Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Anders Krogh, Jan Johansen
|
Hold
|
2022 MUA/c (1c MU, 2c MU, 3c MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nodeteori
Grundbog til musikteori:
Grønager, Johannes Nøgle til Musikken
Side 7-12 (Nodesystemet)
Side 13-21 (Intervaller)
Side 22-26 (dur- og molskalaer)
Side 27 (Kvintcirkelen)
Side 33-35 (3-klange)
Side 47-54 (Funktionsharmonisk analyse)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Metoder til musikanalyse
Kursus i musikanalyse og de væsentligste parametre, der kan anvendes.
Der tages udgangspunkt i bogen "Musik, metoder til analyse" af Uffe Englund (Systime 2008)
Følgende kapitler indgår:
"Lyd" (side 7-29)
"Skalaer" (side 84-87)
"Konsonans og dissonans" (side 118-125)
"Harmonik" (side 127-133)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema - blues
Et tema med fokus på blues-musik. VI kigger nærmere på blueshistorie, samfund, kultur, sort/hvid-problematik, forskellige blues-genrer, musikanalyse mv.
Pensum: Blues (systime, Mørup), ca 60 sider + diverse ark samt udvalgte sider om musikanalyse fra "rockmusik i tid/rum"
Sang/sammenspil...
faglige mål:
anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
kernestof:
satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema - menuet
Tema med fokus på den wienerklassiske menuet hos Mozart
Pensum: egne materialer - findes i onenote (tema - menuet)
faglige mål:anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema . soul
Fokus på James Brown og tidens soul-tendenser.
pensum: Soul (forlag - systime) + dokumentar om James Brown (Dr2) + udvalfte værker til analyse
kernestof: musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶ musikalsk udsættelse og teoretisk og praktisk arbejde med arrangement
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
faglige mål:
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema - beatles
et tema med fokus på Beatles - vi analyserer et bredt udvalg af numre, og dykker ned i det musikalske univerers af "beatles-harmonik" og historie mv.
pensum: Beatles - Ejvind Dengsø (systime) + diverse ark mv. (se onenote)
faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af enog flerstemmige sange og satser
kernestof:
musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
̶ mindst to musikemner, hvoraf ét kan være et musikalsk produktionsprojekt
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.
musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
̶ et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema - kend din rytme
Et forløb med fokus på rytmelære - vi repeterer det mest grundlæggende samt udvider med en række nye analyseparametre - rytmisk analyse, begrebsafklaring, rytmenedskrift, rytmelæsning, groovemønstre mv.
Derudover fokuseres der på skriftlig musik - delprøve 1 - rytmisk analyse
Materiale: egne ark om rytmelære + "metoder til analyse" (Englund - systime). Omfang ca. 50 sider
faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
24 - et arrangement
|
04-11-2024
|
25 - bas
|
18-11-2024
|
26 - bas 2
|
05-12-2024
|
27 - delprøve 1
|
12-12-2024
|
Præ terminsprøve
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema - form 3
Tema med fokus på form - fuga, sonate, rondo
fortsættelse af tema fra tidligere semester...
pensum: metoder til musikanalyse (Englund), systime, side 143-162
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Musikudøvelse
Sammenspilsnumre:
Photograph - Ed Sheeran
Der' Noget i December - Rasmus Seebach
Sitting in a Room - Hotel Hunger
Doctor Doctor - UFO
The Zephyr Song - Red Hot Chili Peppers
Do I Wanna Know - Arctic Monkeys
Flerstemmige korsatser
Dejlig er Jorden
Det er Hvidt Herude
Efterårskanon
Rose (kanon)
White Christmas
Seasons of Love
Donna Donna
Enstemmige sange:
WH Sangbogen 1-5: Bredt udvalg af danske og udenlandske sange fra hele verden og flere århundreder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pop-rockarrangement
Grundbog:
Grønager: Groovy!
Side 12-21 (flydestemmer og rytmisering af flydestemmer)
Side 22-27 (bas)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905506495",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905506495",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905506495"
}