Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Christina Bloch
|
Hold
|
2024 meC/3g ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske virkemidler
Præsentation af faget, fortalt om udstyr, fortalt om eksamen.
Uddelt grundbøger - Levende Billeder.
Arbejdet med frames, indstillinger, scener, sekvenser.
Set klip fra Tro håb og kærlighed samt Nikolaj og Julie og registreret indstillinger samt talt om klipperytme.
Downloadet redigeringsprogrammet DaVinci Resolve.
Har lavet Messengergruppe til deling af diverse.
Har læst om Perspektiver og Beskæring i grundbogen.
Har set Youtube-video: Beautiful E-shots
Har lavet fotoøvelse med perspektiver og beskæringer.
Har set diverse klip, som viser eksempler på forskellige perspektiver og beskæringer.
Har læst om Komposition i grundbogen.
Har set diverse klip, som viser:
Det gyldne snit
Fokusskift
Dybde
Linjer
Symmetri
Toskud
Treskud
Over the shoulder
Har lært om FEMO og set videoessay om dette.
Har lavet små FEMO-film, hvor principperne inkorporeres.
Har lært om 180 grader-reglen.
Har lært om kamerabevægelser og set klip om:
Tilt
Panorering
Travelling
Kran
Zoom
Satellit
Drone
Fokusskift
Vertigo
Swish Pan
Har lavet en filmeøvelse med demonstration af kamerabevægelser.
Har lavet filmeøvelse: To personer møder hinanden med brug af forskellige filmiske virkemidler, som er lært indtil videre.
Har læst om klipning i grundbogen.
Har set klip med eksempler på:
Kontinuitetsklipning, klip på bevægelse, klip på blikretning, shot reverse shot, montageklipning (etablerende og symbolsk), match cut, jump cut, pistolskud, krydsklipning, parallelklipning og elliptisk klipning.
Har set videoessay om Shot reverse shot (I Coen-brødrenes film)
Har set videoessay om klippeprocessen: How does an editor think and feel
Har lavet kameraøvelse med klip på bevægelse.
Har lært om lys og farver:
Low key
High Key
Naturligt lys
Modlys
Mættede farver
Lav farvemætning
Colourgrading
Har lært om lyd:
Asynkron (ikke-diegetisk) lyd
Synkron (diegetisk) lyd
Reallyd
Effektlyd
Underlægningsmusik
Parafraserende lyd
Kontrapunktisk lyd
Musikalsk ledemotiv
Subjektiv lyd
Dialog
Lydbro
Voice over / speak
Foley
Har set:
YouTube: What is Foley Sound
Youtube: The magic of making Sound
Interview med lyddesigner Peter Albrechtsen, DR: Peter er mester til at manipulere lyd: Alt på film er snyd og bedrag
Er blevet bevidst om en films mange lydlag og har set klip fra Dannys Dommedag opdelt i lydspor.
Har arbejdet med stilhed på film og effekten af stilhed. Har i denne forbindelse set videoessay: The sound of silence, Andreas Halskov.
Har brugt lydoptagere til at optage og sammensætte en uhyggelig stemning og har redigeret denne i DaVinci Resolve.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dramaturgi og fortælleforhold
Vi har arbejdet med, hvad der indgår i den gode fortælling, og eleverne har fået kendskab til begreberne:
Præmis
Tema
Plot
Orkestrering af karakterer
Hovedkarakter
Aktantmodellen - Modstander, hjælper, andre karakterfunktioner
Spænding og fremdrift: Konflikt, varsel, tidsfrist, forhindringer (ydre/indre), valg, suspense, surprise, set up, pay off
Historiens opbygning: Berettermodellen, treaktermodellen, plotpointmodellen
Der er set klip med eksempler på Surprise og Suspense samt Set Up og Pay Off.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotproduktion
Der arbejdes i grupper med at copycatte en oneminutefilm.
Eleverne skal efterligne filmen 1:1 så vidt muligt og træner således shot-to-shot, at være præcis med filmiske virkemidler, klipperytme, at aflure gode eksempler, planlægge filmproduktion, bruge kameraudstyr og redigere.
Produktionen klippes sammen i redigeringsprogrammet DaVinci Resolve.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
KRIMI - I fiktion og fakta
Der arbejdes med krimigenren - såvel i fiktion som fakta.
Forløbet "KRIMI - i fiktion og fakta" er et tematisk forløb, der opfylder kravene til et længere analytisk/teoretisk forløb inden for både fakta, fiktion og blandingsgenrer i mediefag C-niveau. Med afsæt i teorier om grundlæggende krimitræk og udvalgte detektivtyper vil vi analysere en række fiktions- og faktaproduktioner (film såvel som tv), der alle kan siges at have relation til krimigenren og samtidig lære noget om genrer og formattyper samt film og tv. Derudover arbejdes der med næranalyser af krimiserier og fremlæggelse af disse - og der anlægges tilmed et særligt fokus på titelsekvensen.
Der er læst/set:
Artikel: Detektiven - den evige outsider
TV!TV!TV! Om krimi, DR2, 2011
Om tv-serieformatet:
"Tv-serier og docusoaps" af Peter Harms Larsen (2003, i De levende billeders dramaturgi. Tv, s. 350-356)
OM OPBYGNINGEN AF DANSKE TV-SERIER
Video: Sådan opbygges en tv-serie: Kom bag optagelserne til Broen 2, dr.dk/tv
FILM NOIR
Om film Noir - Youtube
1. afsnit af tv-serien Edderkoppen (Ole Christian Madsen)
NORDIC NOIR
DR2, 2015: Nordic Noir - krimi i verdensklasse
Afsnit 1 + 2 af Broen sæson 1 er set og analyseret
DAVID FINCHER
Om David Fincher som auteur - Youtube
Peter Schepelern: Kvinden der forsvandt (Ekkofilm.dk)
Filmen GONE GIRL (David Fincher) er set og analyseret
OM SHERLOCK:
"Vi tror på Sherlock Holmes" (Jesper Olsen, 2014, Filmmagasinet Ekko)
"Doyle, Conan A" (Sidsel Sander Mittet, 2011, Litteratursiden)
TVÆRMEDIALITET
Watsons blog http://johnwatsonblog.co.uk
BBCs hjemmeside: https://www.bbc.co.uk/programmes/b018ttws
Afsnit 1, sæson 1 af tv-serien Sherlock er set og analyseret.
OM DOKUMENTAR
Granild og Wolfhagen: Af DOX, Lindhardt og Ringhof, 2016, s. 16-22, s. 33-44, s. 56-58 (om autenticitetsmarkører og dokumentartyper) (i alt 20 sider)
Ppt om True Crime lavet ud fra kilderne:
Thomas Enemark Lundtofte: "True Crime: Forbrydelse, fortælling og dom" (16:9, august 2016)
Frederik Dirks Gottlieb: "Skete det lige?! Når tv graver virkelighedens mordgåder op og sætter politiet på arbejde... igen" (dr.dk, 6. juni 2018)
OM TITELSEKVENSER
Uddrag af de korte medieformater, kapitlet om titelsekvenser, Maria Rebecca Holm Andersen og Henning Bøtner (Systime 2019)
Videoessay, Andreas Halskov: Indledningens Kunst - den moderne titelsekvens
Inden for true crime er der set og analyseret:
Drabet uden lig, tv2, 2018 - afsnit 1 + 2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Målgruppe, medieplatforme, distribution, tværmedia
Der er arbejdet med forståelse af målgruppe, medieplatforme, distribution og tværmedialitet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726452048",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726452048",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726452048"
}