Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Christina Bloch
|
Hold
|
2022 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i dansk: tekstanalyse og skriftlighed
Dette forløb har givet eleverne viden om og øvelser i tekstanalyse og skriftlighed. Der har været fokus på begreber som:
• Komposition: lineær, rammefortælling, cirkelkomposition, tilbageblikskomposition, flashback, flash
forward, fortælletid / fortalt tid
• Billedsprog – metaforer, symboler, besjæling, sammenligning, personifikation, semantiske skemaer
• Sproglige fremstillingsformer: Panoramisk, scenisk, beskrivelse / beretning / dialog / refleksion /
fortællerkommentar
• Fortællerforhold: Fortællertyper, Utroværdige fortællere, Observerende, personbundne, alvidende,
implicitte, eksplicitte
Og øvelser med fokus på personligt og sanseligt sprog, sproglig korrekthed, og talesprog vs. skriftsprog.
Til kompendiet er anvendt følgende bøger:
Albinus, Rebecca Natasha og Nehammer, Sarah: Skriv dig frem, 2017
Bennike, Solveig, Hammer, Mette Trangbæk og Nyborg, Lisbeth: Faglige forbindelser i dansk, 2005 Skjold, Søren Boy: Lær af forfatterne, 2018
Der er læst og analyseret følgende tekster:
Nordahl Grieg: Til Ungdommen
Erik Knudsen: Varehuset TOTAL
HCA: Historien om en moder
Tove Ditlevsen: Af Barndom
Johs. V. Jensen: Bo'l
Anders Bodelsen: Drivhuset
Dorthe Nors: Af Minna mangler et øvelokale
Johs. V. Jensen: Af Middelfart-Lemvig. Rundrejse i Danmark
Karen Blixen: Af Den unge mand med nelliken
Klaus Rifbjerg: Af Bevidstheden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kortfilmsanalyse
Der arbejdes med filmiske virkemidler, dramaturgi samt Richard Raskins kortfilmsparametre.
Der analyseres en række kortfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyhedsformidling
Eleverne har arbejdet med nyhedsformidling - herunder de forskellige nyhedsgenrer: informationsgenrer, opinionsgenrer og journalistiske fortællinger.
Der har været fokus på den traditionelle nyhedsartikel samt genretrækkene, som gælder for denne.
Eleverne har arbejdet med nyhedskriterierne samt komposition i form af nyhedstrekanten.
Der er arbejdet med vinkling og nyhedskompasset, kommunikationsmodellen, argumenttyper og sprogfunktioner, og eleverne har analyseret selvvalgte nyhedsartikler samt artikler, som har været udstukket.
Eleverne har også berørt reportagegenren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Retorik og Argumentation
Der arbejdes med retorik og argumentation med fokus på appelformer, det retoriske pentagram, retoriske stilfigurer, påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse, rygdækning, verbal, nonverbal og ekstraverbal kommunikation.
Der arbejdes med følgende tekster:
Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads
Marys tale til Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag
Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene
Mette Frederiksens nytårstale 19/20
Analyse af selvvalgt tale fra dansketaler.dk
Produktion af egen tale med inkorporering af retoriske og argumentatoriske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentaranalyse
Der arbejdes med analyse af dokumentarer.
Der anvendes viden om filmiske virkemidler og arbejdes med fakta- og fiktionskoder.
Der bruges filmcitater fra De Unge Mødre til analyse og demonstration af ovenstående.
Der arbejdes med dokumentartyper, herunder den observerende, den dybdeborende og den deltagende dokumentar.
Der ses og arbejdes intensivt med dokumentarerne:
Pigerne på Halmtorvet (DR, Lars Engels)
Artikel: Verden ifølge Lars Engels
Testamentet (Christian Sønderby Jepsen)
Artikel: Kronologi er ikke sandhed for mig
TV!TV!TV! - Den iscenesatte tv-virkelighed
TV!TV!TV! - Undersøgende journalistik
Kontant - Afhængig af snus, DR
Operation X - Narret til Porno
Football Violence (John McIntyre)
Uddrag af Supersize Me
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Folkeviser
Introduktion til folkeviser
herunder navnlig trylleviser og ridderviser
Der arbejdes med Germand Gladensvend, og der perspektiveres til kortfilmen Dennis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oplysningstiden og Ludvig Holberg
Meget kort forløb om Ludvig Holberg og Oplysningstiden.
Der er arbejdet med Jeppe paa Bjerget.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
Der arbejdes med Romantikken, og eleverne lærer om universalromantik, organismetanke, nyplatonisme, nationalromantik, Biedermeier og Romantisme.
Eleverne har set:
1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik
Der er læst værket Sildig Opvaagnen af St. St. Blicher
Der er arbejdet med nationalfølelse og fædrelandssange, og eleverne har i den forbindelse analyseret på:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
HCA: I Danmark er jeg født
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge
Shubidua: Danmark
Anne Linnet: Danmark
Malte Ebert: Kun med dig
Oh Land: Sådan ligger landet
Mads Langer: Ukendt land
Andreas Odbjerg: Hvad skal verden med sådan en som mig?
