Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/a (2a SRP, 3a SRP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Problemformulering (Flerfagligt forløb)
"Hvad er formålet med forløbet?"
Formålet med dette flerfaglige forløb er at stifte bekendtskab med begreberne: problemformulering og empiri.
Herudover introduceres "den videnskabelige basismodel" der introducerer følgende 4 spørgsmål:
1. Hvad er dit spørgsmål
2. Hvad vil du gøre for at finde svaret på dit spørgsmål?
3. Hvorfor kan du undersøge dit spørgsmål på den måde?
4. Hvad er svaghederne ved undersøgelsen?
Læs mere om "Den videnskabelige basismodel" i bogen "Vidensmønstre" via linket: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=248
"Hvilken opgave skal løses?"
Der skal opstilles en problemformulering med underspørgsmål, hvor Fårup Sommerland spiller en central rolle.
Problemformuleringen skal kunne besvares ved at indsamle empiri i Fårup Sommerland.
I arbejdet med problemformuleringen skal der tages udgangspunkt i den videnskabelige basismodel.
"Hvordan skal der præsenteres?"
Opgaven skal besvares i form af en PowerPoint præsentation, der skal fremlægges for underviserne. Varigheden er 20 minutter. Der gives ikke karakter, men derimod formativ feedback.
Alle grupper bedes gennemgå nedenstående tjekliste inden de skal præsentere:
1. Er der opstillet en problemformulering, som besvares?
2. Er der indsamlet empiri i Fårup, der bruges i besvarelsen
3. Præsenteres data på en overskuelig måde?
4. Anvendes den videnskabelige basismodel?
5. Præsenteres undersøgelsen overbevisende?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Videnskabsteori (Flerfagligt forløb)
"Hvad skal jeg bruge forløbet til?"
I forbindelse studieretningsopgaven (SRO) og studieretningsprojektet (SRP) skal der inddrages basal videnskabsteori. Refleksioner over tilgang og metoder er en helt centralt del af at udarbejde en opgave.
I bedømmelsen af det afsluttende Studieretningsprojekt (SRP) i 3g, er et af de faglige mål at man som elev skal kunne;
”gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling”.
For at klæde eleverne på til dette gennemføres dette forløb. Formålet er at introducere den videnskabelige basismodel, og give et indblik i de forskellige fakulteters fælles- og særegne træk. Ambitionen er at give en praksisorienteret en introduktion til metoder og basal videnskabsteori.
Hvilken opgave skal jeg løse?
Eleverne skal i grupper besvare nedenstående opgaveformulering, vha af; oplæg, øvelser samt udvalgte begrebspar fra bogen "Vidensmønstre" (Rangvid et. al., 2017).
Opgaveformulering:
1. Hvilke overordnede videnskabelige retninger og begreber findes der, og hvordan kan disse benyttes i en konkret undersøgelse?
2. Redegør for de overordnede videnskabelige retninger, og giv eksempler på tilhørende begreber.
3. Udarbejd et undersøgelsesdesign for en konkret undersøgelse i to fag, på baggrund af den videnskabelige basismodel.
Spørgsmålene skal besvares i mundtligt vha. en PowerPoint præsentation. Der skal laves en overskuelig inddeling i afsnit, med en tydelig rød tråd.
Der skal forberedes et fængende oplæg af 10-12 minutters varighed, som kan præsenteres til den mundtlige fremlæggelse. Fremlæggelsen varer 30 minutter samlet. Grupperne skal møde ind og stå klar ved lokalet 15 minutter før, de er sat til at skulle ind til prøven på Lectio.
Det er vigtigt at I løbende taler sammen om besvarelsen, således at den bliver sammenhængende og I alle får et kendskab til begreberne. I kan alle blive spurgt ind til alt til fremlæggelsen, hvorfor i bliver nødt til at være godt inde i alle dele af opgaven. Der gives formativ feedback baseret på opfyldelsen af nedenstående mål. (Bemærk at der IKKE gives en karakter, men derimod formativ feedback).
"Hvordan bliver vi bedømt"?
Til præsentationen bliver grupperne bedømt på:
1. Besvares opgaveformuleringen?
- Kan gruppen forklare videnskabsteori og metoder
- Gives der gode selvstændige eksempler.
- Har gruppen lavet et undersøgelsesdesign?
2. Kan eleverne gøre brug af begrebsapparatet fra i forløbet?
3. Præsenteres undersøgelsen på en fængende og fagligt overbevisende måde?
4. Eleverne kan gøre sig basale videnskabsteoretiske overvejelser og indgå i en faglig dialog herom?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Innovation (Flerfagligt forløb)
"Hvad er formålet med forløbet?"
Formålet med dette flerfaglige forløb er at træne din evne til at bruge kreativitet og faglighed til at løse virkelige problemer - i den virkelige verden.
Innovative kompetencer er efterspurgte på arbejdsmarkedet og derfor med til at styrke din almene dannelse.
Når du skal skrive dit studieretningsprojekt (SRP), vil det være muligt at udarbejde dette med et innovativt fokus, og i samarbejde med konkrete eksterne aktører. Her skal der, som i forløbet, udarbejdes og præsenteres innovative løsningsforslag til en given problemstilling. Elever der vælger denne tilgang har ofte en god proces og får et godt resultat.
"Hvilken opgave skal løses?"
Den eksterne samarbejdspartner i dette års innovationsforløb er SSP Jammerbugt. De har følgende udfordring, som de gerne vil have hjælp til:
Hvordan kan der i Fjerritslev fremmes en "sober curious"-livsstil blandt unge og voksne gennem nye sociale alternativer og oplevelser, hvor alkohol ikke er i centrum?
"Hvordan skal opgaven løses?"
1. Alle grupper skal producere et innovativt produkt
Et innovativt produkt kan være mange forskellige ting, fx en kampagne, pjece, reklamefilm, undervisningsforløb).
2. Der skal opstilles en specifik problemformulering
Jeres specifikke produkt og målgruppe skal fremgå af jeres problemformulering, eksempelvis: ”Hvordan kan konceptet "Fed Fredag" medvirke til at få unge og voksne i Fjerritslev til at være sammen om at bevæge sig?"
3. Besvarelsen og produktet skal præsenteres
Alle grupper skal præsentere deres besvarelse af deres specifikke problemformulering, samt deres produkt for SSP Jammerbugt. Dette skal ske i form af en PechaKucha præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55175680044",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55175680044",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55175680044"
}