Titel
6
|
Optakt DHO (talegenrer m.m.)
Forløbet er optakt til DHO og efterfølgende mundtlige eksamen, hvor elevernes fokus er det sproglige perspektiv.
Fokus er på talegenrer:
Eleverne skal blandt andet introduceres til forskellige typer af talegenrer (lejlighedstalen, den informerende tale og den politiske tale), og der er således også et element af mundtlighed i dette forløb.
Dernæst er forløbet fokuseret på at udvide elevernes forståelse for retorik, og i den forbindelse sproglige virkemidler. Dette skal give dem en større faglig viden, som kan anvendes både til kommende analyse af tekster, men også elevernes egen tekstproduktion, hvad enten der er tale om et skriftligt eller mundtligt produkt. Nye sproglige virkemidler vil være: ana- og epifor (gentagelsesfigurer), kontrast, triade/tretrinsraket, retoriske spørgsmål, bogstavrim (allitteration og assonans).
Forløbet træner derudover allerede kendte kompetencer: kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse og retorisk analyse.
"Jeg har en drøm". Martin Luther King, 1963 (uddrag)
"Tale ved klimatopmøde COP24 i Polen". Gretha Thunberg, 2018
"Kære Grundlov". Emma Holten, 2015 (markeringen af 100-året for den danske Grundlov)
"Takk til ungdommen". Bent Høie, 2020 (norsk)
Thorvald Staunings nytårstale 30. december, 1940
Uddrag m.m.
"Royal Blues", Lotte Svendsen
"Festen", Thomas Vinterberg, 1998
"The Office". 3. sæson, afsnit 6 (uddrag)
Der trænes følgende kompetencer:
- forberedelsesfasen i mundtlig fremstilling (inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio)
- argumentationsanalyse (påstand, belæg, styrkemarkører, gendrivelse, rygdækning, argumenttyper)
- retorisk analyse/kommunikationsanalyse (retorisk pentagram, appelformer, talegenrer (politisk tale, lejlighedstale, informativ tale))
- sproglige virkemidler/retoriske virkemidler/stilistik (billedsprog, semantik, m.m.)
|