Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Torkild Enge
|
Hold
|
2023 FyB/a (1a Fy, 2a Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
grundbog
Som grundbog har følgende i-bøger været benyttet
Oitel: Orbit C stx
forfattere: Morten Brydensholt, Jens Ingwersen og Simon Pedersen.
Forlag: Systime
ISBN: 9788761626721
Titel: Orbit B stx
forfattere: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingwersen, Claus Jessen, Ole Keller, Jan Møller og Simon Pedersen.
Forlag: Systime
ISBN: 9788761683908.
Link: https://orbitbstx.systime.dk/
Da bogen ikke er egnet til download skal eleverne have adgang til den til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
energi
- Energiformer: Elektrisk energi, Termisk energi, Kemisk energi, Potentiel energi, kinetisk energi
- Energibevarelse.
- Energiomdannelser.
- Effekt
- Temperatur og stoftilstande forklaret ud fra atomer.
- kelvin-skalaen.
- Kvantitativ behandling af af termisk energi, og omsætning mellem elektrisk og termisk energi
- Varmefylde.
¤ eksperimentel bestemmelse af varmefylde for vand.
- Nyttevirkning og energikvalitet
¤ eksperimentel bestemmelse af nyttevirkning for kaffemaskine, kogeplade og elkedel.
- mekaniske energi.
Mindre forsøg/demonstrationsforsøg:
¤Blypose opvarmes ved fald (forklares kvalitativt)
Vi har ikke i dette forløb arbejdet med smeltevarme eller fordampningsvarme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
solsystemet
Vægten i forløbet har dels været at forklare dagligdags fænomener ud fra solsystemet, dels at give et overblik over hvordan solsystemet er opbygget.
-Solsystemets opbygning.
-Årstidernes skriften.
-Månens faser.
-Måneformørkelse.
-Solformørkelse.
-Planeterne og Keplers love.
-Tyngdekraften som årsag til kredsløbsbevægelserne.
¤Eksperimentel bestemmelse af solhøjden i januar og i april.
Stoffet omfatter siderne i Orbit C:
- 8.1 Jorden
https://orbitcstx.systime.dk/?id=555
Og siderne i Orbit B:
- 9.2 Månen
https://orbitbstx.systime.dk/?id=396
-9.3 Solsystemet
https://orbitbstx.systime.dk/?id=395
"Da viden besejrede frygt" instrueret af Daniel Kleinman, vist på DR3 den 29. marts 2015
ID nr. TV0000033324 på CFU
[urL]https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-2&page=1&pageSize=6¬epadid=74266&orderby=title&SearchID=5df07baa-e525-4a9c-9a17-90bc1b434796&index=2[/urL]
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
lyd og bølger
grundlæggende bølgebegreber:
- tværbølger og længdebølger
- bølgelængde
- frekvens
- periode
- fart
- amplitude.
- konstruktiv og destruktiv Interferens.
¤ Demonstration af ovenstående begreber ved bøger på en fjeder.
- sammenhæng mellem lydens frekvens og tonen.
- lydens fart og sammenhængen med temperatur.
- stående bølger på en snor perspektiveret i strenginstrumenter.
¤ Eksperimentel bestemmelse af resonansfrekvenser for snor bølger.
¤ konstruktion af lejetøjstelefon af snor og plastikkrus..
Stoffet omfatter siderne i Orbit B.
- 3.1 Grundlæggende om bølger
- 3.2 Diffraktion og interferens
- 4.1 Grundlæggende om lyd
- 4.2 Lyd, toner og støj
Simulering brugt til illustration af principperne:
https://phet.colorado.edu/da/simulations/wave-on-a-string
PS: bemærk at der er mulighed for at downloade denne simulation og gemme den på din computer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan virker en laser?
Forløb om lys og om Bhors atommodel. Laseren er er brugt som tema, så det ud fra bølgegenskaberne for lys beskrives, hvordan laserlys adskiller sig fra lyset i en almindelig lampe, og Bohrs atommodel bruges til at forklare princippet i en laser.
- lys som bølger.
- sammenhæng mellem bølgelængde og farver.
- lys som en del af det elektromagnetiske spektrum.
- Det optiske gitter.
¤ måling af bølgelængde for en laser.
- den fotoelektriske effekt
- lys som fotoner.
- Bohrs atommodel.
- beregnig af spektrallinjer ud fra energiniveauer i hydrogen
¤ eksperimentel måling af spektrallinjer for hydrogen, for at efterprøve Bohrs atommodel.
- kvalitativ beskrivelse af stimuleret emotion og kort forklaring af princippet bag laser.
Den fotoelektriske effekt er undersøgt ved hjælp af simulationen
https://phet.colorado.edu/da/simulations/photoelectric
Simulering brugt til illustration af Bohrs atommodel:
https://phet.colorado.edu/da/simulations/hydrogen-atom
Laserlysets virkning er forklaret ud fra en simulation af laseren: https://phet.colorado.edu/da/simulation/legacy/lasers
Stoffet omfatter siderne i Orbit B:
- 5.1 Lys og bølgeegenskaber.
- 5.2 Optisk gitter.
- 5.3 Farvespektrum med gitter.
- 7.2 Elektromagnetiske bølger
- 7.3 Det elektromagnetiske spektrum
- 7.4 Den fotoelektriske effekt og fotoner
- 8.1 Introduktion til Bohrs atommodel
- 8.2 Hydrogenatomet
- 8.3 Atomernes fingeraftryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mekanik
kærnestof:
- Begreberne sted, hastighed og acceleration som funktion af tiden (i en dimension).
- Ligninger for bevægelse med konstant fart og med konstant acceleration.
¤ Eksperimentel undersøgelse af bold i frit fald vej hjælp af bevægelsescensor og videoanalyse.
- Begrebet kraft.
- Newtons love for bevægelse.
- Tyngdekraften.
¤ Ekserimentiel undersøgelse af sammenhængen mellem masse og tyngdekraft.
- Begrebet arbejde.
- udledning af formler for potentiel og kinetisk energi ud fra begrebet arbejde.
- Begrebet tryk og udledning af Arkimedes lov for opdrift.
¤ eksperimentel efterprøvning af Arkimedes lov
Stoffet svarer til kapitel "10. Mekanik" i Orbit B:
https://orbitbstx.systime.dk/?id=473
Dog med undtagelse af afsnittet "10.14 Vægtstangsreglen" og "10.12 Ydre kræfters arbejde".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Elektriske kredsløb
Grundlæggende begreber indenfor el-lære samt beskrivelse af elektriske kredsløb med jævnstrøm.
- Strømstyrke.
¤ eksperimentielt arbejde som leder frem imod Kirchhoffs 1. lov (Journaløvelse)
- Ladning.
- Spændingsfald.
- Resistans og Ohms Lov.
¤U/I-karaktistik af elpære, Resistor og lysdiode.
- Effekt.
- Energiomsætning, herunder også Joules Lov.
¤ Eksperimentel efterprøvelse af Joules Lov. (rapportøvelse)
- Resistans og resistivitet.
¤ Måling på spænding og strømstyrke i serie og paralelkobling.
- Erstatningsresistans ved serie- og parallelkoblinger.
Stoffet omfatter følgende sider i Orbit B:
-6.1 Elektrisk strøm
-6.2 Spændingsforskel
- 6.3 Ohms lov
- 6.8 Serie- og parallelkobling
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
kvandemekanik
Repetition af stof fra 1.g
- det elektromagnetiske spektrum
- Lyset som fotoner.
- Plancks konstant.
- Niels Bohrs atommodel.
kærnefysik:
- Atomkærnens opbygning.
- isotoper og kærnekortet.
- Henfaldstyper: Alpha, beta+, beta-, E.C. ,
- Henfaldsloven
- massetab og Q-værdi.
- absorberet dosis og dosisækvivalent.
større eksperimentielt arbejde:
- Bestemmelse af Plancks konstant vha. lysdioder.
- Bestemmelse af halveringstid for Ba-137.
Stoffet omfatter følgende sider i Orbit B: (ud over dem der er nævnt i tidligere forløb)
- 7.1 Felter
- 11.1 Atomer
- 11.2 Atomkerner
- 11.3 Atomkerners opbygning
- 11.4 Kernehenfald.
- 11.5 Henfaldsloven
- 11.6 Aktivitet
- 11.8 Ioniserende strålings biologiske virkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
mere om energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling - Fremlæggelse af repetition fra 1.g
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Afstande i universet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hooks lov og fjedersvingninger
- repetition af mekanik.
- Hooks lov.
¤ Eksperimental bestemmelse af fjederkonstant.
- Harmonisk svingning.
¤ Eksperimentel beskrivelse af bevægelsesligningerne for et lod fjeder ved brug af bevægelsescensor.
En verden af fysik A.
Siderne 94, 95 og 105.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Lav et elektrisk termometer
-Eksempel på kredsløb med sencorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58590642517",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58590642517",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58590642517"
}