Peter Sommer: Når studenterhuerne letter
Soleima: Godnat lille land
Mekdes: Du er dét værd
Ulige Numre: Frit land
Pato Siebenhaar feat. Danni Toma: Fladt land
Tessa, Orgi-E: Blæstegnen
Gnags: Danmark
Spids Nøgenhat: Lolland Falster
DRTV: Der er et yndigt land - den nordsjællandske kyst
Tænkepauser (Århus Universitetsforlag, Hans Hauge) Danmark
Artikel (Politiken): Ny bølge af nationalsange præger dansk musik
Artikel: Den danske sang - Dengang regeringen kom grueligt galt afsted med at finde en nationalsang
Artikel: (Sørine Gotfredsen) Vi bør skifte nationalsang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud - del I
Der introduceres til perioden Det moderne gennembrud med to afsnit af 1800-tallet på vrangen (del 6 + 7)
Forløbet fortsættes efter sommerferien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud - Del II
Der arbejdes videre med Det moderne gennembrud - og slutteligt gives en intro til Det folkelige gennembrud.
Vi har analyseret følgende tekster:
Henrik Pontoppidan: Bondeidyl
Henrik Pontoppidan: Ane Mette
Henrik Pontoppidan: Muldskud
Herman Bang: Irene Holm
Herman Bang: Foran Alteret
Herman Bang: Frøkenen
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem
Martin A. Nexø: Pelle Erobreren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mellemkrigstid
Der arbejdes med ekspressionistisk og futuristisk skrivestil
Der læses og analyseres:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Rudolf Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen
Fillippo Marinetti: Futurismens manifest
Emil Bønnelycke: Af Aarhundredet
Tv-udsendelse: Syndens By - Berlin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Efterkrigstids-eksistentialisme
Vi arbejder med eksistentialisme, herunder Martin A Hansens noveller:
Høstgildet
Paradisæblerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Helle Helle, minimalisme og sproglig analyse
Der er arbejdet med Helle Helles noveller, minimalistisk skrivestil samt indgående med forskellige redskaber til sproglig analyse - Transaktionsanalyse, sproghandlinger og facework.
Der er analyseret følgende noveller af Helle Helle:
Globryllup,
Køreplaner,
Søndag 15:10.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Jan Sonnergards detaljerealisme
Der arbejdes med et udvalg af Jan Sonnergaards noveller fra dels Radiator, dels Sidste søndag i oktober, og eleverne gøres bekendt med Jan Sonnergaards detaljerealisme, utroværdige fortællere og groteske miljøer.
Der er analyseret følgende noveller:
Polterabend
Sex
Tyveri
Er der liv efter kærligheden?
Reprise på Kroghs Fisserestaurant
Onsdag formiddag hos Anette
Er der liv efter kærligheden?
Jeg er stadig bange for Caspar Michael Pedersen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Digtsamling
Der er arbejdet med Søren Ulrik Thomsens digtsamling Det værste og det bedste.
Eleverne har i denne forbindelse også set dokumentarfilmen Jeg er levende af Jørgen Leth.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Moderne litteratur
Der arbejdes med temaer inden for moderne litteratur som:
Familieformer
Køn
Klima
Genrebrud og -blandinger
Sociale Medier
Til visse af teksterne er der draget perspektiver til 70'ernes bekendelseslitteratur, hvorfor udsendelsen med Michael Strunge, Lola Baidel, Pia Tafdrup og Kristen Bjørnkjær - Bazar 1984.
Der er analyseret følgende tekster:
Rutine: Iben Krogsdal, 2000
Snehvide: Nicole Boyle Rødtnes, 2018
Lænken om min hals: Vita Andersen, 1977
Fredag, lørdag, søndag: Vita Andersen, 1977
Strejfture: Jelena Lengold, 2013
Har man sagt A: Nanna Goul, 2017
Lysekronen: Frida Isberg, 2020
Fingre: Frida Isberg, 2020
Som en sommerdag: Vibeke Grønfeldt, 2021
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Anvendte online undervisningsmidler
Guide til skriftlig dansk hhx, Systime
Opgaveskrivning til hhx, Systime
Skriftlig eksamen i dansk hhx, Systime
Mundtlighed i dansk, Systime
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime
Håndbog til dansk - Litteratur, sprog, medier, Systime
Brug litteraturhistorien, Systime
Dansk i tiden, Systime
Grundbog i retorik - at vide og overbevise, Systime
De korte medieformater, Systime
De seneste fem års litteratur, Systime
Ind i sproget hhx, Systime
Håndbog til dansk, Systime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512959776",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512959776",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512959776"
}