Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Thøger Dith Dige
|
Hold
|
2024 BiB/2hf (2hf BiB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økosystemer og biodiversitet
Forløbet tager udgangspunkt i samspillet mellem biotiske og abiotiske faktorer med fokus på kobling mellem klima- og biodiversitetskriserne, hvor et vigtigt tema vil være Limfjorden med afsæt i COSTal LIFE- projektet og oplægget En Limfjord i Balance fra Limfjordsrådet og DN.
Forløbet vil også inddrage stofkredsløb og deres betydning for eutrofiering, iltsvind, forsuring og ændringer i mængden af klimagasser i atmosfæren.
Forløbet kommer i varierende grad til at beskæftige sig med delemner i Verdensmål nr. 2, 6, 11, 13, 14 og 15.
Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Biologisk variation
Respiration og fotosyntese
Øvelser:
N-kredsløb (teoretisk øvelse)
Rodknolde i bælgfrugter
Biotopundersøgelse med linjetransekt
Lucerne og rhizobium-bakterier (mislykkedes)
Springlag
Jordtypebestemmelse vha. jordbundsfauna
Tang og næringsstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biotopundersøgelse
|
10-09-2024
|
Biotopundersøgelse
|
10-09-2024
|
Undersøgelse af jordbundsfauna
|
06-11-2024
|
Undersøgelse af jordbundsfauna
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Evolution: diversitet, artsdannelse og genetik
Med udgangspunkt i biodiversitetens tre niveauer undersøges deres samspil og hvordan artsdiversitet udvikler sig og kan måles i forskellige økosystemer. Herudfra undersøges evolutionens grundprincipper og hvordan nye arter opstår gennem tilpasning til miljøændringer og/eller adskillelse i diverse miljøer pga. genetisk variation.
Hvilket fører til emne om genetik, hvor der arbejdes med DNAs opbygning og funktion, den genetiske kode, genetisk information, og genteknologi.
Desuden det centrale dogme og proteiners rolle - herunder enzymer samt celledeling: zygoten, mitose og meiose, mutationer og variation.
Kernestof:
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og nucleinsyrer
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Øvelser:
Stoffers blandbarhed
Enzymers effekt på gelatine (ananas og kiwi)
Påvisning og denaturering af protein (æggehvide)
DNA fra jordbær
Gelelektroforese
Nedarvninger (ét-gens nedarvning af synlige træk)
Biodiversitet - arts-areal-sammenhæng og arts-heterogenitetssammenhæng (både praktisk og teoretisk øvelse)
Mikroskopi af celler i deling (rodspidser fra løg)
Blodtypebestemmelse
Kend din krop (kendskab til organer og væv i kroppen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA og nedarvning
|
21-11-2024
|
DNA og nedarvning
|
21-11-2024
|
Biodiversitet
|
17-12-2024
|
Biodiversitet
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Hormoner, sex og forplantning
Forløb om hormoner, hormonregulering samt kønshormonernes funktion og regulering - herunder kønsudvikling, menstruationscyklus og hormonregulering under graviditet. Desuden vil forløbet omhandle præventionsmidler og seksuelt overførte sygdomme
Kernestof:
Fysiologi: hormonel regulering og forplantning
Øvelser:
Mikroskopi af testikel- og ovarievæv
Menstruationscyklus (teoretisk øvelse)
Øvelser fra sex og samfund:
Normer for kroppen
Kroppens mangfoldighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ovarier og testikler
|
21-01-2025
|
Ovarier og testikler
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Mærk Verden
Forløbet omhandler fysiologi med fokus på nervesystem og kredsløbet.
Nervesystemet:
Nervesystemets opbygning, neuroner, gliaceller og nervekommunikation. Hjernens opbygning og modning. Stimulerende og sløvende stoffer. Hånd-øje-koordination og sanseceller i huden.
Kredsløbet:
Der arbejdes med sammenhængen mellem hvilepuls, makspuls og kondital, sammenhængen mellem hvilepuls, arbejdsbelastning og arbejdspuls og sammenhængen mellem fedtforbrænding, kulhydratforbrænding og arbejdsbelastning - herunder arbejdes der med begreberne: iltdeficit, stady-state, iltgæld og after-burn.
Kernestof:
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
Biokemiske processer: respiration og gæring
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og nervesystem
Øvelser:
3 småforsøg med nervekommunikation (hånd-øjekoordination, nervesignalers hastighed og afstand mellem trykreceptorer)
Energi i fedt og kulhydrat
Hæmatokritværdi
Puls og blodtryk
Hjerte, puls og kondital
Rhymings steptest
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nervesignaler
|
13-03-2025
|
Nervesignaler
|
13-03-2025
|
Hvile og arbejde
|
25-03-2025
|
Hvile og arbejde
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Celler og mikrobiologi
Forløbet omhandler den mindste biologiske enhed: cellen. Forskelle og ligheder mellem pro- og eukaryote cellers opbygning og endosymbiont-teorien gennemgås. Cellulære processer og membranprocesser undersøges.
Der arbejdes med bakteriespredning og betydningen af hygiejne samt hæmning af bakterier med antibiotika og antibakterielle fødevarer.
Bakterievækst og betydning af plasmider og bakteriofager for bakteriers evolution.
Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation og mutationer
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Øvelser:
Hæmning af bakterier med antibiotika og antibakterielle fødevarer
Bakteriespredning og hygiejne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bakteriespredning og hygiejne
|
03-05-2025
|
Bakteriespredning og hygiejne
|
03-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Opsamling
Opsamling af og supplementer til årets forløb og emner. I opsamlingen har vi som supplement til årets øvrige forløb arbejdet med udvikling af øjet og øjets funktion samt et kort emne om cystisk fibrose og de multifunktionelle komplikationer en lille genetisk fejl kan give i kroppen.
Desuden præsenteres årets eksamensopgaver uden bilag og en introduktion til hvordan eksamen foregår.
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og mutationer
Enzymer: funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer og nervesystem
Øvelser:
Dissektion af øje
Dissektion af gris
Cystisk fibrose (teoretisk øvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451424",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451424",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451424"
}