Holdet 2024 SaB/2h3h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Rebecca Fischer Stenhøj
Hold 2024 SaB/2h3h (2h3h SaB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Magt og medier
Titel 2 Valg
Titel 3 Kriminalitet og straf
Titel 4 Velfærdsstaten under pres

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Magt og medier

Forløbet har taget udgangspunkt i magtbegreber, og der er arbejdet med mediernes magt, udvikling og deres rolle i demokratiet. Der er desuden arbejdet med mediernes betydning for identitetsdannelsen.  Der er udarbejdet mindre undersøgelse med selvstændig indsamling af empiri.

Faglige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Anvendt materiale:

Bülow, Morten (red.): SamfNu B, Systime, 2024: kap. 5 og 6

Supplerende stof:

https://videnskab.dk/kultur-samfund/den-danske-magtelite-bestaar-af-423-mennesker-primaert-maend/

https://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-24-lykketoft-revser-cameron-en-fejl-at-lade-folket-bestemme

"Putins indoktrinering af Rusland"

- samt nedenstående supplerende materiale




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Valg

Forløbet har taget udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg. Der er arbejdet med det amerikanske politiske system, valgsystem og partier og perspektiveret til danske forhold.
Der er i forløbet lagt særligt vægt på vælgeradfærd i både en amerikansk og en dansk kontekst, og der er udarbejdet et projekt med egen empirisk undersøgelse af vælgeradfærd i Danmark.


Faglige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale:

Kernestof:
Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen: USA's udfordringer, Forlaget Columbus, 4. udgave, 2024, pp 292, 293, 294, 249, 300, 305 (iBog)

Bülow, Morten (red.): SamfNu B, Systime, 2024 (iBog), kap. 3




Supplerende stof:

https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/harris-vs-trump-2024

https://edition.cnn.com/election/2024/exit-polls/national-results/general/president/0?fbclid=IwY2xjawGgDIdleHRuA2FlbQIxMQABHR1SOPwkySbLyR-9lW-uyeyJc7M6mAFaHNxH_VJSLk2BZW516qkfk-BtGA_aem_X3PoemLvD2wYopEUykAFHA

https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-er-positive-efter-omstridt-samtale-men-en-var-den-det-vaerste-han-har-oplevet
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kriminalitet og straf

I kriminalitetsforløbet er der lagt vægt på årsager til kriminalitet og syn på bekæmpelse heraf. Holdet har været på besøg i retten i Hjørring, hvor vi har overværet en sag om bl.a. vold og salg af euforiserende stoffer. Der er udarbejdet synopsis.


Faglige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Materiale:

Viskum, Bjarne: Kriminalitet og straf, Systime, 2025 (iBog), kap. 1, 2, 3, 4, 5 og 6
Bülow, Morten (red.): SamfNU B, Systime, 2025 (iBog), afsnit 1.1, 1.3

Supplerende materiale:

Dokumentar: "Født til fængsel?" TV2, 2017, 1. afsnit

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-11-15-7-afgoerende-faktorer-disse-boern-har-stoerst-risiko-for-at-blive-ungdomskriminelle

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-11-15-7-afgoerende-faktorer-disse-boern-har-stoerst-risiko-for-at-blive-ungdomskriminelle

https://klassesamfund.dk/dataunivers/kriminalitet-kriminalitet-blandt-unge-og-mindreaarige

https://www.dr.dk/nyheder/politik/vanopslagh-taler-om-kokain-salg-fra-apoteker-og-legalisering-af-narkotika



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstaten under pres

Forløb om den danske velfærdsstats kendetegn, udfordringer og mulige løsninger herpå. Der er perspektiveret til andre velfærdsmodeller. I forbindelse med velfærdsstatens økonomiske udfordringer er der arbejdet med økonomiske sammenhænge og politikker.


Falige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Faglige mål:

Sociologi

- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene


Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Metode
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale:

Bjørnstrup, Victor: Velfærdsstaten under pres, forlaget Columbus, 2025 (iBog), afsnit 1.4,  1.5, 1.9

Bülow, Morten (red.): SamfNU B, systime, 2025 (iBog), afsnit 7.1, 7.2, 7.3, 3.4.2, 8.2, 8.3, kap. 9

Boserup, Oliver Skov et al: Samf på B, Forlaget Columbus, 2025 (iBog), afsnit 7.4,7.5 og 7.6

Supplerende materiale:

Jørgensen, Andreas Pinstrup: "Kronik: En velfærdsskeptikers bekendelser", politiken.dk, 19/2 2015

https://www.dst.dk/Site/Dst/SingleFiles/GetArchiveFile.aspx?fi=arbejde-loen-og-indkomst&fo=gini_2--pdf&ext=%7B2

https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-er-ikke-faerdig-med-tale-om-danskernes-arbejdsmoral-jeg-forstaar

https://globalis.dk/tema/fattigdom/fattigdom

https://www.ae.dk/fattigdom


https://www.youtube.com/watch?v=cotK_f6iCWU

Dokumentar: "Storbritanniens fattigste børn", DR2, 2020

Dokumentar: "Alev Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager, DR2, 2020


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer