Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Edith Grøntved Jensen
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 "Odysseus - et helteideal"
Titel 2 "Det attiske drama" - "Antigoné"
Titel 3 "Arkitektur-græsk tempelarkitektur"
Titel 4 "Retorik"
Titel 5 "Filosofi"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 "Odysseus - et helteideal"

Odysseus – en heltetype (Homersøjle)

De olympiske guder, gudernes attributter, Prins Paris’ dom
- æblestriden,
menis, metrum, prooimion, epitet, patronymikon,
homerisk lignelse, formelvers, retoriske spørgsmål, flashback,
oikos, moira, gæstevenskabskonvention, gæstevensgave,
areté, timé, kleos, sofrosyne, nostos, polis,
de homeriske helteidealer, de romerske heltedyder
___________________________________________________

Basistekster
Epos

Græsk tekst:
Homers Odyssé, oversat af Otto Steen Due, Gyldendal,
Viborg 2010
Prooimion 1. sang v. 1-10
1. sang v. 11-220
5. sang v. 1-227
6. sang v. 1-331
9. sang v. 1-566

Romersk tekst:
Vergil: Aeneiden, oversat af Otto Steen Due
2. sang, v. 1-56
2. sang v. 254-303
2. sang v. 588-620
(den græske skurk Ulixes og den trojanske helt Aeneas)
i: Romersk antologi, Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen,
Museum Tusculanums Forlag, Københavns Universitet,
Gylling 2006, s. 105-106; s. 108-109;
s. 116-117; s. 126-127
Perspektivmateriale
Filmen: Troy (2004), Wolfgang Petersen (f. 1941)
”Det homeriske heltekompleks”:
i: Træhesten, Fra Odysseus til Sokrates, Keld Zeruneith,
Gyldendal, Viborg 2004, s. 47-55

Baggrundslitteratur:
Græsk mytologi, Leo Hjortsø, Gyldendal, Haslev 1980,
s. 86-92
Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen,
Jens R. Poulsen, Systime, Viborg 2012: ”Epos”, s. 11-30;
s. 31-37

Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 "Det attiske drama" - "Antigoné"

”Antigoné” – et attisk drama: den tragiske heltinde


De store Dionysier, Dionysosteatret i Athen, skene,
proskenion, orkestra, téatron,tragediens dele,
Kreon som landsfader, miasma, moira, tyké,
hybris og nemesis, Aristotles’ dramateori,
mimesis, mytos og etos, peripeti, anagnorisis,
eleos og fobos, katarsis
De to udsagn på Apollons tempel i Delphi:
”Kend dig selv” og ”Intet til overmål”,
skyld og skæbne, den tragiske heltinde,
det politiske ansvar, familiens ære og
den religiøse forpligtigelse, magt og oprør,
fysis og nomos, samvittighed og samfundets love,
det eksistentielle valg
_____________________________________________
Basistekst

Græsk tekst: Attisk drama
Antigone, Sofokles, oversat af Otto Steen Due,
Aarhus Universitetsforlag, Gylling 2004

Prologos v. 1-99
1. epeisodion v. 155-331
2. epeisodion v. 377-581
3. epeisodion v. 627-780
3. stasimon v. 877-882
4. epeisodion v. 883-943
5. epeisodion v. 988-1114
6. epeisodion v. 1155-1256
Kommos - Exodos v. 1257-1352

Perspektivmateriale
Filmen: Sophie Scholl, - de sidste dage (2005),
Marc Rothemund (f. 1968)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/sophie
-scholl-de-sidste-dage-0?sub-page=118787
https://www.tyskforlaget.dk/sophiescholl/schollvorwort.html

Baggrundslitteratur:
Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen,
Jens Refslund Poulsen, Systime, Viborg 2012,
”Drama”, s. 101-108; ”Sofokles”, s. 109-110;
”Aristoteles’ dramateori”, s. 115-116,
”Mennesket – i lykke og ulykke”, s. 69-71

”Til indføring”, ”Oplysninger” og ”Struktur”: Antigone,
Sofokles, overs. af Otto Foss, Hans Reitzels
Forlag 1977, s. 83-96

”Sofokles’ Antigone” af Bodil Due: i: Antigone, Sofokles,
oversat af Otto Steen Due, Aarhus Universitetsforlag,
Gylling 2004, s. 7-11

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 "Arkitektur-græsk tempelarkitektur"

Arkitektur - græsk tempelarkitektur

Tempelgrundplaner, grundtyper, peristyl, dorisk og jonisk stil,
søjleskaft, kapitæl, arkitrav, frise, metoper, gavlfelter, gavlskulpturer,
Perikles, det periklæiske byggeprogram, Parthenon, Fidias,
den korintiske søjleorden, Vitruvius, symmetri, porticus,
tympanon, pilastre, segmentbuer, Renæssance, Klassicisme
______________________________________________________________
  Basisstof
  Et græsk teater: ”Teatret i Epidauros”
  i: Oldtidens Grækenland, Græske billeder, Johan Bender,
  Bodil B. Rasmussen, Munksgaard,  København 1981, Planche I
  
  Græsk tempelarkitektur
  Delfi: Athenernes Skatkammer
  Athen: på ”Agoraen”: Hefaisteion og
              på ”Akropolis”: Propylæerne, Athene-Nike-templet,
                    Parthenon og Erechteieon
  Romersk tempelarkitektur-teori
  Vitruvius: i: Antikkens Arkitektur og dens efterliv, Johnny Thiedecke,
   Pantheon, Skive 2008,  ”Menneskets og templets symmetri”, s. 16;
  ”Eksempler på beregning af et tempels rette proportioner”, s. 17;
  ”Inspiration af de tre søjleordener ifølge Vitruvius”, s. 30
  Romersk arkitektur
  Maison Carrée (Nîmes / Frankrig) ca. 20 f.Kr.
  Colosseum (Rom / Italien) 70-80 e.Kr.
  Pantheon (Rom / Italien) 120 e.Kr.

  Perspektivmonumenter
  Nyere monumeter
  Renæssance
  Villa Rotonda (Vicenza / Italien) 1566 e.Kr.
  Klassicisme
  Harsdorrfs Hus (København / DK) 1780 e.Kr.
  
  Baggrundslitteratur og –materiale:
  Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, B. Andreasen, J. R. Poulsen,
  Systime, Viborg 2012,  ”Perserkrigene 490-479 f.Kr.”, s. 62-65;
  ”Højklassisk tid 450-400 f.Kr.”, s. 129-135
  Parthenon af Susan Woodford, Systime, Viborg 1985, s. 4-15
  Kunsten at se på monumenter, Fundamentet, M. Kluge, M. Holm,
  Systime 2022, s. 72-73, s. 74-91, s. 109, s. 116, s. 134-135,
   s. 154-155, s. 160-164
  Antikkens Arkitektur og dens efterliv, Johnny Thiedecke, Pantheon,
  Skive 2008, ”Dorisk og jonisk orden”, s. 14, ”Romersk arkitektur”, s. 36,
  ”Renæssancen og antikken”, s. 63,  ”Klassicismen og antikken”, s. 76


Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 "Retorik"

"Retorik"

Det retoriske system, talegenrer, talens dele,
stilistiske/sproglige virkemidler,
talerens opgave, Aristoteles: de tre bevismidler:
ethos, pathos og logos,
En retstale: refutatio, confirmatio, Lysias: etopoiia, safeneia,
En lejlighedstale: ros og ris/kritik, Perikles: demokrati,
frihed, lighed for loven,
areté, kléos, timé
En politisk tale: nytte, sikkerhed og ære,
V. Zelenskyj som retoriker
__________________________________________________

Basistekster

Græske taler
En retstale
”Forsvarstale mod Simon”: i: "Lysias’ taler", oversat af
Mogens Herman Hansen,
Museum Tusculanums Forlag, Viborg 1984, s. 37-46
”Kommentar til forsvarstalen mod Simon”: "Lysias’ taler",
oversat af Mogens Herman Hansen,
Museum Tusculanums Forlag, Viborg 1984,
s. 102-105

En lejlighedstale
”Perikles’ gravtale” (Thykudid), oversat af
Mogens Herman Hansen,
"Kilder til demokratiet", Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck,
1994, Kap. 34-46 (linje 1-210)
www.oldportalen.Gyldendal.dk

Romersk taleteori
[CICERO], Retorik til Herennius, oversat af Søren Hindsholm,
Gyldendal, København 1998,
”Stofsamling til Lejlighedstalen”, s. 95-98;
”Stofsamling til Den politiske tale”, s. 89-94

Perspektivmateriale
En politisk tale:
V. Zelenskyjs tale d, 8.02.2023
til "Houses of Parlaments" of the UK
"Combat aircrafts - for Ukraine, wings for - freedom"
https://www.youtube.com/watch?v=3NeNZGs7p7s

Baggrundslitteratur
"Paideia": Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen,
Jens R. Poulsen, Systime, Viborg 2012, ”Den peloponnesiske krig”
s. 72-73; ”Perikles”, s. 76-78, s. 178;
”Retorik”, s. 177-183, ”Filosofferne Platon og Aristoteles
- og retorikken”, s. 186-190;
”Lysias”, s. 184-185; ”Retorik til Herennius”, s. 192
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 "Filosofi"

Den 5. søjle - "Filosofi"

Mýtos, logos
Sokrates, den majeutiske /sokratiske metode, dialektik
Sokrates’ forsvarstale: en retstale, den uformelle
og formelle anklage, dommen, strafudmålingen,
Sokrates’ syn på demokratiet, filosoffernes rolle i staten
Platon, fænomenerns og idéernes verden, dóxa, epistéme
Stoicisme, Seneca, det gode liv
__________________________________________________

Basistekster
Græske tekster
”Sokrates’ forsvarstale”, i: Kend dig selv - Et Platonudvalg,
Jørgen Meier og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal,
København 2014, Kap. 1-33, s. 211-246

”Hulebilledet”, Platon: i: Kend dig selv - Et Platonudvalg,
Jørgen Meier og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal,
København 2014, s. 163-170

Perspektivmateriale
Platon
https://www.youtube.com/watch?v=iOTSonZU5Uw
Stoicisme
Senecas brev til Lucilius Nr. 41 "Det hellige"
H. Gregersen, K.C. Madsen, Klassikerforeningens
Kildehæfter, Aarhus 2010, s. 67-69

Baggrundslitteratur
Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen,
Jens R. Poulsen, Systime,
Viborg 2012, ”Filosofi”, s. 137-138; ”Sokrates”, s. 146-148;
”Platon”, s. 148-153,
”Stoicismen”, s. 160-163

”Indledning: Sokrates’ forsvarstale”, i: Kend dig selv -
Et Platonudvalg, Jørgen Meier og Chr. Gorm Tortzen,
Gyldendal, København 2014, s. 207-210

”Indledning: Hulebilledet”, i: Kend dig selv -
Et Platonudvalg, Jørgen Meier og Chr. Gorm Tortzen,
Gyldendal, København 2014, s. 159

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde