Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Rebecca Fischer Stenhøj
|
Hold
|
2024 SaB/2h3h (2h3h SaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Magt og medier
Forløbet har taget udgangspunkt i magtbegreber, og der er arbejdet med mediernes magt, udvikling og deres rolle i demokratiet. Der er desuden arbejdet med mediernes betydning for identitetsdannelsen. Der er udarbejdet mindre undersøgelse med selvstændig indsamling af empiri.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Anvendt materiale:
Bülow, Morten (red.): SamfNu B, Systime, 2024: kap. 5 og 6
Supplerende stof:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/den-danske-magtelite-bestaar-af-423-mennesker-primaert-maend/
https://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-24-lykketoft-revser-cameron-en-fejl-at-lade-folket-bestemme
"Putins indoktrinering af Rusland"
- samt nedenstående supplerende materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Valg
Forløbet har taget udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg. Der er arbejdet med det amerikanske politiske system, valgsystem og partier og perspektiveret til danske forhold.
Der er i forløbet lagt særligt vægt på vælgeradfærd i både en amerikansk og en dansk kontekst, og der er udarbejdet et projekt med egen empirisk undersøgelse af vælgeradfærd i Danmark.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale:
Kernestof:
Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen: USA's udfordringer, Forlaget Columbus, 4. udgave, 2024, pp 292, 293, 294, 249, 300, 305 (iBog)
Bülow, Morten (red.): SamfNu B, Systime, 2024 (iBog), kap. 3
Supplerende stof:
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/harris-vs-trump-2024
https://edition.cnn.com/election/2024/exit-polls/national-results/general/president/0?fbclid=IwY2xjawGgDIdleHRuA2FlbQIxMQABHR1SOPwkySbLyR-9lW-uyeyJc7M6mAFaHNxH_VJSLk2BZW516qkfk-BtGA_aem_X3PoemLvD2wYopEUykAFHA
https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-er-positive-efter-omstridt-samtale-men-en-var-den-det-vaerste-han-har-oplevet
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kriminalitet og straf
I kriminalitetsforløbet er der lagt vægt på årsager til kriminalitet og syn på bekæmpelse heraf. Holdet har været på besøg i retten i Hjørring, hvor vi har overværet en sag om bl.a. vold og salg af euforiserende stoffer. Der er udarbejdet synopsis.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale:
Viskum, Bjarne: Kriminalitet og straf, Systime, 2025 (iBog), kap. 1, 2, 3, 4, 5 og 6
Bülow, Morten (red.): SamfNU B, Systime, 2025 (iBog), afsnit 1.1, 1.3
Supplerende materiale:
Dokumentar: "Født til fængsel?" TV2, 2017, 1. afsnit
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-11-15-7-afgoerende-faktorer-disse-boern-har-stoerst-risiko-for-at-blive-ungdomskriminelle
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-11-15-7-afgoerende-faktorer-disse-boern-har-stoerst-risiko-for-at-blive-ungdomskriminelle
https://klassesamfund.dk/dataunivers/kriminalitet-kriminalitet-blandt-unge-og-mindreaarige
https://www.dr.dk/nyheder/politik/vanopslagh-taler-om-kokain-salg-fra-apoteker-og-legalisering-af-narkotika
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstaten under pres
Forløb om den danske velfærdsstats kendetegn, udfordringer og mulige løsninger herpå. Der er perspektiveret til andre velfærdsmodeller. I forbindelse med velfærdsstatens økonomiske udfordringer er der arbejdet med økonomiske sammenhænge og politikker.
Falige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Faglige mål:
Sociologi
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Metode
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale:
Bjørnstrup, Victor: Velfærdsstaten under pres, forlaget Columbus, 2025 (iBog), afsnit 1.4, 1.5, 1.9
Bülow, Morten (red.): SamfNU B, systime, 2025 (iBog), afsnit 7.1, 7.2, 7.3, 3.4.2, 8.2, 8.3, kap. 9
Boserup, Oliver Skov et al: Samf på B, Forlaget Columbus, 2025 (iBog), afsnit 7.4,7.5 og 7.6
Supplerende materiale:
Jørgensen, Andreas Pinstrup: "Kronik: En velfærdsskeptikers bekendelser", politiken.dk, 19/2 2015
https://www.dst.dk/Site/Dst/SingleFiles/GetArchiveFile.aspx?fi=arbejde-loen-og-indkomst&fo=gini_2--pdf&ext=%7B2
https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-er-ikke-faerdig-med-tale-om-danskernes-arbejdsmoral-jeg-forstaar
https://globalis.dk/tema/fattigdom/fattigdom
https://www.ae.dk/fattigdom
https://www.youtube.com/watch?v=cotK_f6iCWU
Dokumentar: "Storbritanniens fattigste børn", DR2, 2020
Dokumentar: "Alev Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager, DR2, 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451978",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451978",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451978"
}