Holdet g12 idC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Christian Klug
Hold 2025 idC/g12 (g12 idC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Rytmisk opvarmning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Forløbet giver eleverne nogle basale færdigheder og en generel forståelse af, hvad ultimate er, og hvordan det skal spilles.

Mål for forløbet: disctilvænning, kaste-/gribeteknikker, opdækning, cuts, pivotering, stack, spilforståelse.
Det primære formål med forløbet er at introducere spillerne til ultimate og give dem færdigheder, således at de kan indgå i spillet på en hensigtsmæssig måde. Forløbet er opbygget med et introducerende modul, to moduler med fokus på forsvar, to moduler med fokus på angreb og en afsluttende turnering
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning

Fokuspunkter
• Fællesskab
• Motivation gennem musik
• Koordination
• Alsidighed

Kernestof
• Opvarmningens indhold og funktion
• Musik
• Bevægelseskvalitet

Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
• Udvikle forståelse for kroppens grundbevægelser
• Formidling af kropslige bevægelser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer