Holdet 2024 tyC/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Tysk C
Lærer(e) Anne Sofie Liltorp Justesen
Hold 2024 tyC/3g (3g tyC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Anderssein
Titel 2 Märchen
Titel 3 Generationen
Titel 4 Liebe und Jugend

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Anderssein

Dette forløb har først og fremmest til formål at skabe et trygt læringsmiljø for eleverne, hvor det er selvfølgeligt at tale tysk med hinanden og i plenum. Dernæst er formålet at styrke elevernes evne til at læse, forstå og samtale om tysksprogede tekster. Ligeledes er det centralt for forløbet, at elevernes skriftlige kompetencer trænes igennem små skriveøvelser og mindre grammatiske opgaver/afleveringer.

Grammatik: sætningsanalyse, artikler, genitiv, pronominer og verber.

Forløbets tematiske fokus er rettet mod følgende nøgleord: Ausländer, Adoptivkind Gastarbeiterkind, zwischen 2 Kulturen gespalten und Identität. Hver tekst afsluttes med en samtale om følgende spørgsmål: Warum ist die Hauptperson im Text anders? Warum fühlt er/sie sich anders?

Faglige mål og kernestof:
- At styrke elevernes evne til at læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster fra de sidste ti år.
- At styrke elevernes kompetence til at forstå tysk standard sprog.
- At eleven kan redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet han/hun benytter et nuanceret ordforråd.

Materiale:
- Frederik Hetmann (geb. 1934): Antonella (1972)
i: Alle Woche wieder, Vita Braagaard, P. Haase & Søns Forlag,
København 1983

- Peter Härtling (geb. 1933): Der gelbe Junge (1978)
i: Der Langläufer, Tom Finsen, Åløkke, Vejen 1986

- Metin und Martin, Aufsatz eines türkischen Schülers (1984)
i: Meine Zeit, Agnete B. Hansen, Erik W. Pedersen, Systime, Herning 1993

- Hans Peter Richter: Im Schwimmbad (1972) i: Niederschläge, Hans-Günter Buch (red.), forlaget Modtryk, Aarhus 1999.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen

Eleverne bliver med dette forløb i stand til at læse, analysere og fortolke eventyr – og hermed tekster fra før 1945. Igennem et udvalg af eventyr af tyske forfattere – med hovedvægt på undergenren ”Volksmärchen” - arbejdes der med genren ”Märchen”. Der fokuseres på Grimms eventyr, herunder "Handlung", "Komposition", "Zeit, Ort, Raum", "Personen", "Erzähler", "Sprache und Stil", "Inhalt und Themen". Afslutningsvist retter forløbet fokus på forskellen mellem ”Volksmärchen” und ”Kunstmärchen”.

Grammatik (der arbejdes i 'Alles in allem'): fortsat fokus på verbernes bøjning (svage).

Materiale/Kernetekster:
• „Märchen“ side 60-76 aus Gattungen af Helle Egendal (2017)
• ”Rotkäppchen” von Brüder Grimm, fra: Gattungen af Helle Egendal (2017)
• „Der Teufel mit den drei goldenen Haaren“, fra: Brennpunkt Deutsch 1/2003: Gebrüder Grimm,
• ”Rumpelstilzchen“ von Brüder Grimm (1812), fra: Kinder- und Hausmärchen, Verlag Carl Ueberreuter.
• „Sneewittchen“ von Brüder Grimm (1812), fra Märchen der Brüder Grimm, Knaur.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
6. Mundtlighed 11-11-2024
6. Grammatik (hjælpeverber) 25-11-2024
8. Besvarelse 10-12-2024
9. Grammatik 13-01-2025
10. Grammatik (svage verber II) 29-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Generationen

Dette forløb om ’Generationen’ gør det – igennem materialet som er skitseret nedenfor – muligt for eleverne at samtale på tysk om det særlige forhold, der opstår mellem bedsteforældre og børnebørn. Herudover viser teksterne en væsentlig side af Tysklands kultur og historie, idet konfliktfelterne mellem generationerne tager sit udspring i 2. verdenskrigs forbrydelser.

Der arbejdes undervejs med følgende kompetencer:
- Lytte: Forstå oplæsning af tyske tekster i plenum samt forstå lydudgaven af Georg Kreislers ”Weg zur Arbeit”.
- Læse: Højtlæsning på tysk og oversættelse til dansk.
- Analysere: Digt- og tekstanalyse af skønlitteratur, herunder personkarakteristik og beskrivelser af personlige relationer.
- Skrive: Skrive en beretning om skyld.
- Diskutere: Skyld (herunder kollektiv skyld) og erindring (erindringsstrategier) med udgangspunkt i det tyske begreb ’Vergangenheitsbewältigung’.
- Formidling: Mundtlige prøveoplæg med udgangpunkt i teksten "Es geschah" (kildeoplysninger følger nedenfor).

Grammatisk fokus: sætningstyper og ordstilling.

Faglige mål:
- At styrke elevernes evne til at læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster med hovedvægt på Tyskland efter 1945.
- At styrke elevernes kompetence til at forstå tysk standard sprog.
- At eleven kan redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet han/hun benytter et nuanceret ordforråd.
- Eleven skal stifte bekendtskab mere flere grammatiske emner bl.a. sammensatte verber og relative pronominer, som kan understøtte dennes læring.

Kernestof:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Materiale:
- Hans Jürgen Hansen: „Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen“, in: Themenkiste (2007) von Stefan Polke, Gyldendal.
- Kurt Kister (1989): „Trotsdem: mein Grossvater“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute (2016-2018) von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), Systime.
- Viden om begreberne ‚Erinnerungskultur‘ og ‚Erinnerungstrategien‘, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 20, 26 og 27, Systime.
- Hans Manz: „Kinder“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Franz Werfel: „Elternlied“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Erich Kästner: „Die Großeltern haben Besuch“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- Historisk baggrundstekst „Der Zweite Weltkrig”, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, side 10, Systime.
- Irene Knauf: „Es geschah im März“, in: Wie man lebt – Menschen untereinander (2005) von Grethe Nyholm Møller, Systime.
- „2.2 Schuld“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 13-16, Systime.
- Georg Kreisler: „Weg zur Arbeit“, in: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute von Marie Søgaard Thellesen m.fl. (red), side 16-19, Systime.
Supplerende materiale:
Georg Kreisler: „Weg zur Arbeit“ som lydfil, tilgået her: https://www.youtube.com/watch?v=AaRCComwKkA (senest tilgået 14.5.25).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
11. Besvarelse 10-02-2025
12. Grammatik 24-02-2025
13. Sætninger 12-03-2025
14. Sætninger II 24-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Liebe und Jugend

Formålet med dette forløb har været at træne den mere selvstændige læsning og tekstforståelse. Der er hovedsageligt arbejdet med tematikkerne ’Liebe und Jugend’ – og de problematikker, der kan opstå i denne forbindelse.

Forløbets nøgleord: Liebe, Eifersucht, schlechte Freunde, schlechte Eltern, sozialer Hintergrund, Schuld.

Det har været et klart mål at træne elevernes evne til at arbejde tekstnært, dvs. finde citater og kommentere disse som en del af det analytiske og mundtlige arbejde.

Faglige mål og kernestof:
- At styrke elevernes kompetence til at forstå tysk standard sprog.
- At eleven kan redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet han/hun benytter et nuanceret ordforråd.
- At eleven kan redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold (her: migration) i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- At eleven evner at anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Det grammatiske fokus i dette forløb har været præpositioner med udgangspunkt i ”Alles in allem”.

Følgende materiale er anvendt:
- Andersen/Husum, So ein Rummel, Munksgaard 1994:
G.Eckart, "Die Lange"
- U.Hermes, Kurzgeschichten, Systime 1994:
G.Wohmann, "Ein netter Kerl"
- G.N.Möller, Wie man lebt, Systime 2005:
M.Bolliger, "Sonntag".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
15. Prüfungsaufgabe 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer