Holdet 2024 psC/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Winni Andersen
Hold 2024 psC/1 (2g3g psC/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1:  Ondskab
Titel 2 Tema 2: Kærlighed fra barn til voksen
Titel 3 Tema 3 Ungdom under pres

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Ondskab

Tema 1: Ondskab

Fokus:
Forløbet undersøger den overordnede problemstilling ”Hvorfor begår mennesker onde handlinger?”. Forløbets formål er at give eleverne indsigt i centrale psykologiske teorier, eksperimenter og undersøgelser, der kan belyse mekanismer, som påvirker individers tanker, følelser, holdninger og handlinger i gruppesammenhænge, samt de mekanismer, hvorved individet selv påvirker gruppen og egen adfærd.

Kernestof: Socialpsykologi

Materiale

Svendsen: ”Det onde som frihed”, Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" kapitel 24 (ibog), Id p5627
Bandura: ”Moralsk frakobling”, Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" kapitel 24 (ibog), Id p5628
Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" (ibog) Kapitel 21 Socialpsykologi
• To perspektiver Id p5500,
• Le Bon Id p5537,
• Gruppetyper Id p5536,
• Asch, Janis, Stoner, Sunstein og mobning Id p5535
• Sherifs Robbers Cave Id c13135,
• Sjølunds uformelle standard roller Id c12408,
• Uformelle arbejdsroller Id c12406,
• Holdninger Id p5531
Goldberg ”Opvækstens betydning”, Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" (ibog), Id p5633
Simon Baron Cohen: ”Fravær af empati”, Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" (ibog) Id p5632
Gottfredson &Hirschi.”Fravær af selvkontrol”, Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" (ibog) Id p5631.
Milgram ”Lydighedens dilemma”, Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" (ibog) Id p5630)
”Zimbardo og virkelighedens fængsel”, Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje" (ibog) Id p5629

"Forråelsen ramte også mig", Politiken 15. maj 2004
"Jeg var med til at mobbe min kollega"
Höss "Kommandant i Auschwitz", Gyldendal 2004
"Ydmyget under gymnasieritual", Nyheder 1. september 2018
"Herluftsholms hemmeligheder", TV 2 dokumtar 2022
"Den menneskelige zoo" 2, DR 1 dokumentar 2008
"Ondskab, forskning på kanten" 1, DR 2 dokumentar 2011

I alt ca. 62 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2: Kærlighed fra barn til voksen

Temaet undersøger betydningen af kærlighedsrelationer igennem livet på godt og ondt. Med udgangspunkt i problemstillingen "hvad betyder kærlighedsrelationer for individet, og hvilke konsekvenser kan problematiske relationer få" undersøges centrale psykologiske begreber, teorier, eksperimenter og undersøgelser fra de forskellige kernestofområder. Formålet er at belyse, hvad der skal til for at opnå gode kærlighedsrelationer - både hos børn og voksne - og hvad der er på spil, når kærlighedsrelationer ikke går godt.

Materiale:

Ole Schultz Larsen "Psykologiens Veje", Systime i-bog
p 5666 kapitel 5 om medfødte forskelle
p 5043 - 5049 kapitel 6 om Stern, Bowlby og Ainsworth
p 5098, 5128-5133, 5123 kap. 8. om tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt (Bowlby, Spitz, Harlow, Rutter og Killén)
p 5165, p5190, p5189, p5188, p5187, p5186 kapitel 10 om opdragelse
p 5478 kapitel 15 om tilknytning i parforhold Hazan & Shaver
p 5448 kapitel 20 om transaktionsanalyse

Gyldendals Psykologihåndbog (2005) s. 53-57 (Winnicott)

"Min far døde af druk", Ekstra Bladet 1. april 2010
"Er du mors lille dreng", TV 2 dokumentar
"Blodets Bånd", dokumentar 2013
"Den perfekte Opdragelse, TV 2 dokumentar 2017
"Parterapi - elsker du mig stadig?" ,  DR1 dokumentar 2021, uddrag afsmit 1
"Why You Will Marry the Wrong Person | Alain de Botton"
https://www.youtube.com/watch?v=DCS6t6NUAGQ&t=675s
"The IKEA Effect, by Dan Ariely."
https://www.youtube.com/watch?v=jkaWYKlnli0&t=126s


Eksamenstræning:
Ikke alene med ensom, Samvirke 2005
Anbragte børn trives i skolen og vil gerne uddanne sig. 1. februar 2017 SFI Nyheder

I alt ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 3 Ungdom under pres

Fokus:
Temaet undersøger, hvorfor ungdommen i dag føler sig presset som aldrig før. Med ud-gangspunkt i problemstillingen ”hvilke udfordringer står ungdommen overfor i dag?” undersøges centrale psykologiske begreber, teorier, eksperimenter og undersøgelser fra de forskellige kernestofområder. Formålet er at belyse hvilke tendenser, der kan forklare den øgede mistrivsel, i hvilket omfang og på hvilken måde mistrivslen udspiller sig, og endelig hvordan udfordringerne kan håndteres psykologisk og eksistentielt. Formålet med forløbet er også at give eleverne kendskab til centrale teorier om identitetsdannelse, læring og motivation. Der fokuseres især på Erikson, Bourdieu, Giddens, Gergen, Sartre, Deci & Ryan, Dweck, Skinner og Bandura.

Materiale:

Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje" (ibog)
Stress og coping Id, p5559, p5574, p5573, p5806 fra kapitel 23
Kapital og habitus Id p5423 (2,1)  fra kapitel 19
Hvad er identitet? Id p5422 (1,1) fra kapitel 19
Sociale arenaer Id p5419 (0,4) fra kapitel 19
Den narcissistiske ungdom Id p5416 (1) fra kapitel 19
Unge i konkurrencestaten Id p5414 (1,3) fra kapitel 19
Tre socialkarakterer Id p5415 (2,7) fra kapitel 19
Eksistenspsykologi  - Sartre Id p5390 (5.1) fra kapitel fra kapitel 17
Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori Id p5135, p5163, p5162, p5161, p5157, p5809 fra kapitel 9

Dorte Ågard: "Motivation" (2015), s. 20-28, 42-45, 49-51 (Deci & Ryan, Dweck)


Tv- udsendelser:
Presset ungdom, afsnit 1 (TV 2 2023)
Årgang 0, sæson 16, afsnit 4 (TV2 2017)
Limbo - når sabbatår er fucked, afsnit 1 (DR 3 2019)


Ialt ca. 58 sider






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer