Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Thor Harper Højen
|
Hold
|
2024 biC/1g2g (1g2g biC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og mikroorganismer
Der arbejdes med pro- og eukaryote cellers primær opbygning
og Enzymer. Samt forskellen på plante- og dyreceller. Videre
mere passiv og aktiv transport over cellemembranen herunder
diffusion. Samt mikrobiologisk vækst og vækstfaktorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bakterier i drikkevand
|
02-12-2024
|
Bakterier i drikkevand
|
03-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Krop og træning
Forløb om blodkredsløbets, hjertets og lungernes funktion og
opbygning, samt musklers opbygning, funktion og betydningen
af motion. Eleverne får indsigt i mennesket som biologisk organisme og
faktorer med betydning for sundhed. Desuden opnår eleverne
faglig baggrund for at forholde sig til lokale og globale
problemstillinger inden for motion og sundhed, for selv at bidrage ansvarligt til
samfundets udvikling.
Eksperimentelt: måling af blodtryk, BMI og lungeventilation.
Lave præsentation af selvvalgte uddrag fra "danskernes Sundhed"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dissektion af hjerte og lunger
|
17-01-2025
|
Dissektion af hjerte og lunger
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Forløb om kosten sammensætning og betydning for kroppen,
insulin, diabetes, livsstilssygdomme, fordøjelsen og blodsukkerregulering, samt blodsukkerforsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukkerforsøg
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Genetik og evolution
Forløb om genetik og evolution, hvor der arbejdes med
eksempler på nedarvningsprincipper, herunder eksempler på
arvelige sygdomme hos mennesket. Under forløbet arbejdes
endvidere med DNAs opbygning og eksempler på bioteknologiske
metoder og deres anvendelse. der arbejdes også med
evolutionsmekanismer.Opnå viden om genetisk metodik,
og tage stilling til spørgsmål om arv og miljø.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypeforsøg
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Sex og forplantning
I forløbet arbejdes med Kønshormonreguleringen hos
mennesket. Fosterets udvikling, prævention og kønssygdomme,
samt kunstig befrugtning. forsøg med ornesæd.
Film: "reproduktion i fare"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopiering af ornesæd
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Økologi
eleverne får viden om biologiens betydning for verdensbilleder og
får faglig baggrund for at forstå betydningen af biodiversitet,
bæredygtig udvikling og miljøbeskyttelse. faglig baggrund for at
forholde sig til lokale og globale problemstillinger inden for
bæredygtighed og miljø.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makroindeks
|
15-05-2025
|
Makroindeks
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790704978",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790704978",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790704978"
}