Holdet 2024 fyC/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Torkild Enge
Hold 2024 fyC/b (1b fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundbog.
Titel 2 at varme en kop kakao
Titel 3 De lysende pletter på himlen
Titel 4 lydbølger og musik
Titel 5 Hvordan virker en laser?
Titel 6 Ambulancer og universer.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundbog.

Som grundbog har følgende  i-bog været benyttet

Titel: Orbit C stx
forfattere: Morten Brydensholt, Jens Ingwersenog Simon Pedersen.
Forlag: Systime.
ISBN: 9788761626721.
Link: https://orbitcstx.systime.dk/

Da bogen indeholder væsentlige interaktive ellementer, og derfor taber betydelig funktionalitet i downloadet udgave, skal eleverne have adgang til den i eksamensforberedelsen.



I forbindelse med forløbet om musik, har eleverne fået udleveret kopier fra en tidligere trykt papirudgave udgave af Orbit C.
Det drejer sig om
Orbit C 1. udgave, 2. oplag
af Morten Brydensholt, Tommy Gjøe,
Johannes Grønager, Lis Jespersen, Claus Jessen,
Ole Keller, Jan Møller, Jens Vaaben
ISBN 87-616-0906-4
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 at varme en kop kakao

Forløb om energi med hovedvægt på opvarmning af vand.

- Energiformer: Elektrisk energi, Termisk energi, Kemisk energi, Potentiel energi, kinetisk energi
- Energibevarelse.
- Energiomdannelser.
- Effekt
- Kvantitativ behandling af af termisk energi, og omsætning mellem elektrisk og termisk energi
- Varmefylde.
  ¤ eksperimentel bestemmelse af varmefylde for vand.
- Nyttevirkning.  
  ¤ eksperimentel bestemmelse af nyttevirkning for kaffemaskine, kogeplade og elkedel.
- Beregning på potentiel og kinetisk energi

Mindre forsøg/demonstrationsforsøg:
-Blypose opvarmes ved fald (forklares kvalitativt)


Vi har ikke i dette forløb  arbejdet med smeltevarme eller fordampningsvarme.

I forbindelse med beregningere er eleverne blevet præsenteret for begrebet betydende cifre, og hvordan man ud fra dem kan lave passende afrundinger.

Stoffet omfatter følgende afsnit i Orbit C.
-  2.1 Energiformer
   https://orbitcstx.systime.dk/?id=p515
- 2.2 Energi og effekt
   https://orbitcstx.systime.dk/?id=p516
-  2.3 Termisk energi og temperatur
   https://orbitcstx.systime.dk/?id=p517
-  2.4 Varmefylde
   https://orbitcstx.systime.dk/?id=p518
- 2.6 Nyttevirkning.
   https://orbitcstx.systime.dk/?id=p521
- 2.7 Mekanisk energi
   https://orbitcstx.systime.dk/?id=500
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 De lysende pletter på himlen

Forløb om Jorden som planet i solsystemet. Med fokus på hvordan vi ud fra Jordens placering og bevægelse i Solsystemet, kan forklare fænomener som solformørkelser, månens faser, planeternes bevægelse i forhold til fixstjernerne mm.
Historiske perspektiver er inddraget.

Solsystemets opbygning.
Årstidernes skriften.
Månens faser.
Måneformørkelse.
Solformørkelse.
Planeterne.
Hvordan man ser forskel på en planet og en stjerne. (dvs at stjernerne "følges ad" men planeterne skifter position")
Kometer
Tyngdekraften som årsag til kredsløbsbevægelserne.
¤ måling af solhøjden ved middagstid den 8/1. Eleverne har målt solhøjden igen i forbindelse med repetition i marts.

Vægten i forløbet har dels været at forklare dagligdags fænomener ud fra solsystemet, dels at give et overblik over hvordan solsystemet er opbygget.

Stoffet omfatter siderne i Orbit C.
8.1 Jorden
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p555
8.2 Månen
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p562
8.4 Solsystemet
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p563
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 lydbølger og musik

Forløb om bølger med fokus på lydbølger og toner og lidt om hvordan musikinstrumenter kan lave toner.

grundlæggende bølgebegreber:
- tværbølger og længdebølger
- bølgelængde
- frekvens
- periode
- fart
- amplitude.
- konstruktiv og destruktiv Interferens.
   ¤ Demonstration af ovenstående begreber ved bøger på en fjeder.
- sammenhæng mellem lydens frekvens og tonen.
- lydens fart og sammenhængen med temperatur.
- stående bølger på en snor perspektiveret i strenginstrumenter.
  ¤ Eksperimentel bestemmelse af resonansfrekvenser for snor bølger.
- stående bølger i et rør, perspektiveret til blæseinstrumenter.
  ¤ konstruktion af en panfløjte ud af elektrikerrør.


Stoffet omfatter siderne i Orbit C.
3.1 Grundlæggende om bølger
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p522
3.2 Bølgeegenskaber
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p524
3.3 difraktion og interferens.
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p525
4.1 Lydbølger og lydens fart
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p550
4.2 Snorbølger.
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p551

Derudover fra Orbit C 1. udgave, 2. oplag af Morten Brydensholt, Tommy Gjøe,
Johannes Grønager, Lis Jespersen, Claus Jessen,
Ole Keller, Jan Møller, Jens Vaaben
ISBN 87-616-0906-4
Siderne 210 til 220.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde - Procuceret en panfløjte og en video der fortæller om dens virkemåde.
  • Formidling - Fortalt på video om hvordan panfløjten virke ud fra stående bølger.
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Hvordan virker en laser?

Forløb om lys og om Bhors atommodel. Laseren er er brugt som tema,  så det ud fra bølgegenskaberne for lys beskrives, hvordan laserlys adskiller sig fra lyset i en almindelig lampe, og Bohrs atommodel bruges til at forklare princippet i en laser.

- lys som bølger.
- sammenhæng mellem bølgelængde og farver.
- lys som en del af det elektromagnetiske spektrum.
- Det optiske gitter.
¤ måling af bølgelængde for en laser.
- virtuelt eksperiment med den fotoelektriske effekt som indlednng til fotoner.
- lys som fotoner.
- Bohrs atommodel.
¤ eksperimentel måling af spektrallinjer, og  bestemmelse af grundstof ud fra dem.
- kvalitativ beskrivelse af stimuleret emotion og kort forklaring af princippet bag laser.

Stoffet omfatter følgende sider i Orbit C
5.1 Lysets natur
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p540
5.2 Hvidt lys og dispersion
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p541
6.1 Elektromagnetiske bølger
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p545
6.2 Temperaturstråling og fotoner - dog kun afsnittet om fotoner, ikke om temperaturstråling.
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p546
6.3 Bohrs atommodel
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p547
6.4 Grundstoffernes fingeraftryk
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p548

Den fotoelektriske effekt er kort beskrevet ved hjælp af simulationen
https://phet.colorado.edu/da/simulations/photoelectric

Simulering brugt til illustration af Bohrs atommodel:
https://phet.colorado.edu/da/simulations/hydrogen-atom

Laserlysets virkning er forklaret ud fra en simulation af laseren: https://phet.colorado.edu/da/simulation/legacy/lasers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ambulancer og universer.

Et forløb om dobler effekten, der både omhandler lydbølger og universets udvidelse.
Forløbet har blandt andet sigtet på at give eleverne en forståelse for hvordan tilsyneladende vindt forskellige grene af fysikken hænger sammen.

- Rødforskydning.
- kvalitativ beskrivelse af Dobler effekten.
- Universets udvidelse og Hubbles lov.
- beregning af universets alder ud fra hubbles lov.
- elastik-univers til illustration af Hubbles lov,  og beregning af universets alder.
- big bang, samt en kort beskrivelse af universet udvikling.


- 4.3 Dopplereffekt.
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p552
- 9.3 Rødforskydning.
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p565
- 9.4 Hubbles lov.
https://orbitcstx.systime.dk/?id=p566
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer