Holdet 2024 2h inC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Martin Freiberg
Hold 2024 2h inC (2h inC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Du er innovativ
Titel 2 Du skaber værdi
Titel 3 Du ser muligheder
Titel 4 Du starter op

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Du er innovativ

Indledende forløb, hvor det at være innovativ afdækkes. Undervisningen følger FAR modellen - altså forstå, anvende og reflektere. Innovationsudfordringen har udgangspunkt omkring værdiskabelse af genbrugte tekstiler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Du skaber værdi

Forløb, der som hovedtema har værdi og skabelsen af værdi for kunder og virksomheder. Der er fokus på forretningsmodellen som udgangspunkt for værdiskabelsen via forretningsmodels-innovation. I forstå-delen af forløbet arbejdes der på skabelsen af et fundament af begreber til værdiskabelse. I anvendelsesdelen af forløbet arbejdes med en innovationsudfordring, hvor der i grupper laves forretningsmodels-innovation på en lokal virksomhed efter eget valg. Løsningerne præsenteres afslutningsvis for virksomhederne med afsluttende diskussion.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Du ser muligheder

Formålet med innovationsforløbet Du ser muligheder er at give eleverne mulighed for at anskue et behov eller en problematik fra flere vinkler. Eleverne får desuden indblik i diffusionsteori og har mulighed for at bygge egne erfaringer ind i denne. I anvendelsesdelen af forløbet arbejdes med en innovationsudfordring, hvor der i grupper tages kontakt til en lokal idrætsforening for at gennemføre et projekt, der kan få flere medlemmer til foreningen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Du starter op

Formålet med forløbet er at give eleverne mulighed for, i rammerne af uddannelsessystemet og med afsæt i innovationsteori og modeller at prøve kræfter med at realisere egne idéer til værdiskabelse. I forståfasen er der fokus på idegenerering, finansiering af innovationsforløbet og ligeledes analyse af en virksomheds konkurrencesituation. I anvendelsesdelen af forløbet er der fokus på opstart af en virksomhed. Det er ikke målet, at eleverne reelt starter en virksomhed, men forberede en mulig opstart.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer