Holdet 2024 3g PsB/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Amina Olander Lap
Hold 2024 3g PsB/2 (3g PsB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Presset ungdom
Titel 2 Retspsykologi
Titel 3 Kærlighed i kaos
Titel 4 Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Presset ungdom

I dette tema har vi arbejdet med ungdom som livsperiode, herunder de udfordringer unge kan opleve i det senmoderne samfund når de udfordres af mange valgmuligheder og højre krav i blandt andet uddannelsessystemet. Vi har desuden set på hvordan unge kan cope med disse udfordringer, herunder i hvilken grad stigningerne i unge der diagnosticeres med stress og angst er udtryk for en udbredt mistrivsel.


Psykologiens veje:
o En flodbølge af muligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=5425
o Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=5424
o Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer: https://psykveje.systime.dk/?id=5573
o Nervøse tilstande: https://psykveje.systime.dk/?id=5615
o Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5806
o Social-kognitiv læringsteori: https://psykveje.systime.dk/?id=5809
o Fra ydre kontrol til selvkontrol: https://psykveje.systime.dk/?id=5096

Øvrige tekster:
o Astrup, Elisabeth: ”Faktisk er kun få af os curlingforældre”, Politiken, 26. maj 2018
o Dørge, Henrik: ”Vildfarelse: Alarmen afblæst”, Weekendavisen, 16. aug. 2024.
o Hansen, Stine: ”Gymnasieelev var presset helt ud over kanten – fandt hjælpen et uventet sted”, tv2.dk, 6. aug. 2023
o Justesen, Mads Hjermind (mfl.): ”Den mentale mistrivsel har aldrig været større”, Politiken Sektion, 6. februar 2024  
o KL: ”Udsatte børn – nøgletal 2020.

Dokumentarprogrammer:
o Alexander er en fiasko, DR3, 2021
o Klub Kranium, DR1, 2021
o Fanget af Angst (2), DR3, 2018
o Presset ungdom, TV2, 2023.

Omfang: 39 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retspsykologi

I dette tema har vi arbejdet med fokus på retspsykologi, herunder forskellige typer kriminelle (udviklingshæmmede, psykisk syge, psykopater og "almindelige" kriminelle). Vi har set på faktorer som social arv, intelligens, omsorgssvigt og personlighedsforstyrrelser, køn samt gruppedynamikker for at forstå hvorfor nogle mennesker begår kriminalitet, samt hvorfor samfundet dømmer gerningsmænd til forskellige sanktioner. Vi har desuden set på bandekriminalitet og unges vej ind og ud af kriminalitet.

Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.

Supplerende stof: Retspsykologi

Litteratur:
Psykologiens Veje e-bog. Systime 2023
o 15. Intelligens: https://psykveje.systime.dk/?id=5331
o Én intelligens: https://psykveje.systime.dk/?id=5351
o 21. Socialpsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5500
o Gruppepres og social kontrol: https://psykveje.systime.dk/?id=5535
o Intergruppekonflikter: https://psykveje.systime.dk/?id=5500

PsykB, Magnus Riisager (red.), Frydenlund 2023.
o Morell, Mette: Retspsykologi, s. 309-310, 312-313, 315-316, 320-323, 328, 330-336, 352-363.

Artikler:
• Herschend, Sofie Synnøve: ”7 afgørende faktorer: Disse børn har størst risiko for at blive ungdomskriminelle”, tv2.dk, 15. nov. 2016.
• Hoffmann, Thomas: ”Professorer: Bande-uro kan bremses med åndedrætsøvelser”, Videnskab.dk, 8. aug. 2017.
• Rørbæk, Maria: ”I lære som gangster”, Socialpaedagogen.dk, august 2012.
• Westersø, Rikke Struck: ”Sådan blev Brønderslev-faren et monster”, B.T., 12. juli 2011, Opdateret 16. september 2012

Dokumentarprogrammer:
• Kriminelt (4): Farvel til bandelivet, DR1, 2020
• De særligt farlige (1), DR1 2022
• Hvorfor bliver man psykopat?, DR2 2020
• Gang girls, DR3 2018
• Når mænd slår kvinder ihjel (2)
• Kriminelt (5): For syg til fængsel, DR1 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kærlighed i kaos

I dette tema har vi haft fokus på familier som oplever udfordringer med psykisk sygdom hos de voksne eller børnene. Vi har set generelt på kærlighed og parforhold, samt kommunikation og kriser.
Vi har desuden set på de særlige udfordringer familier kan opleves i forbindelse med diagnoserne PTSD hos en forældre eller ADHD hos forældre og/eller børn. I den forbindelse har vi desuden set på hvordan det kan påvirke børnene, hvis ikke forældrene lykkes med at håndtere konflikter og skabe trygge rammer – herunder mulighed for en tryg tilknytning.


Kernestof:
Socialpsykologi – interpersonel kommunikation

Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, og kultur
– omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens.

Kognition og læring – psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse

Personlighed og identitet – individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping.

Psykologisk metode – undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse

Supplerende stof:
Klinisk psykologi, børne- og familiepsykologi.

Litteratur:
Larsen, Ole Schultz: ”Psykologiens veje” e-bog, Systime 2024
• Kærlighedens tre komponenter: https://psykveje.systime.dk/?id=5474
• Den operante betingning: https://psykveje.systime.dk/?id=5161#c11344
• Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043#c13974
• Kærlighed og forelskelse er ren kemi: https://psykveje.systime.dk/?id=5472
• Kriser: https://psykveje.systime.dk/?id=5590
• Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5806
Lap, Amina: Kærlighed og tilknytning, i Magnus Riisager: ”PsykB”, Frydenlund 2023.
• Tilknytning I voksenlivet
• Romantisk kærlighed
Lap, Amina: Materiale under udarbejdelse (2045-25)
• Kommunikation
Psykiatrifonden:
• ADHD: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/adhd
• PTSD: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/ptsd

Artikler:
• Psykiatrifonden: ”Børns psykiatriske diagnoser har store konsekvenser for både børn og forældre”,  2023.
• Svendsen, Daniel Lingren, Katharina Andersen & Bjarke Bech Feldt: ”Soldater bliver syge, når deres moral kommer under pres: Dårlig samvittighed gnaver stadig i Thomas Walther”, , Dr.dk, 2. okt. 2024
• Sørensen, Sola Kruchov: ”Svandis har tre børn med PTSD-ramte Piet”, DR.dk, 19. jan. 2020.
• Truelsen, Marie-Louise: ”Tommys søn har ADHD: Jeg blev fuldstændig bange for at være far over for ham”, alt.dk, 14. jan. 2016.

Dokumentarer:
• Sundhedsmagasinet: ADHD, DR1 2017
• Far, mor og ADHD (1), DR1 2016
• Far, mor og ADHD (2) DR1 2016
• Livvagten, der fik PTSD, TV2 2018
• Vores krig – en kærlighedshistorie, DR1 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det gode liv

I dette tema har vi indledningsvist set på tænkningens udvikling hos børn, herunder betydningen af kultur og uddannelse. Vi har herefter set på motivation og lykke, herunder forskellige former for lykke samt faktorer der kan bidrage til eller hindre lykke, herunder personlighedsmæssige faktorer, socialisering og strukturelle forhold. Vi har også set på hvordan man kan påvirke sin egen eller andres lykke, herunder via adfærdsdesign og holdningsændringer. Afslutningsvist har vi set på betydningen af autoritarianisme, ekstremisme og religion i forhold til oplevelsen af meningsfuldhed og lykke. Undervejs har vi desuden gennemført en undersøgelse.

Litteratur:
· Andersen, Birgit: ”Lykke og mening” i Religion og psykologi, Systime e-bog 2025.
· Ask, Sten: ”Venlighed gør os syv gange lykkeligere end penge viser den omfattende World Happiness Report”, Nyhedscentrum, 24. mar. 2025
· Gøtzsche-Astrup, Oluf: ” Autoritarianisme” I Radikalisering og ekstremisme – samfundsfaglige og psykologiske perspektiver, Systime 2024
· Lap, Amina: ”Holdninger”, materiale under udarbejdelse, 2025.
· Larsen, Ole Schultz: ”Lav en undersøgelse” i Psykologiske feltundersøgelser, Systime 2016, s. 5 - 10
· Larsen, Ole Schultz: ”Psykologiens veje” (e-bog), Systime 2025
· Tænkningens udvikling: https://psykveje.systime.dk/?id=5242&L=0
· Den senso-motoriske fase (0-2 år): https://psykveje.systime.dk/?id=5274
· Den præ-operationelle fase (2-6 år): https://psykveje.systime.dk/?id=5273
· Den konkret-operationelle fase (6-12 år): https://psykveje.systime.dk/?id=5272
· Den abstrakt-operationelle fase (12 år-): https://psykveje.systime.dk/?id=5271
· Kritik af Piaget: https://psykveje.systime.dk/?id=5270
· Den humanistiske psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5386
· Højdepunktsoplevelser og flow: https://psykveje.systime.dk/?id=5384&L=0
· Møller, Ann-Sophie Greve: ”Forskning: Livet er mest ulykkeligt, når man er 47,2 år”, Kristeligt-Dagblad.dk, 14. februar 2020.
· Riisager, Magnus, ”Det gode liv” i ”PsykB”, Frydenlind 2023
· Positiv psykologi
· Hindringer for det gode liv
· Hvordan adfærdsdesign kan hjælpe med at give folk bedre liv
· Thygesen, Mathias Tøttrup & Christopher Kehlet Ebbrecht, Radikalisering og ekstremisme – samfundsfaglige og psykologiske perspektiver, Systime 2024

Artikler:
· Bjerge, Rikke Sun Mi: ”Henrik er ved at miste alt i sin kamp for dyrene: 'Det er ikke opskriften på et lykkeligt liv'”,  DR.dk, 7. okt. 2019
· Bruun, Tine: ”Interview: 'Vi gør hvad vi kan for at slå dem ihjel'”, Information, 12. dec. 2009
· Eggert, Morten: ” Jeg får et adrenalin-kick”, Urban, 11. januar 2010.
· TUBA: ”Brevkassespørgsmål til TUBA”

Omfang: 55 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer