Holdet 2023 TyB/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anne Sofie Liltorp Justesen
Hold 2023 TyB/1 (1g Ty/1, 2g Ty/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Anderssein (OPGIVES IKKE)
Titel 2 Generationen (OPGIVES IKKE)
Titel 3 Märchen (OPGIVES IKKE)
Titel 4 Krimis
Titel 5 Das Leben in der ehemaligen DDR
Titel 6 Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg (BRD)
Titel 7 Ausländer und Integration
Titel 8 Hjælpemidler (OPGIVES IKKE)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Anderssein (OPGIVES IKKE)

Dette forløb har først og fremmest til formål at skabe et trygt læringsmiljø for eleverne, hvor det er selvfølgeligt at tale tysk med hinanden og i plenum. Dernæst er formålet at styrke elevernes evne til at læse, forstå og samtale om tysksprogede tekster. Ligeledes er det centralt for forløbet, at elevernes skriftlige kompetencer trænes igennem små skriveøvelser og mindre grammatiske opgaver/afleveringer med fokus på verber (hjælpeverber og svage verber) og artikler.

Forløbets tematiske fokus er rettet mod følgende nøgleord: Ausländer, Adoptivkind, Gastarbeiterkind, zwischen 2 Kulturen gespalten und Identität. Hver tekst afsluttes med en samtale om følgende spørgsmål: Warum ist die Hauptperson im Text anders? Warum fühlt er/sie sich anders?

I forløbet har der været fokus på følgende grammatiske emner: Sætningsanalyse, artikler, genitiv og verber.

Faglige mål og kernestof:
- At styrke elevernes evne til at læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster fra de sidste ti år.
- At styrke elevernes kompetence til at forstå tysk standard sprog.
- At eleven kan redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet han/hun benytter et nuanceret ordforråd.

Materiale:
- Frederik Hetmann (geb. 1934): Antonella (1972)
i: Alle Woche wieder, Vita Braagaard, P. Haase & Søns Forlag,
København 1983

- Peter Härtling (geb. 1933): Der gelbe Junge (1978)
i: Der Langläufer, Tom Finsen, Åløkke, Vejen 1986

- Metin und Martin, Aufsatz eines türkischen Schülers (1984)
i: Meine Zeit, Agnete B. Hansen, Erik W. Pedersen, Systime, Herning 1993

- Gudrun Pausewang: Der Makkaronifresser (1982)

- Hans Peter Richter: Im Schwimmbad (1972) i: Niederschläge, Hans-Günter Buch (red.), forlaget Modtryk, Aarhus 1999.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 1: Artikler 21-08-2023
Ny opgave 2: Artikler II 04-09-2023
Ny opgave 3: Sætningsanalyse og præpositioner 18-09-2023
Ny opgave 4: Genitiv 02-10-2023
Ny opgave 5: Der Makkaronifresser (besv.) 30-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Generationen (OPGIVES IKKE)

Dette forløb om ’Generationen’ gør det igennem materialet, som er skitseret nedenfor, muligt for eleverne at samtale på tysk om blandt andet det særlige forhold, der opstår mellem bedsteforældre og børnebørn. Herudover viser teksterne en væsentlig side af Tysklands kultur og historie, idet konfliktfelterne mellem generationerne tager sit udspring i 2. verdenskrigs forbrydelser.

Der arbejdes undervejs med følgende kompetencer:
- Lytte: Forstå oplæsning af tyske tekster i plenum samt forstå lydudgaven af Georg Kreislers ”Weg zur Arbeit”.
- Læse: Højtlæsning på tysk og oversættelse til dansk.
- Analysere: Digt- og tekstanalyse af skønlitteratur, herunder personkarakteristik og beskrivelser af personlige relationer.
- Skrive: Skrive en beretning om skyld.
- Diskutere: Skyld (herunder kollektiv skyld) og erindring (erindringsstrategier) med udgangspunkt i det tyske begreb ’Vergangenheitsbewältigung’.
- Formidling: Mundtlig prøveeksamen ud fra teksten ”Trotzdem: mein Grossvater” af Kurt Kister.

Til forløbet knyttes flere skriftlige afleveringer, der har både tematiske og grammatiske fokuspunkter. Det drejer sig om en oversættelse med fokus på begrebet ’Vergangenheitsbewältigung’, et mundtligt eksamensprøveoplæg og en grammatisk repetitionsopgave, der har til formål at styrke elevernes kommunikative kompetence.

