Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Henrik Skovgaard Christensen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til tekstanalyse og skriftlighed
Titel 2 Litteratur før 1700
Titel 3 Oplysningstiden
Titel 4 Mundtlighed
Titel 5 Autofiktion
Titel 6 Nyhedsformidling i trykte og digitale medier
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Dokumentar
Titel 10 Det folkelige gennembrud
Titel 11 Bæredygtighed
Titel 12 Det moderne gennembrud

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til tekstanalyse og skriftlighed

Kompendium til tekstanalyse med tekster af:
- Karen Blixen: af "Den unge mand med nelliken"
- Johannes V. Jensen: "Bo'l"
- Tove Ditlevsen: af "Barndom"
- Anders Bodelsen: "Drivhuset"
- H.C. Andersen: "Historien om en moder"
- Nordahl Grieg: "Til ungdommen"
- Erik Knudsen: "Varehuset Total"
- Dorthe Nors: af "Minna mangler et øvelokale"

Fokus på de basale begreber i tekstanalyse, herunder fortællerforhold, kompositionsformer, sproglige fremstillingsformer og virkemidler, billedsprog, denotation og konnotation, modsætninger samt fokus på skriftlighed i form af små skriveøvelser.

Fokus på processkrivning med løbende feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Litteratur før 1700

Kompendium om litteratur før 1700.

Af Njals saga
Folkeviser: Åge og Else, Germand Gladensvend, Ebbe Skammelsen, Torbens datter

Folkeeventyr: Kong Lindorm

Martin Luther: Vor Gud han er så fast en borg (1528)
Thomas Kingo: Sorrig og glæde (1683)

Fokus på teksternes genretræk, fortællerforhold, billedsprog, semantiske felter, tema og litteraturhistorisk sammenhæng

Litteraturhåndbogen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Oplysningstiden

PP om oplysningstiden
Brug litteraturhistorien om oplysningstiden og Holberg

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723) (værk)

Fokus på: dramaets komposition, persongalleri, tema, formål og litteraturhistorisk placering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mundtlighed

Materialer:

Kompendium om mundtlighed (lærer)

Systime: Mundtlighed i dansk (kap. 1 - "Mundtlighed" og kap. 4 "Taler")

Fokus på talekunst, talegenrer, talerens 5 forarbejdningsfaser, det retoriske pentagram, "det synlige, det hørlige og det sproglige", verbalt, paraverbalt og nonverbalt sprog, appelformer, stilfigurer samt argumentationsanalyse.

Tekster:

Eleverne arbejder med små mundtlige øvelser, der alle sigter på progression i forståelsen af ovenstående begreber inden for mundtlighed.

Mundtlig præsentation (fagligt oplæg) om litterært værk
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017)

Eleverne holder en loyal og humoristisk lejlighedstale med fokus på det synlige, det hørlige og det sproglige.

Tekster:

Dr. Marys tale til Kong Frederiks 50 års fødselsdag
Charles de Gaulle: Opråb til franskmændene (1940)
Sara Omars nytårstale (2018)
Dorthe Ågård og Jesper Balslev: "Der er klart forskningsmæssigt belæg for at begrænse børns skærmbrug", Altinget.dk, 2.10. 2023
Bo Jacobsen: "Knyt hånden og sig nej til dårlig mad", Information 1.0. 2009
Mette Frederiksens 1. maj-tale, den 1. maj 2024

Værket "Mundtlighed i dansk" på Systime:

Uffe Elbæk: "Den grønne statsministertale", 30.12. 2018
Greta Thunberg: Klimatale fra Slotspladsen på Christiansborg, 2019



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Autofiktion

Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017) (værk)

Gæsteundervisning: Skriveworkshop med forfatter Mads Mygind (juni 2024) med fokus på at skrive digte

Søren Ulrik Thomsen: Det værste og det bedste (værk)
Eleverne skriver deres eget digt med inspiration fra Thomsens digtsamling og fremlægger det individuelt for læreren.

Leonora Christina Skov: Af Den der lever stille (2018)

Yahya Hassan: Af Yahya Hassen (2013), digtet "Barndom" samt inspirationskilde Rudolf Broby-Johansen "Bordelpige dræber ufødt" (1922)

Naja Marie Aidt: Af Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage (2017)

Caspar Eric: Af Jeg vil ikke tilbage - digte fra dage med COVID 19 (2020), digtet "Dag 2"

Fokus på autofiktionens kernebegreber samt indadvendt og udadvendt autofiktion.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsformidling i trykte og digitale medier

Kompendium om nyhedsformidling i trykte medier

Nyhedsmediernes rolle, nyhedstrekanten, nyhedskriterierne, avisernes tekstgenrer, avistyper, modtagersegmenter, journalistik, kildetyper, vinkling, analyse af avisernes forsider, osv.

Nyhedsartikler:

"Unge undgår tiltale", Nordjyske 30.10. 2013, Ritzau.

Ulrik Bachmann: 19-årig tiltalt for bedrageri og sexafpresning", Helsingør Dagblad, 17.5. 2013

Reportager:
Herman Bang: "Branden", Nationaltidende, 1884.

Anita B. Rasmussen: "Det handler om tis", Information den 3. juli 2006

Kristina Lund Jørgensen: "Sørens Ærø", Fynske Medier, 5. maj 2013

Interview

Marcus Aggersbjerg: "Det er vildt, at vi kan blive ved med at ignorere, hvordan vi mishandler naturen i vores grådighed", JP, 2. september 2023

Tv2.dk: "Derfor taler folk grimt til hinanden på Facebook", 14.11. 2014 Interview med professor Vincent Hendricks

Kronik:
Rikke Henriksen: "Livet kan ikke genbruges", Politiken den 31.7. 2016

Aske Munck: "De digitalt debile", Weekendavisen den 6.10. 2023

Debatindlæg:
Dy Plambeck: Vi har sønderrevet det danske sprog, Politiken, 30.4. 2017

Ulla Lauridsen: "Er borgerne og naturen blevet ligegyldige i forhold til profitmagerne", Nordjyske, 24.2. 2024

Anders Storgaard: "Det vidner om intellektuel dovenskab, når DR vil lave reality-tv og sende danskere på overlevelsestur på en øde ø", Ræson 26.12. 2018

Nikola N. Gøttsche: "Meget reality-tv tilbyder mere indsigt end diverse æggehovedprogrammer", Information 17.1. 2019

Karoline G. Nielsen: "Jeg bruger mange timer på sociale medier - det kan jeg ikke se et problem i", Ugeavisen Sønderborg, 13.2. 2022

Elisa Mortensen: "Halvdelen af unge piger er ikke glade for den, de er. Måske findes grunden hertil på TikTok", Information, 24.9. 2022

Aske Munck: "De digitalt debile", Weekendavisen den 6.10. 2023




Vinkling:

Lars Teilmann og Caspar Birk: "Alternativt bosted", Nordjyske den 30.9. 2012

Elisabeth L. Eskildsen: "Dansk kvindesamfund: Sexistisk humor er ikke harmløs" (2014)

Simon Boas: "Normalkampagne i modvind: "Pinligt og elendig" " (2018)

(de ovenstående to sidste tekster er fundet i "Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf" på systime)


Herudover har vi fokus på digital dannelse:

Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse i dansk, Systime, 2018, kapitlerne "Digital kommunikation - web 2.0" og "Journalistik på sociale medier og internettet".

Kap. 1: fokus på web 2,0, post- og polyfaktuelle samfund, bobledannelser, og ekkorum, ansigtsløs kommunikation samt journalistik på sociale medier og internettet, herunder individualiseringen og fragmenteringen af mediebilledet, ændringer af nyhedskriterierne samt fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler.

Vi ser Netflix-dokumentaren "The social dilemma" og diskuterer på et oplyst grundlag, hvordan sociale medier fungerer og hvilken betydning de har for brugerne.

Vi ser TV2-dokumentaren "Spionerne bag skærmen" (2023) og diskuterer på et oplyst grundlag, hvordan gaming-industrien fungerer, herunder forretningsmodellen og dens betydning for brugerne.

Ritzau: https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-12-efter-260-videoer-er-du-afhaengig (12.10. 2024) (om TikTok)

Sideløbende:

Individuelt læst værk







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Adam Öehlenschläger: Der er et yndigt land (1819), Af Simon Peder (1805)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Læreroplæg om Grundtvig og Grundvigs virkningshistorie
B.S. Ingemann: Aftensang (1823), Tit er jeg glad (1811)
H.C. Andersen: Historien om en moder (1847), Klokken (1845)
Steen Steensen Blicher: Kær est du, fødeland (1814) Sig nærmer tiden (1838), Jyden har æ stærk å sej (1846)
Annemette Hejlsted: Sangen som genre (2012)

Perspektiv:

Søren Villemoes: "Kom ind i kampen for danskheden" (2010)
Søren Krarup: "Hvad vil det sige at være dansk?" (2001)
Lars Løkke Rasmussen: Tale ved fejringen af 800-året for Dannebrog (2019)
N.F.S. Grundtvig: Af Folkeligheden (1839)
Benny Andersen: Verdensborger i Danmark (1995)


Litteraturhistoriske fremstillinger:
"Fra runer til graffitti" s. 70-87

I-bog (systime): Brug litteraturhistorien
https://bl.systime.dk/?id=352
https://bl.systime.dk/?id=131

I-bog (systime): Litteraturen på langs og på tværs, kap. 5
https://litthist.systime.dk/?id=124

PP lærer om romantikken

Fælles samtale om danskhed, herunder kulturradikalismens og kulturkonservatismens forhold til det nationale

Fokus på kollektiv og individuel sang, herunder individuelt og generaliseret jeg samt digtets form.

Fokus på nationale identitetsmarkører, sproglige fremstillingsformer, billedsprog, kunsten som retorik i samtiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud

Eleverne har arbejdet med baggrunden for perioden, centrale karakteristika, naturalisme, stiltræk for kritisk realisme samt analyseret og fortolket nedenstående værker:

Henrik Pontoppidan: Bonde-idyl (1883) (værk),
Nådsensbrød (1883)
Af Lykke-Per (1898-1904), kap. 1,
Bille August: Lykke-Per (2018)
Henrik Ibsen: Af Et dukkehjem (1879)
Herman Bang: Branden (1884)
Georg Brandes: Af Indledning til Emigrantlitteraturen

Litteraturhistoriske fremstillinger:

I-bog systime: Litteraturhistorien - på langs og på tværs
I-bog systime: Brug litteraturhistorien
DR-dokumentar: 1800-tallet på vrangen (afsnit 6 og 7)
Henrik Hansen: Litterære mønstre, Frydenlund, København 2016, s. 171-191


Læreroplæg om det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentar

Kompendium om dokumentar med fokus på medialisering, dokumentar som en subjektiv fortælling, vinkling, retorisk opbygning, fakta og fiktion som reception, filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder, dokumentarformer (observerende, dybdeborende og deltagende), hybridgenrer

Herudover taler vi om dokumentaren som medspiller i mediernes dagsordenssættende funktion, dens folkeoplysende rolle, vinkling mv. Vi diskuterer og forholder os kritiske til dokumentarenes form og indhold.

Eleverne fremlægger præsentationer af filmiske virkemidler i funktion. Inspiration:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog

Tekster:

Øvelser: 2 klip fra de unge mødre
https://gymweb.elevportal.dk/HF/HF_Dansk_vejl_opg1_2018/#
Af Tykke Ida, DR3-dok., 1.11. 2017
Af Hård udenpå, DR3-dok., 25.10. 2017
DR: tv tv tv om undersøgende journalistik
DR Kontant: Afhængig af snus (1. feb. 2024)
Christian Sønderby-Jepsen: Testamentet (2011) (værk)
Michael Moore: Bowling for Columbine (2002)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det folkelige gennembrud

Kort introduktion til 1900-tallets 2 hovedspor i litteraturen: modernisme og realisme

Litteraturhistorie:
Bryld, Carl Johan m.fl., Fra runer til graffiti", Systime, Herning 1988, s. 157-168.
Læreroplæg om folkelig realisme, herunder definitioner og præsentation af relevante forfattere

Tekster:

Johannes V. Jensen: Interferens (1906), Bo'l (1910), Hvor smiler fager den danske kyst (1925)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905), Mors Rok (1910)
Thøger Larsen: Danmark nu blunder (1914)
Martin Andersen-Nexø: Ulven og fårene (1915), Pelle Erobreren (1906-10), filmatisering af Bille August (1987)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Bæredygtighed

Vi har i klassen løbende arbejdet med naturens betydning for mennesker, hvilket konkret er sket i form at 3 ekskursioner:

1. ekskursion: Halkær Kro og Madkulturhus (august 2024)
Her hørte eleverne den økologiske landmand Christian Holmsgaard fortælle om de økologiske dyrkningsprincipper, høstede grøntsager, tilberedte mad over bål i små grupper og spiste sammen. Alt sammen under vejledning af kokken Oliver.

2. ekskursion: Økosamfundet Friland på Djursland og Højskolen Grobund (april 2025)
Her hørte eleverne iværksætter, underviser og tidl. højskoleforstander Steen Møller fortælle om de for økosamfundet gældende principper: gældfrihed, affaldsfrihed, tilskudsfrihed og bæredygtig livsstil, herunder "hånd, hoved og hjerte".

På højskolen Grobund talte eleverne med andre unge, herunder Matthias på 23 år, der selv var i gang med at bygge sit eget Tiny House for at blive gældfri i en ung alder.

3. ekskursion: Himmerlands Naturhøjskole (maj 2025)
Her vandrede eleverne i den himmerlandske hede ved St. Ajstrup og hørte deres lærer fortælle om hedens kulturhistorie, herunder også forfattere som St. St. Blicher, Johannes V. Jensen og Jeppe Aakjær og deres forhold til heden.

Eleverne hørte også om principperne om at sænke forbruget, reducere indtryk og sænke tempo samt værdien af et fysisk arbejdsfællesskab.

Den øvrige tid i dette forløb har vi brugt på opsamling på områder som nyhedsformidling og litteratur - med særlig vægt på demokrati og sange - samt eksamensforberedelse.

Tekster:

Kim Malthe Bruun: Af brev til Hanne (1945)
Morten Nielsen: Jeg ser nu i nat (1944), Skæbne (1945)
Henriksen, Liselotte, Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard, Systime, Aarhus (2017) Kapitlerne "Filosofi og teori" samt tekster: Jan Sonnergaard: Sex (1997) og Nilo Sand "Det vellykkede liv er ikke lykkeligt" (2008)






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer