Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Iben Berdiin
|
Hold
|
2022 DA-c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grundforløb - identitet
I dette forløb bliver eleverne introduceret til en række centrale tekstanalytiske begreber. De får ligeledes kendskab til det udvidede tekstbegreb og de tre perspektiver i faget.
Formålet med dette forløb er at introducere til danskfagets primære metoder: analyse og fortolkning.
Grundforløbets overordnede tema er identitet
Ordenes betydning:
- Denotation og konnotation
- Semantiske felter/skemaer
Sproglige billeder (billedsprog):
- realplan og billedplan
- metafor, besjæling, personifikation, sammenligning, symbol
Sproglige figurer:
Gentagelsesfigurer (stilistik):
- anafor
- epifor
- allitteration
- assonans
Kommunikationsanalyse (retorik):
- Det retoriske pentagram
- Appelformer (etos, patos og logos)
Filmiske virkemidler: billedbeskæring og perspektiv
Tekstanalyse:
Noveller:
- Sidsel Falsig Pedersen "Heavy Metal (2005)
- Thomas Korsgaard "Vintermedister" (2017)
- Tove Ditlevesen "Taarer" (1944)
Lyrik:
- Yahya Hassan "Barndom" (2013)
- Pia Tafdrup "Min mors hånd" (1998)
- Zakarias Rask "Jeghedssyge" (2021)
Artikel:
- Tor Rabøl Andersen "Unge er ikke selvoptagede - vi længes efter fællesskab" (2016)
Medie (kortfilm):
- Mads Matthiesen “Dennis” (2007)
Grundbogsstof
Fra Håndbog til dansk følgende kapitler:
-Ordenes betydninger (side 102 til 111)
-Sproglige billeder (side 112 til 122)
-Sproglige figurer (side 123 til 126)
-Retorik (side 150 til 157)
-Oversigt til film (fokus på begreberne billedbeskæring og perspektiv)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentation, diskurs og kampagner
I dette forløb bliver eleverne introduceret til argumentationsanalyse og diskursanalyse med det formål, at de skal producere deres egen kampagne. Forløbet er en forlængelse af den sproglige del af grundforløbet, hvor eleverne blev introduceret til de basale begreber indenfor sprog og retorik. Forløbets formål er dermed at eleverne skal lære at kunne anvende sproglige og retoriske begreber sammen med begreber indenfor argumentation- og diskursteori.
Kernestof:
Håndbog i dansk
"Argumentationsanalyse" (157-167)
"Diskursanalyse" (168-175)
Gymdansk.dk - "Diskursanalyse"
https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html
Tekster:
"På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne, luftalarmer og eksplosioner" fra Information.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksistentialisme
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til eksistentialismen som både litterært og filmisk tema.
I dette forløb er det primært Sarte og Camus' perspektiver og tanker om eksistentialismen, der har været i fokus.
Kernestof:
"Men jeg er mig selv" (s. 9-15) af Preben Rasmussen
"Eksistentialisme i dansk - fra Kirkegaard til Sonnergaard" (s. 9-13 og 40-59) af Liselotte Henriksen
Tekster
Lyrik:
Udvalgte digte af "Digte 2014" af Theis Ørntoft
"TANKESTILLE til Chirico" af Ole Sarvig
Noveller:
"Hjulet" af Peter Seeberg
Film:
"Druk" af Thomas Vinterberg
Podcast:
"Genstart - Preben vil dø" fra DR.DK
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarforløb
I dette forløb bliver eleverne introduceret til dokumentargenren, til en række dokumentarfilm og en dokumentarserier. Formålet er, at eleverne får kendskab til dokumentarens genretræk og til de forskellige typer dokumentarer. Formålet med denne introduktion til genren er udelukkende at lære eleverne at lave en citatanalyse af en dokumentarfilm ved hjælp af filmiske virkemidler.
Kernestof:
Håndbog til dansk
"Dokumentarfilm og Mockumentory" (s. 228-237)
"Medieanalyse af dokumentarfilm" (s. 314-315)
"Oversigt til film - filmiske virkemidler" (s. 325-337)
Dokumentarfilm:
"Kandis for livet" (2021) af Jesper Dalgaard
"Ambassadøren" (2011) af Mads Brügger
"Gina Jaqueline - En sugardaters fortælling" (2017) episode 1. En DR-dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tidlig litteraturhistorie og DHO-optakt
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til litteraturhistorie med et særligt fokus på den tidligere litteraturhistorie. Eleverne har primært arbejdet med tekster fra omkring år 1100 og frem til slutningen af det nittende århundrede. Dog er der lavet enkelte nedslag i det tyvende århundrede. Denne litteraturhistorie gennemgang har haft et tematisk fokuspunkt: familieliv. Teksterne er læst med netop dette fokuspunkt med det formål at forberede eleverne på at skrive DHO.
Kernestof:
Dansk historie og litteratur - Fællesfagligt forløb om familieliv, ægteskab og seksualitet (2012) af E. Madsen, K. Olsen og O. Ravn.
(s. 19-23, 43-46, 69-73 og 93-94)
Litteraturhistorisk oversigt (2006) Ole Ravn.
(s. 8-11, 13-18, 22-26 og 30-39)
Indidansk.dk: "Romantikken"
https://indidansk.dk/romantikken/
Tekster
Folkeviser:
Elverhøj
Torbens datter
Komedier:
Ludvig Holberg: Af Pernilles korte frøkenstand (1727) (uddrag)
Lyrik:
Thomas Kingo: Hyldestdigt til Peter Griffenfeld - Du, vor Danmarks ros (1673)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819)
Adolph Wilhelm Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
H. C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt (1829)
H. C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Peter Faber: Højt fra træets grønne top (1847)
Klaus Rifbjerg: Nygift (1956)
Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag (1977)
Novelle:
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Drama:
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) (uddrag)
Film:
Et dukkehjem (1974)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Realityforløb
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til realitygenren og dennes særegne genretræk. Målet med dette forløb er, at eleverne bliver i stand til at lave en analyse af et realityprogram ved hjælp grundbogsstof om genren og deres viden om filmiske virkemidler.
Kernestof:
Håndbog til dansk: (s. 238-243)
Indidansk.dk: Reality
https://indidansk.dk/reality-genretraek/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema: Magt
Temalæsning : Magt
I dette forløb har vi arbejdet med en række tekster og medietekster med fokus på temaet magt. Forløbet strækker sig over syv moduler, hvoraf to af modulerne er en del af nogle fælles temauger, der handler om bæredygtighed og innovation. I disse temauger har vi læst klimalitteratur med fokus på naturens magt.
Fiktion:
Medietekster:
"Exit" afsnit 1 sæson 1 (2019) på DR.dk
"The day after tomorrow" (2004)
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glen Bech (uddrag - s. 54-61).
"Klump" (2023) af Katinka Bjerregaard (uddrag - s. 73,83 og 99)
"Mor - En historie om blodet" (2016) af Maja Lucas (uddrag s. 34-36)
"Mit arbejde" (2020) af Olga Ravn (uddrag s. 94-95)
"Lysternes have" (ca. 1490) af Hieronymus Bosch (maleri)
"Digte 2014" (2014) af Theis Ørntoft (uddrag s. 5,9,11,15,16,17 og 34)
Artikler:
"Er jeg berettiget til en traumatisk barndom Glenn Bech"? (2023) af Helle Malmvig i Weekendavisen.
"Af materialitet er du kommet" (2015) af Tobias Skiveren og Martin Gregersen i Information.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyheder og fake news
Grundbogsstof:
Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk"
s. 198-227
Uddrag af en række aviser.
I dette forløb har eleverne arbejdet med nyheder generelt, nyhedskriterier og fake news. Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres avis og lavet hver deres analyse og præsentation heraf.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Filmanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantisme
I forløbet trænes analyse og fortolkning af såvel litteratur som medietekster.
Periodeforløb
Litterært og mediemæssigt perspektiv + skriftlighed
Tekstmateriale:
Om romantisme - fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Barbara Kjær-Hansen, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014 (s.108-109)
"Psykoanalytisk læsning", fra i-bogen "Litteraturportalen", Systime
"Romantiske - dansk litteratur", Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
"Black Swan", Darren Aronofsky, 2010 (medie)
"Sildig opvaagnen", Steen Steensen Blicher, 1828 (værklæsning, roman, litteratur)
"Skyggen", H.C. Andersen, 1847
"7: Skyggen - Ind i sjælen - ud i verden": www.hcapodcast.dk
"Paa Sneen", Emil Aarestrup, 1838 (remedialisering)
Filmiske virkemidler
- lærerproduceret pp
- Filmiske virkemidler leksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
- Håndbog til DANSK, Ole Schultz Larsen, Systime (relevante sider: s.325-27)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Overgangen fra barn til voksen
Fokus for forløbet:
* Overgange
* Syndefaldsmyten
Tekstmateriale:
"Opgaver til syndefaldet" materialet er fra "Perspektiver i dansk - i-bog", Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Systime
"Drivhuset", Anders Bodelsen, 1965
"Tennis", Emeli Bergman, 2017
Selvvalgte sangtekster, der tematiserer overgangen fra barn til voksen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Mangfoldighed og identitet
Fokus: nyeste tid, lyrik som genre og lyrikanalyse som metode med særligt fokus på læseoplevelse og dialogisk lyrikanalyse.
Relevante termer:
* Identitet og senmodernitet
* Anerkendelse
* Minoriteter, majoriteter, privilegier, stigmatisering
* Det intersektionelle perspektiv
Materiale:
Kulturbegreber
- Pedersen, C.S. (2024). 4. De vigtige relationer. I Temaer til psykologi – Grundbog til C-niveau. Systime. https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=c341 [Tilgået 13. august 2024]
- Storr-Hansen, A., Ditlevsen, K. & Studstrup, T. (2024). Kapitel 1: Køn i sociologisk perspektiv. I KØN OG LIGESTILLING. Columbus. https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187 [Tilgået 13. august 2024].
Analysemateriale
- "NYE BALANCER, handicapdigte", Caspar Eric, 2023 (værklæsning)
- "Insitutionaliseret", Haidar Ansari, 2022 (udvalgte digte - særligt fokus "Kvarteret")
- "Barbar (tavshedens objekt)", Amina Elmi, 2023 (uddrag)
- "HAVET I MUNDEN", Luka Holmegaard, 2023 (uddrag)
- "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", Glenn Bech, 2022 (uddrag)
- "At performe transkønnet vrede", Gry Stokkendahl Dalgas, 2022 (uddrag)
- "Joker", Todd Phillips, 2019
Supplerende
- "Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med...": https://www.youtube.com/watch?v=FXHkGJg7A1k (interview)
- Tale ved Gyldendals efterårsreception 2023, Simon Pasternak: Gyldendal.dk
Analysebegreber
- "At analysere digte" (lærerproduceret - insp. Finn Stein Larsen)
- "Sproglige virkemidler" (lærerproduceret)
- Paratekst - informationssøgning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det moderne gennembrud
Forløbet har primært fokuseret på periodens kendetegn og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. Ydermere har forløbet fungeret som repetition af dele af optaktsforløbet til DHO i 1.g.
Materiale
"En kostald i en bondegård. Vejby.", Johan Thomas Lundbye, 1844 (billede)
" En kostald. Saltholm, Theodor Phillipsen, 1890 (billede)
Om det moderne gennembrud, fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Barbara Kjær-Hansen, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014
"Lykke Per", Bille August, 2018
"Fra Husets Tag" I.P. Jacobsen, 1870
"Ane-Mette", Henrik Pontoppidan, 1887
"Den naturalistiske skrivestil" fra "Det moderne gennembrud#MeToo", Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose - ibog, Systime, (hentet 2025)
"Henrik Pontoppidan og den sociale indignation" fra "Det moderne gennembrud#MeToo", Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose - ibog, Systime (hentet 2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Analysemetoder
Formålet med forløbet har været at give eleverne indblik i forskellige analysemetoder i dansk.
I forbindelse med "Ringen" har fokus været på Karen Blixen som kanonforfatter, at introducere til forskellige læsninger samt at kunne forholde sig til argumenter for den gode fortolkning.
I forbindelse med "Armadillo" har fokus været på dokumentargenrer, filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører samt virkelighedsfremstilling og troværdighed.
Forløbet afsluttedes med eksamenstræning i et medie- og sprogspørgsmål.
Materiale:
"Ringen", Karen Blixen, 1958
"Syv fantastiske analyser af Karen Blixen", Leif Søndergaard, 1993
"Armadillo", Janus Metz Pedersen, 2010
"Håndbog til dansk"
"Dramaturgi i dokumentaren" (om bølgemodellen) in: Tolstrup, C.R. ,Olsen, M. & Petersen, J.A. (2020). Genrer. I Dansk i tiden. Grundbog. Systime. https://danskitiden.systime.dk/?id=135 [Tilgået 10. marts 2025].
Berettermodellen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/berettermodellen
"Definition, autenticitet & etik" in: "Levende billeder. Grundbog i mediefag". Mimi Olsen m.fl., Systime 2007, s. 16-27 side 26-29
”De sårede” (4 min.), Louise Jappe og Louise Kjeldsen, 2010,
”Hvor jernkorsene gror” (tekstuddrag på 4 sider), Jan Grarup, 2019.
Læreplan: Dansk-A-stx-august-2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Klimalitteratur - nyeste tid
Værklæsning: Malte Tellerup "Sprængfabrikken", 2023
Spræng fabrikken er lige dele spændingsroman og sabotagemanual. Vi følger tre unge venner planlægge og udføre et bombeattentat på Cheminova, en stor kemifabrik der producerer sprøjtemidler.
Bogen er en invitation til at overveje de midler der skal til at vende vores samfunds produktionsmåder.
Fokusområder
- paratekst
- klimalitteratur og antropocæn tidsalder
- personkarakteristik, modsætninger og sammenhæng med tematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Opsamling
Fokus for forløbet er repetition, eksamenstræning og de sidste kanonforfattere. Der har særligt været fokus på sproglig analyse og opsamling på journalistik.
Materiale:
Begreber til sproglig analyse
Begreber til lyrik analyse
"Realisme og modernisme" fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Barbara Kjær-Hansen et al., Systime 2014 (s.138-141, 156-159) - særligt fokus efterkrigsmodernisme
"Agerhønen", Martin A. Hansen, 1947
Om journalistik: https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/69955/lektie/322114/
"Græs", Tom Kristensen, 1927
"Interferens", Johannes V. Jensen, 1906
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51122897835",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51122897835",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51122897835"
}