I forløbet har der været fokus på følgende grammatiske emner: Hjælpeverber, svage verber og sætningstyper.

Faglige mål:
- At styrke elevernes evne til at læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster med hovedvægt på Tyskland efter 1945.
- At styrke elevernes kompetence til at forstå tysk standard sprog.
- At eleven kan redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet han/hun benytter et nuanceret ordforråd.
- Eleven skal stifte bekendtskab mere flere grammatiske emner bl.a. sætningsanalyse, artikler og verber (hjælpeverber og svage verber).

Kernestof:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Materiale:
- Hans Jürgen Hansen: „Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen“, in: Themenkiste (2007) von Stefan Polke, Gyldendal.
- Kurt Kister (1989): „Trotsdem: mein Grossvater“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute (2016-2018) von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), Systime.
- Viden om begreberne ‚Erinnerungskultur‘ og ‚Erinnerungstrategien‘, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 20, 26 og 27, Systime.
- Hans Manz: „Kinder“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Franz Werfel: „Elternlied“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Erich Kästner: „Die Großeltern haben Besuch“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Historisk baggrundstekst „Der Zweite Weltkrig”, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, side 10, Systime.
- Irene Knauf: „Es geschah im März“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- „2.2 Schuld“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 13-16, Systime.
- Georg Kreisler: „Weg zur Arbeit“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 16-19, Systime.
Supplerende materiale:
Georg Kreisler: „Weg zur Arbeit“ som lydfil, tilgået her: https://www.youtube.com/watch?v=AaRCComwKkA (senest tilgået  27.10.23).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 6: Sein, haben og werden 16-11-2023
Ny opgave 7: Hitler (oversæt.) 27-11-2023
Ny opgave 8: Generationen (oversæt.) 22-01-2024
Ny opgave 9: Generationen (besvar.) 05-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Märchen (OPGIVES IKKE)

Eleverne bliver med dette forløb i stand til at læse, analysere og fortolke eventyr – og hermed tekster fra før 1945. Igennem et udvalg af eventyr af tyske forfattere – med hovedvægt på undergenren ”Volksmärchen” - arbejdes der med genren ”Märchen”. Der fokuseres på Grimms eventyr, herunder "Handlung", "Komposition", "Zeit, Ort, Raum", "Personen", "Erzähler", "Sprache und Stil", "Inhalt und Themen". Afslutningsvist retter forløbet fokus på forskellen mellem ”Volksmärchen” und ”Kunstmärchen”.

Grammatik (der arbejdes i 'Alles in allem'): Sætningstyper, præpositioner og pronominer (personlige og possessive).

Materiale/Kernetekster:
• „Märchen“ side 60-76 aus Gattungen af Helle Egendal (2017)
• ”Rotkäppchen” von Brüder Grimm, fra: Gattungen af Helle Egendal (2017)
• „Der Teufel mit den drei goldenen Haaren“, fra: Brennpunkt Deutsch 1/2003: Gebrüder Grimm,
• ”Rumpelstilzchen“ von Brüder Grimm (1812), fra: Kinder- und Hausmärchen, Verlag Carl Ueberreuter.
• „Sneewittchen“ von Brüder Grimm (1812), fra Märchen der Brüder Grimm, Knaur.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 10: Sætningstyper 04-03-2024
Ny opgave 11: Besvarelse 18-03-2024
Ny opgave 12: Præpositioner 02-04-2024
Ny opgave 13: Besvarelse 18-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Krimis

Formålet med dette forløb er igennem et udvalg af nyere såvel som ældre krimitekster at give eleverne indsigt i krimigenren og dennes undergenrer. Der arbejdes med genredefinition, tekstpræsentation og analyse med fokus på: ‚Das Verbrechen als Thema‘, ‚Motiv‘, ’Personen‘, ‚Erzähler‘, og ‚Inhalt und Themen‘.

I analysen og fortolkningen af de fiktive såvel som ikke-fiktive krimifortællinger diskuteres blandet andet: Hvad er motivet for forbrydelsen? Hvilken rolle spiller krimifortællinger? Hvorfor har vi brug for denne slags litteratur? For at styrke elevernes kommunikative kompetence, herunder ordforråd, arbejdes der med en række forskellige mundtlige øvelser.

Faglige mål:

- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse


Kernestof:

- et fyldigt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- væsentlige normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- væsentlige regler for tysk udtale og intonation

Grammatik: Repetition af emner fra 1g. Det gælder eksempelvis: ledsætninger, ordstilling og kongruens.

Materiale/kernetekster:
- Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt (red.): ’Dein Deutschland’ (2013), uddrag fra ”3. Der Krimi“.
- Helle Egendahl: ’Gattungen’ (2017), side 78-86.
- Milena Moser: „Letzte Pizza“, i: Angela Homann og Erik Wikkelsø Pedersen (red.): ‚Kurzum -Text und Sprache‘. Tyskforlaget (2005).
- Milena Moser: „Der Haarschnitt“, i: Lone Häckert og Lise Hansen (red.): ’Literatur um die Jahrtausendwende‘, Gyldendal (1999).
- Doris Dörrie: „Mit Messer und Gabel“, i: Lone Häckert og Lise Hansen (red.): ’Literatur um die Jahrtausendwende‘, Gyldendal (1999).
- Ferdinand von Schirach: „Anatomie“, i: Ferdinand von Schirach: ‚Schuld‘, Tyskforlaget (2013).
- Filmatisering af ”Anatomie”, ZDF, 2017. Tilgået via CFU.
- Natascha Kampusch: „Plötzlich sah die Welt ganz anders aus“, side 30-35, i: ‚Ein neuer Anfang‘, Lindhardt og Ringhof 2013.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. Grammatik 02-09-2024
2. Besvarelse 16-09-2024
3. Besvarelse 01-10-2024
4. Grammatik 12-10-2024
4. Besvarelse 28-10-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Das Leben in der ehemaligen DDR

Formålet med dette historiskorienterede forløb er igennem et udvalg af fiktive såvel som ikke-fiktive tekster at give eleverne kendskab til livet i det tidligere DDR. Der arbejdes med tematikker/begreber såsom: die Geschichte der DDR (Grundriss), das Leben hinter der Mauer, Sympathisant vs. Dissident, fehlende Menschenrechte (Redefreiheit, Reisefreiheit und Versammlungsfreiheit), Demokratie vs. Kapitalismus, Bespitzelungsmethoden der Stasi, die Wende und ‚Ostalgie‘.

Elevernes kommunikative kompetence udvikles i dette forløb af flere lytteøvelser, som bl.a. giver indblik i, hvordan det har været at vokse op i DDR og efter murens fald at opleve ’Ostalgie’.

Til forløbet knyttes flere skriftlige afleveringer med fokus på det at præsentere en tekst – og følgende grammatiske emner: modalverber, stærke verber og sammensatte verber (og for nogle enkelte elever udvidet infinitiv). Afleveringerne tager udgangspunkt i forløbets litteratur, bl.a. ”Helden wie wir” og ”Die Strickjacke”.

Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse

Kernestof:
- et fyldigt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- væsentlige normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- væsentlige regler for tysk udtale og intonation

Materiale:
- Hans Jürgen Hansen (2006): „Grundriss über die Geschichte der DDR“, in: Themenkiste von Stefan Polke, Gyldendal.
- Becher, Johannes R. (1949): Auferstanden aus Ruinen, in: Damkjær, Annette Flyckt (2010): Schicksalsjahre: Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion. L&R Uddannelse.
- Susanne Fritsche (2004): „Gründung der BRD“ og „Gründung der DDR“, in: Damkjær, Annette Flyckt (2010): Schicksalsjahre: Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion. L&R Uddannelse, s. 78
- Thomas Brussig (1995): „Helden wie wir“ (Auszug), in: Literatur um die Jahrtausendwende von Häckert und Hansen, Gyldendal.
- Sebastian Peterson (1999): „Helden wie wir“ (Filmatisering).
- „Das Ministerum für Staatssicherheit“ + „Die Bespitzelungmethoden der Stasi“, in: Literatur um die Jahrtausendwende von Häckert und Hansen, Gyldendal.
- Claudia Rusch (2003): „Die Strickjacke“, in: Meine freie deutsche Jugend von Bjarne Mørup, Systime.
- Wolf Biermann (1973): “Der Stasi-Ballade“, in: Meine freie deutsche Jugend von Bjarne Mørup, Systime.
- Video: „1989: Der Mauerfall – 9. November“ (Youtube.com). Link: https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E (tilgået sidst 14.5.25).
- Hjalmar Jess (2019): ”Video auf YouTube: 1989: Mauerfall – Der 9. November“ (Text und Hörübung), Brennpunkt Deutsch 1/19.
- Marie Søgaard Thellesen m.fl. (2016-2018): ”5. DDR”, in: Niemals Vergessen, Systime. I den online version er „Punkt 5.8: Interview mit Thea Adlung“ også inddraget.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg (BRD)

Der arbejdes med emnet ’Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg‘, hvor der fokuseres særligt på BRD og arbejdet med begreberne ’Wirtschaftswunder’ og ’Spätheimkehrer’ – samt hvilken rolle VM i fodbold i 1954 spillede for tyskernes selvforståelse som nation. Der arbejdes med genrebevidsthed igennem arbejdet med såvel ældre som nyere tekster.

Der har været fokus på følgende nye grammatiske emner: relative pronominer, adjektiver og tidsangivelser.

Materiale:
- „Das Wirtschaftswunder“, i: „Deutsche Wunder – Tatsachen – Erinnerungen – Fiktion“, A. Damkjær m.fl., L&R Uddannelse (2009).
- „Willis Heimkehr“ (2003) af Ernst Hass, i: Schlüssel-Kinder, Kindheit in Deutschland, Jürgen Kleindienst, Zeitgut Verlag, 2003.
- „Geschäft ist Geschäft“ (1950) af Heinrich Böll.
- „Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral“ (1963) af Heinrich Böll, i: „Deutsche Wunder – Tatsachen – Erinnerungen – Fiktion“, A. Damkjær m.fl., L&R Uddannelse (2009).
- Auszug aus „Mein Onkel Fred“ (1951) af Heinrich Böll. I: Leb wohl mein Freund, Lotte Prassé, Systime, Gylling 1991 , side 40-45.
- „Wir sind wir“ (2004) af Paul van Dyk og Peter Heppner
- „Das Wunder von Bern“ af Rolf D. Erbst og Erik Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget 2004. Vi har set filmen i dens fulde form og arbejdet med følgende uddrag: 1-12, 15-18, 63-64, 70, 73-76.

Supplerende materiale:
- Film „Die bipolaren Welt nach 1945“:  https://www.youtube.com/watch?v=m4qDCLHEaXs (14.5.25)
- Film ”1955: Das Wirtschaftswunder“: https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg (14.5.25)
- „Zum Begriff ‚Spätheimkehrer‘“ (eget materiale)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
11. Oplæg 12-02-2025
12. Grammatik 24-02-2025
13. Prüfungsaufgabe 11-03-2025
14. Grammatik 25-03-2025
15. Grammatik og mundtlighed 07-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ausländer und Integration

Som forløbets titel afslører, arbejdes der med Tyskland som indvandringsland. Fokus er lagt på tyrkernes indvandring, og følgende kernespørgsmål udgør de problemstillinger, der løbende vendes tilbage til i undervisningen: Hvorfor havde Tyskland brug for udenlandsk arbejdskraft? Hvorfra kom gæstearbejderne typisk? Hvilken rolle spiller gæstearbejderne dengang og i dag? Hvilken identitetsmæssig betydning har det haft for eksempelvis tyrkiske generationer at komme til Tyskland, bosætte sig og stifte familie der? Desuden perspektiveres der til lignende forhold i Danmark.

Forløbets grammatiske fokus er: Sætningstyper og adjektivernes bøjning.

Faglige mål og kernestof:
- At styrke elevernes evne til at læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster fra de sidste ti år.
- At styrke elevernes kompetence til at forstå tysk standard sprog.
- At eleven kan redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet han/hun benytter et nuanceret ordforråd.
- At eleven kan redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold (her: migration) i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- At eleven evner at anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande


Materiale:
- Goethe Institut (2012): ”Wie Deutschland Einwanderungsland wurde“, link: https://www.goethe.de/resources/files/pdf158/almanya-didaktisierung1.pdf (sidst tilgået 25.5.25).
- Taber, Rikke og Graverholt, Martin Zickert (2020): „Integrationstheorie“, Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog, Systime.
- Melda Akbas: "So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock" (2011).
- Cumart, Nevfel (2010): ”Zwei Welten”, i: Blume, Kirsten og Herman, Mette (2010): HIER IST MEINE HEIMAT, DEUTSCH-TÜRKISCHES LEBEN.
- Samdereli Yasemin (2011): „Almanya. Willkommen in Deutschland“. Filmen er tilgået via mitcfu.dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hjælpemidler (OPGIVES IKKE)

Følgende hjælpemidler har eleverne adgang til, da disse har været en del af undervisningen:
- ordbogen.com
- "Alles in allem"
- "Fass die Grammatik an".
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer