Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Sofie Toutain Dubillot
|
Hold
|
2024 keC/1g2g (1g2g keC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
CSI
Eleverne arbejder i dette forløb med en mordgåde, og eksperimenterne indgår som analysearbejde på retskemisk institut, hvor de er ansat.
Der introduceres til:
Atomteorien, atomets opbygning, atommasse, grundstoffernes periodesystem, atomernes elektronsystem, grundstoffernes forekomst.
Ioner: Positive, negative, simple, sammensatte.
Ionforbindelser og deres egenskaber.
Fældningsreaktioner.
Endoterme og exoterme reaktioner.
Opbygning af molekyler : kovalent binding
- atomers elektronsky
- elektronegativitet
- polære og upolære stoffer
- hydrofile og hydrofobe grupper
- rumlighed
Desuden genopfriskes sikkerhedsprocedurerne for ophold og arbejde i laboratoriet, for eleverne, i dette forløb - herunder arbejdes med mærkning af kemikalier.
Elevøvelse:
Analyse af saltindhold i vand
Analyse af krudtslam
Analyse af jordprøve
Stoffers blandbarhed
Kernesstof:
Baiskemi C, Kapitel 1, Grundstoffer: s. 7-28
Basiskemi C Kapitel 2 s. 31-51
Basiskemi C Kapitel 3. s. 53-76
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den store bagedyst
Der introduceres til begreberne:
Kemiske mængdeberegninger: Herunder densitet, formelmasse, molekylemasse, stofmængde, molarmasse, akutel og formel stofmængdekoncentration.
Gasser og idealgasligningen.
Homogene og heterogeneblandinger. Opløsninger.
Emulgatorer
Desuden arbejdes med hvordan vi benytter os af kemiske reaktioner og beregninger i madlavningen, med særligt fokus på bagværk.
Elevøvelse:
Natron
Lightergas
Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 4 s.79-98
Basiskemi C Kapitel 5 s. 101-115
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Joe and the Juice
I forløbet Joe and the Juice har eleverne arbejdet ud fra Engineering design proces modellen. Engineering-didaktikken er inspireret af ingeniørens måde at arbejde på, hvor eleverne løser en konkret og virkelighedsnær udfordring gennem forskellige delprocesser.
I dette forløb har eleverne arbejdet med at designe en sund og energigivende juice uden brug af koffein. I arbejdet med juicen har eleverne skulle opfylde følgende kriterier:
I skal udvælges konkrete ingredienser frugt/grøntsager, som skal undersøges grundigt i forhold til følgende punkter.
Smag og tekstur
Sundhedsmæssig værdi (antal fytokemikalier og næringsindhold)
Koncentration af de forskellige ingredienser
pH- værdi så det ikke er skadelig for tænderne
Når elever arbejder med engineering designprocessen i undervisningen:
Tilegner de sig viden, samtidigt med at de udvikler kompetencer til at løse fagligt relevante problemstillinger.
Understøttes deres selvstændige og systematiske arbejde med åbne problemstillinger.
Styrkes deres motivation og engagement i naturfagene.
Arbejder de praktisk med at konstruere og forbedre prototyper med afsæt i naturvidenskabelige undersøgelser og viden
b]Eleverne har arbejdet teoretisk med følgende begreber og emner:[/b]
- syrer
- baser
- syrer og basers styrke
- pH begrebet
- måling af pH
- syre-basetitrering
- formel og aktuel stofmængdekoncentration
Eksperimenter:
pH-målinger af frugtsaft
Organisk syre i en frugt
Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 7 s. 153-170
I gang med kemi, Tema: Frugters indhold af syre, s. 223 - 227
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Breaking bad
I forløbet Breaking Bad introduceres eleverne for følgende emner:
De har overordnet arbejdet med at nå frem til en forståelse af de fysiske og kemiske egenskaber for amfetamin og methamfetamin.
Herunder har de arbejdet med: alkaner, alkener og alkyner og deres fysiske og kemiske egenskaber + navngivning
cycloalkaner og cycloalkener og deres fysiske og kemiske egenskaber + navngivning
Aromatiske carbonhydrider.
Aminer (primær, sekundær og tertiær - med fokus på polaritet, som forklaring på forskellen mellem amfetamin og methamfetamins virkning.)
Eksperiment:
Carbonhydriders reaktioner
Kernestof:
Basiskemi C side 117-151
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Redox + Opsamling
I forløbet introduceres eleverne for følgende begreber:
- oxidation og reduktion
- spændingsrækken
- oxidationstal
- afstemning af en redoxreaktion
Eksperiment:
Spændingsrækken/redoxkemi
Kernestof:
Basiskemi C Kapitel 8 side 173-182
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64793936229",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64793936229",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64793936229"
}