Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Martin Freiberg
|
Hold
|
2024 2g3g inC (2g3g inC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Du er innovativ
Indledende forløb, hvor det at være innovativ afdækkes. Undervisningen følger FAR modellen - altså forstå, anvende og reflektere. Innovationsudfordringen har udgangspunkt omkring værdiskabelse af genbrugte tekstiler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Du skaber værdi
Forløb, der som hovedtema har værdi og skabelsen af værdi for kunder og virksomheder. Der er fokus på forretningsmodellen som udgangspunkt for værdiskabelsen via forretningsmodels-innovation. I forstå-delen af forløbet arbejdes der på skabelsen af et fundament af begreber til værdiskabelse. I anvendelsesdelen af forløbet arbejdes med en innovationsudfordring, hvor der i grupper laves forretningsmodels-innovation på en lokal virksomhed efter eget valg. Løsningerne præsenteres afslutningsvis for virksomhederne med afsluttende diskussion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Du ser muligheder
Formålet med innovationsforløbet Du ser muligheder er at give eleverne mulighed for at anskue et behov eller en problematik fra flere vinkler. Eleverne får desuden indblik i diffusionsteori og har mulighed for at bygge egne erfaringer ind i denne. I anvendelsesdelen af forløbet arbejdes med en innovationsudfordring, hvor der i grupper tages kontakt til en lokal idrætsforening for at gennemføre et projekt, der kan få flere medlemmer til foreningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Du starter op
Formålet med forløbet er at give eleverne mulighed for, i rammerne af uddannelsessystemet og med afsæt i innovationsteori og modeller at prøve kræfter med at realisere egne idéer til værdiskabelse. I forståfasen er der fokus på idegenerering, finansiering af innovationsforløbet og ligeledes analyse af en virksomheds konkurrencesituation. I anvendelsesdelen af forløbet er der fokus på opstart af en virksomhed. Det er ikke målet, at eleverne reelt starter en virksomhed, men forberede en mulig opstart.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451629",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451629",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451629"
}