Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Sofie Toutain Dubillot
|
Hold
|
2023 KeB/a (1a KeB, 2a KeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til kemi
Der introduceres til:
Atomteorien, atomets opbygning, atommasse, grundstoffernes periodesystem, atomernes elektronsystem, grundstoffernes forekomst.
Kernesstof:
Baiskemi C, Kapitel 1, Grundstoffer: s. 7-28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
CSI
Der introduceres til begreberne:
- Ioner: Positive, negative, simple, sammensatte.
- Ionforbindelser og deres egenskaber.
- Fældningsreaktioner.
- Endoterme og exoterme reaktioner.
- Opbygning af molekyler : kovalent binding
- atomers elektronsky
- elektronegativitet
- polære og upolære stoffer
- hydrofile og hydrofobe grupper
- rumlighed
Desuden genopfriskes sikkerhedsprocedurerne for ophold og arbejde i laboratoriet, for eleverne, i dette forløb - herunder arbejdes med mærkning af kemikalier.
Elevøvelser:
Analyse af saltindhold i vand
Analyse af krudtslam
Analyse af jordprøve
Stoffers blandbarhed
Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 2 s. 31-51
Basiskemi C Kapitel 3 s. 53-76
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afslutning på CSI
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Molekyler, Mad og Mængdeberegninger
Der introduceres til begreberne:
Kemiske mængdeberegninger: Herunder densitet, formelmasse, molekylemasse, stofmængde, molarmasse, akutel og formel stofmængdekoncentration.
Gasser og idealgasligningen.
Homogene og heterogeneblandinger. Opløsninger.
Desuden arbejdes med hvordan vi benytter os af kemiske reaktioner og beregninger i madlavningen, med særligt fokus på bagværk.
Elevøvelse:
Natron
Lightergas
Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 4 s.79-98
Basiskemi C Kapitel 5 s. 101-115
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syrer og baser i hverdagen
I forløbet introduceres eleverne til følgende begreber og emner:
- syrer
- baser
- syrer og basers styrke
- pH begrebet
- måling af pH
- syre-basetitrering
Eksperimenter:
Citronsyre i citrusfrugter
Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 7 s. 153-170
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Carbonhydrider
I forløbet introduceres eleverne for følgende begreber og emner:
alkaner, alkener og alkyner og deres fysiske og kemiske egenskaber.
cycloalkaner og cycloalkener og deres fysiske og kemiske egenskaber.
Aromatiske carbonhydrider.
Alkoholer og carboxylsyrer.
Eksperiment:
Carbonhydriders reaktioner
I forløbet introduceres eleverne for følgende emner:
alkaner, alkener og alkyner og deres fysiske og kemiske egenskaber.
cycloalkaner og cycloalkener og deres fysiske og kemiske egenskaber.
Aromatiske carbonhydrider.
Alkoholer og carboxylsyrer.
Eksperiment:
Carbonhydriders reaktioner
Kernestof:
Basiskemi C side 117-151
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxkemi
I forløbet introduceres eleverne for følgende begreber:
- oxidation og reduktion
- spændingsrækken
- oxidationstal
- afstemning af en redoxreaktion
- Redoxtitrering
Eksperiment:
Spændingsrækken/Redoxkemi
Redoxtitrering af Broccoli.
Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 8 side 173-182
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsamling c-niveau
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nitrogenprojekt
Eleverne arbejder med følgende tema og begreber i forløbet:
Eleverne arbejder tværfagligt med biologi om forskellige selvvalgte vinkler på nitrogenholdige uorganiske forbindelser.
Materiale som eleverne udvælger fra:
Videre med kemi: Kapitel 7: s. 261-274
Basiskemi B: Kapitel 9: s. 281-305
Eleveksperiment: Kemisk analyse af et vandløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Redox og alkoholer
I forløbet repeteres og introduceres følgende
- Oxidation og reduktion
- Spændingsrækken
- Mild oxidation og forbrænding
- Tildeling af oxidationstal + Afstemning af redoxreaktioner
- Oxidation af organiske molekyler, herunder alkoholer.
- Opbygning af alkoholer, fysiske og kemiske egenskaber + navngivning.
- Opbygning af oxoforbindelser, fysiske oog kemiske egenskaber
Kernestof
Basiskemi C af Mygind, Helge m.fl, Kapitel 8 "Redoxreaktioner" s. 173-185 (i alt 11 sider)
Basiskemi B af Mygind, Helge m.fl, del af Kapitel 5 "Karakteristiske grupper og stofklasser i den organiske kemi" s. 143-155 + 158-163 (i alt 18 sider)
Eksperimentelt arbejde
Oxidation af alkoholer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lys og farver
Eleverne arbejder med følgende tema og begreber i forløbet:
Eleverne arbejder med farvede organiske forbindelser, herunder kropsvæskers farve, og generelt farver på planter.
Begreber:
Organiske molekyler med farve, herunder Lambert-beers lov, og absorbans.
Koinjugerede dobbeltbindinger, auxochrome og chromofore grupper.
Materiale
Basiskemi B: Helge Mygind m.fl. s. 178-189 (i alt 12 sider)
Videre med kemi: Lone Als Egebo og Hanne Wolff s. 31-32. (2 sider)
Farvestoffer:
https://www.gymnasiekemi.com/farvestoffer.html (5 sider)
Uddrag fra Isis Kemi B, Kapitel 7: Lys og farver, afsnittet om organiske farvestoffer (3 sider)
I alt: 22 sider
Eksperimentelt
- Chlorofyl i blade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Reaktionshastighed
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende begreber/emner:
Reaktionshastighed, herunder betydningen af reaktanternes koncentrationer, overfladeareal, temperatur og tilsætning af katalysator eller inhibitor. Reaktionsmekanismer, herunder forståelsen af elementarreaktionernes betydning for reaktionshastigheden.
Kernestof
Basiskemi B, af Mygind, Helge m.fl, Kapitel 1, siderne: 7-26 ( i alt 20 sider)
Eksperimentelt
Landolts eksperiment
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kemiske ligevægte
Eleverne arbejder i forløbet med følgende:
- Definitionen af en kemisk ligevægt
- Ligevægtsloven, herunder betydningen af ligevægtskonstanten og ikke-ligevægt.
- Forskellige indgreb i et ligevægtssystem og følgender heraf.
- Ligevægte for gasser
- Heterogene ligevægte
- Opløselighedsprodukter
- Gassers opløselighed i vand
Kernestof:
Basiskemi B, af Mygind, Helge m.fl, siderne: 29-63 ( i alt 34 sider)
Eleveksperiment:
Indgreb i et ligevægtssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forskydning af en ligevægt
|
01-12-2024
|
Aflevering 2
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Syrer og baser
Eleverne arbejder med følgende emner i forløbet:
- Kort repetition fra c-niveau (definitioner, vands autohydronolyse, pH og pOH, måling af pH, korresponderende syre-basepar)
- Syre- og basestyrke
- Beregninger af pH i syre- og baseopløsninger med forskellige styrker.
- Pufferopløsninger
- Bjerrumdiagrammer
- pH i amfolytopløsninger
- Titreringer af både stærke og svage syrer med stærke baser
- Titrering af polyhydrone syrer.
Materiale:
Fra "Basiskemi B" Mygind, Helge m.fl., siderne 73-115 (i alt 43 sider)
Eleveksperiment:
Phosphorsyre i cola
Minieksperiment: Puffersystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Receptpligtig medicin
Eleverne arbejder overordnet med problemet:
På verdensplan ser man et stigende forbrug af farlig receptpligtig medicin. I Danmark oplever man ligeledes at flere og flere bliver afhængige af medicin, og i høj grad ser man problemet blandt meget unge- helt ned til 12 års alderen.
og har set dele af dokumentarerne:
Dokumentar fra DR – helt væk på piller:
https://www.dr.dk/drtv/se/helt-vaek-paa-piller_-pushermoede-i-en-park_416405
Dokumentar fra TV2: Jens på livsfarlige piller, hvordan kunne det gå så galt?
Herefter arbejdes hovedsageligt med Opioider og Benzoediasepiner.
Eleverne arbejder med følgende teoretiske områder
Repetition af organiske molekyler fra c-niveau: Carbonhydriders opbygning og navngivning. Nogle organiske reaktionstyper: Funktionelle grupper: Ethere, Phenoler, Oxoforbindelser, carboxylsyrer, Estere, Aminer, syrechlorider og amider.
Isomeri: Herunder struktur- og stereoisomeri.
Organisk kemi og lægemidler: Farmakofor og Scaffold + intermolekylære bindinger, herunder London bindinger, dipol-dipol bindinger og hydrogenbindinger.
Kemisk analyse - Stofidentifikation, smeltepunktsbestemmelser, TLC
Kernestof
Fra "Basiskemi B" af Mygind, Helge m.fl., siderne: 117- 141 ( i alt 25 sider) + 155 -178 + kapitel 6 Isomeri, s. 193-212 (i alt 43 sider)
Fra "Videre med kemi" Egebo, Lone m.fl. siderne 194-199 (i alt 6 sider)
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/laegemiddeludvikling/organisk-kemi-og-laegemidler/
Fra Kemi der virker: s.72-74 om esterbindingen + s.75-77 om acetylsalicylsyre.
Eksperimentelt
Syntetse af acetylsalicylsyre
Fra idé til Pille på SDU: Syntese af Salenvir
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Kemi i mad
Eleverne arbejder med følgende emner i forløbet:
Eleverne har arbejdet projektorienteret med "De perfekte flødekarameller", hvor de har set på både Maillardreaktionen og karamellisering. Under dette projekt er der ligeledes arbejdet med teori omkring kemisk opbygning og funktioner af carbohydrater og proteiner.
Efterfølgende er der arbejdet med teori omkring kemisk opbygning og funktioner af fedtstoffer.
Materiale:
"Videre med kemi" om aminer: s. 275-282. Om aminosyrer og Proteiner: s.285-302
Monosaccharider:
https://www.gymnasiekemi.com/monosakkrider.html
Di- og polysaccharider:
https://www.gymnasiekemi.com/di-og-polysakkarider.html
Podcast fra 24 spørgsmål til professoren: Forunderlig fødevarekemi, om Maillardreaktionen (og meget andet):
https://omny.fm/shows/24-sp-rgsm-l-professoren/bliv-v-k-fra-havredrikken
Plakat over Maillardreaktionen:
https://www.smagforlivet.dk/materialer/maillard-reaktionen
En guide til Maillardreaktionen (Engelsksproget):
https://www.compoundchem.com/2015/01/27/maillardreaction/
Eleveksperiment:
- De perfekte flødekarameller
- Forsæbning af et fedtstof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58590705098",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58590705098",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58590705098"
}