Titel
3
|
Generationen
Dette forløb om ’Generationen’ gør det – igennem materialet som er skitseret nedenfor – muligt for eleverne at samtale på tysk om det særlige forhold, der opstår mellem bedsteforældre og børnebørn. Herudover viser teksterne en væsentlig side af Tysklands kultur og historie, idet konfliktfelterne mellem generationerne tager sit udspring i 2. verdenskrigs forbrydelser.
Der arbejdes undervejs med følgende kompetencer:
- Lytte: Forstå oplæsning af tyske tekster i plenum samt forstå lydudgaven af Georg Kreislers ”Weg zur Arbeit”.
- Læse: Højtlæsning på tysk og oversættelse til dansk.
- Analysere: Digt- og tekstanalyse af skønlitteratur, herunder personkarakteristik og beskrivelser af personlige relationer.
- Skrive: Skrive en beretning om skyld.
- Diskutere: Skyld (herunder kollektiv skyld) og erindring (erindringsstrategier) med udgangspunkt i det tyske begreb ’Vergangenheitsbewältigung’.
- Formidling: Mundtlige prøveoplæg med udgangpunkt i teksten "Es geschah" (kildeoplysninger følger nedenfor).
Grammatisk fokus: sætningstyper og ordstilling.
Faglige mål:
- At styrke elevernes evne til at læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster med hovedvægt på Tyskland efter 1945.
- At styrke elevernes kompetence til at forstå tysk standard sprog.
- At eleven kan redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet han/hun benytter et nuanceret ordforråd.
- Eleven skal stifte bekendtskab mere flere grammatiske emner bl.a. sammensatte verber og relative pronominer, som kan understøtte dennes læring.
Kernestof:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Materiale:
- Hans Jürgen Hansen: „Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen“, in: Themenkiste (2007) von Stefan Polke, Gyldendal.
- Kurt Kister (1989): „Trotsdem: mein Grossvater“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute (2016-2018) von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), Systime.
- Viden om begreberne ‚Erinnerungskultur‘ og ‚Erinnerungstrategien‘, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 20, 26 og 27, Systime.
- Hans Manz: „Kinder“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Franz Werfel: „Elternlied“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Erich Kästner: „Die Großeltern haben Besuch“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Historisk baggrundstekst „Der Zweite Weltkrig”, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, side 10, Systime.
- Irene Knauf: „Es geschah im März“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- „2.2 Schuld“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 13-16, Systime.
- Georg Kreisler: „Weg zur Arbeit“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 16-19, Systime.
Supplerende materiale:
Georg Kreisler: „Weg zur Arbeit“ som lydfil, tilgået her: https://www.youtube.com/watch?v=AaRCComwKkA (senest tilgået 14.5.25).
|