Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Christian Klug
|
|
Hold
|
2025 idC/hf (1hf idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Forløbet giver eleverne nogle basale færdigheder og en generel forståelse af, hvad ultimate er, og hvordan det skal spilles.
Mål for forløbet: disctilvænning, kaste-/gribeteknikker, opdækning, cuts, pivotering, stack, spilforståelse.
Det primære formål med forløbet er at introducere spillerne til ultimate og give dem færdigheder, således at de kan indgå i spillet på en hensigtsmæssig måde. Forløbet er opbygget med et introducerende modul, to moduler med fokus på forsvar, to moduler med fokus på angreb og en afsluttende turnering
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Fokuspunkter
• Fællesskab
• Motivation gennem musik
• Koordination
• Alsidighed
Kernestof
• Opvarmningens indhold og funktion
• Musik
• Bevægelseskvalitet
Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
• Udvikle forståelse for kroppens grundbevægelser
• Formidling af kropslige bevægelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Cirkeltræning
Formålet med forløbet i cirkeltræning er at eleverne opnår:
- Basal teoretisk forståelse for cirkeltræning.
- Basal forståelse for opbygningen af et cirkeltræningsprogram, herunder øvelsesplacering, varighed af intervaller/pause, hvilke dele af kroppen der skal trænes.
- Introduktion til forskellige øvelser til træner muskeludholdenhed og kondition, og forskellige måder et sådant program kan bygges op på.
- Kropslig forståelse for korrekt udførelse af øvelser i muskeludholdenhedstræning.
- Evnen til at planlægge og fremvise eget cirkeltræningsprogram, samt udføre og reflektere over eget og andres træningsprogrammer.
Evaluering:
Eleverne evalueres på baggrund af deres udvikling og opnående niveau indenfor ovenstående punkter.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Step Aerobic
Step Aerobic:
Progressionsmæssigt vil aerobiclektionerne være bygget op fra bunden med følgende sværhedsgrader:
1. Simple trin på både højre og venstre ben.
2. Simple arme
3. Udvikling af basistrin og arme
4. Evt. Retninger, drejninger og variationer (alt efter niveau)
5. Sætte blokke sammen
6. Afslutningsvis sættes der nye, valgfrie variationer ind, hvis serien kører godt.
De 4 fokuspunkter, som eleverne vil blive vurderet efter er:
1. Kropsbeherskelse (teknik), kreativitet, flow og rytme:
2. Fokus på hvordan trin kan bygges op.
3. Fokus på at følge musikkens beat.
4. Fokus på korrekt kropsholdning og teknik (hele foden op på steppen, bruge armene, rank kropsholdning, benene strækkes hver gang man træder op på steppen)
1. Modul:
Eleverne laver i grupper en terningøvelse, hvor de selv finder på øvelser og tegner disse, samt beskriver dem med takter (3x8 takter). Herefter er der en terning, der skal vise dem hvilke af de små koreografier, grupperne skal udføre. I anden del af modulet skal eleverne følge en basis-aerobicserie, som læreren har lavet. Herefter tager vi stepbænken frem og laver samme øvelser - nu på stepbænk.
2. Modul:
Eleverne laver et vendespil, hvor de i makkerøvelse skal finde på deres egen danseøvelse. Herefter går to elever udenfor døren og når de kommer ind, skal de finde ud af hvilken makker, der hører til hvilken makker.
Trin to består af en step-koreografi, hvor eleverne skal følge lærerens øvelser, trin og rytme.
3. Modul:
Koreografi færdiggøres. Eleverne får til opgave at gøre denne personlig med detaljering og finpudsning af det tekniske og taktmæssige område.
4. Modul:
Øvelser med flere stepbænke - brug af hinandens stepbænke - brug af hinandens kroppe/hænder m.m.
5. Modul:
Udarbejdelse af egen step-koreografi
6. Modul:
Fremvisning og drejebog.
Indhold
I timerne vil vi fokusere på:
- at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på)
- at opnå træningseffekt og snakke kontinuerligt vs. Intervalarbejde. Evt. under inddragelse af pulsmåling og Borg skala
- at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
- at træne den rytmiske forståelse og koordinationen
- at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk
Formål
Fokus vil være på at træne elevens:
-Koordination
- rytmiske forståelse
- kropslige udtryk
- kondition og udholdenhed.
Forløbet vil indeholde workshops, hvor kreativiteten får lov at blomstre, så formålet er også, at eleverne bliver i stand til selv at sammensætte små koreografier i både aerobic og stepaerobic.
Faglige mål
Teknisk:
- Udføre basale grundtrin og variationer i aerobic og stepaerobic
- Udføre aerobic og stepaerobic koreografier
- Udføre bevægelserne i takt til musikken
Taktisk:
- Lave og udføre blokke fra simple grundtrin til mere udfordrende koreografier.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
X-Fit
Eleverne skal i dette forløb udarbejde og gennemføre deres eget X-Fitprogram.
Eleverne skal i forløbet udarbejde programmer, hvor de bl.a. har fokus på følgende træningsmåder:
Muskeludholdenhed, muskelstørrelse og maksimal styrke.
Ligeledes lærer eleverne at finde og teste deres 1RM og hvorfor denne er vigtig i forhold til korrekt træning.
Evalueringen sker på baggrund af følgende parametre:
- Valg af øvelser
- Programmets opbygning (AMRAP, FOR TIME, YGIG og EMOM)
- Korrekt teknisk udførelse af forskellige øvelser
- Gennemførelse af programmet.
- Fremlæggelse af programmet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71016919685",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71016919685",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71016919685"
}