Holdet 2024 re/3a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Edith Grøntved Jensen
Hold 2024 re/3a (3a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme med fokus på tibetansk buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Introforløb: myte, rite og overgangsriter

Blandingsreligion (synkretisme), dogmer, ritualer, myter,
overgangsritualer (Van Gennep)
_________________________________________________________
Kernestof:
”MIG OG GUD – OG MIG”: (af Manuel Vigilius, Ud & Se, oktober 2004,
s. 30 - 36)

Terminologi: Religionsbegreber, religionsdefinitioner og verdensreligioner
i: Andreasen, E., Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog,
Systime, Gylling 2005, s. 7 - 33, 275 - 276, 278, 280

Metode: 6 (7) dimensioner: Smarts religionsmodel:
i: Andreasen, E., Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog,
Systime, Gylling 2005, s. 280 - 281

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 2 Islam


Monoteisme, Gudsforståelsen, Koranen, Hadith-Muhammeds sunna, Kabaen,
rituel renselse, de 5 søjler (ibadat), bøn, Ramadanen, valfart (hadjdj),
overgangsritualer, Sharia, etik, haram og halal, ren/uren, menneskesyn,
Sunni- og Shiamuslimer, umma, religion og politik,
sekularisme, euro-islam
________________________________________________________________
Kernestof:
Sura 1 og 112; Sura 2, 256 (Tronverset)
Sura 23, 13-15; Sura 75, 38-41 (Koranens skabelsesberetning)
T.16: ”Bøn i islam”:
i: Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004, s. 80 - 82
”Der er gået jul i Ramadanen”: (af Poulsen, Kristeligt Dagblad, 28.10.2003)
T.20: Af Sura 22 Valfartsfesten
T.21: Af Sura 2 Koen
T.22: Den kritiske Jalal
T.23: Jalal overgiver sig
i: Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004, s. 84 - 89
”Turen går til Mekka” (af Adam Hannestad):
i: Undervisningsavisen Islam, Politiken, Gyldendal, 2005, s. 16

Sura 45,19 (Sharia); Sura 28,78 (Den gyldne regel)
”Koranen og shari´aen”: i: Lassen, Eva Maria, Religion og menneskeret,
Lindhardt og Ringhof, København 2000, s. 100 - 109
Hadith-tekster om TRO
i: Al-Bukhari: Hadith-samling, uddrag ved Esben Andreasen, Systime,
Århus 2007, s. 5-6; s. 10-12

T.51: Al-Qaradwi: ”Sekularisme og islam”
i: Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004, s. 193 - 194
Interview m. T. Ramadan: ”Reformatoren: Profetens ord på europæisk”
(Politiken, 31.12.2001)
Steffensen, Jens M., Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,
Gylling 2004, s. 7 - 21 ”Islams oprindelse”, s. 28 - 33 ”Tro og praksis”, s. 34 - 37
”Shari´a” og s. 38 - 43 ”At leve som muslim”
Andreasen, E., Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog, Systime,
Gylling 2005, s. 173 - 192

Ikke tekstligt materiale:
Dokumentarprogram: Det hemmelige Mekka (Fransk dokumentarudsendelse):
DR2 temaaften: Nutidens pilgrimme, DR2, 1.01.2005
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Buddhisme med fokus på tibetansk buddhisme


Buddhalegenden, dharma, karma og samsara, lidelse (dukhka),
livshjulet og årsagskæden, nirvana, Benarestalen, de fire ædle sandheder,
den ottelede vej, middelvejen, anatman, de 5 skandhaer, de 5 dødssynder,
meditation, munketilværelsen, boddhisattvaer, den fjerde tilflugt,
Ole og Hanne Nydahl, Dalai Lama, døden
___________________________________________________________

Kernestof:
T.1: Uddrag af Buddhalegenden
T.2: Benarestalen
i: Højholt, Lene: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme,
Gyldendals Udd., Århus 1999

T.6: Samsaras endeløshed
T.7: Karma
T.8: Ingen sjæl
T.14: Nirvana
i: Jens Bruun, Buddhismen, Tanker og livsformer, Gyldendal, København 1997
T.27: Nirvana er usammensat
i: Andreasen, Esben, Buddhismen - introduktion, Gyldendal Uddannelse,
København 2002

T.8: En munks uddannelse
T.16: Lamaens funktion
T.19: Den 14. Dalai Lama findes og anerkendes

T.11: Fra en tibetansk dødebog
i: Højholt, Lene: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, Gyldendals Udd.,
Århus 1999

Andreasen, E., Poulsen, A. (red.): Religion og kultur - en grundbog, Systime,
Gylling 2005, s. 59 - 76
Højholt, Lene: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, Gyldendals Uddannelse,
Århus 1999, s. 9 - 21, 24 - 36, 59 - 71, 75 - 87, 95 - 97
”Dansk konvertit-buddhisme”; ”Tibetansk buddhisme”;
”Er lamaen en shaman?”
i: Borup, J., Danske Verdensreligioner, Buddhisme,
Gyldendal, Gylling, s. 46-48, 53, 85-86

Ikke tekstligt materiale:
DR2 24.1.2004: Temalørdag: Buddhas budbringere: “Buddhas liv”
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Kristendom

Kristendom

Monoteisme, Gudsforståelsen og menneskesynet, skabelsesberetningen,
pagtstanken (den gamle og den nye pagt), Messiastanken,
Jesu liv og lære, Bjergprædikenen, antiteser, Jesu syn på den jødiske lov,
etik, Kristusforståelsen, frelse, syndebukken – offerlammet,
GT - NT, katolicisme og protestantisme,
Luther, gerningsretfærdiggørelse, afsekularisering
arvesynden, problemmyten og løsningsmyten
___________________________________________________________

Kernestof:
GT:
T.17: Verdens skabelse (1 Mos 1 - 2,4a)
Urhistorien (1 Mos 1-11)
T.37: Omskærelsen (1 Mos 17,1 - 14)
T.38: Åbenbaringen på Sinaj (Dekalogen) (2 Mos 19,1 - 6; 20,1 - 17)
T.40: Loven om rene og urene dyr (3 Mos 11,1 - 8)
T.29: Forsoningsdagen (3 Mos 16,18 - 22)

Messiastanken:
Davidssønnen (Es 11,1 - 5)
Den lidende tjener (Es 53,1 - 12)
Banebryderen for Messias (Es 40,3 - 5)

NT:
Markus 1,1-45
T.43: Bjergprædikenen (De 4 antiteser) (Matt 5,21 - 30. 38 - 48)
T.44: Det største bud i loven (Matt 22,34 - 40)
T.39: Spørgsmålet om rent og urent (Mark 7,1 - 23)
T.46: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk 10, 25 - 37)

T.36: Jesu død og opstandelse (Mark 14, 1 - 2; 14,10 - 16,20)
i: Poulsen, Allan: Kristendom i nutid, Munksgaard, København 1996
Synopsen: Jesu død: (Matt 27,45 - 56; Mark 15,33 - 41; Luk 23,44 - 49;
Joh 19,25 - 37)

Fra det katolske andagtsliv, ”Aflad”, ”Pavens ufejlbarlighed” i: Bay, Svend. Aage:
Den romersk-katolske kirke, Gyldendal, Haslev 1977, s. 20 - 21, s. 48 - 49; s. 65

T.31: Luther. Et opgør med gerningsretfærdigheden
i: Jacobi, Finn: Religionerne, Munksgaard, København 1987, s. 242 - 244

Nielsen, P. B. (red.): Religionshåndbogen, Gads Forlag, København 2000,
s. 252 - 257
Bechmann, Helge: Kirkehistoriske konfrontationer, København 1975,
s. 63 - 68

Andreasen, E. Poulsen, A. (Red.): Religion og kultur - en grundbog, Systime,
Gylling 2005, s. 119 - 125, 130 - 137, 143 - 155, 156 - 161, 166 - 172
Poulsen, Allan: Kristendom i nutid, Munksgaard, København 1996,
s. 133 - 142, 143 - 146

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13,8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Eksistentialisme

Eksistentialisme

Subjektivitet, frihed, mulighed, nødvendighed, det æstetiske stadium,
den eksistentielle angst, valget, valgets øjeblik, det etiske stadium,
det religiøse stadium, menneskets væren, eksistens – essens, absurditet,
skabe sig en mening, sekularisering
__________________________________________________________

Kernestof:
Søren Kierkegaard
T.16: ”En æstetikers optegnelser” af Søren Kierkegaard, s. 288 - 289
i: Andreasen, E. (red.): Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion,
Gyldendal, Viborg 1992
T.1: ”Vexel-Driften”: Uddrag fra Enten-Eller, Første deel,
i: Morsing, Ole: Kierkegaard, Forlaget Modtryk, Århus C 2000, s. 32 - 35

T.2: ”Ægteskabets æsthetiske Gyldighed”: Uddrag fra Enten-Eller, Første deel,
i: Morsing, Ole: Kierkegaard, Forlaget Modtryk, Århus C 2000, s. 36 - 38
T.17: ”Det etiske stadium” af Søren Kierkegaard, s. 290 - 291

T.18: ”Troens Fader Abraham” af Søren Kierkegaard, s. 291 - 292
i: Andreasen, E. (red.): Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion,
Gyldendal, Viborg 1992

Jean-Paul Sartre
Sartre, Jean-Paul: Eksistentialisme er en humanisme,
Hans Reitzels Forlag, Gylling 2005, s. 44 - 64

Albert Camus
T.26: ”Sisyfos” af Albert Camus, s. 302 - 303
i: Andreasen, E. (red.): Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion,
Gyldendal, Viborg 1992

Andreasen, Esben (red.): Mennesket og magterne, en grundbog til religion,
Gyldendal, Viborg 1991, s. 231 - 240

Andreasen, E., Poulsen, A. (red.): Religion og kultur - en grundbog,
Systime, Gylling 2005, s. 162øv, s. 235 - 240, 249 - 252øv, 261 - 263
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer