Holdet 2024 bkC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Rasmus Søndergaard Johannsen
Hold 2024 bkC (1g bkC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Formalanalyse Billedets virkemidler
Titel 2 Portræt og selviscenesættelse og Betydningsanalyse
Titel 3 Kroppen i kunsten
Titel 4 Eksamensprojekt og repitition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Formalanalyse Billedets virkemidler

Formalanalyse : Vi undersøger, hvordan man kan analysere og tale om et billede med fagbegreber.

Kompostion
Arbejde med komposition – statisk vs. dynamisk. Vi analyserer billeder som
udtrykker henholdsvis noget statisk og dynamisk. Vi undersøger, hvorledes linjer og kompositionsfigurer er med til at skabe disse udtryksmåder.

Praktiske opgaver:
- Eleverne skaber to statiske og to dynamiske billeder med forskellige teknikker, og vi lægger dem efterfølgende op ude på gangen på en skala fra "mest statisk" til "mest dynamisk"

- Additiv komposition: Eleverne skaber et A3-værk med additiv komposition inspireret af kvindelige russisk konstruktivistiske kunstneres tekstilmønstre fra 1920'erne.

- Eleverne lærer at regne 5/8 ind på flade og tegner det gyldne snit ind på tre
kunstværker.

- Skriftlig opsamlingsopgave lavet på klassen om statisk/dynamisk komposition, det gyldne snit og additiv komposition.

Rum

Arbejde med rum og rumdannelse. Hvordan kan man skabe en illusion af et rum på en flade.
Der vil arbejdes med praktiske udformninger af rumdannelse – blandt andet med modellering i lys og skygge efter tegninger af æbler.
Der arbejdes med akvareller med perspektiv og forsvindingspunkt. Eleverne tegner centralperspektiv på skolen. Vi undersøger og sammenligner rumdannelsen i perioderne middelalder-renæssance-barok.

Praktiske opgaver:

- Perspektivtegning på skolen
- Akvarel med perspektiv/forsvindingspunkt.
- Skraveringstegning af æble

Farve
Arbejde med farve og farvernes virkemidler.
Vi arbejder blandt andet med ekspressionistisk kunst og farvernes udtryk heri.

Praktiske opgaver:
- Tre billeder med de tre komplementærkontraster
- Billede med farveperspektiv
- Et landskabsmaleri inspireret af Emil Nolde, hvor der benyttes vådt-i-vådt teknik og omvendt farveperspektiv


Lys
Arbejde med lys og lysets virkemidler, impressionisme.

Praktisk opgave:
"Mal som Monet". Eleverne maler et impressionistisk maleri inspireret af Monet

Opsamlingsopgave lavet på klassen om "rum, lys og farve".

Fokuspunkter:
- Undervisningsforløbet har fokus på at give eleverne forståelse for billedanalyse samt, hvorledes man taler om kunst. Hertil er der fokus på at give eleverne kompetence til begrebsliggørelse indenfor billedanalyse samt give dem visuelle iagttagelsesevner.

- Forløbet vil ligeledes give eleverne forståelse for skelnen mellem personlig smag overfor en visuel analytisk tilgang.

- Viden om billedkunstfaget og dets metoder.

Arbejdsformer: Individuelt praktisk arbejde, klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Portræt og selviscenesættelse og Betydningsanalyse

Med fokus på selviscenesættelse i portrætter fokuseres der på betydningsanalyse i forskellige værker. Herunder arbejdes der blandt andet med farvesymbolik, stilleben, vanitas og historiefortælling.

Praktiske opgaver:
- Eleverne laver i grupper betydningsanalyse af Julie Nord-værker med
efterfølgende fremlæggelse i roterende grupper

- Eleverne laver et tryptikonværk med et portræt tegnet på midterdelen og
(vanitas)symboler eller anden betydningstilføjelse på sidefløjene (med mulighed for at male den lukkede forside).

Fokuspunkter: Undervisningsforløbet har fokus på at give eleverne forståelse forbilledets indhold og dets budskab. Forløbet vil særligt fokusere på at give eleverne en teoretisk- såvel som en praktisk analysetræning. Forløbet vil desuden se på, hvordan formalanalysen er essentiel for betydningsanalysen.

Arbejdsformer: Selvstændigt praktisk arbejde, gruppearbejde med fremlæggelse i roterende grupper samt klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kroppen i kunsten

Fokus på kroppen, skulpturer (kroppe), kroppen i malerkunsten, kroppen og
kropsfremstillinger igennem tiden. Hvad kendertegner kroppen i kunsten i forskellige perioder og kunstarter?

Analyse af skulpturer.
Analyse af malerier med fokus på kropsfremstllinger.

Praktiske opgaver:

- Eleverne laver en ostevoksskulptur inspireret af Robert Capas fotografi "The
Falling Soldier" og Jørgen Leths "Det Perfekte Menneske". De fotograferer hinanden i fald og udformer skulpturen derudfra. Her fokuseres på kroppens "korrekte" proportioner som videnskabeligt udregnet i renæssancen.

- Værkets sokkel bruges frit til at udtrykke dynamik, ro eller andet vha. for eksempel komposition og farve.

Fokuspunkter:
- At få indblik i forskellige perioder – heriblandt antikken, renæssance, barokken og samtidskunsten.
- At undersøge kunstneriske fremstillinger af kroppen igennem forskellige perioder. At arbejde med samtidskunst.

Kernestof: Billedkunstbogens afsnit om kroppen i kunsten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt og repitition

Arbejde med det fælles tema "parafrase". I laver et selvstændigt værk over de syv moduler ud fra et værk, I individuelt vælger (med hjælp fra mig).

Eksamensprojektet skal munde ud i en præsentation til eksamen.

Fokuspunkter: Selvstændigt arbejde med praksis, teori, analyse.

Arbejdsformer: Projektarbejde, individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer