Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Jan Johansen
|
Hold
|
2024 muC/2h (2h muC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema - rap
tema om rapmusik og hiphop kulturen
fokus på historie, kultur, analyse, mv.
Analyse af: LOC (undskyld)
pensum: rap - historie og analyse, systime, omfang ca. 50 sider
diverse ark - se onenote
sammenspil, node og rytmelære mv.
faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Musikudøvelse
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
kernestof: anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema - Klassisk musik
Et tema med fokus på klassisk musik - især især de tre "store" perioder - barok, wienerklassik og romantik. Historie, kultur, musikalske kendetegn mv.
Pensum - egne materialer, ca 30 sider
derudover arbejder vi med sang, sammenspil, nodelære mv.
faglige mål:
sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
kernestof:
kortere tekster med relation til kernestoffet. 1 Musikudøvelse et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema - soul
tema om Soul og James Brown
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Særligt studereret tema
Dette tema tager afsæt i nyere Pop-musik.
numre til analyse: Dua Lipa: dont start now + Charli xcx: femmebot
pensum: pop-teori og analyse (systime), uddrag af kap 2,3,4 + egne materialer + øvelser
kernestof:
grundlæggende musiklære og hørelære – et særligt studeret område – anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer – kortere tekster med relation til kernestoffet.
faglige mål:
identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726452144",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726452144",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726452144"
}