukker og hormoner 24-04-2024
Journal om hormonforstyrrende stoffer 08-05-2024
mikroskopiering af ornesæd 15-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økologi

I økologi arbejder vi med primær- og sekundær produktion, energistrømme med føderkæder og fødenet.
Populationsbiologi med populationsvækst, populationsbestemmelser, begrænsende faktorer,
konkurrence og prædation.
Stofkredsløbene: kulstofkredsløbet, kvælstofkredsløbet og fosforkredsløbet,
med inddragelse af jordens mikroorganismer, bakterier, svampe og jordkolloider.
Eleverne arbejder også med havet, her laver de forsøg med springlag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Springlag 03-09-2024
Primærproduktion af enårige planter 25-09-2024
Stikprøvetagning og fangst-genfagst 09-10-2024
Lucerne - eksamensopgave 29-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 SRO

SRO om lægemidler sammen med kemi. heldagsekskursion til SDU i Odense, hvor eleverne skulle fremstille en pille til behandling af en kønssygdom.
Behandling af kønssygdomme vha. antiviral medicin.
Syntese af aktivt stof og fremstilling af kapsel til medikamentet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 proteinsyntese, mutationer og miljøgifte

Eleverne laver videoforklaringer af proteinsyntesen med selvvalgte figurer fra youbio,
efter grundig gennemgang transkription og translation.
I den forbindelse laver vi ekstraktion af DNA
Vi gennemgår også genregulering og arbejder med mutationer, herunder mindre mutationer,
kromosommutationer og kromosomtalsmutationer.
Så arbejder vi også med økotoksikologi, hvor eleverne tester forskellige stoffer og fremstiller det grafisk i excel.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ekstraktion af DNA 19-11-2024
Eksamensopgave 29-11-2024
Økotoks forsøg 13-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Enzymer

Vi arbejder med enzymer, herunder virkemåde og aktivitet,
vi gennemgår ogs inddelingen i enzymgrupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Genteknologi

Vi gennemgår genteknologiske metoder i dette forløb, herunder gelelektoforese,
gensplejsning, transformation, PCR og DNA-sekventering.
vi gennemgår klonning, DNA biblioteker, genterapi, DNA profiler, bakteriers immunforsvar med knock out og knockouts in.

vi arbejder med bioetik her ser vi filmen "CRISPR - vi fikser dine gener" fra CFU.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præterminsprøve 19-12-2024
Cancer gen jagt 22-01-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Evolution og bioinformatik

Vi arbejder med naturlig og seksuelselektion, samt dannelse af nye arter i Evolution.
I bioinformatik laver vi alignments af DNA og aminosyrer sekvenser. vi ser også på scoresystem, stamtræer og slægtsskab.
Herudover går vi på genjagt i databaser, samt laver eksamensspørgsmål om emnet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave om nikotin 07-02-2025
På genjagt i databaser 24-02-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Makronæringsstoffer

Vi samler op på makronæringsstoffer, hvor genopfrisker kulhydrater og bygger lidt på.
Derefter uddyber vi proteiner med deres opbyning og forskellige strukturerniveauer.
Eleverne laver opgaver proteiners struktur i programmet Pymol.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Proteinstruktur 14-03-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Katabolisme og anabolisme

Katabolisme og anabolisme
Forløbet går i detaljer med det intermediære stofskifte med hovedfokus på nedbrydning af kulhydrater.
Desuden opbygning af kulhydrater i fotosyntesen.
vi gennemgår processerne, men eleverne for og videolinks (forskellig sværhedsgrad) med forklaringer af processerne.
Eleverne laver plancher med figurer og tekst til de enkelte processer og forklarer dem i fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Frøgift 31-03-2025
Gæring 30-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Biodiversitet

I forløbet bruger vi hovedsageligt hjemmeside biodiversitetigymnasiet.dk.
de laver opgaver og en aflevering med beregninger og forklaringer af grafer, samt årsagssammenhænge.
vi arbejder med biodiversitet i forskellige dele af verden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
genetisk diversitet 12-05-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Binomialforsøg

Vi arbejder binomialforsøg, hvor eleverne laver grafer i excel udfra blodtype fordelingen i klassen.
Herudover laver vi andre opgaver med binomilforsøg, også en tidligere eksamensopgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Eksamen

Jeg rådgiver eleverne til skriftlig og mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer