Holdet 2024 keC/1g2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Sofie Toutain Dubillot
Hold 2024 keC/1g2g (1g2g keC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 CSI
Titel 2 Den store bagedyst
Titel 3 Joe and the Juice
Titel 4 Breaking bad
Titel 5 Redox + Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 CSI

Eleverne arbejder i dette forløb med en mordgåde, og eksperimenterne indgår som analysearbejde på retskemisk institut, hvor de er ansat.

Der introduceres til:

Atomteorien, atomets opbygning, atommasse, grundstoffernes periodesystem, atomernes elektronsystem, grundstoffernes forekomst.

Ioner: Positive, negative, simple, sammensatte.
Ionforbindelser og deres egenskaber.
Fældningsreaktioner.
Endoterme og exoterme reaktioner.

Opbygning af molekyler : kovalent binding
- atomers elektronsky
- elektronegativitet
- polære og upolære stoffer
- hydrofile og hydrofobe grupper
- rumlighed

Desuden genopfriskes sikkerhedsprocedurerne for ophold og arbejde i laboratoriet, for eleverne, i dette forløb - herunder arbejdes med mærkning af kemikalier.

Elevøvelse:
Analyse af saltindhold i vand
Analyse af krudtslam
Analyse af jordprøve
Stoffers blandbarhed


Kernesstof:
Baiskemi C, Kapitel 1, Grundstoffer: s. 7-28
Basiskemi C Kapitel 2 s. 31-51
Basiskemi C Kapitel 3. s. 53-76
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den store bagedyst

Der introduceres til begreberne:

Kemiske mængdeberegninger: Herunder densitet, formelmasse, molekylemasse, stofmængde, molarmasse, akutel og formel stofmængdekoncentration.
Gasser og idealgasligningen.
Homogene og heterogeneblandinger. Opløsninger.
Emulgatorer

Desuden arbejdes med hvordan vi benytter os af kemiske reaktioner og beregninger i madlavningen, med særligt fokus på bagværk.

Elevøvelse:
Natron
Lightergas

Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 4 s.79-98
Basiskemi C Kapitel 5 s. 101-115

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Joe and the Juice

I forløbet Joe and the Juice har eleverne arbejdet ud fra Engineering design proces modellen. Engineering-didaktikken er inspireret af ingeniørens måde at arbejde på, hvor eleverne løser en konkret og virkelighedsnær udfordring gennem forskellige delprocesser.

I dette forløb har eleverne arbejdet med at designe en sund og energigivende juice uden brug af koffein. I arbejdet med juicen har eleverne skulle opfylde følgende kriterier:

I skal udvælges konkrete ingredienser frugt/grøntsager, som skal undersøges grundigt i forhold til følgende punkter.
Smag og tekstur
Sundhedsmæssig værdi (antal fytokemikalier og næringsindhold)
Koncentration af de forskellige ingredienser
pH- værdi så det ikke er skadelig for tænderne


Når elever arbejder med engineering designprocessen i undervisningen:

Tilegner de sig viden, samtidigt med at de udvikler kompetencer til at løse fagligt relevante problemstillinger.
Understøttes deres selvstændige og systematiske arbejde med åbne problemstillinger.
Styrkes deres motivation og engagement i naturfagene.
Arbejder de praktisk med at konstruere og forbedre prototyper med afsæt i naturvidenskabelige undersøgelser og viden


b]Eleverne har arbejdet teoretisk med følgende begreber og emner:[/b]
- syrer
- baser
- syrer og basers styrke
- pH begrebet
- måling af pH
- syre-basetitrering
- formel og aktuel stofmængdekoncentration

Eksperimenter:
pH-målinger af frugtsaft
Organisk syre i en frugt

Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 7 s. 153-170
I gang med kemi, Tema: Frugters indhold af syre, s. 223 - 227
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Breaking bad

I forløbet Breaking Bad introduceres eleverne for følgende emner:

De har overordnet arbejdet med at nå frem til en forståelse af de fysiske og kemiske egenskaber for amfetamin og methamfetamin.

Herunder har de arbejdet med: alkaner, alkener og alkyner og deres fysiske og kemiske egenskaber + navngivning
cycloalkaner og cycloalkener og deres fysiske og kemiske egenskaber + navngivning
Aromatiske carbonhydrider.
Aminer (primær, sekundær og tertiær - med fokus på polaritet, som forklaring på forskellen mellem amfetamin og methamfetamins virkning.)

Eksperiment:
Carbonhydriders reaktioner

Kernestof:
Basiskemi C side 117-151
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Redox + Opsamling

I forløbet introduceres eleverne for følgende begreber:
- oxidation og reduktion
- spændingsrækken
- oxidationstal
- afstemning af en redoxreaktion

Eksperiment:
Spændingsrækken/redoxkemi

Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 8 side 173-182
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer