Holdet 2023 KeB/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Sofie Toutain Dubillot
Hold 2023 KeB/a (1a KeB, 2a KeB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til kemi
Titel 2 CSI
Titel 3 Molekyler, Mad og Mængdeberegninger
Titel 4 Syrer og baser i hverdagen
Titel 5 Carbonhydrider
Titel 6 Redoxkemi
Titel 7 Opsamling c-niveau
Titel 8 Nitrogenprojekt
Titel 9 Redox og alkoholer
Titel 10 Lys og farver
Titel 11 Reaktionshastighed
Titel 12 Kemiske ligevægte
Titel 13 Syrer og baser
Titel 14 Receptpligtig medicin
Titel 15 Kemi i mad
Titel 16 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til kemi

Der introduceres til:
Atomteorien, atomets opbygning, atommasse, grundstoffernes periodesystem, atomernes elektronsystem, grundstoffernes forekomst.

Kernesstof:
Baiskemi C, Kapitel 1, Grundstoffer: s. 7-28
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 CSI

Der introduceres til begreberne:

- Ioner: Positive, negative, simple, sammensatte.
- Ionforbindelser og deres egenskaber.
- Fældningsreaktioner.
- Endoterme og exoterme reaktioner.
- Opbygning af molekyler : kovalent binding
- atomers elektronsky
- elektronegativitet
- polære og upolære stoffer
- hydrofile og hydrofobe grupper
- rumlighed

Desuden genopfriskes sikkerhedsprocedurerne for ophold og arbejde i laboratoriet, for eleverne, i dette forløb - herunder arbejdes med mærkning af kemikalier.

Elevøvelser:
Analyse af saltindhold i vand
Analyse af krudtslam
Analyse af jordprøve
Stoffers blandbarhed

Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 2 s. 31-51
Basiskemi C Kapitel 3 s. 53-76
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afslutning på CSI 10-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Molekyler, Mad og Mængdeberegninger

Der introduceres til begreberne:

Kemiske mængdeberegninger: Herunder densitet, formelmasse, molekylemasse, stofmængde, molarmasse, akutel og formel stofmængdekoncentration.
Gasser og idealgasligningen.
Homogene og heterogeneblandinger. Opløsninger.

Desuden arbejdes med hvordan vi benytter os af kemiske reaktioner og beregninger i madlavningen, med særligt fokus på bagværk.

Elevøvelse:
Natron
Lightergas

Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 4 s.79-98
Basiskemi C Kapitel 5 s. 101-115
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Syrer og baser i hverdagen

I forløbet introduceres eleverne til følgende begreber og emner:
- syrer
- baser
- syrer og basers styrke
- pH begrebet
- måling af pH
- syre-basetitrering

Eksperimenter:

Citronsyre i citrusfrugter

Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 7 s. 153-170
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Carbonhydrider

I forløbet introduceres eleverne for følgende begreber og emner:
alkaner, alkener og alkyner og deres fysiske og kemiske egenskaber.
cycloalkaner og cycloalkener og deres fysiske og kemiske egenskaber.
Aromatiske carbonhydrider.
Alkoholer og carboxylsyrer.

Eksperiment:
Carbonhydriders reaktioner

I forløbet introduceres eleverne for følgende emner:
alkaner, alkener og alkyner og deres fysiske og kemiske egenskaber.
cycloalkaner og cycloalkener og deres fysiske og kemiske egenskaber.
Aromatiske carbonhydrider.
Alkoholer og carboxylsyrer.

Eksperiment:
Carbonhydriders reaktioner

Kernestof:
Basiskemi C side 117-151
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Redoxkemi

I forløbet introduceres eleverne for følgende begreber:
- oxidation og reduktion
- spændingsrækken
- oxidationstal
- afstemning af en redoxreaktion
- Redoxtitrering

Eksperiment:
Spændingsrækken/Redoxkemi
Redoxtitrering af Broccoli.

Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 8 side 173-182
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Opsamling c-niveau

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nitrogenprojekt


Eleverne arbejder med følgende tema og begreber i forløbet:

Eleverne arbejder tværfagligt med biologi om forskellige selvvalgte vinkler på nitrogenholdige uorganiske forbindelser.

Materiale som eleverne udvælger fra:

Videre med kemi: Kapitel 7: s. 261-274
Basiskemi B: Kapitel 9: s. 281-305

Eleveksperiment: Kemisk analyse af et vandløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Redox og alkoholer

I forløbet repeteres og introduceres følgende
- Oxidation og reduktion
- Spændingsrækken
- Mild oxidation og forbrænding
- Tildeling af oxidationstal + Afstemning af redoxreaktioner
- Oxidation af organiske molekyler, herunder alkoholer.
- Opbygning af alkoholer, fysiske og kemiske egenskaber + navngivning.
- Opbygning af oxoforbindelser, fysiske oog kemiske egenskaber

Kernestof

Basiskemi C af Mygind, Helge m.fl, Kapitel 8 "Redoxreaktioner" s. 173-185 (i alt 11 sider)
Basiskemi B af Mygind, Helge m.fl, del af Kapitel 5 "Karakteristiske grupper og stofklasser i den organiske kemi" s. 143-155 + 158-163 (i alt 18 sider)


Eksperimentelt arbejde
Oxidation af alkoholer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lys og farver


Eleverne arbejder med følgende tema og begreber i forløbet:

Eleverne arbejder med farvede organiske forbindelser, herunder kropsvæskers farve, og generelt farver på planter.

Begreber:
Organiske molekyler med farve, herunder Lambert-beers lov, og absorbans.
Koinjugerede dobbeltbindinger, auxochrome og chromofore grupper.  


Materiale
Basiskemi B: Helge Mygind m.fl. s. 178-189 (i alt 12 sider)
Videre med kemi: Lone Als Egebo og Hanne Wolff s. 31-32. (2 sider)
Farvestoffer:
https://www.gymnasiekemi.com/farvestoffer.html (5 sider)
Uddrag fra Isis Kemi B, Kapitel 7: Lys og farver, afsnittet om organiske farvestoffer (3 sider)
I alt: 22 sider

Eksperimentelt

- Chlorofyl i blade
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Reaktionshastighed

I forløbet har eleverne arbejdet med følgende begreber/emner:

Reaktionshastighed, herunder betydningen af reaktanternes koncentrationer, overfladeareal, temperatur og tilsætning af katalysator eller inhibitor. Reaktionsmekanismer, herunder forståelsen af elementarreaktionernes betydning for reaktionshastigheden.

Kernestof
Basiskemi B, af Mygind, Helge m.fl, Kapitel 1, siderne: 7-26 ( i alt 20 sider)

Eksperimentelt
Landolts eksperiment
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kemiske ligevægte

Eleverne arbejder i forløbet med følgende:

- Definitionen af en kemisk ligevægt
- Ligevægtsloven, herunder betydningen af ligevægtskonstanten og ikke-ligevægt.
- Forskellige indgreb i et ligevægtssystem og følgender heraf.
- Ligevægte for gasser
- Heterogene ligevægte
- Opløselighedsprodukter
- Gassers opløselighed i vand

Kernestof:
Basiskemi B, af Mygind, Helge m.fl, siderne: 29-63 ( i alt 34 sider)

Eleveksperiment:
Indgreb i et ligevægtssystem


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forskydning af en ligevægt 01-12-2024
Aflevering 2 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Syrer og baser

Eleverne arbejder med følgende emner i forløbet:

- Kort repetition fra c-niveau (definitioner, vands autohydronolyse, pH og pOH, måling af pH, korresponderende syre-basepar)
- Syre- og basestyrke
- Beregninger af pH i syre- og baseopløsninger med forskellige styrker.
- Pufferopløsninger
- Bjerrumdiagrammer
- pH i amfolytopløsninger
- Titreringer af både stærke og svage syrer med stærke baser
- Titrering af polyhydrone syrer.

Materiale:

Fra "Basiskemi B" Mygind, Helge m.fl., siderne 73-115 (i alt 43 sider)

Eleveksperiment:

Phosphorsyre i cola
Minieksperiment: Puffersystemer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Receptpligtig medicin

Eleverne arbejder overordnet med problemet:

På verdensplan ser man et stigende forbrug af farlig receptpligtig medicin. I Danmark oplever man ligeledes at flere og flere bliver afhængige af medicin, og i høj grad ser man problemet blandt meget unge- helt ned til 12 års alderen.  

og har set dele af dokumentarerne:
Dokumentar fra DR – helt væk på piller:
https://www.dr.dk/drtv/se/helt-vaek-paa-piller_-pushermoede-i-en-park_416405
Dokumentar fra TV2: Jens på livsfarlige piller, hvordan kunne det gå så galt?

Herefter arbejdes hovedsageligt med Opioider og Benzoediasepiner.

Eleverne arbejder med følgende teoretiske områder

Repetition af organiske molekyler fra c-niveau: Carbonhydriders opbygning og navngivning. Nogle organiske reaktionstyper: Funktionelle grupper: Ethere, Phenoler, Oxoforbindelser, carboxylsyrer, Estere, Aminer, syrechlorider og amider.
Isomeri: Herunder struktur- og stereoisomeri.
Organisk kemi og lægemidler: Farmakofor og Scaffold + intermolekylære bindinger, herunder London bindinger, dipol-dipol bindinger og hydrogenbindinger.

Kemisk analyse - Stofidentifikation, smeltepunktsbestemmelser, TLC

Kernestof
Fra "Basiskemi B" af Mygind, Helge m.fl., siderne: 117- 141 ( i alt 25 sider) + 155 -178  + kapitel 6 Isomeri, s. 193-212 (i alt 43 sider)

Fra "Videre med kemi" Egebo, Lone m.fl. siderne 194-199 (i alt 6 sider)

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/laegemiddeludvikling/organisk-kemi-og-laegemidler/

Fra Kemi der virker: s.72-74 om esterbindingen  + s.75-77 om acetylsalicylsyre.



Eksperimentelt
Syntetse af acetylsalicylsyre
Fra idé til Pille på SDU: Syntese af Salenvir

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Kemi i mad

Eleverne arbejder med følgende emner i forløbet:

Eleverne har arbejdet projektorienteret med "De perfekte flødekarameller", hvor de har set på både Maillardreaktionen og karamellisering. Under dette projekt er der ligeledes arbejdet med teori omkring kemisk opbygning og funktioner af carbohydrater og proteiner.

Efterfølgende er der arbejdet med teori omkring kemisk opbygning og funktioner af fedtstoffer.

Materiale:

"Videre med kemi" om aminer: s. 275-282. Om aminosyrer og Proteiner: s.285-302

Monosaccharider:
https://www.gymnasiekemi.com/monosakkrider.html

Di- og polysaccharider:
https://www.gymnasiekemi.com/di-og-polysakkarider.html

Podcast fra 24 spørgsmål til professoren: Forunderlig fødevarekemi, om Maillardreaktionen (og meget andet):
https://omny.fm/shows/24-sp-rgsm-l-professoren/bliv-v-k-fra-havredrikken

Plakat over Maillardreaktionen:
https://www.smagforlivet.dk/materialer/maillard-reaktionen

En guide til Maillardreaktionen (Engelsksproget):
https://www.compoundchem.com/2015/01/27/maillardreaction/


Eleveksperiment:
- De perfekte flødekarameller
- Forsæbning af et fedtstof


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Opsamling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer