Holdet 2024 re/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Edith Grøntved Jensen
Hold 2024 re/2b (2b re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme med fokus på tibetansk buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Introforløb: myte, rite og overgangsriter

Blandingsreligion (synkretisme), dogmer, ritualer, myter,
overgangsritualer (Van Gennep)
_________________________________________________________
Kernestof:
”MIG OG GUD – OG MIG”: (af Manuel Vigilius, Ud & Se, oktober 2004,
s. 30 - 36)

Terminologi: Religionsbegreber, religionsdefinitioner og verdensreligioner
i: Andreasen, E., Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog,
Systime, Gylling 2005, s. 7 - 33, 275 - 276, 278, 280

Metode: 6 (7) dimensioner: Smarts religionsmodel:
i: Andreasen, E., Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog,
Systime, Gylling 2005, s. 280 - 281

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 2 Islam


Monoteisme, Gudsforståelsen, Koranen, Hadith-Muhammeds sunna, Kabaen,
rituel renselse, de 5 søjler (ibadat), bøn, Ramadanen, valfart (hadjdj),
overgangsritualer, Sharia, etik, haram og halal, ren / uren, menneskesyn,
Sunni- og Shiamuslimer, umma, religion og politik,
sekularisme, euro-islam
________________________________________________________________
Kernestof:
Sura 1 og 112; Sura 2, 256 (Tronverset)
Sura 23, 13-15; Sura 75, 38-41 (Koranens skabelsesberetning)
T.16: ”Bøn i islam”:
i: Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004, s. 80 - 82
”Der er gået jul i Ramadanen”: (af Poulsen, Kristeligt Dagblad, 28.10.2003)
T.20: Af Sura 22 Valfartsfesten
T.21: Af Sura 2 Koen
T.22: Den kritiske Jalal
T.23: Jalal overgiver sig
i: Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004, s. 84 - 89
”Turen går til Mekka” (af Adam Hannestad):
i: Undervisningsavisen Islam, Politiken, Gyldendal, 2005, s. 16

Sura 45,19 (Sharia); Sura 28,78 (Den gyldne regel)
”Koranen og shari´aen”: i: Lassen, Eva Maria, Religion og menneskeret,
Lindhardt og Ringhof, København 2000, s. 100 - 109
Hadith-tekster om TRO
i: Al-Bukhari: Hadith-samling, uddrag ved Esben Andreasen, Systime,
Århus 2007, s. 5-6; s. 10-12

T.51: Al-Qaradwi: ”Sekularisme og islam”
i: Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004, s. 193 - 194
Interview m. T. Ramadan: ”Reformatoren: Profetens ord på europæisk”
(Politiken, 31.12.2001)
Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004,  ”Islams oprindelse” (s. 7 - 21);  ”Tro og praksis” (s. 28 - 33);
”Shari´a” (s. 34 - 37) og  ”At leve som muslim” (s. 38 - 43)
Andreasen, E., Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog, Systime,
Gylling 2005, s. 173 - 192

Ikke tekstligt materiale:
Dokumentarprogram: Det hemmelige Mekka (Fransk dokumentarudsendelse):
DR2 temaaften: Nutidens pilgrimme, DR2, 1.01.2005
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Buddhisme med fokus på tibetansk buddhisme


Buddhalegenden, dharma, karma og samsara, lidelse (dukhka),
livshjulet og årsagskæden, nirvana, Benarestalen, de fire ædle sandheder,
den 8-leddede vej, middelvejen, anatman, de 5 skandhaer, de 5 dødssynder,
meditation, munketilværelsen, boddhisattvaer, den fjerde tilflugt,
Ole og Hanne Nydahl, Dalai Lama, døderitualet
__________________________________________________________

Kernestof:
T.1: Uddrag af Buddhalegenden
T.2: Benarestalen
i: Højholt, Lene: Buddhas lære -
og den tibetanske buddhisme,
Gyldendals Udd., Århus 1999

T.6: Samsares endeløshed
T.7: Karma
T.8: Ingen sjæl
T.14: Nirvana
i: Jens Bruun, Buddhismen, Tanker og livsformer,
Gyldendal, København 1997
T.27: Nirvana er usammensat
i: Andreasen, Esben, Buddhismen - introduktion,
Gyldendal Uddannelse, København 2002

T.8: En munks uddannelse
T.16: Lamaens funktion
T.19: Den 14. Dalai Lama findes og anerkendes

T.11: Fra en tibetansk dødebog
i: Højholt, Lene: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme,
Gyldendals Udd., Århus 1999

Andreasen, E., Poulsen, A. (red.): Religion og kultur - en grundbog,
Systime, Gylling 2005, s. 59 - 76
Højholt, Lene: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme,
Gyldendals Uddannelse, Århus 1999,
s. 9 - 21, 24 - 36, 59 - 71, 75 - 87, 95 - 97
”Dansk konvertit-buddhisme”; ”Tibetansk buddhisme”;
”Er lamaen en shaman?”
i: Borup, J., Danske Verdensreligioner, Buddhisme,
Gyldendal, Gylling, s. 46-48, 53, 85-86

Ikke tekstligt materiale:
DR2 24.1.2004: Temalørdag: Buddhas budbringere:
“Buddhas liv” og "Den danske lama"
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 4 Kristendom


Monoteisme, Gudsforståelsen og menneskesynet, skabelsesberetningen,
pagtstanken (den gamle og den nye pagt), Messiastanken,
Jesu liv og lære, Bjergprædikenen, antiteser, Jesu syn på den jødiske lov,
etik, Kristusforståelsen, frelse, syndebukken – offerlammet,
GT - NT, arvesynden, problemmyten og løsningsmyten,
katolicisme og protestantisme,
Luther, gerningsretfærdiggørelse, afsekularisering
___________________________________________________________

Kernestof:
GT:
T.17: Verdens skabelse (1 Mos 1 - 2,4a)
Urhistorien (1 Mos 1-11)
T.37: Omskærelsen (1 Mos 17,1 - 14)
T.38: Åbenbaringen på Sinaj (Dekalogen) (2 Mos 19,1 - 6; 20,1 - 17)
T.40: Loven om rene og urene dyr (3 Mos 11,1 - 8)
T.29: Forsoningsdagen (3 Mos 16,18 - 22)

Messiastanken:
Davidssønnen (Es 11,1 - 5)
Den lidende tjener (Es 53,1 - 12)
Banebryderen for Messias (Es 40,3 - 5)

NT:
Markus 1,1-45
T.43: Bjergprædikenen (De 4 antiteser) (Matt 5,21 - 30. 38 - 48)
T.44: Det største bud i loven (Matt 22,34 - 40)
T.39: Spørgsmålet om rent og urent (Mark 7,1 - 23)
T.46: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk 10, 25 - 37)

T.36: Jesu død og opstandelse (Mark 14, 1 - 2; 14,10 - 16,20)
i: Poulsen, Allan: Kristendom i nutid, Munksgaard, København 1996
Synopsen: Jesu død: (Matt 27,45 - 56; Mark 15,33 - 41; Luk 23,44 - 49;
Joh 19,25 - 37)

T.31: Luther. Et opgør med gerningsretfærdigheden
i: Jacobi, Finn: Religionerne, Munksgaard, København 1987, s. 242 - 244

Nielsen, P. B. (red.): Religionshåndbogen, Gads Forlag, København 2000,
s. 252 - 257
Bechmann, Helge: Kirkehistoriske konfrontationer, København 1975,
s. 63 - 68

Andreasen, E. Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog, Systime,
Gylling 2005, s. 119 - 125, 130 - 137, 143 - 155, 156 - 161, 166 - 172
Poulsen, Allan: Kristendom i nutid, Munksgaard, København 1996,
s. 133 - 142, 143 - 146

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Eksistentialisme

"Eksistentialisme"

Subjektivitet, frihed, mulighed, nødvendighed, det æstetiske stadium,
den eksistentielle angst, valget, valgets øjeblik, det etiske stadium,
det religiøse stadium, menneskets væren, eksistens – essens, absurditet,
skabe sig en mening, sekularisering
__________________________________________________________

Kernestof:
Søren Kierkegaard
T.16: ”En æstetikers optegnelser” af Søren Kierkegaard, s. 288 - 289
i: Andreasen, E. (red.): Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion,
Gyldendal, Viborg 1992
T.1: ”Vexel-Driften”: Uddrag fra Enten-Eller, Første deel,
i: Morsing, Ole: Kierkegaard, Forlaget Modtryk, Århus C 2000, s. 32 - 35

T.2: ”Ægteskabets æsthetiske Gyldighed”: Uddrag fra Enten-Eller, Første deel,
i: Morsing, Ole: Kierkegaard, Forlaget Modtryk, Århus C 2000, s. 36 - 38
T.17: ”Det etiske stadium” af Søren Kierkegaard, s. 290 - 291

T.18: ”Troens Fader Abraham” af Søren Kierkegaard, s. 291 - 292
i: Andreasen, E. (red.): Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion,
Gyldendal, Viborg 1992

Jean-Paul Sartre
Sartre, Jean-Paul: Eksistentialisme er en humanisme,
Hans Reitzels Forlag, Gylling 2005, s. 44 - 64

Albert Camus
T.26: ”Sisyfos” af Albert Camus, s. 302 - 303
i: Andreasen, E. (red.): Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion,
Gyldendal, Viborg 1992

Andreasen, Esben (red.): Mennesket og magterne, en grundbog til religion,
Gyldendal, Viborg 1991, s. 231 - 240

Andreasen, E., Poulsen, A. (red.): Religion og kultur - en grundbog,
Systime, Gylling 2005, s. 162øv, s. 235 - 240, 249 - 252øv, 261 - 263
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde